Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MerelR

MerelR

27-03-2016 om 17:43

Welk plaatje bij welke provincie

Wij zijn een familiequiz aan het maken en willen door middel van foto's laten raden welk provincie bij welk landschap hoort. Zo hebben we bij Drenthe bijvoorbeeld paarse heide met schaapjes en bij Noord-Holland bollenvelden. Wie heeft nog tips voor typische dingen van de andere provincies.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-03-2016 om 17:52

Bollenvelden

De bollenvelden zijn in Zuid-Holland. Noord-Holland is de kaasmarkt of Zaanse molens

Triva

Triva

27-03-2016 om 18:17

haha

Inderdaad zit je al fout met die bollenvelden en die paarse heide kom je ook tegen in Noord-Holland, Gelderland, Limburg en ga zo maar door.

Ik zou het toch maar bij hunebedden houden in Drenthe maar je maakt het jezelf lastig met die landschappen. Ons landje is zo klein dat je dat niet gaat lukken.

suggesties

Zeeland: strand
Limburg: heuvels
Zuid Holland: kassen
Groningen: omgeploegde klei
Friesland: wei met zwartbont vee
Utrecht: Veluwe, herfstbos?
Brabant: luchefoto van Eindhoven bij nacht
Flevoland: een kaarsrechte weg door een plat, leeg landschap

skik

Triva

Triva

27-03-2016 om 18:28

hmm skik

Allemaal ruimte tot 'gemor'.

Strand in Zeeland? Dat associeer ik toch veel meer met Z en N Holland.
Heuvels in Limburg: lastig daar een duidelijk plaatje van te vinden en dan heb je ook nog de Hondsrug en de Utrechtse heuvelrug.
Kassen heb je ook wel op andere plekken
Omgeploegde klei???
Zwart-witte koeien horen bij NEDERLAND
De Veluwe ligt niet in Utrecht
Rechte wegen zat in de Haarlemmermeer

Hortensia

Hortensia

27-03-2016 om 18:53

mijn twee centjes

"Flevoland: een kaarsrechte weg door een plat, leeg landschap"

Er is sinds onze jeugd (met schoolreisje door de eindeloze rietvelden in een uitgestorven landschap naar de "Flevohof!") heel wat veranderd in Flevoland. Zo is er op uitgebreide schaal een tulpenteelt in bijna de hele provincie en zijn er flinke stukken volwaardig bos.

Onderwerpen kunnen zijn:
* de tulpenvelden
* graslanden geel van de paardenbloemen, omzoomd door hoge (jazeker) populierenrijen
* de typisch betonnen boerenschuren (vooral de Noordoostpolder en boven de Knardijk)
* de typisch 20e eeuwse kerktorens van Emmeloord of Dronten
* Nagele, het dorp met de platte daken
* Urk of Schokland
* Batavia Stad

Verder zou ik Limburg vooral afbeelden met vakwerkhuizen of vlaai. Of wat dacht je van Limburgs trots, Rowwen Hèze? Heuvels heb je ook in Salland, de Veluwe (valt Posbank nog onder de Veluwe?), Utrechtse Heuvelrug, Montferland en rond Groesbeek. Ik weet niet of je weet was "els" is, maar als ik daar een foto van zie weet ik het meteen (omdat het zo lastig googlet als je het niet weet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Els_La_Vera)

Utrecht is al gauw de Dom, de Veluwe ligt een stuk oostelijker

De omgeploegde klei van Groningen zou ik ook voor Flevoland kunnen gebruiken. Voor Groningen denk ik vooral aan de enorme boerderijen, het Peerd van Ome Loeks (voor station in Stad), de Martinitoren of de zeehondjesopvang

Succes! Ik vind het een leuk idee!

Friesland

Schaatsen op grotere en kleinere slootjes en sloten tussen de weilanden, zoals bij de Elfstedentocht. Bevroren landschap. Thialf, de klapschaats.
Prins Willem Alexander. De Friesche vlag.

http://www.volkskrant.nl/sport/de-elfstedentocht-willem-alexander-toon-uw-kruis-en-poch-met-uw-stempel~a1059740/

Noord Holland

http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2015/19-08-2015-sailin-diverse-fotos-ijmuidennoordzeekanaal/

Sail: schepen die van Ijmuiden naar Amsterdam varen door het Noord-Hollands kanaal.

Triva

Ach, wat mij betreft is alles ten zuiden van Dordrecht België en alles ten oosten van Amersfoort Duitsland. ;0) En voor Drenthe zou ik een close up foto van een bord bruine bonen nemen.

skik

Vlaardingse

Vlaardingse

27-03-2016 om 20:00

Nog een paar ideetjes

Zuidholland: Delfts blauw, Rotterdamse havens, 2e maasvlakte, Erasmus, Markthal, Kubuswoningen
Zeeland: waterwerken.
Groningen: gaswinning
Limburg: asperges, steenkolen
Brabant: carnaval, bossche bollen
Lmburg: carnaval, Vaals
Utrecht: Austerlitz piramide
Ijselmeer: Waterloopbos (actueel, wereld erfgoed, of zoiets)

Veel plezier met organiseren, leuk idee.

MerelR

MerelR

27-03-2016 om 20:21

Dankjewel

Voor het meedenken. Iemand nog ideeën voor Overijssel of Brabant?

Henriette123

Henriette123

27-03-2016 om 20:29

Bootjes

Giethoorn punterbootjes

Hortensia

Hortensia

27-03-2016 om 20:32

Brabant en Overijssel

Overijssel: rietsnijders, midwinterhoornblazen, klootschieten, Giethoorn, Staphorster klederdracht/"stipwerk"

Brabant: worstenbroodjes, koffietafel (met een tafelkleed van Brabants Bont), carnaval met boerenkielen (Limburgs carnaval heeft dat niet), Roy Donders/New Kids, Bossche Bollen.

Hortensia

Hortensia

27-03-2016 om 20:34

nog even over carnaval

Er zijn grote verschillen tussen Brabants en Limburgs carnaval, is mij laatst uitgelegd door een aantal Limburgers.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-03-2016 om 20:37

Noord Brabant

de Biesbosch? De grachten van Den Bosch? Evoluon in Eindhoven? Efteling?

Marjoleine64

Marjoleine64

27-03-2016 om 20:38

Zeeland

De Oosterscheldekering natuurlijk!

Limburg

Is voor mij grote zwarte sintelhopen tussen het heuvelachtige groen met bloeiende bloesem. Dat zag je vroeger als je limburg kwam binnenrijden en richting Valkenburg ging. kon er zo snel geen oude foto bij vinden. Steenkoolmijnen zijn typerend voor Limburg alleen zijn ze nu natuurlijk niet meer in bedrijf, behalve als attractie.

Triva

Triva

27-03-2016 om 20:59

Grappig

dat blijkbaar de 'landschappen' toch geen breekpunt zijn

Olivia

Olivia

27-03-2016 om 21:37

Brabant oude Philipsgebouwen, bijvoorbeeld Strijp S, Efteling
Limburg Sevaesbrug, Brandbier en Pinkpop
En ja, er is een erg groot verschil tussen carnaval in Brabant en vastelaovond in Limburg.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2016 om 22:14

Bollenvelden

Bollenvelden horen zeker ook bij Noord Holland. Maar ook Texelse schaapjes. Stolpboerderijen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.