Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ll

Ll

06-01-2015 om 22:22

Wel of geen aankoopmakelaar?

We hebben vandaag een mooi huis bezichtigd en willen het graag kopen.
Is een aankoopmakelaar wel of niet verstandig? Vriendlief gaat over een paar weken weer naar zee en dan lijkt het me wel handig om hulp te krijgen bij het aankoopproces. Maar het is ook weer een extra kostenpost.

Onnodig

In mijn optiek. Het kost je zo een paar duizend euro en de kans dat hij je dat kan besparen is vrij klein als je jezelf een beetje goed inleest.

Minthe

Minthe

07-01-2015 om 12:50

Niet

Wij hebben het niet gedaan. Alleen toen het erg druk was op de markt (veel kopers) hebben we een aankoopmakelaar ingeschakeld, alle andere drie keer hebben we zelf onderhandeld.

Het aankopen van een pand is trouwens niet zo moeilijk: doe een bod wat voor jou niet te hoog is en wat de verkopers accepteren (of accepteer hun tegenbod). De hypotheek vonden we veel moeilijker, daar hebben we wel wat hulp bij gehad...

Evanlyn

Evanlyn

07-01-2015 om 13:21

aankopen

Eigenlijk is een huis aan kopen juist ingewikkelder dan een huis verkopen. Bij een huis verkopen wil je alleen je geld eruit halen. Bij een huis aankopen wil je geen slechte funderingen, geen rare bestemmingsplannen, rechten van overpad, enzovoorts. Alleen zoekt die aankoopmakelaar dat helemaal niet voor je uit, helaas.

zoek een goede aankoopmakelaar

Wij hadden wel een aankoopmakelaar (verhuizing naar andere stad, dus andere markt). Ik was er erg blij mee. Hij controleerde ook het aankoopcontract. Daarnaast hebben wij een aankoopkeuring laten doen om dingen als slechte kozijnen en dergelijke te voorkomen.

Meer info over een aankoopmakelaar http://zakelijk.infonu.nl/diversen/119383-wat-kan-een-aankoopmakelaar-voor-je-betekenen.html
Maar verdiep je er wel in want ik denk dat (net als bij een gewone makelaar) er veel verschil zit tussen (de diensten die van)de verschillende aankoopmakelaars.

Succes!

hangt ervan af...

Wil je een bepaald soort huis waar er weinig van zijn, dan is het zeker nuttig om een aankoopmakelaar in te schakelen. Zij zijn immers beter op de hoogte van de huizen die op de markt komen. Dit soort huizen wordt zelfs in deze tijd snel en rond de vraagprijs verkocht. Maar wil je een 'gewoon' huis waar er vele van zijn in een wijk, dan kan je het net zo goed zelf doen.

energielabel

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-gebouwen/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-energielabel-voor-mijn-woning.html
Even opletten of het huis een energielabel heeft.

Ik zou het zelf niet zo gauw doen. Mocht ik het toch overwegen zou ik eerder geneigd zijn om opdracht te geven voor een bouwkundig rapport.

Ik vond het wel makkelijk dat de makelaar alle afspraken regelde, van bezichtiging tot onderhandeling tot de bank en de notaris. Scheelt een hoop gedoe als je daar iemand voor inschakelt. Het is niet mijn dagelijks werk.

Maar misschien als je tijd genoeg hebt om je er in te verdiepen en familieleden die je ook advies kunnen geven kan het wel.

2 x zonder 1 x met

Ik heb twee keer een huis zonder aankoopmakelaar gekocht en een keer een huis met. Reden voor het laatste was, dat het huis toen op een wat ongebruikelijke manier werd aangeboden en de verkoop niet bemiddeld werd door een makelaar. Ik wilde voorkomen dat er addertjes onder het gras zaten, of dingen waar zowel de koper als ik onbekend mee waren. De aankoopmakelaar heeft zijn eigen geld terugverdiend. Maar zonder kan ook, het ligt heel erg aan de woning, je eigen situatie en de wijze waarop de verkoop tot nu toe loopt. En hoe handig je zelf bent in onderhandelen.

Tsjor

energielabel

Het energielabel moet per 1 januari 2015 geregeld worden door de verkoper (http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/142094-informatie-over-het-verplichte-definitief-energielabel.html)

Bij ons heeft de aankoopmakelaar zichzelf ook terugverdiend. De makelaar van de laatste verkopende partij was nogal slordig (zowel bij de onderhandelingen als met het opstellen van de contracten) en het was voor ons heel prettig dat hij ook het één en ander goed in de gaten hield. Scheelde veel tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.