Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Weer een school schietpartij in Amerika

http://www.theguardian.com/us-news/live/2015/oct/01/shooting-reported-at-oregon-community-college-live-updates

President Obama live over de herhaling van deze schietpartijen en dan de plichtmatige discussies over wapenwetten en er gebeurt niets.
Bijzondere toespraak. Je hoopt dat er nu wel iets gebeurt aan die wapengekte.


Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 10:17

Het is vechten tegen de bierkaai daar

Ze willen nu eenmaal graag een schietding achter de voordeur om zichzelf te beschermen. Ik gun Obama nog een succes op dit gebied, maar ik schat het somber in.

Lieke

Lieke

02-10-2015 om 10:56

ik vermoed

Ik vermoed dat iedereen weer ach en wee roept, dat mensen om ingrijpende maatregelen roepen maar dat er niets gebeurt want niet het wapen is de schuldige maar degene die het gebruikt en iedere burger heeft het recht zich te verdedigen. Dat zijn toch altijd de argumenten waarom men wel een wapen moet hebben?

Leen13

Leen13

02-10-2015 om 11:32 Topicstarter

De verkiezingen

In zijn toespraak zegt Obama dat hij het niet alleen kan. Hij roept de kiezers op kandidaten te kiezen die zich inzetten voor strictere wapenwetten. Ja, klinkt eigenlijk nog te soft. Dan krijg je hooguit gedoe over een beperkinkje hier en daar.
Amerikanen zouden massaal moeten stemmen voor een wapenverbod, uitgezonderd enkele opgeleidde en gecontroleerde jagers en hobbyschieters in clubs.
Volgens Obama is de meerderheid van de Amerikanen voor strictere wetgeving. Maar of ze dan ook zelf hun wapen willen inleveren, denk ik niet.

Obama

las op dezelfde site dat Obama heeft gezegd 'nou, kennelijk accepteren wij als land dat het elke paar maanden een keer raak is' - wat ik wel een sterke uitspraak vond.

Als hij erin slaagt om dit probleem werkelijk aan te pakken dan heeft hij die Nobelprijs voor de Vrede die hij vlak na zijn eerste verkiezing kreeg alsnog verdiend.

Op de site van het NRC trouwens een mooi filmpje. http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/02/de-harde-statistieken-over-vuurwapengeweld-in-de-vs/

groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

02-10-2015 om 13:11

Die verdomde schietsport

"Uitgezonderd enkele opgeleidde en gecontroleerde jagers en hobbyschieters in clubs."

Wat is dat toch met dat begrip voor die 'hobbyschieters'? Snappen jullie dan niet dat dat *juist* de risicogroep is? Van die figuren (Tristan dinges...) die op hun zolderkamertje met hun pistool in de hand (en hun pik in de andere, ja, helaas het zijn altijd mannen) zitten te dromen van hoe ze de wereld wel eens zullen laten zien dat er niet met ze te spotten valt?

Juist die hobbyclubs moeten ze verbieden! De wereld kan echt wel zonder schietsport. Jagers lijken me dan weer veel minder gevaarlijk.

Jamie

Jamie

02-10-2015 om 13:17

Niet mee eens maar ik zou, ook in nederland, graag zien dat de munitie in de schietclub wordt bewaard achter slot en grendel zodat men niets kan met het eigen materiaal.

Je moet niet altijd de goeien onder de kwaaien laten lijden alleen maar omdat jij niets van een bepaalde sport begrijpt.

Voetbal ook maar afschaffen? Daar komt ook veel ellende van.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 13:33

Ik ben het zowaar met je eens. Ik roep dat al heel lang.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 13:43

Jamie

Het rotte bij schietsport is dat de kwaaien meteen zoveel schade aan kunnen richten, dat een hele stad de vlag op halfstok moet hangen.

Ik snap de lol van het schieten tot op zekere hoogte wel degelijk, maar begrip voor de lol, wil niet zeggen dat ik begrip voor wapenbezit heb. Ik vind dat je echt een héle goede reden moet hebben om een vergunning voor een wapen te krijgen. Jachtopzieners, boswachters, agenten, e.d.. Als je voor de lol wilt schieten ga je maar naar de schietvereniging en schiet je met wapens waar zíj een vergunning voor hebben en waar zíj kluizen voor hebben, waar jij als bezoeker géén sleutel van krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2015 om 13:45

Munitie

Hoe dacht je trouwens te voorkomen dat mensen dan illegaal munitie gaan kopen?

Jamie

Jamie

02-10-2015 om 20:03

de kwaaien

Kwaaien kunnen ook schade aanrichten met een suzuki... en als je een wapen wil om kwaad aan te richten kom je daar echt wel aan.

Het is fout gegaan met Tristan met die wapenvergunning, daar is van geleerd.

Munitie zou gewoon niet te koop mogen zijn in winkels waar je met vergunning een wapen kunt kopen. Munitie zou direct aan schietsportverenigingen geleverd moeten worden en dat je ze daar kunt kopen per avond, dan hoef je ook niet over straat met wapens én munitie als je 'uit' gaat schieten. En je vraag over illegaal munitie is natuurlijk van dezelfde orde als 'hoe voorkom je dat mensen illegaal aan wapens komen'.

Tenslotte: ook onder boswachters, jagers en politieagenten zitten mensen die kunnen doordraaien in bepaalde situaties, dus als je dan zo stellig bent: NIEMAND meer een wapen. Een agent met een wapen ging ook fout in Groningen toen die mafkees hem het wapen kon ontfutselen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 07:03

Jamie

"Kwaaien kunnen ook schade aanrichten met een suzuki... en als je een wapen wil om kwaad aan te richten kom je daar echt wel aan. "

Het *kan*, maar vuurwapens zijn veel efficienter en ze hebben vooral een bepaald soort vernietigingsmagie waar mannen zeer gevoelig voor zijn. Ik ben er zelf eentje en ik voel die magie ook, vandaar dat ik ertegen waarschuw. Vuurwapens zijn niet alleen een efficient middel om te doden, ze zijn ook een inspiratie om te doden. Onderzoek dit soort schietpartijen en je vind bijna altijd mensen met een fascinatie voor vuurwapens. Ik geloof niet dat die Suzuki-man een fascinatie voor Suzukis had, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Ik geloof, met andere woorden, dat vuurwapens, relatief onschuldige gekken (wat we misschien zelfs allemaal wel eens zijn) kunnen omtoveren in levensgevaarlijke massamoordenaars.

Daarom, weg met die schietsport. Of beperk schietsport tot ongevaarlijke luchtdrukwapens (net zo uitdagend, minder dodelijk).

Maar, op zijn allerminst, zorg ervoor dat mensen hun wapens en munitie niet mee naar huis kunnen nemen.

"Tenslotte: ook onder boswachters, jagers en politieagenten zitten mensen die kunnen doordraaien in bepaalde situaties, dus als je dan zo stellig bent: NIEMAND meer een wapen. Een agent met een wapen ging ook fout in Groningen toen die mafkees hem het wapen kon ontfutselen."

Ja, zullen we die redenatie omdraaien en van toepassing verklaren op raketwerpers? Als ik geen raketwerper mag, mag het leger er ook geen een! Of atoomwapens? Als het niet zwart is dat moet het wel wit zijn toch? Een merkwaardig soort redenatie die mensen gaan toepassen als hun hakken in het zand verdwijnen.

Heb je een kennis/familielid die op zo'n schietclub zit, Jamie? Dat je je zo met hun belangen kunt identificeren?

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 07:50

grappig

Grappig dat je eerder zo stellig was dat vrouwen niet schieten dat je niet eens op het idee komt dat ik het zelf zou kunnen doen. Nee ik ken niemand die aan die sport doet maar mijn broer heeft een wapen thuis voor zijn werk. Begin eerst maar eens in amerika met veranderen want daar gaat veel meer mis.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 08:44

Verder

Ik snap niet waarom jij zo reageert op mijn stukje over jagers en agenten en waarom je het dan weer naar de raketwerper moet trekken. Het is gewoon zo dat iedereen kan doordraaien en ik snap nog steeds niet goed waarom een boswachter wel een wapen zou moeten hebben en waarom we zoiets hebben als de jacht. Neem een verdovingspijl, werkt ook prima.

Kijk ook eens naar de Olympische Spelen, daar is ook nog een sport waar ze met kogels schieten.

Verder zei ik al dat munitie en wapens beter gescheiden moeten worden maar eisen dat de wapens op de sportclub moeten blijven kan weer niet want dan kun je geen uitwedstrijden spelen en ze spelen toch wel met hun eigen wapen net zoals je met je eigen hockeystick hockeyt.

Leen13

Leen13

03-10-2015 om 09:19 Topicstarter

Beperken

als je het wapentuig beperkt tot deze groepen heb je in elk geval het risico enorm verkleind. Ja, wij hebben Alphen ad Rijn gehad. Zoiets gebeurt in Amerika gewoon exponentieel vaker.
Bovendien had Tristan geen vergunnen behoren te krijgen. Daar werd niet opgelet door de politie. Ook omdat dit soort incidenten hier zo ongewoon zijn.
maar ja, wij gaan er hier niet over. Hopelijk valt er daar dat kwartje wel een keer.
En hier zullen we meer energie moeten steken in het ontwapenen van criminelen met wapens die ze uit het buitenland halen.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 10:00

Jamie

"Grappig dat je eerder zo stellig was dat vrouwen niet schieten dat je niet eens op het idee komt dat ik het zelf zou kunnen doen."

Ik dacht er wel aan dat je het zelf zou kunnen doen, maar er zijn grenzen aan de opties die je aan een zin kunt toevoegen als je het een beetje leesbaar wilt houden

Ik stel overigens niet dat vrouwen niet schieten, maar ik stel wel dat ze (voor zover ik weet) nooit de daders zijn bij dit soort doden wie je doden kan schietpartijen. Dus wat dat betreft maak ik me over jou als sportschieter weinig zorgen en zou je inderdaad een 'onschuldig' slachtoffer zijn als die schietclubs afgeschaft worden. Jammer, maar de risico's zijn m.i. veel te groot.

"Nee ik ken niemand die aan die sport doet maar mijn broer heeft een wapen thuis voor zijn werk. Begin eerst maar eens in amerika met veranderen want daar gaat veel meer mis."

Is dat wel zo eigenlijk? Ik ken twee van dit soort gevallen de laatste tijd in Nederland. In Alphen en eentje in limburg:

rie-doden-bij-familiedrama-in-Landgraaf" target="_blank" rel="nofollow">http://partyflock.nl/topic/718738rie-doden-bij-familiedrama-in-Landgraaf

Als je nagaat dat de VS 20 keer zoveel inwoners heeft en bijna een vuurwapen per bewoner zou je ook kunnen stellen dat we het eigenlijk nog veel slechter doen...

En wat je broer betreft: Als het voor zijn werk nodig is zal het wel ok zijn, maar helaas gaat het dan ook wel eens mis. Je broer zal maar thuiskomen en zijn vrouw met zijn beste vriend in bed aantreffen. Een pistool dat voor het grijpen ligt maakt het risico een dramatische afloop dan een stuk groter. We zijn niet allemaal even stabiel of, beter, niemand van ons is altijd even stabiel.

lieke

lieke

03-10-2015 om 10:40

beroepsmatig

Mijn vader was bij de politie en had toen ik heel klein was ook zijn dienstwapen in huis. Dat kon/mocht toen nog. Ik heb dat ding ook wel eens in handen gehad. Later was er een nieuw bureau met goede gelegenheid om je wapen daar te laten. Dat heeft hij toen gedaan. Hij vond het niet fijn om dat ding in huis te hebben. Je weet nooit of iemand het pakt en er (per ongeluk) iets mee doet. Je hebt natuurlijk niet zomaar een wapenkast oid thuis. Mijn moeder vond het ook heel fijn dat dat ding uit huis was. Mijn vader heeft overigens nog wel altijd de gummieknuppel onder het bed liggen. Ik denk dat tegenwoordig een slechtwillend iemand het hem zo ontvreemdt, maar dat is een ander verhaal.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 10:49

tja

Hij werkt bij de politie en is het verplicht en het moest ook van jou (zie de raketwerper) dus nu beginnen over zijn vrouw is wel een beetje vreemd want dat was nu net MIJN argument wat blijkbaar volgens jou te ver ging!

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 10:50

Lieke

Mijn broer moest speciaal voor dit doel natuurlijk een kluis aanschaffen waarvan hij alleen de code weet! Belachelijk dat je zoiets los in huis zou mogen hebben.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 10:53

oja

Je linkje... je kunt dus maar twee drama's vinden mbt een schietvereniging? Je realiseert je niet dat het vrij makkelijk is om gewoon illegaal aan een wapen te komen zónder dat je geregistreerd wordt en dat er psychisch bekeken wordt of je wel een vergunning mag? Dit zijn dus twee drama's waarvan Limburg vóór Alphen was en ik durf te wedden dat ze beter zijn opletten. Tja soms word je wijzer door gebeurtenissen maar dat is in alles.

Hoe kom je er bij dat je Nederland mag vergelijken met Amerika, alleen omdat wij minder mensen hebben?

Eh, Ad

Dit jaar zijn er in de VS élke dag schietpartijen (mass shootings) geweest waarbij minstens vier mensen omkwamen.

skik

Uitwisseling

Mijn dochter wil heel graag op uitwisseling, een tijdje studeren aan een Amerikaanse universiteit. Als ik weer zo'n bericht over een schietpartij hoor vind ik het niet zo erg dat haar cijfergemiddelde net te laag is om daarvoor in aanmerking te komen.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 11:48

Zwart wit, Jamie

"Hij werkt bij de politie en is het verplicht en het moest ook van jou (zie de raketwerper) dus nu beginnen over zijn vrouw is wel een beetje vreemd want dat was nu net MIJN argument wat blijkbaar volgens jou te ver ging!"

Jouw argument was zwart wit. Vrij geparafraseerd: "als een schietclub het niet mag, mag een agent het ook niet". Het mijne een grijstint: In het geval van een politieagent (oid) kunnen de voordelen van wapenbezit de nadelen overstemmen. In het geval van een hobby schietclub doen ze dat vrijwel zeker niet. Maar zelfs bij de politieagent is er een reeel risico dat zo'n wapen in huis een keer misbruikt wordt.

Ik begrijp dat sommige mensen het moeilijk hebben met dat onderscheid, maar ik hoopte eigenlijk dat jij het wel zou snappen....

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 12:39

Aantallen

Ik kan de cijfers van schietincidenten in de VS nu spontaan nergens vinden, maar gister op tv noemde men 303 doden door terrorisme en net zoveel als het aantal inwoners van Utrecht door schietincidenten. Dat zijn er dus 1000 keer zoveel.

Dit is uiteraard niet vergelijkbaar met Nederland, maar het toont wel aan wat er van komt als je wapens vrij tot de beschikking staan van Jan en Alleman.

En Jamie... vanwege de open grenzen in Europa, is het een koud kunstje om in je auto munitie over te brengen van een winkel in ergens in Europa naar een laadje in Nederland. Ik ben voor die open grenzen overigens, maar er zitten nadelen aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-10-2015 om 12:56

Kaaskopje

De definitie van schietincident kan nogal wat verschillen. Mijn 'cijfers' betroffen de shooting sprees of 'rampage killings'. Dus geen burenruzies of gang killings of Charley Hebdo situaties. Niet dat dat geen problemen zijn, maar het zijn wel heel verschillende dingen.

En die cijfers van mij zijn gebaseerd op 2 minuten zoeken, dus boterzacht. Maar dit soort incidenten halen wereldwijd de media, dus enig idee over hoe vaak het voorkomt hebben we volgens mij wel.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 15:34

Kaaskopje

Lastig blijkbaar terwijl dit toch wel duidelijk was Kaaskopje: "En je vraag over illegaal munitie is natuurlijk van dezelfde orde als 'hoe voorkom je dat mensen illegaal aan wapens komen'....."

Ik beweer toch nergens dat het NIET eenvoudig is om aan munitie te komen? Ik zeg alleen dat je geen lid van een schietvereniging hoeft te zijn om aan munitie te komen maar als je munitie en schietsportwapens gescheiden houdt heb je in ieder geval in Amerika heel wat minder kinderen die elkaar dood schieten en wat minder 'normale' mensen die opeens doordraaien en dat spul vrij in huis hebben.

Overigens is het elkaar doodschieten van kinderen iets wat in Nederland nog niet gebeurd is volgens mij in de afgelopen twee decennia maar in Amerika meermaals per jaar! Alleen daarom zouden ze geen wapens plus munitie (legaal) in huis mogen hebben!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 16:25

Ja het kan natte vinger onderzoek zijn geweest, maar als ik op verschillende websites kijk, kom ik voor 2011 ruim 11000 (tot 12000) doden tegen van schietincidenten en op dat moment 'maar' 17 door terrorisme. Maar het komt er dus op neer dat elk jaar een dorp aan mensen neergeschoten wordt. Wat mij betreft doet het er niet zo toe wat de omstandigheden zijn. In Groot Brittanië, met een vuurwapenverbod, zie ik cijfers tussen de 30 en 35 per jaar. Een verbod lijkt mij dus geen overbodige luxe.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2015 om 16:33

Dat is waar Jamie

met een leeg pistool of geweer voorkom je oeps-incidenten. De situatie in Amerika is ook duidelijk anders. Maar wat mij betreft gaat dus alles naar de vereniging en betaalt iedereen mee aan de aanschaf van de verenigingskluizen en de beveiliging van het gebouw.

Jamie

Jamie

03-10-2015 om 18:12

Kaaskopje

Dat werkt dus niet want hoe kun je dan 'uitwedstrijden' spelen? Verder liggen er dan dus juist wél munitie en wapens bij elkaar en volgens mij willen we dat juist niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-10-2015 om 16:04

Als die munitie

en wapens in gescheiden kluizen liggen en die kluizen alleen geopend mogen worden door medewerkers, dan ben je toch al goed bezig? En ligt er dan geen munitie bij de tegenpartij? Of vervoer in gescheiden wagens... Ik roep maar wat.

Jamie

Jamie

04-10-2015 om 16:08

lol

Nee kaaskopje, ze gaan niet altijd met een heel team naar de uitwedstrijd gevolgd door twee wagens van het type geldauto

Mensen gaan ook wel met drie/vier man naar een uitwedstrijd en daar zou dan inderdaad munitie moeten liggen maar jij wil dus niet dat hun wapen het gebouw uit gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.