Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Week van het luisterboek

http://www.weekvanhetluisterboek.nl/column-vincent-bijlo/

Nou gaat het populariseren en het behagen van het publiek wel wat ver. 'Het' luisterboek is van Lucky tv over 'Willy', maar de column van Vincent Bijlo is mooi: "De wachtkamer van de tandarts is doorgaans geen prettige plaats om te verblijven. Je hoort in de verte het gesis van de waterafzuiger in de mond van de arme, weerloze patiënt in de stoel. Wieieieiezjieieie, je voelt de snerpende boor al in je eigen kies, die straks aan de beurt komt. Maar vandaag is bij de tandarts alles anders. Ik hoor niets van de mondmarteling die een deur verder plaatsvindt.
Adriaan van Dis zit naast me. Hij trekt me gedecideerd mee. Hup, weg van die stemmingbedervende tandarts, kom mee, we gaan mijn moeder bezoeken in het verzorgingshuis, we nemen amandelkrullen mee, die waren op. De thee zal wel lauw zijn, maar dat hoort zo, godzijdank is dat niet veranderd."

Helena

Helena

23-05-2016 om 10:48

Willy

Ik heb net een paar verhaaltjes geluisterd van het luisterboek van Willy, maar het is eigenlijk te veel. Ik denk dat eens per week de koning in de maling nemen bij Lucky tv genoeg is. Van al die afleveringen zie je er als kijken ook niet alle (krom Nederlands), maar zo achter elkaar gaat het snel vervelen.
Het verhaaltje over de brief van Amalia's school vond ik wel erg grappig.

Hoorspel

In de bieb staan ook ook cd's met hoorspelen, heerlijk vanouds.

Leen13

Leen13

23-05-2016 om 11:11 Topicstarter

En op internet....

http://www.ntr.nl/Het-Bureau/34/archief/#content

'Het Bureau' van Voskuil, jaren 's nachts uitgezonden op radio 1, staat ook op internet. Misschien moet ik het nog eens afluisteren. Ik viel er meestal bij in slaap.

Hoorspelweb
http://www.hoorspelweb.com/Series/Paul_Vlaanderen.htm
Paul Vlaanderen en nieuwere hoorspelen

http://www.hoorspelen.eu/Hoorspelen/Index/Titelcatalogus.htm
En de hoorspelen van de NTR/NPO, Nederland en Vlaanderen

Sil de Strandjutter staat er alleen maar met een fragment op.

Hoorspelen

Ik ben een groot hoorspelfan. Hoorspelen slepen door wortelkanaalbehandelingen en kelderopruimsessies heen.

Naast het Bureau zijn er nog meer eigentijdse hoorspelen te vinden , vertolkt door het creme de la creme van Ned acteurs.Bonita Avenue, de Spin (over de IRTaffaire), de Moker, de Hormoonfabriek (die is echt schitterend).

De Anton Wachterreeks van Vestdijk is ook voortreffelijk verhoorspeld door Marlies Cordia. En ook goed voor uren luisterplezier: Moordbrigade Stockholm, de boeken van Sjowal en Wahloo met Martin Beck.

En voor wie zoetsappige oubolligheid niet schuwt. De site van OTRR (old time radio research), met ontelbaar veel hoorspelen van de amerikaanse radio.Sommmigen duren maar een kwartiertje. Ik hang nu de was op,poets de wc met Claudia and David van Rose Franken, offered by your friendly neighbour who bottles Coca Cola. Uit 1948, en zo loepzuiver alsof het gisteren opgenomen is.

En het liefs door de schrijver zelf

Zo luisterde ik naar het hoorspel/luisterboek 'Het aapje dat geluk pakt' geschreven en voorgelezen door de schrijver Grunberg.

Door het luisteren naar die stem, is het net of je erbij was toen het boek geschreven werd. Welke gevoel er in de woorden wordt gelegd. Alsof je meekijkt in zijn hersenen.
Dat effect heb ik niet bij hoorspelen/luisterboeken die door een ander wordt voorgelezen.

hee wat leuk!

Dankjewel voor de tip. Alleen wil ik niet via 'oortjes' luisteren, die dopjes passen nooit lekker (ik snap niet hoe mensen daarmee kunnen hardlopen enzo), ik heb vast rare oren.

Maar via de tablet gaat het vast ook, dat ga ik gauw eens proberen.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-05-2016 om 14:35

hoorspel of luisterboek

dank voor alle tips! Maar gaat het nu om hoorspelen of luisterboeken, dat vind ik nogal uitmaken. In veel gevallen zijn hoorspelen (waarin dus bv ook geluidseffecten zijn opgenomen) heel anders dan luisterboeken (waarin alleen het hele boek is voorgelezen). Laatst hier de hoorspelen van Ibbeltje geluisterd, in de auto. Dolgelukkig als er een file stond, dan konden we een aflevering extra luisteren

Thursday Next

Thursday Next

23-05-2016 om 14:43

hoorspelen en luisterboeken

hier ook favoriet.
De hoorspelen van Olivier B. Bommel staan ook allemaal online:
http://www.ntr.nl/nps/bommel/text/verhalen.html

Tine Winkel

Tine Winkel

23-05-2016 om 22:21

thursday next

geweldig, bommelverhalen, ik ben er dol op! Volgens mij heb ik alle boeken gelezen, dus die hoorspelen lijken me ook erg leuk, ik ga er zeker een aantal proberen. Dank!

Mooi'

Dat Adriaan van Dis heeft gewonnen. Te meer omdat Karakter zo' n bijzonder mooi boek is als je het bekijkt uit de ooghoek van de moeder en hoe ze haar zoon heeft weggehouden voor zijn vader. Ik ben benieuwd hoe Adriaan van Dis dit heeft vertaald.

Thursday Next

Thursday Next

24-05-2016 om 10:41

Tine

Ja ze zijn erg leuk! Een van mijn favorieten is Brigitte Kaandorp als de muze.
Een van deze hoorspelen heeft me ook een gigantisch aan het schrikken gemaakt. Ik luister ze vaak onderweg op de fiets. Net toen ik over een overweg fietste kwam in het hoorspel onverwacht een trein langs... Compleet met stoomfluit e.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.