Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

KVR

KVR

17-09-2013 om 23:38

Water uit plastic fles ongezond?

Ik drink graag ongeveer bevroren water. Heb steeds een plastic fles water in de vriezer liggen, schenk er een glas uit, vul de fles bij en terug in de vriezer. Nu zegt mijn buurvrouw dat dat ongezond is en dan niet het ijskoude water op zich maar het bijvullen van de fles. Waarom weet ze niet. Weten jullie het?

Hmm

Ik denk dat ze bedoeld dat er mogelijk iets van de plastic fles oplost en dat je dat dan binnen krijgt als je het water drinkt? Ik heb er al eerder over gelezen, maar geen idee of het zo is.
Misschien moet je het archief even doorspitten, deze vraag is volgens mij eerder langs gekomen.

Katniss

Katniss

18-09-2013 om 11:09

Hoe?

Bevroren water kun je toch niet uitschenken? Ik zou trouwens wel eens in de zoveel tijd de hele fles weer vullen met schoon water, anders drink je na een tijdje water wat al maanden in die fles zit. Dat lijkt me niet zo fris.

Petfles

Hier gebruiken we altijd kleine flesjes om water mee te nemen. In dat plastic schijnt een giftig stofje te zitten dat zich kan vermengen met het water. Regelmatig een nieuwe fles gebruiken schijnt het advies te zijn. Of er al wetenschappelijke bewijzen zijn dat drinken uit plastic flessen ongezond zou kunnen zijn weet ik niet. Dan moet drinken uit gekochte flessen uit de supermarkt helemaal ongezond zijn. Geen idee hoe lang daar het water al in zit voordat ik het drink.

amk

amk

18-09-2013 om 17:45

niet de stofjes in de fles maar bacterien

buuf heeft klok horen luiden maar mist de klepel. Het onderzoek waar zij op doelt gaat om flesjes uit kantoor waar steeds direct uit gedronken wordt. Met elke slok komen er dan speekselresten in je flesje en dus ook bacterien. Die flessen zijn dus ronduit vies. Jij schenkt steeds een glas in dusdan heb je dat probleem niet.

Dat stofje BPA is momenteel erg in het nieuws maar helemaal duidelijk is het beeld nog niet in het onderzoek. Wel voor babies maar voor volwassenen nog niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-09-2013 om 19:35

En bpa

Krijg je juist meer binnen als je iedere keer een nieuwe fles pakt. Bij een fles die al tig keer gebruikt is, is het meeste er onderhand al uit. Als het er al in zat....

over hergebruik en bacterieën

Mijn kinderen krijgen drinken mee naar school in hergebruikte frisdrankflesjes. Die spoel ik om, maar echt schoon wordt het daar natuurlijk niet van, dus af en toe heb ik ook visioenen van zich ongebreideld vermeerderende microben. In de afwasmachine gaat niet. Omwassen met afwasmiddel is lastig, het duurt lang voor alle schuim er weer uit is. Wat is een goede manier om die flesjes schoon te houden? Ze worden ook nog eens zelden of nooit echt droog, want je kan er niet met een theedoek in.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

18-09-2013 om 21:30

Temet, mij lijkt

Dat omspoelen onder een zo heet mogelijke kraan (of eventueel water uit de waterkoker) afdoende moet zijn om het teveel aan bacterien weg te krijgen. Evt. het 'mondstuk' nog even met wat afwasmiddel.
Gr. Bibi

Dalarna

Dalarna

19-09-2013 om 09:17

Temet

Waarom gaat het niet in de vaatwasser? Hier gaan ze altijd in de vaatwasser. Die van zes in een pak met een blauw/wit label van de Dirk doen het prima maar je kunt beter een fles kopen met een bredere dop (bij de lidl de sapflesjes). Die gaan nog beter in de vaatwasser.

Puck

Puck

19-09-2013 om 09:34

gut overleven die flesjes dat

Daar sta ik van te kijken, dat die wegwerpflesjes het overleven in de vaatwasser. Ga t uitproberen Dalarna,bedankt voor de tip.

Dalarna

Misschien dat jij een minder heet programma kiest. Ik heb slechte ervaringen met flesjes in de vaatwasser, maar het kan natuurlijk per flesje en per vaatwasser verschillen.

Groeten,

Temet

amk

amk

19-09-2013 om 11:33

materiaal

het scheelt per materiaal van het flesje en de temperatuur. Verder heb ik altijd het idee dat door de kleine opening dat water helemaal niet goed bovenin dat flesje komt. En omdat het flesje met het restje inhoud meestal met de dop naar boven staat heb je daar juist de meeste bacterien zitten en die hechten zich dan aan die bodem.
Ik heb geen afwas machine maar voor mijn dochter heb ik gewoon geinvesteerd in een goede bidon met wijde opening waar je prima inkunt met een afwasborstel. Ze gebruikt 'm nu 4 jaar en we hebben nu de monstukken vervangen.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-09-2013 om 12:08

steradent?

En afentoe een tablet steradent erin? Die tip kreeg ik voor de waterzakken (met zo'n slangetje en mondstuk) die we bij het wandelen in de vakantie gebruiken.

Dalarna

Dalarna

19-09-2013 om 16:35

Ja het ligt aan het flesje

Wij waren juist heel verbaasd toen het een keer fout ging met een flesje (en dat was juist zo'n dure van Spa ofzo).

Wij wassen op een hoge temperatuur en de flesjes staan altijd met de kop naar beneden. Het zal best zo zijn dat ze niet helemaal goed schoon worden maar de flessenhals en buitenkant in ieder geval wel.

Maar dan nog: koop die kleinere sapflesjes van de Lidl met gele dop. Die zijn veel breder (qua dop en flessenhals).

Dalarna

Da's een goeie!

De kinderen gebruiken nu Sisiflesjes. Twee stuks van elk een kwart liter. Nu hadden mijn schoonouders van hun vakantie twee mooie flessen meegebracht van een halve liter. Van tupperware. Ik was helemaal blij, eindelijk degelijke flessen die wel goed open en dicht te draaien waren voor kleine kinderhandjes, en niet te zwaar, maar die toch niet lekten.

Maar helaas, de kinderen zijn gehecht aan twee flesjes met verschillende inhoud, dus nu krijgen ze toch nog steeds die sisidingen mee, totdat die zo rottig worden dan ze moeten worden vervangen. Kost ook de kop niet. Maar een bredere opening is wel praktisch, dus de opvolgers komen maar van Lidl. En die kunnen dus wel in de vaatwasser begrijp ik?

Groeten,

Temet

tupp

Hier gebruiken we allemaal de flesjes van de tupperware. Ik ben helemaal geen fan van Tupperware, maar deze zijn ideaal. Kunnen in de vaatwasser, en lekken niet.
Misschien een idee?

Vannie

Dalarna

Dalarna

20-09-2013 om 19:41

ja temet

De flesjes die ik heb gaan echt allemaal in de vaatwasser. Geen dure waterflesjes dus, daar blijft niets van over, alleen de blauwe waterflessen van Dirk of die sapflesjes met geel deksel (appelsap en sinaasappelsap geloof ik).

bibi63

bibi63

21-09-2013 om 13:39

beetje o.t., maar wellicht toch handig om te weten

In het Jumbo blaadje van deze maand stond een tip van Jumbo over groene aanslag in konijnendrinkwaterflesjes. Dat is inderdaad een probleem met buitenkonijnen: er komt groene aanslag in de drinkwaterfles en dat krijg je niet schoon. Tip uit de Jumbo: doe er een scheutje huishoudazijn in en vul dit aan met kokend water. Even goed schudden, leeggieten en daarna goed omspoelen met water. Zo gezegd zo gedaan: maar nadat ik er kokend water in deed, schrompelde het flesje in elkaar...... Leuke tip Jumbo Wel moet gezegd: de groene aanslag is weg...
Gr. Bibi

Koekje

Koekje

21-09-2013 om 16:46

Bibi, konijnenflesje

Dat moet je met rijst doen. Een beetje rijst erin, wat water, flink schudden en alle groene aanslag verdwijnt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2013 om 18:17

of een kettinkje

Ketting erin, water erbij, even schudden en het flesje is weer schoon!

KHS

KHS

21-09-2013 om 19:51

koffiedrap, werkt ook geweldig

lennest

lennest

23-09-2013 om 18:55

waterfles

Ik heb een aantal waterflessen van Mepal, gaat ongeveer 400 ml in, drinken prettig, brede opening zodat je er ook ijsklontjes in kunt doen, sluit perfect af, gewoon in de vaatwasser, prima toch?

bibi63

bibi63

23-09-2013 om 21:14

Koekje

Dank je voor de tip!

Tine Winkel

Tine Winkel

24-09-2013 om 21:56

Dopper

Bij ons thuis wordt 'gevochten' om mijn Dopper. Meer een flesmodel dan Mepal, bovenste deel kun je afschroeven zodat je ijsklontjes erin kunt doen. Van het bovenste deel kun je ook nog een dopje afdraaien, zodat het wel drinkt als een fles. Kan in 3 delen in de vaatwasser, echt een fijn ding (vinden de kids dus, ik heb me nog geen mening kunnen vormen...)

ilsepilse

ilsepilse

30-09-2013 om 11:39

of flesjes tupperware

je kan ze in 1L en 1/2 L kopen , ik heb er nu standaard 2x 1L in de koelkast staan.
Jongens nemen ook gewone supermarkt flesjes water mee naar school.

Marie

Marie

30-09-2013 om 18:54

inderdaad Dopper

Ik heb nu ook een Dopper en ik moet zeggen dat het ideaal is.
Drinkt prettig en je kunt van het bovenstuk en dop een bekertje maken. En is inderdaad gemakkelijk schoon te maken en kan zonder problemen in de vaatwasser.

http://nl.dopper.com/nl/

Je kunt ze niet overal kopen, maar zijn wel via de site te bestellen.

Stenna

Stenna

27-10-2013 om 02:00

weekmakers

Afgezien van de bacterieen, als je steeds weer opnieuw eruit drinkt en bijvult zonder ze goed schoon te maken, is de reden dat je frisdrankflesjes van zacht plastic niet opnieuw moet gebruiken dat er weekmakers in dat plastic zitten, die bij herhaald opnieuw vullen langzaam maar zeker oplossen (in de vloeistof). Daar hebben de fabrikanten de flesjes nl niet op gemaakt en getest. De max norm van weekmaker wordt niet overschreden bij 1x gebruiken, daarom mag het erin. Weekmakers lijken op oestrogenen, en kunnen bij grote hoeveelheden mannelijke onvruchtbaarheid en vrouwelijke geslachtskenmerken bij mannen veroorzaken (maar dan gaat het wel om echt grote hoeveelheden). Wat het effect is bij kleinere hoeveelheden over lange tijd is niet erg bekend, kanker relatie wordt nog onderzocht. Ik neem het risico niet en gebruik harde plastic flessen die speciaal gemaakt zijn om steeds weer te vullen (Mepal en sportmerken voor onderweg en sport, op het werk heb ik een glazen flesje staan).
Ik vraag me nog even af: als je ze in de afwasmachine was, heel vaak, worden ze dan steeds harder en onbuigzamer, en breken ze niet op een gegeven moment? Dat zou betekenen dat de weekmakers er dan goeddeels uitgespoeld zijn misschien.

PS weekmakers zorgen er dus voor dat het plastic enigszins zacht en buigzaam blijft, zoals bij de frisdrankflessen. BPA is (dacht ik) ook een weekmaker, weet dat niet helemaal zeker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.