Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 14:37

Wat zijn linkse hobby's?

Ook hier op OO beschuldigen blijkbaar rechts-stemmende mede-OO'ers links van het hebben van 'linkse hobby's'. Maar wat zijn linkse hobby's? Ik vind de uitsmijter van wat een rechtse hobby zou zijn, nogal komisch.


https://youtu.be/jYXAWJ21ikg

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 14:48

Uhm, Kaaskopje, factcheck

Ik heb voor de grap eens gegoogled hoevaak die term op OO gebezigd is:

Dat doe je zo:
https://www.google.nl/#q=site:ouders.nl+%22linkse+hobby%22

Het komt inderdaad wel zes keer voor! Maar, nu komt het, uitsluitend ironisch bedoeld - en door mensen die zichzelf blijkbaar niet rechts vinden - als in:

"In België is muziekles voor kinderen aanzienlijk goedkoper dan hier. Kennelijk wordt muziek daar niet gezien als "linkse hobby". "

Of:

"Een kind-met-smetje is geen Linkse Hobby waar je lekker in kan snijden"

En nog vier stuks van vergelijkbare strekking.

Jouw ironisch bedoelde bijdrage slaat de plank dus voilledig mis, tenminste als het overf de alhier aanwezige - blijkbaar rechts-stemmende mede-OO-ers.

Het domme vooroordeel blijkt dus gewoon weer aan de linkse kant te liggen. Men leest de bijdragen en de argumenten niet, nee, mensen worden geacht rechts te stemmen en dus zullen ze het wel over "linkse hobbies" hebben. Daar kunnen we dan fijn op los gaan.

Je staat in je hemd...

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 15:00

Ik snap je bijdrage niet? Jij lijkt 6! voorkomens van de term "linkse hobby" te gebruiken als bewijs om Kaaskopje onderuit te halen. Dus er zijn wellicht minstens 6 personen die rechts stemmen hier?
En dan nog, 't is maar een uitdrukking. Het is goed dat ze de betekenis erachter proberen uit te zoeken, niet dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 15:05

Ik noemde het gegeven dat 'linkse hobby's' ook op OO gebruikt wordt als een soort inleiding. In het echte leven komt het véél vaker voor dan die 6 op OO.

Gelukkig heb ik een vest aan, over dat hemd.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 15:06

Pirata

Kom. Pirata, het is echt heel simpel.

Kaaskopje:
"Ook hier op OO beschuldigen blijkbaar rechts-stemmende mede-OO'ers links van het hebben van 'linkse hobby's'"

Als dat waar is moet je dat met Google makkelijk kunnen vinden. Maar nee, als ik met google zoek (en daarmee vind ik alle posts waarin de term 'linkse hobby' wordt gebezigd), vind ik er maar 6 en het zijn allemaal postjes waarin de term ironisch bedoeld wordt en gebruikt door blijkbaar links-stemmende OO-ers.

Wat Kaaskopje beschrijft is dus *blijkbaar* een leugen gebaseerd op een vooroordeel, en als iets nou een linkse hobby is is het anderen beschuldigen van vooroordelen.

Snap je het nu? #vooroordeel #hypocrisie #niet-lezen

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 15:09

Kaaskopje

"Ik noemde het gegeven dat 'linkse hobby's' ook op OO gebruikt wordt als een soort inleiding."

Nee, nee, zo makelijk kom je er niet mee weg. Je noemt nog net geen namen, maar je bent heel stellig:

"Ook hier op OO beschuldigen blijkbaar rechts-stemmende mede-OO'ers links van het hebben van 'linkse hobby's'"

"In het echte leven komt het véél vaker voor dan die 6 op OO."

Ongetwijfeld, maar het gaat hier over de rechts-stemmende OO-ers en die zes (lees ze!) zijn niet van rechts-stemmers. Dus geen enkele rechts-stemmende OO-er heeft (tot vandaag) die term gebruikt! Excuus willen we!

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 15:10

Het zijn er inderdaad maar 6. Maar kennelijk genoeg om Kaaskopje aan te zetten nader te gaan zoeken op de term.
Ik stel wel voor om nu hier eens te bespreken wat die rechtse hobby's nu inhouden. Linkse hobbies hebben kennelijk met subsidies te maken. Zijn rechtse hobbies het tegenovergestelde?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 15:29

Pirata

"Het zijn er inderdaad maar 6."

Nee, die zijn niet van rechts-stemmers dus die tellen niet mee!

"Zijn rechtse hobbies het tegenovergestelde?"

Vast, keuzevrijheid, zelfredzaamheid, zelfbeschikkingsrecht, kleine overheid. Leef je uit zou ik zeggen.

bieb63

bieb63

22-10-2016 om 15:30

links, rechts?

Het gaat over sociaal en milieu voornamelijk. En de evt. consequenties daarvan.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 16:27

Zo hard heb ik niet gezocht

Ik heb een luie dag en ik zit wat te scrollen op mijn computer en kwam dit filmpje tegen. Ik wéét dat het wel eens gezegd is op OO en ik wéét dat rechtse politici e.d. de term 'linkse hobby's' nog wel eens uit de kast trekken. De antwoorden in het filmpje zijn de reacties die ik eerder gehoord heb.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-10-2016 om 16:38

Kaaskopje

Dat soort filmpjes zijn natuurlijk altijd prijsschieten, zeker als je je realiseert dat 50% van de bevolking een ondergemiddeld IQ heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2016 om 16:54

Ad Hombre

Je hoeft er niet op te reageren. De antwoorden in het filmpje sluiten aan bij wat al jarenlang genoemd wordt als 'linkse hobby's' en het enige wat eruit geperst wordt na goed denken van wat een rechtse hobby zou zijn is: gezond verstand. Jij en ik hebben blijkbaar een ander gevoel voor humor.

Li

Li

22-10-2016 om 18:13

nee

het heet een hobby omdat er gemeenschapsgeld voor wordt gebruikt, terwijl niet iedereen overtuigd is van nut of noodzaak.

Een linkse hobby is cultuur, armoedebeleid, diversiteitsclubjes, buurthuizen (nu erg in het nieuws!) Een rechtse hobby zal eerder Defensie of de politie zijn. Alleen gebruiken linkse mensen deze term gewoon niet, omdat ze hem associëren met Wilders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-10-2016 om 10:07

Interessante vraag

Maar eh, armoedebeleid levert niks op???

Ik denk dat vanuit rechts bezien alles wat riekt naar pamperen van mensen een Linkse Hobby is.
Rechtse hobby's zijn dure speeltjes? Blaaskaken over een dure auto hoort daar ook bij

Ad Hombre

Ad Hombre

23-10-2016 om 10:36

Zit wat in.

Google

Ad, je weet dat Google zijn zoekalgoritme aanpast aan de kennis die Google heeft over de gebruiker, dus is "tellen met Google" niet een goede methode om te tellen hoe vaak iets in werkelijkheid gebeurt.

Lijstje

Linkse hobby's:

- Allochtonenknuffelen.
- Recyclen en anderen elke vorm van levensvreugde proberen te ontnemen door te wijzen op milieu-effecten van alles dat het leven aangenaam maakt.
- Op de SP, PvvD, Groenlinks of desnoods D'66 stemmen
- Wegkijken
- Multicultiën
- Lekker Gutmensch zitten te zijn
- Kunst, liefst zo expirimenteel mogelijk en daar dan diepgaand over discussiëren terwijl te probeert te verbloemen dat je er eigenlijk geen zak van begrijpt
- Vegetarisch eten. Lekker, met linzen en havermout

Rechtse hobby's:

- Bezorgd zijn. Héél bezorgd.
- Ouderwetse Hollandsche traditities herwaarderen en in ere proberen te houden want die moslims gaan dat toch zeker niet van ons afpakken.
- Rijkdom vergaren over de rug van wie dan ook of, als je wat relaxter bent aangelegd,in je levensonderhoud voorzien door zoveel mogelijk te profiteren van het systeem
- Complottheoriën bedenken
- Stemmen op 'hij zegt wat wij allemaal denken, het is toch zeker zo, niet dan?
- Roeptoeteren
- Voeballe, wijven en auto's en natuurlijk barbecuen.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

23-10-2016 om 18:44

Modermop & skik

"Ad, je weet dat Google zijn zoekalgoritme aanpast aan de kennis die Google heeft over de gebruiker, dus is "tellen met Google" niet een goede methode om te tellen hoe vaak iets in werkelijkheid gebeurt."

Op zich heb je gelijk, maar dat beinvloedt hooguit de volgorde. Net geprobeerd in een 'private window' zonder cookies, zelfde resultaat, alleen dit draadje is erbij gekomen.

Het zou wel zeer fascinerend zijn als Google mij als 'rechts stemmer' alleen teksten van linkse posters voorschotelt, vind je niet? Wat zou daar de gedachtegang achter zijn? Volgens mij heb je wel ergens een bel horen luiden, maar heb je niet echt een idee waar de klepel hangt.

Maar vooruit, klik jij eens op die link en zeg me wat het resultaat is. Dit draadje even niet meetellen a.j.b. En nogmaals het gaat om de *strekking* van de gevonden bijdragen niet puur om het aantal.

skik:
- Complottheoriën bedenken

Onzin, de meeste complottheorieen zijn links. Kijk naar het 911 gezwets, heftig anti-Bush. Kijk naar de anti-vaxxers die zijn eerder links dan rechts.

- Voeballe, wijven en auto's en natuurlijk barbecuen.

Was het maar waar, dan had rechts een driekwart meerderheid in het parlement

Marije

Marije

23-10-2016 om 19:53

skik en ad

Ik schaar D66 ook onder rechts overigens. Ik zie mezelf als rechtste stemmer en kies meestal tussen D66 en VVD.

De gemiddelde SP'er hangt ook erg aan die Hollandse tradities en ziet met argusogen aan dat de Polen en moslims hun laagbetaalde baantjes inpikken. In dat opzicht zie in niet zoveel verschil tussen PVV'ers en SP'ers.

Drie kwart zal niet gehaald worden, maar de meerderheid stemt sowieso rechts en dat zal zo blijven. Dat komt omdat de top van de linkse partijen veel te ver afstaat van wat er leeft onder hun kiezers.

Voetballen een rechtse hobby?

Welnee, dat is wat Marx ooit voor ogen stond: de dictatuur van het proletariaat.

Wat is een hobby?

Wanneer ik naar de lijst met linkse/rechtse hobby's kijk, zie ik dingen voorbijkomen die geen hobby's zijn maar overtuigingen of meningen. Hobby's zijn activiteiten/liefhebberijen en je bezigt ze in je vrije tijd. Van breien tot koken, van zingen in een koor tot tuinieren, van boeken lezen tot museumbezoek.
Ik zie niet echt hoe het links of rechts kan zijn, tenzij je gaat bakkeleien over de prijs van het museumkaartje (niet duur=gesubsidieerd dus linkser dan duur dus gesubsidieerd) of het onderwerp van de boeken die gelezen worden.

Sini

Li

Li

24-10-2016 om 16:41

Sinilind

Daarom is het ook een minachtende term. Wat de tegenstander belangrijk vindt zijn "hobbies", wat je zelf belangrijk vindt is pure noodzaak en goed voor iedereen. Het is een klassiek voorbeeld van framing. Links heeft weer zijn eigen manieren om te framen en bedient zich dus niet van deze term. Het hoort gewoon bij het politieke spel.

Marije

Marije

24-10-2016 om 16:47

precies

Het is cynisch bedoeld. "Hobby" is iets voor de leuk, extra's maar niet iets dat je serieus moet nemen. Zo hebben beide "kampen" hun paradepaardjes.

Li

Li

24-10-2016 om 17:16

aa de andere kant

zijn er ook termen die juist door iedereen geclaimd worden, zoals "democratisch" en "luisteren naar de mensen". Bij een nederlaag moeten politici van zichzelf "hun ideeën beter uitleggen aan de kiezers" (die kennelijk te dom zijn om een echte mening te hebben).

Als je er op gaat letten, is het wel amusant.

Op de letter

Zelf maak ik ook wel eens een tikfout, dus toch maar even de juiste meervoudsvorm opgezocht daar er meerdere versies voorbij kwamen. Meervoudvorm van een Engels woord , eindigend op y, wordt in de Engelse taal vervoegd met ies en in de Nederlandse taal met 's. Dus linkse hobby's.

Maar als ik lees dat de linkse hobby staat voor wegkijken of geldverkwisting, dan heeft iedereen daar wel een handje van; Rutte net zo hard als Samsom.

Ergens vind het toepassen van de uitdrukking eerder een hoog ' zie mij daar even bijdehand reageren' gehalte van de spreker dan dat er werkelijk sprake is van typische linkse visie. Als ik een politicus die uitdrukking hoor gebruiken, weet ik dat hij/zij tijd zit te trekken op een gevat antwoord te kunnen broeden. Het gebruik zegt dus m.i. meer wat over de spreker dan over de aanspreker. Maar het gebruik van de uitdrukking 'linkse hobby' klinkt minder grof en minder direct dan de uitdrukking, ' doe even normaal'. Alle populistische uitdrukkingen betreffen truukjes waarmee men lachers op de hand tracht te krijgen en tegelijkertijd bedenktijd te vergaren. Hoe doorzichtig en tegelijk ook erg amusant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.