Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

16-06-2013 om 12:48

Wat staat er in je boekenkast?

Naar aanleiding van het draadje over de handtassen, en de opmerking van Karin over boekenkasten. Ik vind het ook altijd leuk om bij anderen in de boekenkasten te snuffelen. Grote verschillen zie je. Ik heb een kennis die voor een landelijk dagblad boekrecensies schrijft. Hij krijgt wekelijks stapels boeken toegestuurd, en heeft een kamerbrede boekenkast (7 meter?) die helemaal vol staat. En dan gooit hij nog een gedeelte weg van wat hij krijgt. Andere kennissen hebben alleen maar dvd's in de boekenkast staan, en een half metertje tuin- en klusboeken. Ik vraag me wel eens af waar hun 'echte' boeken staan
Zelf heb ik een vrij kleine boekenkast (ca. 1,5 meter plank), met voornamelijk 'makkelijke' boeken, hele reeks John Grisham, Harry Potter, en wat echte literatuur. Het is bijna allemaal gelezen, maar bij sommige boeken (zo ook het hier geroemde 'These is my words') ben ik na 100 pag. afgehaakt. De kinderen hebben hun eigen boekenkast. Jongste herleest vooral 100 keer dezelfde boeken, en oudste is bezig met Engelse literatuur. Zij heeft wel ongeveer 3 meter van mijn oude jeugdboeken, maar die kunnen jongste helaas (nog) niet boeien.
Wat staat er in jouw boekenkast?


Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

16-06-2013 om 13:58

Hier...

Die op mijn slaapkamer is een lekker allegaartje met foto-albums, hobby- en studieboeken, naslagwerken, leesboeken, notitieboeken en schetsboeken. Die horen op mijn slaapkamer, want het geheel is te rommelig voor in de woonkamer, vind ik.

In de woonkamer: tuin- en kunstboeken, een paar boeken die ik nog moet lezen (ik heb momenteel iets met ouderwetse streekromans à la Gerda van Wageningen en Jos van Manen Pieters) en enkele boeken van Wil den Hollander (= Boerin In Frankrijk; ik ben via mijn moeder al sinds mijn puberjaren fan van haar en heb vorig jaar haar boerderij opgezocht).

Het staat niet echt in een boekenkast maar in een deel van een flinke wandkast.

5 billys

met van alles erin: veel Franstalige litteratuur in pocket vorm, veel crimis uit Scandinavië, veel kunstboeken over Art Deco en Jugenstil onder andere, en heel veel vaklitteratuur (pedagogiek en onderwijs, een billy vol). Verder 2 hoge/dunne kasten met klassiek en jazz cd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En hier

Hier een aantal favo boeken in de woonkamer. Veel andere boeken (mijn kinder- en jeugdboeken, andere romans die je niet wegdoet maar soort tweederangs zeg maar) zitten in kratten opgeborgen, maar ik kan er wel zo bij. En nog het een en ander op zolder.
Maar goed, de favo boeken in de woonkamer: paar boeken van Dostojevski, de 100jarige man die uit het raam klom en verdween, boeken van Camilla Lackberg en Elizabeth Haynes, "Kamer" (aanrader nummer 1), keukenmeidenroman, paar spannende thrillers, paar geleende boeken.

Ja de boekenkast

In de boekenkasten van mijn ouders kon je hun interesses van meer dan een halve eeuw aflezen. Ook in mijn boekenkast staan al mijn interesses op het gebied van studie en literatuur. Ik hoop dat mijn kinderen dat ook kunnen zien. Voor dat zij er waren had ik al een boekenkast vol met interesses. Inmiddels lezen ze uit mijn boekenkast boeken voor hun lijst. Ook staan er boeken tussen van hun grootouders die ze tegenkomen als ze een boek voor zichzelf zoeken.

P

P

16-06-2013 om 16:03

Mijn boekenkast

staat in de bieb...

Op zolder heb ik alle Nederlandse en Engelse Sherlock Holmes verhalen, wat andere series, een aantal informatieve boeken en een hele boel losse boeken.

Boeken in mijn nieuwe grote kast in de woonkamer heb ik niet, wel heel veel spelletjes!

Koolmees

Koolmees

16-06-2013 om 16:18

Bieb

Een aantal gezinsleden hier is zo gek op lezen, dat is niet te betalen. Wij zijn dus grootafnemers van de bieb.
Boven hebben wij een boekenkast met alle studie boeken van mij (heel oud) en mijn man. Dat zijn er veel, want hij is de enige die regelmatig boeken koopt. Dat zijn altijd informatieve boeken, want hij kan zich niet concentreren op literatuur.
Beneden hebben we een buffetkast met daarin wat kunstboeken, de biebboeken die uit zijn en vooral veel fotoalbums. Het is altijd een beetje een zootje in die kast.
De kinderen hebben op hun kamer allemaal wel boeken op hun kamer, maar die liggen vaak in hun bed, of eronder.
Ik vind dat trouwens wel lief, die kapot gelezen prentenboeken en zo. Wij hebben zo'n grote jip en janneke en die ligt echt helemaal uit elkaar.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-06-2013 om 17:19

Op een organise "usb-stick".

Mijn boeken zitten in mijn hoofd. Aangezien ik nogal klein woon, kan ik er geen privé-bibliotheek op na houden dus na verloop van tijd geef ik de meeste boeken weg, op een enkele hele goede roman na of (meestal gekregen) boeken waaraan speciale herinneringen kleven. Alleen woordenboeken, kookboeken e.d. mogen blijven staan. Iemand die op grond van mijn boekenkast een oordeel over mij zou moeten vellen, zou denken: geen intellectueel type. Terwijl ik vermoedelijk meer literatuur heb gelezen dan de gemiddelde Nederlander. Ik vind het ook een beetje ostentatief, zo'n muur met boeken. Mijn boeken staan niet nutteloos te verstoffen maar bevinden zich in uitleenbibliotheken, een ziekenhuis, huizen van vrienden...

+ Brunette +

+ Brunette +

16-06-2013 om 17:20

Grrr. die ongevraagde spellingscontrole

Toen ik op de knop drukte, zag ik dat "organische" opeens was veranderd in "organise".

Fiorucci

Fiorucci

16-06-2013 om 17:57

Poeh.....

Oh, zo veel...tuinboeken, kookboeken, veel boeken over Tibet, en over boeddhisme, oude studieboeken, literatuur, boeken over insecten, vogels, boeken over tattoos, kunst,kinderboeken, eigenlijk dus een heerlijk allegaartje.

Tesah

Tesah

16-06-2013 om 18:12

Gelukkige eigenaar van een eigen bibliotheek

tenminste, zo noemen wij die kamer in ons huis. Er staan 5 Billy achtige kasten en een wand van 4 meter breed en 3,5 meter hoog, helemaal vol. We moeten binnenkort kast nummer 6 aanschaffen.

Wat erin staat?
1 kast vol Nederlandse literatuur, incusief de boeken die we voor onze boekenlijst moesten lezen. 1 kast met Duitse literatuur. Een kast met onze studieboeken en wat rommelboeken die nergens anders bij passen, muziekgidsen e.d. Een kast met reisgidsen. En weer wat rommelboeken. Een kast met cd's en algemene boeken (bloemengids e.d.) De grote wand is gevuld met mijn collectie die ik de afgelopen 15 jaar heb opgebouwd, allemaal Engelse literatuur. Ik lees veel en ga niet graag voor mezelf naar de bieb. Ik wil 'mijn' boeken bezitten. De kinderen hebben allebei ook een Billy vol maar zij gaan elke 2 weken naar de bieb, vooral de jongste is een leesmonster. De oudste haalt meestal uit zijn schoolbieb. Ook de kinderen lezen de drie genoemde talen, de klassiekers uit de kinderliteratuur staat in hun kast.

Ik heb een Kindle, maar die gebruik ik voornamelijk op vakantie. Ik vind het zo jammer dat ik daar boeken op heb staan die ik dan niet in de kast heb.

De bibliotheek is een genot. Er staat een heerlijke (slaap) bank, een bureau en een muziekinstallatie. Een geweldig mooi cadeau aan onszelf. Ik besef wat een luxe dit is, en we genieten er heel erg van.

Tesah.

Stenna

Stenna

16-06-2013 om 19:33

Ook bibliotheek

Hier in de huiskamer 1200 strekkende meter boek (5 kasten met ieder 6 planken van 40 cm). Op de onderste planken foto-albums, reisgidsen en kookboeken. De rest is gevuld met romans van mij (nederlandse en engelse literatuur) en natuur-en archeologie boeken van man. In onze studeerkamer (standaardformaat baby-kamertje in rijtjeshuis) nog twee wanden volledig bedekt met onze studie en werkboeken, naast wat financiele administratiemappen). Zoon heeft eigen boekenkast, zijn kinderboeken staan er niet meer in, die zitten in een doos op zolder (de mijne ook trouwens). Wel wat boeken die ik voor zijn lijst had gekocht (meestal 2e hands) en boeken die hij zelf leul vind (harry potter, dan brown).
Het lijkt erg veel bij ons (de hulp klaagt) en bij anderen zie ik veel lege wanden in de huiskamer. Vraag me altijd af waar zij hun boeken dan hebben. Mijn ouders hadden er ook zo veel (vooral mijn moeder). Dus ik weet niet beter. Ik koop eigenlijk niet vaak boeken zelf, lees meer uit de bieb. Maar ik vraag het wel als cadeautje voor verjaardag, sinterklaas, moederdag. En krijg ze dan ook (lekker makkelijk voor de gevers). Bovendien krijg ik nogal eens boekenbonnen als cadeautje als ik ergens (voor werk) een lezing heb gegeven.

Vic

Vic

16-06-2013 om 19:37

Stenna

Je zit er een kilometertje naast in je berekening

Tonny

Tonny

16-06-2013 om 19:49

Meters

De eerste meters kwamen via wederhelft binnen, dat was nog de tijd waarin mensen investeerden in een encyclopedie. Hij had ook veel literatuur, waaronder een serie Vestdijk in toen nog prachtige tinten. Nooit gelezen door mij, cultuurbarbaar. Ook allerlei buitenlandse literatuur. We waren toen begin 20.
Wat er verder staat, veel cultuurhistorie, politiek, geschiedenis, godsdienst en levensbeschouwing, Friese literatuur, boeken over ouderschap, humor. Kookboeken hebben we vrijwel niet. Streekromans zijn jaren geleden naar de bazar gegaan, die las ik toen de kinderen klein waren.

Woensdag

Woensdag

16-06-2013 om 19:59

Stripboeken

Bij mij staan er voornamelijk stripverhalen in en oude detectives. De rest heb ik weggedaan in het kader van "een kastje per dag. Heerlijk, lege muren. Alleen die strips mogen blijven, want die lees ik steeds opnieuw.

neteret mut

neteret mut

16-06-2013 om 21:20

Boekenkasten woonkamer

Daar staan vooral boeken over Belgie in, kunstboeken/ reisgidsen/ taal en emigratie. Beetje nederlandse als verzameld werk drs P en annie M.G., in Europa van Mak + nog wat boeken die tijdelijk in de woonkamer zijn omdat ze net gekocht zijn of nu gelezen worden. In het eetkamergedeelte stripboeken, doe-boeken voor de jeugd (oa over schaken, papiervouwen, quiz/puzzels en huttenbouwen), muziek, natuurboeken, liedboeken, infoboeken voor de jeugd.
Tussen eetkamer en keuken staat een kast voor kookboeken, tuinieren en handwerken/ naaien.
In de rest vh huis nog heel heel veel boeken. Ik denk alleen al in onze slaapkamer 35 meter, volkenkunde, klederdrachten, nederlandse/ duitse/ engelse/ franse literatuur (en wat lectuur), egyptologie, theologie, geschiedenis. Bij de kinderen vooral boeken naar gelang hun huidige interesses maar toch ook wel jongere (bij jongste zoon staan nog prentenboeken bv, staan niet in de weg). Oudere zonen bv detectives, actie, fantasy. De dochters vooral meer de meidenboeken, young adults ( en twilight ed)

neteret mut

neteret mut

16-06-2013 om 21:23

Studeerkamer

van mijn man vooral voor het werk, naslagwerken, woordenboeken, friese literatuur.

Stenna

Stenna

16-06-2013 om 21:42

Vic

Je hebt gelijk
1200 strekkende cm dus.

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2013 om 07:11

Stenna ot

Ik heb oa een boekenkast op mijn slaapkamer staan, beneden werd het te vol.

Jessica O

Jessica O

17-06-2013 om 07:46

Over boeken

Hier een boekenkast in de woonkamer van 4 meter,6 planken. Stamp vol, rij met thrillers/romans staat al dubbel gepakt, er dus ook een rij achter. Verder ontzettend veel planten en dieren boeken, deels werk gerelateerd voor man. Van mij veel kookboeken. Ook nog een rij kookboeken in de keuken en boven nog een plank met naslagwerk. Boven op slaapkamer een groot deel van wat er beneden niet meer inpast, voornamelijk romans. Zoon heeft op slaapkamer zijn eigen boekenkast, heerlijk om te zien dat hij er ook zoveel lol in heeft. En verder een hele lading strips, maar die liggen in kratten op zolder.....
(als ik het zo opschrijf is het wel schandalig hoeveel boeken we hebben...)

Veel

In de woonkamer 2 kasten van samen 4 meter breed, beide 9 planken hoog helemaal vol Nederlandse en buitenlandse literatuur (alles gelezen). In de Serre 1 meter breed, 9 planken hoog vol met informatieve boeken (natuurgidsen, reisgidsen, kunst, wetenschap, filosofie, techniek enz.) en in de slaapkamer dan nog eens 2 meter breed, 7 planken hoog vol met een allegaartje (literatuur, detectives, niemendalletjes, informatief..). De 4 kinderen hebben ieder op hun kamer nog de nodige boeken plus een kast op de overloop.
Eigenlijk is alles nu vol, dus ik ben aan het denken over hoe en waar uit te breiden...

Brianna F

Brianna F

17-06-2013 om 14:16

Ook een bibliotheek

12 meter boekenkast, kamerhoog. Man: thrillers en stripboeken. Complete series.
Ik: een paar meter kook en dieetboeken, veel boeken over de jaren 50, historische romans. Alles van Silvia Witteman, Bill Bryson, Youp, een paar meter boeken over kerstmis, veel kleine pockets met allerhande onderwerpen, kinderboeken, jong volwassenboeken en een paar meter Engelstalige romans.
Ik ben dol op die kamer, 2 gemakkelijke stoelen, open haard een grote kloostertafel en rondom alleen maar boekenkasten.

Hanne.

Hanne.

17-06-2013 om 16:33

Overal en nergens

In mijn woonkamer vind je weinig boeken. 2 Planken kinderboeken en een halve plank kookboeken.

Daar zou je een heel raar beeld van krijgen

De meeste boeken staan op zolder. Planken vol Grishams, Baldacci's, Agata Christie's etc. In dozen staat nog heel veel literatuur klassiekers te wachten tot de kinderen nog wat ouder zijn.

In de slaapkamer staan de meest recente aanwinsten.

Naast het bed ligt de allernieuwste aanwinst.

En de grootste boekenkast staat aan de overkant van de straat. De bieb Herlezen van boeken doe ik zelden, dus een aantal jaar geleden ben ik gestopt met kopen. Bevalt prima!

Fiorucci

Fiorucci

17-06-2013 om 16:59

Hanne

Wat een weelde, de bieb zo dichtbij!

Jujube

Jujube

17-06-2013 om 19:24

Van alles

Hier in de huiskamer 3 kewloxkasten vol boeken; van Arthur Japin tot Stephen King, van Kurt Vonnegut tot reisgidsen, poëzie, Shakespeare, Dickens en zowel Nederlands- als Engelstalig. Ook een paar Duitstalige en Franstalige boeken. En reisboeken/gidsen. En veel over de Grieken en de Romeinen. En Joop ter Heul. Dan hebben we nog een andere kast met ook glazen e.d. maar waar ook tussen de 100 en 150 kookboeken in staan. In onze studeerkamer staan nog 5 kewloxkasten met o.a. onze administratie, nog 2 kasten met boeken, en 2 kasten met vakliteratuur en oude studieboeken. En dan hebben de kinderen ook nog elk een boekenkast vol op hun kamers staan en heb ik de mooie en leuke kinderboeken bewaard in de berging...We gaan binnenkort weer een schiften welke boeken weg kunnen (naar Emmaus).
Groet,
Jujube

madelief

madelief

17-06-2013 om 19:41

Weg...

Sinds ik een eraeder heb heb ik bijna al mijn boeken weggedaan. Zoveel boeken op de pc dat ik dat wel zo makkelijk vind. Wat ik wel bewaar zijn al mijn jeugdboeken. Prachtige plaatjes in de prentenboeken, die gaan niet weg. Evenals de klassiekers als de boeken van Annie MG Schmidt, Dick Bruna etc.
In mijn kast staan dus fotoboeken en jeugdboeken. Verder ga ik gewoon naar de bieb, ideaal breng alles zo weer terug. Boeken weggooien doe ik niet aan, alles naar de kringloop.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Stenna

Stenna

17-06-2013 om 22:56

Wat heerlijk

te lezen dat nog zo veel van jullie ook gewoon flink wat boeken in de huiskamer hebben staan. Ik zie dat niet veel meer, om me heen. Zo jammer. Ik vind het gezellig staan en kijk ook graag altijd even bij anderen in de boekenkast. Snap niet waarom je je boeken op zolder zou zetten? De bieb is toch niet hetzelfde, de nieuwste boeken hebben ze nog niet of zijn voortdurend uitgeleend. Heel oude boeken hebben ze ook niet meer. Ik was in elk geval blij dat zoon zoveel uit onze eigen boekenkast kon plukken voor zijn lijst. De populaire boeken zijn in de tijd van de schoolexamens altijd uitgeleend ook.

margje van dijk

margje van dijk

17-06-2013 om 23:16

Geen boeken

Wij hebben geen boekenkasten in de woonkamer. Maar om dan als bezoek te concluderen dat we vast geen boeken hebben - nou nee. We hebben gewoon geen ruimte in de kamer om die boekenkasten kwijt te kunnen. Dus bij ons staan ze op de studeerkamer. Het is niet zo'n hele grote studeerkamer maar ik denk dat er zo ongeveer het equivalent van 5 billykasten staat. En die staan dan grotendeels vol in dubbele rijen. En nog steeds niet gesorteerd sinds de verhuizing van 5 jaar geleden. (We zijn dus al begonnen met dramatisch te weinig boekenkasten).

Verder heeft elk kind een aanzienlijke boekenkast, ook in dubbele rijen dik. Ik heb laatst een poging tot tellen gedaan en ik geloof dat we alleen al aan 400 kinderboeken zitten, en dan heb ik bepaalde kasten/dozen nog niet eens meegeteld.

Mijn man houdt van naslagwerken dus we hebben bijvoorbeeld de Times atlas en dan nog allerlei andere atlassen, vogelgidsen, woordenboeken, kunstboeken, andere non-fictie, waaronder veel populair-wetenschappelijk. En natuurlijk de NL en ik gok minstens zo veel of meer Engelse romans/literatuur.

Beneden staan alleen de fotoboeken. En de stapels oude kranten. Die niet weg mogen.

Ik zou wel lachen als iemand hier op bezoek zou komen en verbaasd zou zeggen: "Goh, wat hebben jullie weinig boeken".

Overigens heb ik een zwaar vermoeden dat al die boeken over 1 generatie (als wij dood gaan zeg maar) weggegooid worden. Tegen die tijd zit echt geen mens nog te wachten op een boekenkast. Alles is dan digitaal. Tegen dat licht gezien neem ik me altijd voor geen boeken meer te kopen, maar het lukt me nooit. (Net weer zoiets als 10 boeken aangeschaft voor de vakantie, alle goede voornemens ten spijt).

Margje

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2013 om 07:06

Stof

Ivm ruimtegebrek en ook ivm het stof (allergie man) hebben wij de boekenkast boven in de gang, op maat gemaakt tot het plafond, 8 planken van 1.36 en vrijwel alleen maar Nl en buitenlandse literatuur, meest Nederlandstalig. De boeken die we dubbel hadden en veel boeken zijn allang de deur uit en nog puilt de kast uit.

Ik vind het ook leuk om in iemands boekenkast te turen en ik vind het ook gezellig staan, maar vind deze oplossing hier wel perfect als je ziet hoeveel stof die dingen vangen. Er ligt nu ook een laag op. En ik heb het ook niet nodig om te showen hoe intelligent ik ben

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2013 om 07:08

op de kinderkamer op zolder nog een ikeakast, waar rode beuk nog haar kritisch oog op heeft laten vallen bij het in elkaar zetten, waarvoor dank
Ik heb al mijn oude kinderboeken daar en intussen een nieuwe verzameling.

Hanne.

Hanne.

18-06-2013 om 09:02

Fiorucci

Bieb aan de overkant is inderdaad een weelde. Zelfs mijn 6 jarige kan al zelfstandig naar de bieb. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.