Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat is een goed boek(je) haken/breien voor beginners? (géén knuffels)

Mijn dochter van bijna 10 heeft net breien en haken geleerd en vindt het erg leuk. Nu zoek ik voor haar een boekje met leuke patronen voor simpele, gebruiksvoorwerpen: pannenlap, muts, sjaal, misschien zelfs handschoenen of sokken (al zal dat wellicht te moeilijk zijn?).
Ik heb zelf twee linkerhanden. Ze zoekt veel op op YouTube, maar ze wil ook graag een boekje waarin gewoon de bekendste steken staan en wat patronen.

Er zijn er tientallen, maar kunnen jullie iets adviseren? Niet iets met knuffels, die maakt ze al een tijdje zelf en daar heeft ze even genoeg van, letterlijk en figuurlijk

Christel

Christel

16-11-2016 om 13:10

Paar ideetjes

Haakfeest, haken voor kinderen, daar staan leuke dingen in.

Hier vind je boeken voor beginners: http://www.allesoverhaken.nl/haak-boeken.html.

Ik haak en brei veel, heel veel, ik hoop de hobby ooit met mijn dochter te kunnen delen. Zoons knutselden wel, maar niet met touwtjes zoals ze het noemden. Dochter toont vooralsnog geen enkele interesse in touwtjes

lieverdje

lieverdje

16-11-2016 om 13:17

voordeelboekenmarkt

oei, ik haak en brei veel maar ken geen specifieke titels. Bij de voordeelboekenmarkt verkopen ze wel veel geschikte boekjes.

Maar leuk dat je dochter zo bezig is! Op die leeftijd begon ik er ook mee en ik ben nooit meer gestopt

Tine Winkel

Tine Winkel

16-11-2016 om 14:15

en de bieb

is dat een optie? Daar zie ik ook veel leuke brei en haakboeken staan, in de categorie 'breien voor stoere meiden' en zo. En dan zou ik het haar zelf laten uitkiezen: als zij de beschrijvingen al lezend begrijpt, kan ze er mee uit de voeten.

Naald

Naald

16-11-2016 om 14:43

Hier

http://www.handwerkles.nl/15-boeken/186-breien

Deze "handwerkjuf" van handwerkles.nl is degene die mij dus alles aan mijn verstand krijgt. Dat kan ik van heel veel van die tutorialfilmpjes of boekjes niet zeggen.
Ze raadt op de bovenstaande site boeken aan, vanaf het tweede boek zou het iets voor je dochter kunnen zijn?

Kaarslichtje

Op google zijn ook leuke voorbeelden van haakwerkjes van glazen potjes met waxinelichtjes.

Of haak een plunjetas als gymtas. Zo kan ze zelf bepalen hoe groot, welke kleuren en welke steken ze wilt gebruiken.

Garnstudio

is een site voor wol, maar er staan ook honderden patronen op. Je kunt daarbinnen ook op eenvoudige patronen selecteren. Pannelappen, hoezen voor mobieltjes, eierwarmers, theemutsen en sjaals, het is er allemaal Ze hebben ook duidelijke instructievideo's en je print het zo uit. Die zijn wel kort, je moet ze een paar keer herhalen.

Ik vind zelf boekjes eigenlijk vrij lastig om een nieuwe techniek aan te leren. Ik brei het liefst met een goede internetbreijuf achter youtube.

Sokken en handschoenen (laatste begin ik niet eens aan) is echt voor de gevorderde breister.

Anneque

Anneque

16-11-2016 om 18:44 Topicstarter

Dank!

Lekker veel bruikbare tips, dank jullie wel

lieverdje

lieverdje

16-11-2016 om 20:58

sokken en handschoenen (ot)

echt, zo moeilijk zijn handschoenen niet. Eigenlijk zijn ze zelfs betrekkelijk eenvoudig; het enige ingewikkelde is dat je steken apart moet leggen.

Natuurlijk moet je geen handschoenen breien als je nog niet verder bent gekomen dan een sjaal, maar ik vind persoonlijk handschoenen makkelijker dan sokken. Vingers breien is echt supersimpel en alleen de duim is even iets nieuws. Maar een hiel in een sok breien is weer ingewikkelder dan een duim aan want of handschoen..... en een handschoen is sneller klaar dan een sok.

Als je serieus kleding wilt leren breien voor jezelf zou ik de volgende volgorde aanhouden: sjaal, muts, sloffen, baby/kindertruitje, wanten, handschoenen, sokken.

Als je het geduld hebt om twee van dezelfde sokken te breien, hou je het misschien ook vol om een trui of vest in een volwassen maat te breien

Lieverdje

Het is ook maar net wat je ligt. Ik draai mijn hand niet om voor een topdown trui. En dan bij voorkeur iets met met een begin of een pas waar ik mijn aandacht even bij moet houden. Kan een kantpatroon zijn, kleuren inbreien, kabels en daarna immer gerade aus strekkende meters blind tricot breien voor de tv. Lezend breien lukt nog niet helaas.

Maar gaan pielen op de vierkante mmm met vier of vijf sateprikkers, daar raken m'n vingers al bij voorbaat van in de knoop. Dus mijn bewondering voor handschoenbreisters is oneindig. Sokken doe ik met twee rondbreinaalden tegelijk, anders komt de tweede nooit af.

Anneque, dikke breinaalden

Ik heb hier nog wat dikkere breinaalden (7,8,9,10 mm)liggen,waar ik toch niets meer mee doe omdat ik overgestapt ben op verwisselbare naaldpunten. Die zijn wel leuk voor je dochter denk ik. Heeft ze in no time een sjaal oid op gebreid. Laat maar even weten.

Of meld je aan voor de meeting, dan neem ik ze mee.

Lieverdje

Lieverdje

18-11-2016 om 10:24

Kenfan, sokken op rondbreinaald

Wist je dat je ook 2 sokken tegelijk op 1 lange rondbreinaald kunt breien ?

En pielen met satéprikkers doe ik ook niet hoor, voor vingers gebruik ik ook een rondbreinaald. Geweldige uitvinding, nog altijd blij mee!

Mijn bewondering is oneindig voor mensen die een hele trui kunnen breien, in één kleur, in hetzelfde motief. Een visserstrui bijvoorbeeld, of een kabeltrui met een soort kabel..... gaaap! Kleuren inbreien vind ik dan wel weer heel leuk, momenteel ga ik helemaal los met fair-islepatronen. Maar dan moet het niet een trui zijn waar maar 1 randje met kleur in zit, graag wel een hele trui vol met kleurtjes om het vol te houden

Anneque

Anneque

18-11-2016 om 13:42 Topicstarter

Kenfan

Hé wat leuk, daar zal ze blij mee zijn! Ze is idd wel een beetje van grote stappen, snel thuis

Als je ze echt kunt missen, dan graag: [email protected]

Verwisselbare naaldpunten.....dat is echt hogereschoolhandwerken!

juist niet Anneque

Rondbreinaalden met die losse naaldjes zijn juist veel fijner dan die stugge aluminium naalden van de action of wibra. Eigenlijk zoals met elke beginnende hobby pruts je dan met goedkope rommel die je het juist lastiger maken.

Die twee sokken op één rondbreinaald (of twee mouwen) daar heb ik ook nog wel een youtubejuf bij nodig. Ik buig me nu eerst maar eens over de i-cord, mét juf, uit een boekje snap ik er geen hout van. Leuk trouwens dat je dochter dit zo leuk vindt (en dus niet eens van jou afkijkt)

Anneque

Anneque

18-11-2016 om 14:39 Topicstarter

Rondbreinaalden

Leken me juist zo moeilijk omdat je dan de naalden niet onder je arm kunt klemmen. Je moet er letterlijk handigheid in hebben dan, of niet?

Ja, grappig hè, dat ze dat zo op eigen houtje allemaal doet. Ze zet hier ook de knopen aan en naait de slippen op de judobanden. Doet ze veel netter dan ik

is waar ook!

Ze zit op judo. Naar tevredenheid begrijp ik? Judoka hier is een beetje wedstrijdmoe, hangt net tussen subtop en regionaal redelijk goede judoka in. Coachen vindt hij dan weer wel leuk.

De rondbreinaald

Ik vind de rondbreinaals prettig voor grotere openingen zoals een muts of een kol.
Voor sokken vind ik ze onhandig omdat de draad relatief te lang is: je zit zo de draad door het werk te schuiven en de lussen wijken zo meer uit elkaar dan nodig. Dat leidt tot grotere lussen en minder regelmaat in het breiwerk van vb sokken. Ten minste mijn ervaring. Ik vind zodoende het werken (van bv sokken) met 4 pennen prettiger en mooier dan met een rondbreinld.

Je hebt mail Anneque

Die grote naalden zijn wel fijn voor een beginner. Niet alleen omdat je snel iets produceert, maar ook omdat je gewoon beter ziet wat je doet. Rechte naalden zijn inderdaad wel goed om wat handigheid erin te krijgen.

Het voordeel van rondbreinaalden is dat kleuren inbreien een stuk eenvoudiger is omdat je steeds recht breit en dus niet tegen de achaterkant van je werk kijkt. En als je jezelf de continentale steek aanleert - zonder over te slaan - kun je ook het tempo flink opvoeren. En dat is vooral fijn bij zo'n langdradige nobrainer die ik voor oudste zoon op de naalden heb
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5323&cid=7
Nou ja, alleen leuk dat ik weer wat voor hem kan maken. De laatste trui die hij aanhad prijkte Nijntje nog op de voorkant.

Nou ja, mocht ze er aardigheid in blijven houden, dan is zo'n etuitje vrolijk gekleurde naaldpunten een topkado

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-11-2016 om 20:04

boekje

Ik zag bij Action haak- en breiboekjes met allerlei patroontjes en steken. Maar garnstudio is ook een inspiratiebron.

Ik zou in ieder geval beginnen met de basissteken, proeflapjes maken. De bekende "pannenlappen" die we vroeger op school moesten
Recht en averecht, en met haken lossen, halfvasten, vasten en de stokjes en hun variaties (dubbel, driedubbel, samengesteld en zo). Klinkt moeilijker dan het is.

Anneque

Anneque

18-11-2016 om 20:45 Topicstarter

Kenfan (en Silone)

Ik heb je teruggemaild!

Silone: ja ze zitten zelfs nog steeds alledrie op judo. Er is weinig tijd voor wedstrijden, maar de lessen vinden ze nog steeds leuk.

Anneque

Anneque

18-11-2016 om 20:46 Topicstarter

Sally

Oja, de Action, daar kan ik natuurlijk ook nog kijken. Daar heb ik ook al vaker garen gekocht voor haar.

Kerstbal

In de folder van de kruitvat net een grappig cadeau; een doe het zelf- gehaakte kerstbal pakket.

Anneque

Anneque

24-11-2016 om 07:50 Topicstarter

Kenfan

Ze zijn aangekomen, ik heb je nog ff gemaild.
Hartstikke bedankt, mevrouw heeft haar eerste werkje er al op staan. Stralend snuitje "zomaar gekregen van iemand die je nog nooit gezien hebt?!"

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.