Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat is dit voor een vogel?

Zwarte kop, oranje lange spitse snavel, witte buik en donkerbruine rug. Hoog op de poten. Stoot felle, harde "piep" uit.

Ik kan hem zo gauw niet vinden op verschillende determinatie-sites. Ik associeerde hem met een watervogel-achtige, maar zag hem hier gewoon op straat.

moreen

moreen

24-06-2015 om 10:02

uhhh

Een grutto met keelontsteking?

Anneque

Anneque

24-06-2015 om 10:47 Topicstarter

Haha nee

Het model lijkt er wel wat op, maar de kleuren kloppen niet.

Bellefleur

Bellefleur

24-06-2015 om 10:49

Scholekster

Scholekster is een watervogel, maar vindt steeds meer een plekje in de stad. En hij zegt geen 'piep' maar 'piet'. Daarom heet hij in dialecten ook wel Bonte Piet.

Anneque

Anneque

24-06-2015 om 10:59 Topicstarter

Ja!

Dank je Bellefleur, dat is hem! Mijn ingeving dat het een watervogel was, klopte dus toch. Ik vind het een gek gezicht, je verwacht zo'n beest niet direct hier op straat.
Het verschil tussen "piep" en "piet" is voor mijn lekenoren moeilijk te onderscheiden hoor

Bellefleur

Bellefleur

24-06-2015 om 13:48

Op straat

Scholeksters die in de stad leven hebben een ander voedselpatroon gekregen. Ze broeden vaak op daken met grind er op. Meeuwen en ander roofvogels vinden dat geweldig. Ze kunnen hun eten gemakkelijk 'afhalen' Ik vind het leuk dat die beesten hun woonplek zo veranderen. Zo kunnen ze de verstedelijking overleven. Net zoals reigers en aalscholvers. Had je al gemerkt dat grutto's de r niet kunnen zeggen? Ze roepen gdutto.

caton

caton

24-06-2015 om 16:53

grutto in het buitenland

Heten grutto's in de rest van de wereld ook grutto? Of komen ze alleen in Nederland voor? Te lui om dit te googelen

Anneque

Anneque

24-06-2015 om 17:07 Topicstarter

Onomatopee

Verhip, nooit geweten dat de grutto een onomatopee is....ik leer dagelijks bij

Tango

Tango

25-06-2015 om 10:03

Scholeksters

Die hebben wij hier ook veel. Ik dacht alleen dat ze een zwarte rug hadden en geen bruine, daarom haalde ik hem in eerst instantie niet uit de omschrijving van TS.
Of ze nou piet of piek zeggen weet ik ook niet, maar wel dat ze vreselijk kunnen krijsen maar ook zachte geluidjes kunnen maken. Dat laatste doen ze bij voorkeur als baby-meesjes bij ons uit de nestkast komen. Om ze daarna te vangen. W.s. hebben we om deze reden dit jaar geen mezen-nest. Teveel van die eksters in de boom.

Tine Winkel

Tine Winkel

25-06-2015 om 10:09

scholeksters en eksters

zijn niet dezelfde beesten. Ik kan me niet voorstellen dat scholeksters jonge meesjes eten - en ze zitten volgens mij ook niet in bomen. Eksters wel (beide: eten meesjes en zitten in bomen).

Scholeksters

Heb ik zelden of nooit in een boom gezien. Ze lopen altijd over de grond. Verbaast me trouwens Anneque, dat je er nog nooit eerder een hebt gezien. Ze zijn hier echt een heel doodgewoon verschijnsel, je ziet ze overal, zeker in het voorjaar/ vroege zomer. En zover wonen we nu ook weer niet van elkaar af....

Ingrid

Anneque

Anneque

27-06-2015 om 08:41 Topicstarter

Ingridt

Nee, echt, nog nooit gezien. Er vliegt hier vanalles (buizerds, gewone eksters, allerlei raaf- en roekachtigen) maar dit exemplaar was nieuw voor mij.

Bellefleur

Bellefleur

27-06-2015 om 11:10

onomatopee

Grutto's heten alleen in Nederland grutto. In Engeland heten grutto's godwit. Ook dat is een onomatopee, maar ik vind de nederlandse logischer. Ook kieviten en tureluurs en tjiftjaf zijn onomatopeeën.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.