Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

thuiszitter

thuiszitter

22-11-2015 om 12:06

wat doen jullie zoal in het weekend

Hoop op tips en ideeën wat je allemaal zou kunnen beleven wat je als 2 volwassen mensen met kunt ondernemen?

Ideeën waar ik op kom is zijn bijv:

naar de sauna
gaan uitwaaien op het strand
wandelen in het bos, met of zonder hond
Uit eten
Winkelen
Zwemmen
Terrasje ( of dat nu fijn is met dit weertype?? )

Maar dan houdt het bij mij al op, vooral als de nadruk ligt op een goedkoop uitje wat je met zijn 2en kunt doen!

Wie heeft er nog meer ideeën voor mij!!

Dees

Dees

22-11-2015 om 12:17

Van alles

Op visite bij familie / vrienden. De (winter)bbq, je eigen tuins / balkon opknappen. Museum bezoeken, samen uitgebreid koken of bakken, een workshop volgen(oke dat kost wel geld) met de fotocamera op pad. Een stukje fietsen een rondje hardlopen.

Jesse_1

Jesse_1

22-11-2015 om 12:19

Bijvoorbeeld

(Een sauna of uit eten is volgens mij niet goedkoop)
Museum (en dan vooral als je een museumjaarkaart hebt).
Een stukje rijden in de omgeving
Ergens op bezoek
Bioscoop (niet heel goedkoop)
Bridgen (investering in de oude dag )

Of thuis:
film huren
spelletjes doen
iets speciaals koken of bakken

Zelf vind ik het ook heerlijk om gewoon thuis niets bijzonders te doen, maar ik neem aan dat je juist samen iets gezelligs wilt doen.

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 12:33

Ideeën

Museumkaart, kost 55 euro maar je kunt dan bijna alle musea gratis in. Eigenlijk kun je daarmee al al je weekends vullen
Verder wandelen, naar het strand, picknicken, schaatsen op de ijsbaan, skaten, alle HP-films achter elkaar kijken, miniserie kijken, restaurantje spelen met een viergangenmenu.

Noet

Noet

22-11-2015 om 19:39

concert

concerten van amateurgezelschappen, sportwedstrijden bezoeken, yoga, mediteren, proefles boulderen, duiken etc. Fietsen, geocachen

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2015 om 19:46

Bar weinig

Momenteel hebben we het druk ivm het leeghalen van het huis van mijn schoonvader, maar normaal ben ik aardslui in het weekend. Lekker uitslapen, aan het eind van de ochtend douchen, als het mooi weer is met de hond naar het park en 's avonds zak ik voor de buis. Zondag ongeveer hetzelfde patroon. Door het gedrag van de honden, gaan we ook niet makkelijk zonder de honden op pad. Wie weet als de jongste uitgepuberd is en de rangorde duidelijk is en al die ongein meer, dat we weer eens een paar uurtjes zonder ze op pad kunnen.

Pug

Pug

22-11-2015 om 20:39

museumkaart

Off topic, maar mensen die zo'n museumjaarkaart hebben, wonen die ook centraal dan?
Ik denk dat ik goedkoper uit zou zijn met af en toe eens een los kaartje kopen, in plaats van ieder weekend ergens met de trein naar toe te gaan omdat ik een museumjaarkaart heb

Hanne.

Hanne.

22-11-2015 om 21:23

Wat heet centraal

Ik woon in de randstad. Maar met 'af en toe' een museum dagje haal ik het er al uit. Even een dagje Amsterdam (rijksmuseum en nemo) en ik zit al op 32 euro. Dagje leiden (naturalis en tropenmuseum) en ik ga al over de 55 heen. Alles wat daarna komt is 'winst'.

En doordat ik 'm heb loop ik ook makkelijker een onbekend museum binnen. Want als ik het niets vind ben ik ook zo weer weg zonder te balen dat het zonde is van de entree.

Amper

In de provincie beneden de rivieren waar ik woon zijn de musea dungezaaid. En ik ben in een musuem zo drie uur zoet, dus ik bezoek er geen twee per dag. Voor de klappers die echt flink aantikken (nemo, spoorwegmuseum) hebben mijn kinderen de leeftijd niet meer voor. De treinreis tikt dan ook nog flink aan, en dan verdring ik het feit maar even dat het werk aan het spoor een cyclisch proces lijkt, en drie van de vier treinen in het weekend vertraagd zijn.

Dus ja, ik moet echt moeite doen de MJK eruit te halen. En met de vorige fikse verhoging heb ik ook echt staan twijfelen. Maar ja, zonder MJK zou ik waarschijnlijk nog minder gaan.

Katniss

Katniss

22-11-2015 om 22:39

Dit jaar

Ik ben dit jaar twee keer in het Rijks geweest (met vriend en met dochter), en twee keer in het Stedelijk museum. Daarnaast ga ik regelmatig naar het Gemeentemuseum in Den Haag omdat ze daar altijd leuke tentoonstellingen hebben. Ook bijna jaarlijks naar Paleis het Loo, eveneens voor de tentoonstellingen. Dat laatste is dan wel ruim een uur rijden. Volgens mij ben ik dit jaar ook nog in twee musea in Haarlem geweest, en een aantal keren naar Leiden. Het is overigens ook niet zo dat ik een cultuurfreak ben. We hebben die kaart nu eenmaal, dus dan moet je hem wel gebruiken.
Buiten de Randstad zijn toch ook wel musea?

Pug

Pug

23-11-2015 om 07:46

vast wel

Maar niet zoveel dat je de kosten van een kaart eruit haalt.

Ik heb even jouw lijstje aangehouden, Katniss, omdat als ik een kaart zou hebben die misschien ook wel op mijn bezoeklijst zouden komen naast de 'gratis' buurtmusea. (Je moet toch een jaar vullen.)

De treinkaartjes naar die steden zijn voor mij allemaal rond de 40 euro retour. Dus als ik ook 4x Amsterdam zou doen, Den Haag, Apeldoorn, 2x Haarlem, en zeg 2x Leiden, dan kost me dat al rond de 400 euro voor de trein. (Plus eventueel aanvullend vervoer.) En dat is dan allemaal weer net zo ver reizen dat je er qua tijd wellicht geen 2 of 3 op een dag kunt doen. Of misschien wel, maar dan hou je weekenden over

Vorig jaar ben ik naar een museum in Tilburg geweest. Dat was toch ook al bijna 15 euro met de trein. Maar ik vrees wel dat die in de top 5 van dichtstbijzijnde musea zit...

Ik denk dat als je hier in de buurt woont je goedkoper uit bent met alleen de toppers bezoeken zonder kaart.

Katniss

Katniss

23-11-2015 om 08:42

Vervoer

Met het OV maakt het wel duur idd. Voor mijn gevoel rijdt mijn auto gratis, tanken moet ik toch. In Amsterdam kost de P&R een euro, dus dat zijn de kosten niet.

thuiszitter

thuiszitter

23-11-2015 om 09:52

Tja, en toen ging het vanaf

#7 echt off-topic
Bedank diegene die on-topic bleven iig voor jullie input en iedeeën

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2015 om 09:58

Tja

En als je er dan ook nog een kortingskaart van de NS bij neemt?

Geen idee welke musea in de MJK zitten, maar ik weet hier buiten de randstad toch genoeg leuke musea te vinden. Kan zo een mooi lijstje maken.

Zeker als je Nemo ook een museum noemt...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-11-2015 om 10:11

En om het weer een beetje on topic te maken:

http://www.museumkaart.nl/museumkaartgeldig.aspx

Hier kun je vinden welke musea meedoen.
Als je in Drenthe of Flevoland woont kom je er inderdaad een beetje bekaaid af, maar voor de rest van Nederland lijkt mij toch dat er voor elk wat wils tussen staat.

Bellefleur

Bellefleur

23-11-2015 om 11:14

Thuiszitter,

Als ik jouw draadje goed begrijp, zit je in het weekend veel thuis, en vind je dat vervelend. Verveel je je? Ik kijk vaak in een regionale krant of er in het weekend 'leuke dingen' te doen zijn. Daardoor is weekend altijd vol. Ik besteed één dagdeel aan huishoudelijk werk, en de rest van de tijd ben ik op stap. Of in mijn eentje, of gezamenlijk. Ik fiets graag, en zoek meestal een bestemming: een expositie in een museum, Open Monumentendag, of een concert in een kerkje in de omgeving. Meestal doe ik dat in mijn eentje. Mijn man sport veel in het weekend. Maar soms haakt hij aan.

tonny

tonny

23-11-2015 om 15:44

kijk!

fietsen en een knooppuntenroute doen.

Een bootje huren en varen, dat kan roeien zijn, of een fluisterbootje.

Naar de VVV gaan en kijken wat toeristen in jullie buurt wordt aanbevolen, dat zijn vaak zaken waar je als thuiszijnder niet aan denkt.

Familieleden opzoeken die je al heel lang niet hebt ontmoet.

Down Memory Lane. Rondkijken waar je vroeger gewoond hebt, waar je school was, dat soort dingen.

Samen de boekenkasten en dvd/cd verzameling uitzoeken, weggeven wat je niet meer gebruikt en teruglezen/luisteren wat je te lang niet onder handen hebt gehad.

(niet dat wij momenteel zo ondernemend zijn in de weekends Op 't moment gaat er veel weekendtijd op aan mantelzorg en uitrusten)

Weekkrantje

In de wekelijkse buurtkranten staan ook vaak ideetjes om te doen;
bezoek vlooienmarkt in sporthal
thuiswedstrijd van een lokale basketbalvereniging
concertvoorstelling in plaatselijke bejaardentehuis, etc.

Wie in bezit is van een 55+pas of een stadspas, kan ook naar activiteiten met leuke kortingen. De activiteiten staan in de buurtkrant .

Dus een beetje hetzelfde als de reactie van Bellefleur.

Zelf ben ik ook een thuiszitter. Hier zitten we in de sportende en studerende kinderen zodat de weekenden voorbij vliegen. Om niet alleen bezig te zijn met schoolse zaken of luisteren naar de gebeurtenissen op het werk van mijn man, ben ik een paar ochtenden vrijwilliger geworden. Zo kom je ook met andere mensen in kontakt en ben je bezig met taken die los van thuis staan.

Jojo

Jojo

25-11-2015 om 13:16

ik ben

Ik ben blij dat ik het leven heb in het weekend en bij kan komen van de werkweek. Wandelen op het strand is wel mijn favoriet, maar het weer is nu zo nat dat dat niet echt lekker is en ik woon er ook weer niet zo dichtbij dat ik zin heb om voor niets te reizen.
Verder zou ik het gewoon ook heel lekker vinden om gewoon samen te zijn en niet altijd "iets moeten hoeven". Gewoon gezellig samen aanwezig zijn en bv een filmpje op de bank hangend kijken lijkt mij al heel gezellig, een wandeling, foto's maken buiten kost ook niets en zo bouw je samen weer nieuwe herinneringen op.

Katja

Katja

06-01-2016 om 12:24

Natuurmonumenten en Landschap-Provincie

Wandelingen met een boswachter of iets dergelijks, via Natuurmonumenten. Is niet duur. Zo heb je ook provinciale natuurbeschermingsclubs (brabants landschap, limburgs landschap etc etc voor elke provincie met "Landschap", even googlen) die regelmatig iets organiseren. Als je sponsort is het helemaal goedkoop. Goedkoper dan "winkelen" of uiteten.

Wat ik verder ook gezellig vind is in een of ander (theater- of grand)cafe, bijvoorbeeld het Beauforthuis in Austerlitz, uitgebreid alle kranten lezen op een paar kopjes thee, en misschien nog even te lunchen. Als je dat kunt combineren met een lekkere lange wandeling heb je zo je halve zaterdag wel al ingevuld. Lekker mensen kijken en misschien of een leuk praatje maken. Ik weet natuurlijk niet in welke provincie je woont, maar zo is overal wel wat te vinden.

Een stadswandeling maken (gidsje bij de VVV halen) in je eigen stad of een andere stad. Zo leer je meer over je eigen stad en andere steden. Vaak ook met een thema. Kan ook met een gids (duurder).

Verder buurtkrantjes en zondagskrantjes lezen, daar staat van alles in, lokaal en goedkoop. Zo heeft hier het dierenasiel wel eens open dag, altijd leuk, of de lokale bakker. Of gratis evenementen (gratis festivals is het nu niet echt de tijd voor, maar in de zomer meer. In een cafe een muziekavond-optreden van een lokale band bijwonen. Vaak ook niet duur.

Lezingen in de bibliotheek. Vaak mensen met hele interessante verhalen of levensloop. Is meestal 's avonds, niet in het weekend, maar wie weet.

Rondleiding bij een fabriek: ook even op de website kijken bijvoorbeeld bij Royal Leerdam (glas) of de Porceleyne Fles (Delfts Blauw). Een brouwerij of distilleerderij bezoeken . Kortom: iets bezoeken waar ze iets maken. Ik zelf vind dat altijd heel interessant.

Ikzelf doe dat soort dingen als ik een weekendje weg ben, normaal gesproken heb ik hier geen tijd voor. Wat ik doe is sporten, krant lezen, huishouden en studeren. Naast hond uitlaten kids helpen met HW is mijn weekend wel om.

Als je iets nuttigs wil doen: zoek vrijwilligerswerk wat je met zijn tweeën kan doen, bijvoorbeeld eens iets opknappen in je buurt. "NL doet" is op 11 en 12 maart 2016. Misschien rol je zo ergens tussen. Of geef je op voor logeerweekenden, jeugdkampen oid. Schoonmaken bij het dierenasiel, of honden uitlaten.

Cultureel

Mijn vriend en ik zijn "cultureel" ingesteld. We worden helemaal blij van een museum of een tentoonstelling bezichtigen, hebben allebei een museumkaart dus vaak ook nog erg goedkoop. Concerten, galerijen zomaar binnen lopen. Biertje drinken met vrienden, samen koken. Eindeloos uitslapen en de krant lezen op bed. Uitwaaien met de hond van zijn zonen. Samen klussen in mijn huis, was ook erg gezellig. Euh... Boekhandel binnenlopen en alle nieuwe boeken bekijken. Zomaar een kerkje binnenlopen en alles in de kerk bekijken. Een goed programma op TV bekijken. Muziek luisteren (werkelijk alles binnen handbereik sinds ik een abo op Deezer heb en een goede streaming stereo). Ted talks op de Smart TV bekijken.
Als zoon bij me is, wordt het programma niet zo anders, alleen doen we dan ook spelletjes (Catan, Stratego, etc...)
Sini

Ik ben zo benieuwd Thuiszitter

Of je wat hebt gehad aan deze tips? En waarom je ze nodig had?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.