Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

BB

BB

16-02-2009 om 11:29

Wat doen jullie als jullie hier iemand herkennen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vriendin

Vriendin

18-02-2009 om 09:37

Kort geleden

Ik heb hier kort geleden iemand herkent. Kende diegene niet persoonlijk. Vond het geen fijne ervaring. Heb gemeld dat ik het verhaal gelezen had. Het ging over een vriendin van me. Eén tip als je hier persoonlijke dingen verteld en je wilt zelf niet herkent worden, als er anderen bij betrokken zijn: zorg dat die ook niet herkent worden.

ano

ano

18-02-2009 om 10:00

En hier

Alleen een keer last gehad van een forumster die er lol in had in een paar draden/postings te laten merken dat ze meende te weten wie ik ben. Ik vond het nogal kwaadaardig en kinderachtig, maar was er verder niet van ondersteboven. Vertelt je wel om voorzichtig te zijn, niet iedereen is goedbedoelend tov medeforummers. Ik zou zeggen: inderdaad alleen vertellen wat je ook gewoon in het algemeen zou vertellen aan mensen. Dan kan je niks gebeuren.

Denk het niet

Hoewel het makkelijk zou kunnen, omdat ik hier al 10 jaar komen en waarvan 9 onder dezelfde naam. Ik laat ook wel eens plaatsnaam of kindnaam vallen. Ik ben nog nooit aangesproken over OOL, terwijl ik toch ook al weer een paar jaar met de schermpjes rondrijd.
Overigens schrijf ik hier niets wereldschokkends, dus herkenning is niet zo'n probleem.

Holiday

Holiday

18-02-2009 om 11:54

Hoelang blijft het bewaard

Nee, nog nooit iemand herkend. Mijn eigen nick inmiddels een keer of drie veranderd en bij echt persoonlijke zaken kies ik een tijdelijke nick voor die gelegenheid.

Waar ik me wel eens (een klein beetje) zorgen om maak is of al je eigen schrijfsels nou voor jaren en jaren op het internet zijn opgeslagen. Hoe zit dat, iemand die echt gaat speuren nu of over 10 jaar. Kan die nog altijd al mijn postings teruglezen...

Je posting is toch altijd gekoppeld aan je naam. Mijn echte naam heb ik namelijk wel opgegeven bij het aanmelden bij OO.

Waar ik blij mee ben is dat als ik op mijn echte naam googel, dan vind ik niks. Daarom ook geen hyves enzo voor mij, ik wil mijn naam niet op internet zien.

Agnet

Agnet

18-02-2009 om 13:30

Silone over dat plaid dat we haken

Ik zat van de week aan iemand te vertellen dat ik een plaid aan het haken ben. Zegt diegene: ik las pas iemand op een forum die dat ook ging doen. Is zeker helemaal hip nu! Ik schrok er eigenlijk van, dat er ook mensen die ik ken op OOL zitten, had ik gewoon nooit gedacht.

Ik schrijf ook mee in een draadje in gezellig, maar dat doe ik wel onder een andere nick. Ik heb een nick voor dat draadje en Agnet voor alle andere draadje. Tot ik weer herkend word, dan wissel ik direct. Ik wil niet herkend worden, dat is ook de reden dat ik niet naar een meeting ga, hoewel mijn nieuwsgierigheid soms heel groot is.

mirreke

mirreke

18-02-2009 om 13:54

Slechts eenmaal herkenning

Een keer van een ander maar nog nooit van mezelf, althans niet dat iemand mij dat ooit heeft gezegd. Ik noem geen namen, nooit, maar soms schrijf ik wel dingen van ons die ons als je alles samen voegt waarschijnlijk wel herkenbaar maken. Dat vind ik ook niet leuk. Daarom voor mij ook geen meeting en geen schermpjes. Ik vertel ook nooit IRL dat ik op dit forum actief ben, de kinderen weten het ook niet. Gewoon, omdat ik dit als anoniema heel leuk vind, maar niet voor jan en alleman zit te schrijven. Ik reageer ook niet heel erg vaak.
Overigens ben ik zelf ook erg slecht in het uitvinden van nicks. Inmiddels heeft bijna iedereen van 'vroeger' hier zijn nick minstens eenmaal veranderd, en dat vind ik eigenlijk niet leuk omdat ik het hier op het forum zelf wel leuk vind om van de nicks de verhalen te weten. Als iedereen wisselt raak ik de draad kwijt, vind ik jammer. Maar ik snap wel dat iedereen het doet, vanwege die anonimiteit.
Ik zou ook wel willen weten hoe lang het hier blijft staan. Zou er niet een protocol moeten kunnen komen dat iets maximaal 10 jaar bewaard blijft, en dan wordt weggegooid of zo...? Forumbeheer?

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

18-02-2009 om 20:22

Hoe lang blijft het bewaard - antwoord

In principe blijft alles wat je op internet publiceert, eindeloos bewaard. Zelfs wanneer je het eraf laat halen is het alleen op die plek verwijderd, maar kan het altijd nog elders opduiken omdat iemand het gekopieerd heeft. Denk ook aan de cache van Google, sites die de geschiedenis van internet vastleggen, enzovoorts.

Maar nu het specifieke geval waar het hier om gaat. De redactie van Ouders Online kent de echte namen achter alle forumberichten maar zal die nooit publiceren. We bewaken uw privacy met ons leven!

Anders is het natuurlijk - waar wij als redactie niets aan kunnen doen - wanneer iemand persoonlijke gegevens, zoals namen of herkenbare situaties, in zijn of haar eigen berichttekst opneemt. Alleen de ergste ontsporingen (zoals telefoonnummers) worden verwijderd door de forumbeheerders.

Tenslotte nog een belangrijke waarschuwing. Op dit moment wordt het forum niet gelezen door Google etc. maar in de toekomst zal dat waarschijnlijk wel gaan gebeuren. Pas dus op met wat u schrijft.

Henk Boeke - redactie Ouders Online

Lynna

Lynna

18-02-2009 om 22:12

Gelezen door google? vraag voor henk

Goh, dan ben ik blij dat ik niet onder mijn eigen naam schrijf....

Ik krijg Google Alerts binnen op mijn eigen naam, toevallig kwam daar laatst een berichtje op wat ik in 1997 had geschreven, hier op OO. Om OO te bedanken voor het gezellige feest ter ere van het 1-jarige bestaan.

Henk, hoe kan het dat Google in de toekomst wel kan meelezen? Al gaan jullie dingen veranderen, dit kan toch wel een afgesloten database blijven??????

Lynna en henk

Bij de karakterschets staat: Toegankelijkheid voor zoekmachines
Alle berichten worden opgeslagen in een database. Die database is – voor zover wij kunnen nagaan – niet toegankelijk voor externe zoekmachines, zoals Google. Wildvreemden kunnen u dus niet van buitenaf opsporen door het intikken van uw naam in een zoekmachine. (Merk op dat dit wél kan met onze eigen forum-zoekmachine.)

Soms bereiken ons klachten dat forum-deelnemers wel degelijk via Altavista etc. terugvindbaar zouden zijn. We wijzen u erop dat dit inderdaad kan gebeuren, maar dat het dan altijd om antieke berichten gaat (van 1996 tot medio 1998) toen het forum nog niet geautomatiseerd was.

Lynna: vandaar dus dat jij een oud bericht terugvindt.
Henk: Ik ga er van uit dat jullie baas zijn over je eigen database (het "zover wij kunnen nagaan" snap ik niet goed). Ik ga er ook van uit dat jullie deze database nooit vrij zullen geven voor zoekmachines. Ik ga er tenslotte van uit dat indien jullie dit in de toekomst willen veranderen dit vooraf meegedeeld wordt en dan uitsluitend gaat gelden voor nieuwe berichten. Graag een bevestiging of opheldering als ik het fout heb.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

19-02-2009 om 00:21

Tekst en uitleg

1. Inderdaad: oude forumberichten (tot medio 1998) zijn beschikbare als gewone teksten en dus als zodanig terugvindbaar, net als alle andere teksten.

2. "Voor zover wij kunnen nagaan" betekent letterlijk "voor zover wij kunnen nagaan". We denken dat zoekmachines geen toegang hebben tot de database van het huidige forum, en we hebben ook nog geen bewijs van het tegendeel gevonden. We kunnen echter niet garanderen dat dat geldt voor alle zoekmachines, nu of in de toekomst. Alles wat online staat kan in theorie gekraakt worden, hoe zeer je ook je best doet om dat te voorkomen. U bent de baas over uw eigen huisraad, maar dat betekent niet dat het nooit gestolen zou kunnen worden.

3. Ons huidige forum is afgegrendeld (met alle slagen om de arm die daarbij horen, zie punt 2.) maar of dat bij het nieuwe forum ook zo zal zijn, dat weten we nog niet. Vandaar onze waarschuwing-bij-voorbaat om geen dingen online te zetten waarvan je niet wilt dat iemand ze ziet. Zo raar is dat trouwens niet. Je kinderen druk je toch ook op het hart dat ze geen persoonlijke informatie online moeten zetten.

De reden dat we nog niet weten of het nieuwe forum al dan niet toegankelijk zal zijn voor zoekmachines, is dat álle teksten in één grote database terechtkomen. Vanuit het systeem gezien zal er dus geen verschil zijn tussen redactionele artikelen (waarop online gereageerd kan worden) en forumberichten. Dat wordt allemaal één pot nat. Misschien dat we een filter kunnen bouwen voor het forum, maar of dat technisch mogelijk zal zijn is op dit moment nog niet bekend.

Vanzelfsprekend zullen we iedereen tijdig informeren over de voortgang, en over datgene wat er te gebeuren staat. Daar zijn we nu dus al mee begonnen.

Henk Boeke - Redactie Ouders Online

Mee eens, lidwientje

Ik vind het ook wel een prettig idee dat dit forum tot nu toe google-proof was. Ik zou ook erg gelukkig zijn als dat zo bleef. Maar ja, ik zou sowieso het liefst dit forum precies zo houden als het nu is. Als ik het vergelijk met andere fora...

Iemand van de lagere school

kwam ik hier tegen op oo, en dat was toch eigenlijk wel leuk.
Zolang niet gezien of gesproken en nu via OOL (en privemail) weer contact.

Verder ken ik wel n paar mensen van OO irl maar dat komt omdat we destijds via zwanger worden, naar zwanger, naar gezellug gingen en toen op yahoo zijn gaan schrijven.
Maar verders denk ik er niet zo over na of ik die of die ken.

Heb wel heel in het begin ook onder mijn eigen naam geschreven, was ik even vergeten maar kwam ik ineens tegen in het forum archief

gula

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2009 om 19:15

Gruwel

Natuurlijk wisten we allemaal dat je nooit iets op internet moet gooien waarvan je niet wilt dat het in de krant zou staan, maar toch. Het duurde zo veel jaren dat het vreselijk goed ging (nooit vindbaar via google, nooit aangesproken - ik althans niet). Dan word je blijkbaar overmoedig. Of zelfs dat niet, maar ongemerkt post je het ene onschuldige bericht na het andere, waarbij er tóch op den duur een behoorlijk profiel ontstaat.

Ik ben zelf ook ontzettend herkenbaar. Ik heb gepost over het grote buitenlandse verblijf dat we een paar jaar geleden als gezin gehad hebben, ik post regelmatig over mijn hobby, en hoewel ik nooit de namen van mijn kinderen (meer) noem teken ik ze af en toe wel uit.

Alles bij elkaar hoeft er maar net een kwartje te vallen van iemand die met terugwerkende kracht mijn berichten zou lezen, of ik ben een open boek.

Tot nu toe vond ik dat niet zo erg. Ik vind het gewoon een vorm van sociaal contact, zo doe je toch ook tegen andere mensen. En wat dan nog dat ze weten wie ik ben en welke verhalen er bij me horen.

Maar als het nu zo wordt dat de database met terugwerkende kracht googlebaar wordt, dan is dat toch wel verontrustend. Al weet ik dat het er natuurlijk aan zat te komen en al weet ik dat je er vrijwel niets tegen kunt doen. Maar als je even gaat fantaseren... eerst gaan die bots alles indexeren wat er in de database staat, vervolgens gaan ze profielen opstellen of zo, en dat alles volautomatisch en dus systematisch en dus niet kostbaar, en dat alles onder de noemer van je nickname. En raadpleegbaar door externe bronnen (je kunt er op wachten). De stap tussen mijn nickname en mijn werkelijke identiteit is maar een heel kleintje.

Dat op zichzelf vind ik niet het ergste. Hoeveel miljoenen, miljarden internetpagina's zijn er inmiddels wel niet, hoeveel nicknames huizen er wel niet, dat is toch een veelvoud van het aantal mensen dat uberhaupt internet heeft lijkt me. Die doorzoekbare profiel-index moet wel heel groot zijn en dus is het risico dat iemand net jou moet hebben ook maar klein.

Wat ik wel erg vervelend vind is dat iemand die nu "China" in Google intypt nooit bij Margje uitkomt, maar straks dus wel. Die eerste barriere is dus ineens heel klein. En eenmaal bij Margje aanbeland kun je gewoon zoeken wat die verder nog heeft geschreven. Et voilà.

Maar er is niets aan te doen. Al zou je de deur naar de database op slot gooien (dat gebeurt nu feitelijk), dan nog kun je niet verhinderen dat een zoekbot automatisch al die oude pagina's gaat opvragen en vervolgens scannen. Die handeling was (is) tot nu toe niet iets wat zoekbots doen, maar daar kun je op wachten.

Nou ja. Aan de andere kant... iemand die moeite doet om in mijn nick te duiken en geintrigeerd/nieuwsgierig naar mij op zoek gaat is kennelijk meer dan gemiddeld in mij geinteresseerd. En zo iemand zou nú ook gewoon in de zoekmachine van het forum kunnen duiken. Op dat moment wordt zo iemand feitelijk gewoon een lid van de forumgemeenschap.

Het is volgens mij echt alleen maar de eerste barrière die verlaagd wordt (ingang Google). Vervelend, maar geen drama (vergeleken met hoe het nu is). Hoop ik.

Margje

Oude berichten

Wat ik niet begrijp is waarom jullie dan niet zelf de database opschonen met berichten ouder dan 5 jaar. Natuurlijk kunnen er sporadisch teksten gekopieerd zijn, maar dat is toch geen reden om de database zo lang gevuld te hebben. Het zal ook nogal wat ruimte schelen.
Zelfs voor de belastingdienst hoef je dingen niet langer dan 5 jaar te bewaren.

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2009 om 19:29

Nou, lies

Dat snap ik wel. Het forum heeft een historie, en die historie heeft waarde, al is het maar voor de forumleden zelf. Je gooit je fotoalbums toch ook niet weg na 5 jaar? Het is niet allemaal administratie of zo, wat er in staat.

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

19-02-2009 om 19:30

Oei...

van mij mogen de berichten van langer geleden ook wel weg ja....Toen ik nog onder mijn eigen naam postte....

Carmen

Carmen

19-02-2009 om 20:26

Gula

Misschien moet je even ongeveer 30 berichtjes naar boven scrollen. Je naam is al genoemd

Margje

Nee fotoalbums gooi ik niet weg, maar ik heb wel gewoon al mijn dagboeken van vroeger weggegooid. Als de dingen die je hier schrijft zoveel waarde hebben dan vraag je toch die draadjes op (of kan dat tegenwoordig niet meer).
De dingen die ik hier geschreven heb, die voor mij waardevol zijn heb ik met knippen en plakken in word gedaan. De rest mag wat mij betreft weg.

margje van dijk

margje van dijk

19-02-2009 om 21:34

Ja, maar het is meer dan alleen jij

Het gaat mij er ook niet om dat ik zo graag al mijn oude bijdragen terug wil kunnen vinden. Maar ik denk dat er zoiets is als een forumhistorie, ons collectieve geheugen, wat verder gaat dan onze eigen toevallige bijdragen. Het is juist de interactie, de vragen die er gesteld worden en de reacties die daarop komen (niet perse je eigen vragen) die volgens mij iets vertegenwoordigt. Nou ja, grote woorden, wellicht overtrokken, maar zomaar de hele database wegflikkeren vind ik niet vergelijkbaar met je oude belastingpapieren wegdoen.

Margje

Tuurlijk

Dat is ook wel zo, maar als ik iets opzoek in het archief dan lees ik eigenlijk alleen de nieuwere archiefbijdrage. In 11 jaar tijd is er best veel veranderd en als je echt iets wilt weten dan zijn die mensen soms niet eens meer actief op het forum.

En daarnaast

geven nu ook heel veel mensen aan dat ze het liefste die oudere bijdragen ook weg willen hebben.

Henk

Je uitleg is duidelijk. De huidige database is niet googlebaar zolang hij niet gekraakt oid wordt. Jammer dat je geen duidelijkheid geeft over het al dan niet samenvoegen van het huidige forum met het tzt nieuwe forum. Als bij invoering van het nieuwe forum iedereen duidelijk gemaakt wordt wel/niet google- of anderszins zoekbaar en tegelijkertijd het oude forum als archief niet googlebaar blijft (hopelijk kun je dat nu al bevestigen) denk ik dat je veel deelnemers een groot plezier doet. Ook ouders zijn de afgelopen 10 jaar wel wat internetwijzer geworden.

Mareld

Mareld

19-02-2009 om 23:36

Idd opschonen

Van mij mag het archief ook weg, voor mijn part helemaal. Maar anders alles weg wat ouder is dan 5 jaar ofzo. Volgens mij is er een paar jaar geleden echt een omslag geweest: men postte ineens veel vaker onder schuilnamen ipv echte namen die eerder nog heel veel werden gebruikt. Daarom zou ik zelf ook liever zien dat alles ouder dan 5 jaar weg gaat, liefst helemaal zelfs.

Ik merk ook aan mezelf dat ik toen ik hier voor het eerst postte echt niet kon overzien wat de gevolgen waren van posten onder je eigen naam. En nu jaren later denk ik: jemig, staat dat ook nog allemaal op internet? Nu pas besef ik pas helemaal wat er bewaard blijft!

Van mij mag het dus gewoon weg!

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-02-2009 om 01:29

Beste forumdeelnemers,

Beste forumdeelnemers,

We begrijpen jullie zorgen en we zullen alles in het werk stellen om te doen wat mogelijk is.

Henk Boeke - redactie Ouders Online

Maylise

Maylise

20-02-2009 om 01:42

Archief ook voordelen

Het archief van het forum hier is IMHO waardevol. Er staat echt een schat van informatie in. Sommige onderwerpen komen wel steeds weer terug maar er zijn ook kleine onderwerpen waar weinig mensen op reageren en door dan te zoeken in het archief kan je toch weer extra informatie vinden. Het is ook leuk om juist berichten uit de begintijd te lezen omdat er toch een verschil met nu is. Meer mannen, meer eigen namen (of eigenlijk alleen maar) en uiteraard ook andere onderwerpen deels.

Verder zijn de meeste mensen die onder vaste nick schrijven vast wel herkenbaar voor hun omgeving. Echter dan moet die omgeving wel regelmatig hier mee lezen. Aan een bericht kan je weinig aflezen. Van sommige mensen lees je wel veel persoonlijke dingen maar ik zou dat alleen tot iemand uit mijn nabije omgeving kunnen herleiden. Als ik die persoon niet in het echt ken dat zegt mij dat uiteraard niks.

Ik denk dat als iemand die ik ken hier ook regelmatig meeleest die persoon mij vast zal herkennen. Ik heb toch wel redelijk wat vertelt hier inclusief leeftijden van kinderen en dergelijke.

Maylise

Voordelen van het archief

Ik gebruik het archief best vaak. Als ik een vraag heb, ga ik in het algemeen eerst zoeken en pas als ik daar geen antwoord vind, start ik een draad. Ook geef ik wel eens een link naar het archief als daar uitgebreide en goede antwoorden in staan op een vraag die iemand stelt. Het zou jammer zijn als het hele archief er zomaar niet meer was.

mirreke

mirreke

23-02-2009 om 11:10

Dubbel en vraag forumbeheer

Ik heb er nu toch wel een dubbel gevoel over. Dat het forum ooit moet gaan veranderen zoemt hier al heel lang rond, maar dat het googlebaar wordt vind ik zelf heel erg vervelend. Ik hoop echt dat jullie idd je best ervoor doen te proberen dit te voorkomen, voor zover dat binnen de huidige mogelijkheden ligt.
En wat mij persoonlijk betreft zou het archief vanaf een x-aantal jaar wel gewist mogen worden, bv. een maand na aanvang van het nieuwe jaar. Dan krijgt iedereen bv. een maand de gelegenheid om nog een oude draad van dan dus 6 jaar terug op te vragen. Vergt wel wat extra administratie van het forumbeheer.
Voor mij geldt wat voor meerdere schrijfsters hierboven ook geldt: ondanks dat ik nooit namen noem of heb genoemd, en ook nooit onder mijn eigen naam of iets wat erop lijkt heb gepost, en ik ook nog eens niet zo heel veel post, denk ik dat ik al met al behoorlijk veel informatie over mezelf op dit forum heb weggeschreven. Een heel profiel haal je er wel uit. Nu vergt dat voor ene persoon veel te veel zoekwerk, maar zoekbots doen dat natuurlijk in een fractie van een seconde. En dat vind ik niet leuk!
Het is best dubbel, je weet dat OOL openbaar is, maar de sfeer lijkt eigenlijk heel intiem en vertrouwd. Dat maakt het forum ook zo prettig als je vragen of problemen hebt, en daarom wil je (althans ik) ook best graag hulp, tips of informatie geven als iemand met een probleem zit. Maar nu vind ik het toch wat onveiliger worden...
Hoe zit het eigenlijk met andere fora, bijvoorbeeld die yahoogroepjes waar je je voor moet inschrijven. Zijn die googlebaar, dus die waarbij je je moet inloggen ed.? Zou zoiets hier niet kunnen? Dat tenminste de deur dicht zit, ook al kan iedereen die zelf openmaken, en dat je niet al direct open en bloot je verhaal doet.
De kracht van dit forum vind ik die vreemde mix tussen volslagen openbaar en dan toch de sfeer van prive-gesprekken. Ik vind het ook niet prettig dat als het googlebaar is, ook bv. je berichtjes over, ik noem maar wat, zwangerschapsonderbreking, of autisme oid, direct open en bloot bij google te vinden kunnen zijn. Vind ik wat anders dan wanneer mensen specifiek het forum op moeten om berichten te vinden, mensen die niet afhaken op bijvoorbeeld het wat minder flitsende uiterlijk van dit forum (vind ik juist prettig).
Enfin, ik las al dat jullie je best gaan doen, en ik hoop echt dringend dat er een oplossing gevonden kan worden, zoals specifiek inloggen, dan zou die zoekmachine toch ook eerst moeten 'inloggen' of werkt dat niet zo?

Privézaken

Ik vind niet dat je een forumbeheer op mag zadelen met het feit dat je zelf onvoorzichtig bent geweest met je eigen gegevens. We zijn allemaal volwassen mensen en voeden onze eigen kinderen (hopelijk) op met de waarschuwingen van wat ze op internet moeten zetten en wat vooral niet.
Zoals Pelle ook zegt: kijk wat je kwijt wil en realiseer je het ergste geval dat je "ontmaskerd" wordt door bekenden.
Een actie zoals van een tijdje terug (dat mensen hier links neerzetten naar sites waar foto's van henzelf te zien waren) vind ik werkelijk een beetje ondoordacht.
Ik kan me voorstellen dat het allemaal heel privé en vertrouwd voelt, maar dat IS het natuurlijk niet. Iedereen kan erin en kan de gegevens doorzoeken.
n@nny

Emmawee

Emmawee

23-02-2009 om 17:40

Archief

Oh nee!! Niet het archief verwijderen!! Ik vind het zo leuk om af en toe mijn (oude) nick op de zoeken in het archief en terug te lezen hoe ik toen tegen bepaalde dingen aan keek. Het is voor mij echt een stuk extern geheugen, zoals ook het oppasschriftje en oude foto's.
Graag bewaren dus! Hoewel dat natuurlijk ook al niet de verantwoordelijkheid van forumbeheer is...
Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-02-2009 om 22:22

Tja...

dubbel...

heb net nog eens zitten kijken, en kom dan toch wel dingen tegen die ik nog wel leuk vind terug te lezen, zijn niet echt schokkende dingen in ieder geval....maar wel op mijn echte naam....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.