Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Monique D*

Monique D*

07-06-2014 om 14:01

Wat doe je als je pint bij een geldautomaat en iemand gaat heel dicht bij je staan?

Vandaag moest ik even geld pinnen bij een geldautomaat. Een oudere man stond ineens naast mij en keek naar mijn handelingen. Ik vroeg aan de man of hij achter mij wilde staan. Dat deed hij, maar ik "voelde zijn adem in mijn nek", dus hij stond te dichtbij. Ik vroeg of hij toch iets verder wilde gaan staan.

Meneer vond dat ik niet bang hoefde te zijn, want hij is geen dief. Als ik werd beroofd kon hij zo de politie bellen, zei hij. Ik zei dat dat wel zo kan zijn, maar ik ken hem niet en daarom kan ik er niet van uitgaan wat hij zei. Ik ben eenmaal achterdochtig bij mensen die ik niet ken en die dicht bij mij gaan staan als ik ga pinnen. Meneer voelde zich aangevallen.

Toen ik klaar was met pinnen riep hij nog zoiets van: "Mevrouw, het is niet nodig om bang te zijn!"

Tja, helaas vertrouw ik niemand als ik pin..

Ik heb dit aan mijn dochter verteld. Zij zei dat waarschijnlijk oudere mensen zich zo aangevallen voelde, want bij haar kassa was er ook iemand die wilde pinnen en aan de oudere klant die achter haar stond vroeg of hij even afstand wilde houden. "Wat denkt u wel, ik ben geen dief!" was zijn reactie.

Het is jammer dat ze zich zo aangevallen voelen, maar met pinnen en geld uit de automaat nemen moet je voorzichtig zijn en je kan eenmaal niemand vertrouwen.. en ik wil graag privacy als ik sta te pinnen. Het is toch vreemd dat een aantal mensen dit niet begrijpt.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Astrid

Astrid

07-06-2014 om 14:18

sommige

Sommige mensen hebben heel weinig begrip/gevoel voor iemands persoonlijke ruimte of privacy. Denk aan de mensen die ongeveer over je heen hangen als ze je iets vertellen, die altijd net te dichtbij staan enz.
Meestal niet opzettelijk, ze ervaren het gewoon niet zo.
Ik vraag ook of iemand naar achteren wil gaan en als dat niet voldoende is, dan zeg ik met een vriendelijke lach: nog een kleinnnnn stukje alstublieft. Dánk u wel.
Daarna maak ik me er niet meer druk om; ik pin pas( ) bij gepaste afstand, zo niet dan pas ik ervoor om te pinnen.

iets meer ruimte

Ik kijk iemand recht aan en de meesten snappen dat dan wel en stappen achteruit. Soms heeft iemand niet in de gaten dat die te dichtbij staat.
Ik ben er ook wel beducht voor, ik houd altijd mijn hand over de hand die de cijfers intypt, maar ik heb nog niet iets hoeven zeggen.
Anders zou ik vragen of ik 'iets meer afstand' kan krijgen van die persoon.
Bij de kassa hetzelfde maar dan zegt een kassajuffrouw er soms wat van.

Mijntje

Mijntje

07-06-2014 om 16:17

lichaamstaal

Ik scherm altijd wel af met mijn andere hand.
Maar als iemand zo dichtbij staat zeg ik er wel wat van, alleen tsja, dat doe je als diegene niet luistert, zoals in jouw geval.. Je kan hem moeilijk wegduwen. Heel zuur kijken misschien (dus lichaamstaal), misschien is je stem te lief.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-06-2014 om 18:00

bij een pinautomaat

Als ik me niet prettig voel bij een pinautomaat denk ik dat ik afbreek en wacht tot diegene die in mijn nek staat te hijgen klaar is.

Bij een kassa zeg ik het gewoon en dan krijg ik wel bijval van degene die achter de kassa zit.

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 11:06

Precies

In jouw geval zou ik demonstratief afbreken en hem voor laten gaan. No way dat ik iemand naast of direct achter mij laat staan. Ik zou ook zeggen dat ik niet op uiterlijk af ga bij de beoordeling of iemand slechte bedoelingen heeft of niet maar dat het gewoon algemeen advies is dat je nooit iemand moet laten meekijken en je niet moet laten afleiden en dat het gewoon netjes is als een ander voldoende afstand neemt.

In de lidl staat hier de pinautomaat zo dat iemand achter in de rij niet mee kan kijken, bij andere winkels houd ik mijn had er voor.

zebra

zebra

08-06-2014 om 12:26

afbreken

waarschijnlijk zou ik ook stoppen met de transactie en de meekijker voor laten gaan.

Egel

Egel

08-06-2014 om 14:27

ja, afbreken

Ja, ik zou de transactie afbreken en hem voor laten gaan.
Ik moet wel zeggen dat ik een keer als iets van 17-jarige volkomen onschuldig iets te dicht bij iemand stond die in de AH aan het pinnen was. Ik keek niet mee maar kan me achteraf goed voorstellen dat het niet fijn voelde voor degene die pinde. Toch voelde ik me ook nogal aangevallen toen ik een snauw kreeg dat ik niet mee moest kijken en hoe ik er bij kwam dat ik zo dichtbij stond. Ik ben best wel braaf en was echt onschuldig.
Maar het hielp wel, want sindsdien heb ik daar altijd op gelet.

Dalarna

Dalarna

08-06-2014 om 16:41

Egel

Ja zo werkt dat Egel, jij deed het niet expres maar dat kan de ander niet weten en het is je nooit meer overkomen. Het lijkt er op dat de man van dit draadje dat niet zo doet (hij keek gewoon...).

Monique D*

Monique D*

08-06-2014 om 23:13

Vent had een bord voor zijn kop

Nee Mijntje, mijn stem klinkt helemaal niet lief als ik geïrriteerd ben en dat hoorde hij ook. Hij begreep niet dat ik zo bang was, want dat hoefde ik niet te zijn, want hij was geen dief.

Ik pin altijd met mijn portemonnee of mijn hand ervoor. Maar ik was door dit hele gebeuren niet geconcentreerd (werd dus afgeleid). En dat is link, zeker tijdens het pinnen en geld uit de automaat halen.
Daarom is het inderdaad een goed idee om diegene voor te laten gaan als hij niet doet wat ik vraag of een discussie met mij aangaat, zoals in dit geval.

Ik begrijp niet dat hij dit niet snapt, want bij de apotheek of postkantoor is er toch ook vaak een rode lijn met het verzoek om daar achter te staan omdat de klant ook privacy wil?

Die vent had gewoon een bord voor zijn kop en voelde zich aangevallen.

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2014 om 09:36

Ohjaaaa

En dan ook die mensen die al half over de kassa hangen als jij gewoon even wilt afrekenen op je gemak....

Deathstare

Ik zal echt niet mijn actie afbreken en de ander voor laten gaan, ze krijgen gewoon de deathstare en als dat niet genoeg is zal ik er wat van zeggen. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt eigenlijk.

skik

Monique D*

Monique D*

09-06-2014 om 14:53

Ook op andere plekken meegemaakt..

..bijvoorbeeld als ik mijn ov-chipcard wil opladen bij een apparaat wat je meestal vindt bij een boekhandel of supermarkt. Dan moet ik ook mijn pinpas erin steken en mijn pincode intoetsen. Sommige mensen gaan naast mij staan i.p.v. achter mij. Dan verzoek ik vriendelijk, doch dringend om achter mij te staan. Ik wil graag privacy hebben bij het invoeren van mijn pincode. Zij deden dan wat ik zei en zij gingen niet met mij hierover discussiëren zoals die oude man.

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2014 om 15:59

Voor laten gaan???

Haha! Nee,nooit. Sommigen doen het juist in de hoop dat jij ze voor laat gaan...net als Skik bedien ik mij van "de blik".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.