Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

03-04-2015 om 22:31

Wadlopen: hoeveel kilometer is dat?

Wie heeft er wel eens wad gelopen van Holwerd naar Ameland? Dat zou 3,5 uur duren dus ik ga uit van 14 kilometer. Klopt dat ongeveer?

four

four

03-04-2015 om 22:58

nee

De oversteek is volgens mij ongeveer 10 km. Op het eiland hangt het af van de organisatie. Je komt aan op de oostpunt, dus het is dan nog een pittig stukje lopen naar de veerpont. Soms wordt daarvoor vervoer geregeld.

Barvaux

Barvaux

04-04-2015 om 14:06

four

Ok maar als je dus geen vervoer hebt gaat het wel naar de 12 km of toch ook naar de 14 of begrijp ik je verkeerd?

Nooit meer wadlopen

Nooit meer wadlopen

11-04-2015 om 14:07

Ik zou het niet doen

Deze overtocht (11 km is het) heb ik een keer gemaakt. Met een flink aantal mensen, een man of 60 schat ik. Aan de overkant zou er een paardenkoets wachten om ons naar de boot te brengen.
Wij waren de enigen die kinderen - tussen 10 en 15 jaar, dus niet piepjong - bij ons hadden. De 'gids' zette er meteen een moordend tempo in, voor ons onmogelijk bij te houden. Uiteindelijk zijn we maar achtergebleven en in ons eigen tempo verder gegaan.
De beloofde koets was natuurlijk al lang weg toen we arriveerden. Dus met vijf vermoeide kinderen moesten we nog 10 (!) km naar de boot lopen. Het was de laatste boot en we hebben ze echt voort moeten jagen.
't Is inmiddels een aantal jaar geleden maar het staat me nog levendig voor de geest. Voor mij nooit meer wadlopen!

four

four

11-04-2015 om 14:26

achtergelaten

Als je echt op het wad achtergelaten bent is dat schandalig. Zowel voorop als achterop hoort altijd een gids te lopen die ook verbinding heeft met de wal i.g.v. calamiteiten. (zolang je op het wad bent, eenmaal aan wal ligt dat natuurlijk anders).

Je komt nog een stuk oostenlijker dan Buren aan land, dus die 10 km kan wel eens een redelijk schatting zijn (de veerpont vaart vanaf Nes).

Het mooiste vind ik zelf een hele vroege tocht, je kunt dan de zon zien opkomen, en hebt vervolgens de hele dag op het eiland. Ik ben wel eens met een groepje vrienden na aankomst eerst dwars het eiland overgestoken naar de noordzeekust en ben toen langs het strand naar Nes gewandeld en vervolgens naar het Veer. Dat gaat echter alleen als je de hele dag hebt op het eiland.

Een andere optie is juist teruglopen, dus vanaf Ameland naar de vaste wal. Groot voordeel van die richting is dat je niet je schone kleren en schoenen waterdicht verpakt op je rug moet meenemen, maar dat je die achter kunt laten in je auto op de parkeerplaats. Nadeel is dat je dan al moe bent als je aan het zware deel van de tocht door het water en slib moet beginnen.

caton

caton

13-04-2015 om 09:51

taxi

Nooit meer wadlopen, er rijden toch bussen en taxi's op Ameland? Of had je geen spullen bij je? Ik denk dat ik mijn kinderen niet zo had kunnen motiveren om nog eens 10 km te lopen. Knap hoor!
Wij hebben de oversteek nog nooit gemaakt, wel wadgelopen vanaf Ameland zelf. Was zeer de moeite waard!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.