Off-topic discussies

Annemerel11
02-04-2025 om 16:31
Waar gaan wonen: advies?
Ik ben 27 jaar, enig kind en single. Mijn vader heeft recent de diagnoses fronttemporale en vasculaire dementie gekregen. Dit gaat alleen nog maar verder achteruitgaan. Dit is een echte klap voor me.
Ik zou dus graag het huis uit gaan, maar door deze diagnose weet ik het allemaal niet meer.
Ik bezit een afbetaald appartement door erfenis. Recent (10 jaar oud), 2 slaapkamers, niet te groot (80 m2). Dit is gelegen op zo’n 25-30 minuten rijden van mijn ouderlijk huis enkel (snelweg) Momenteel is dit appartement verhuurd. Ik werk voltijds, maar zou dan graag nog 2x per week ‘s avonds langsgaan en zeker ook in het weekend 1 dag. Of nog wel meer met deze diagnoses nu.
Momenteel werk ik op 10 minuten rijden van jet ouderlijk huis. Als ik zou verhuizen zou dit 35 minuten zijn enkel. Dit is natuurlijk wel lang.
Ik ken ook niemand in die stad.
Uiteraard kan ik ook hier iets in de huidige omgeving kopen, dichtbij mijn ouderd en werk, maar aangezien het helaas niet mogelijk is om als alleenstaande een overbruggingskrediet te krijgen in mijn situatie (inkomen te laag tijdens overbruggingskrediet), moet ik dan eerst dat appartement verkopen.
Ik ben alleen bang dat als het dan verkocht is, dat ik niets vind in de omgeving. Je weet niet wat je in de plaats krijgt terwijl je al moet verkopen.
Ik zal sowieso moeten bijlenen omdat het hier in de regio duurder is.
Als ik in het verhuurde appartement zou trekken, duurt dit minimum 6 maanden voordat ik hierin zou kunnen.
Met het krijgen van deze diagnoses ben ik gaan twijfelen aan alles. Is het slim om dan zo ver te gaan wonen? Maar ik heb momenteel ook niet echt ruimte in mijn hoofd om te gaan verkopen en daarna iets te gaan kopen met alles wat er aan de hand is.
Het appartement behouden en zelf iets gaan huren is ook een optie, maar voelt als geld ‘weggooien’.
Enig advies in mijn situatie?

Anoniemvoornu
02-04-2025 om 16:51
Je had dezelfde twijfels al maar omwille van een kinderwens ,kun je niets met die adviezen?

Annemerel11
02-04-2025 om 16:56
Anoniemvoornu schreef op 02-04-2025 om 16:51:
Je had dezelfde twijfels al maar omwille van een kinderwens ,kun je niets met die adviezen?
Kinderwens was sowieso nog niet voor nu en lijkt me nu door de diagnoses zelfs niet meer mogelijk alleen. Ik vraag nu advies door een hele andere situatie, namelijk mantelzorger worden in de toekomst.

IMI-x2
02-04-2025 om 16:57
Ik zou zeggen: lees je vorige draadjes nog een keer.
Je moet uiteindelijk zelf een beslissing nemen. Als dat je niet lukt, neem dan een coach in de arm, die kan je helpen tot een besluit te komen. Maar dit forum heeft je ondertussen al zoveel (honderden) antwoorden gegeven, het houdt ook een keer op.

Kersje
02-04-2025 om 19:38
IMI-x2 schreef op 02-04-2025 om 16:57:
Ik zou zeggen: lees je vorige draadjes nog een keer.
Je moet uiteindelijk zelf een beslissing nemen. Als dat je niet lukt, neem dan een coach in de arm, die kan je helpen tot een besluit te komen. Maar dit forum heeft je ondertussen al zoveel (honderden) antwoorden gegeven, het houdt ook een keer op.
hiermee is alles ondertussen wel gezegd inderdaad! Hoeveel aandacht heb je nog nodig?

Dweedledee
02-04-2025 om 19:47
Ah. Daar was je weer. Nog iets met de adviezen uit alle andere topics gedaan?

Anoniemvoornu
02-04-2025 om 22:12
Annemerel11 schreef op 02-04-2025 om 16:56:
[..]
Kinderwens was sowieso nog niet voor nu en lijkt me nu door de diagnoses zelfs niet meer mogelijk alleen. Ik vraag nu advies door een hele andere situatie, namelijk mantelzorger worden in de toekomst.
Dan is het toch simpel? je zoekt dichtbij je ouders een eigen plekje. Makkelijk met je werk ook.

S.ndra
03-04-2025 om 07:46
Wat naar voor jullie dat je vader die diagnose heeft gekregen. Dat is een grote klap. Hoe oud is hij?
Ik zou beginnen met me wat meer te verdiepen in de ziekte, zodat je een beetje idee hebt van wat je te wachten staat. Je verwacht nu mantelzorger te worden, maar het kan zijn dat je vader op den duur naar een verpleeghuis moet. Ook gaat het waarschijnlijk nog jaren duren. Mensen met FTD schijnen gemiddeld nog 7 tot 14 jaar te leven.
Je wilt niet in het appartement gaan wonen als ik dat zo lees. Je hebt het geërfd, maar ik lees nergens dat je het een leuke woning vindt of de plaats leuk vindt. Het is verder weg van je werk en ouders dan je wilt. Je kent niemand in die plaats. Aan dat laatste zou je iets kunnen doen, maar dat vereist inspanning en tijd, maar ik lees geen motivatie daarvoor.
Ik vind niet dat een woning huren per se weggegooid geld is. Huren voor tijdelijk kan een goede optie zijn als je snel uit huis wilt en er nu niet aan toe bent om een andere woning te kopen. Voordeel is, dat je niet verantwoordelijk bent voor het onderhoud en dat als je wilt verhuizen, je gewoon de huur kunt opzeggen en weggaan. Dat geeft je dus ruimte om uit te zoeken wat je wilt. Vanuit de huurwoning kun je wennen aan op jezelf wonen en op je gemak uitkijken naar een koopwoning die je wel graag wilt. En je hebt wat meer flexibiliteit als je misschien een leuke partner tegenkomt.
Aan de andere kant zal het de komende jaren er niet makkelijker op worden voor je. Je vader zal achteruit gaan. Ik zou denken dat er daarom ook iets voor te zeggen is om nu vanuit je ouderlijk huis op zoek te gaan naar een koopwoning waar je langere tijd wilt blijven.
Als je een huis wilt kopen, dan kun je een huis zoeken en kopen onder voorbehoud dat het appartement is verkocht. Je hoeft dus niet per se te wachten tot het appartement verkocht is om te gaan zoeken. Je kent de plaats, dus kun je je verdiepen in wat voor woningen er te koop staan in de buurt waar je wilt wonen en wat daar de prijzen zijn. Je kunt een zoekopdracht plaatsen bij een makelaar of op woningsites je aanmelden om in elk geval het aanbod in de buurten die je wilt in je email te ontvangen. En ga dan een paar woningen bezichtigen. Het is handig om daar een beetje ervaring mee op te doen.
Beide opties zijn goed. Beide hebben voors en tegens. Het is aan jou om te bepalen hoe je dit wilt doen. Je mag dit doen op jouw manier. Je kunt niet in het leven alles van tevoren dichttimmeren. Als je het niet weet, ga dan meer informatie verzamelen. Vaak wordt dan wel duidelijker welke opties er concreet in de realiteit zijn en wat je wilt.

Annaniem2023
03-04-2025 om 07:54
S.ndra schreef op 03-04-2025 om 07:46:
Beide opties zijn goed. Beide hebben voors en tegens. Het is aan jou om te bepalen hoe je dit wilt doen. Je mag dit doen op jouw manier. Je kunt niet in het leven alles van tevoren dichttimmeren. Als je het niet weet, ga dan meer informatie verzamelen. Vaak wordt dan wel duidelijker welke opties er concreet in de realiteit zijn en wat je wilt.
S.andra, lief dat je zo uitgebreid antwoordt, maar deze vrouw komt elke twee weken met ongeveer dezelfde vraag en of met een variatie hierop. Ik geloof dat een van de varianten is dat ze een pleegkind wil, of toch een eigen kind, of geen kind.

IMI-x2
03-04-2025 om 08:06
Ik wil nog even zeggen dat ik het heel naar vind dat je vader deze diagnose heeft gekregen. Hopelijk verklaart het voor jou de spanningen van de laatste jaren en kun je inzien dat dat niet door jou kwam, maar door de ziekte.
Ik zou je aanraden wel naar de psycholoog te blijven gaan. Je verdient wat meer geestelijke stabiliteit en geluk inje leven, daar kan een psycholoog bij helpen. Veel sterkte.