Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fotografe

Fotografe

15-09-2016 om 15:43

Vragen foto's te maken

Ik maak graag foto's. Gewoon als hobby, vooral tijdens vakanties en leuke uitjes e.d. Geen speciale spiegelreflexcamera of zo, gewoon een simpele digitale camera. Ik probeer wel mooie foto's te maken qua compositie, doe daar zelf altijd wel moeite voor.

Als ik met mensen ben vraag ik wel eens iemand anders een foto van mij en de andere persoon/personen waar ik dan mee ben, een foto te maken zodat ik er ook eens op sta. Ik vraag dat dan vanzelfsprekend niet aan mensen die gehaast op weg naar hun werk zijn .

Nu mijn vragen:
1. Als jou in dergelijke situaties gevraagd wordt of je voor iemand een foto wilt maken, doe je dat dan?
2. Als je "ja" zegt in zo'n situatie (omdat je het leuk of prima vindt, of omdat je geen nee kunt zeggen), maakt het je dan uit of iemand je dan ook nog vraagt of je bijv. de top van de toren er ook op wilt zetten of de voeten van alle mensen (als je bijv. op skies staat)?

Ik had daar laatst een gesprek over met iemand, en ik ben erg benieuwd hoe jullie daarin staan (hoewel OO-publiek natuurlijk niet doorsnee publiek is).

Ik doe dat zelf nl. wel, omdat helaas mijn ervaring is dat er vrij veel mensen van goede wil zijn, die iets minder inzicht hebben in wat ik mooi vindt. Begrijpelijk, ze kunnen immers niet gedachtenlezen. Daarnaast denk ik dat veel mensen minder over een "mooie" compositie nadenken dan ik . Als het mis gaat kan je natuurlijk vragen of ze nog eens een foto willen maken, maar dat vind ik dan belastender voor de betreffende persoon (nl. zeggen dat ze iets niet goed gedaan hebben de 1e keer). Ook kost dat vaak veel meer tijd dan als ik bij de eerste foto vraag of ze iets er op willen nemen en het dus in een keer goed gaat.

Maar ik ben dus erg benieuwd of ik nou afwijkende ideeën hierover heb en of heel veel mensen dergelijke extra verzoeken rete-vervelend vinden. Dan zou dat reden kunnen zijn om het toch gewoon de 1e keer af te wachten of hij toevallig in een keer goed is, en evt. daarna pas vragen een 2e te maken.

Inanna

Inanna

15-09-2016 om 15:50

ja hoor

Zolang het geen ellenlange lijst van eisen wordt, vind ik het geen probleem. Gewoon de vraag "zou je een foto van ons willen maken als wij hier staan en dan zo dat de toren er ook op staat?" vind ik lekker duidelijk, daar kan ik wat mee. Het moet natuurlijk ook niet een heel ingewikkeld verhaal worden, maar de voorbeelden die je noemt zou ik geen bezwaar vinden.

Mams

Mams

15-09-2016 om 15:58

Prima

Denk er precies zo over als Inanna. Zou het prima vinden...

Vragen staat vrij

Het is de vraag wat je dan vervolgens doet als blijkt dat ze je vraag niet gehonoreerd hebben.
Ik had bij mijn beide huwelijken een vriend/vriendin die foto's maakte. Die er ook best bedreven in was.
Het eerste huwelijk bleek alleen dat we er nergens in zijn geheel opstonden. Overal waren de voeten eraf of onzichtbaar.
Bij het tweede huwelijk heb ik daar nadrukkelijk naar gevraagd om daar op te letten.
Helaas, weer geen foto in zijn geheel, ondanks statieportretten in het stadhuis (het was in de winter).
Toen hebben we op een dag de outfit nog maar eens aangetrokken en in een nette kamer bij ons thuis wat geensceneerd en de buurvrouw gevraagd.
Hadden we even gelegenheid om er zelf ook op te letten.

Mams

Mams

15-09-2016 om 16:00

Prima

Denk er precies zo over als Inanna. Zou het prima vinden...

Taruh

Taruh

15-09-2016 om 16:09

graag zelfs

dan hoef ik er zelf niet over na te denken en krijg jij wat je graag wilt.

zebra

zebra

15-09-2016 om 16:16

geen probleem

het is namelijk een duidelijk verzoek.

Pug

Pug

15-09-2016 om 16:17

vind het eigenlijk sowieso een beetje vervelend verzoek, want ik kan helemaal geen mooie foto's maken. Ik druk op goed geluk zo snel mogelijk op het knopje en heb verder totaal geen inzicht, vind ik zelf. Meestal doe ik er drie, dan is er vast eentje toonbaar.

Dus ik wil best op een knopje drukken, maar verwacht geen mooie foto met objecten precies in de juiste hoek of zo.

Jaina

Jaina

15-09-2016 om 16:30

Ja maar

Ik heb er geen enkel probleem mee om een foto te maken van iemand en ook niet om daarnaast de toren er op te zetten. Maar ik ben geen geweldige fotograaf dus ik hoop wel dat de verwachtingen niet te hoog liggen. Zeker als je een heel duidelijk idee hebt van hoe je het graag wil hebben zal het waarschijnlijk tot teleurstelling leiden.

Miekemieke

Miekemieke

15-09-2016 om 16:42

ik doe het graag

En ik wordt nogal eens gevraagd, woon vlakbij een toeristische trekpleister, hoewel het de laatste tijd minder wordt door de selfiestick. Ik zorg dat het een leuke foto wordt en maak er een paar zodat er in ieder geval wat aardigs tussen zit. Ik kijk of iemand niet helemaal in de schaduw staat met gezicht etc.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

15-09-2016 om 17:15

Haha

alle foto's die ik maak pik je er altijd zo tussen uit. Ze zijn altijd onscherp, of mijn vinger zit ervoor. Of het draadje van mijn oortjes, of ze zijn bewogen. Ik kan het niet, ik kan het niet.

Maar dat zeg ik dan ook altijd als iemand het aan mij vraagt.

Zoals jij het stelt, dan wordt ik bij voorbaat al zenuwachtig. (toren erop? hellup, gezichten in de schaduw?)

Triva

Triva

15-09-2016 om 17:15

juist prettig

Ik heb juist liever dat je wel duidelijk bent want ik heb ook altijd mijn manier van foto's maken en dan vind ik het jammer dat iemand er anders over denkt. Dus landscape/portrait bijv of de achtergrond niet goed in beeld of juist met voeten als ik dat niet wil.

Dus precies zoals Inanna zegt.

Triva

Triva

15-09-2016 om 17:16

oja

je kunt natuurlijk alvast zo inzoomen zoals je het wilt hebben want dat is wel lastig voor een leek; inzoomen etc op een onbekend toestel. Dan zet je dus alles goed, vraagt of iemand de foto wil nemen en dan dus meteen zeggen hoe je het wil en dat die al goed staat.

Magalí

Magalí

15-09-2016 om 17:24

Graag

Juist prettig als iemand dat vraagt! Ik ben zelf ook hobbyfotografe, dus als ik dat soort verzoeken krijg, dan lukt dat ook wel. Van de zomer in de Alpen heb ik best vaak foto's gemaakt van mensen, en zij dan ook weer van mijn man en mijzelf. Wij hadden één 'eis': de Mont Blanc erop. En die staat er keurig iedere keer op, de top ook steeds helemaal in beeld en gelukkig ook steeds scherpgesteld op ons en niet op de Mont Blanc.

Pimpelpaars: dat heeft mijn man ook! Als we samen zijn en er vraagt iemand aan hem of hij een foto wil maken, dan verwijst hij altijd naar mij!

Leuk

1. ja
2. ja

skik

Lente

Lente

15-09-2016 om 20:34

Een korte instructie is prima, overnieuw laten maken niet

Een vraag zoals een groepsfoto waar ook de toren opstaat, vind ik prima. Inderdaad lekker duidelijk.
Na het nemen van de foto controleren of die goed is en dan vragen of het over kan, met meer instructie, vind ik niet kunnen.

Als je zelf de plek uitzoekt en de camera juist inzoomt, dan heeft iemand volgens mij weinig instructie nodig. Als je bang bent dat de voeten er niet op staan, dan zeg je dat je graag wilt dat de grond erop staat en de toren.
En eventueel laat je drie foto's maken. Dan heb je meer kans dat het goed gaat.

Astrid

Astrid

15-09-2016 om 22:53

Ja hoor

Ik maak daar graag even tijd voor om de foto zo goed mogelijk te maken naar de wens van de vraagsteller en anders naar mijn eigen inzicht.

Sukran

Sukran

15-09-2016 om 23:31

Ja hoor

Maak graag die foto, wil best letten op de instructies maar zeg er ook altijd bij dat het niet mijn beste talent is en vraag dus ook altijd of ze het goed genoeg vinden (digitaal, ideaal) of dat het nog een keertje moet, en ik maak meerdere foto's. Overigens bied ik het ook soms zelf aan, als ik een groepje of stel foto's zie maken bij een of andere toeristische trekpleister, zodat ze er allemaal op staan, inclusief de armen (die anders buiten de selfie vallen). Het is me opgevallen dat de meeste mensen daar 'ja' op zeggen en er komt vaak een gezellig praatje van .

notje

notje

17-09-2016 om 08:47

leuk juist

Daar komen de leukste spontane gesprekken van.Ik bied het ook wel eens aan als ik mensen moeilijk zie doen.
En als de foto niet goed genoeg is maak ik er toch nog één.

Dat doe ik graag. Ik vind van mezelf dat ik ook mooie foto's maak (bewijst het fotoboek die ik gisteren kon ophalen). Maar in de afgelopen vakantie is het me één keer overkomen dat een meneer mij tot 5 keer toe de camera weer terug gaf, omdat ik het niet goed had gedaan (communicatie was ook niet briljant moet ik zeggen). Vond ik toch minder leuk (of zou ik toch niet zo goed zijn als ik zelf denk?.....neeh)

Fotografe

Fotografe

17-09-2016 om 14:38

Bedankt / Silone

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.
Ben blij dat er meer zo in staan zoals ik .

Silone: "of zou ik toch niet zo goed zijn als ik zelf denk"
Nee, dat denk ik niet .
Het is waarschijnlijker dat die meneer andere wensen had dan hij aan jou duidelijk kon maken/jij begreep (en vermoedelijk ook andere wensen had dan wat jij mooi vindt).
En 5x terug is ook wel heel erg vaak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.