Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraag over strafbaar buitenspel (voetbal)

Ik moet binnenkort weer vlaggen. Nou ben ik de regels er nog eens op aan het nalezen, maar ik snap het volgende niet. Ik heb het nu tien keer overgelezen, maar het wil niet tot me doordringen wat er staat:
"Een speler die zich in buitenspelpositie bevindt en die de bal ontvangt van een tegenstander die de bal bewust speelt (behalve bij het maken van een redding door een tegenstander), wordt niet beschouwd als een speler die voordeel trekt." (van de site van de knvb)

Ik weet niet beter of een speler staat buitenspel wanneer hij voorbij de voorlaatste verdediger van de tegenstander staat op de vijandelijke helft. Op dat moment sta ik al half met mijn vlag klaar, om toe te slaan in de volgende situatie:
Speler staat _strafbaar_ buitenspel wanneer hij in die positie aangespeeld wordt en/of op andere wijze de tegenstander in zijn spel beïnvloedt. Kort gezegd.

Maar wat betekent bovenstaande nu?

Puck

Puck

10-11-2016 om 14:58

volgens mij

Als je als speler van team A in buitenspelpositie staat dan moet jij vlaggen als hij een bal van zijn eigen team A toegespeeld krijgt. Als nu een speler van team B de bal heeft en ziet dat mannetje A in buitenspelpositie staat en hij speelt om die reden de bal naar dat mannetje A dan moet je volgens mij niet vlaggen.
Overigens: stoer dat jij dat vlaggen aandurft, ik heb dat bij onze oudste nooit gedurfd. Veel te onzeker over de spelregels.

Jan

Jan

10-11-2016 om 15:45

Aanvulling op #2

De uitleg van Puck is correct met als toevoeging dat het gaat om het bewust spelen van de bal. Niet het bewust NAAR A spelen van de bal. Dus ook een mislukte pass of sliding oid. Valt onder deze bepaling.

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2016 om 16:10

Dus

Speler staat in buitenspelpositie en de tegenstander speelt een terugspeelbal naar de keeper. Als de speler dan de bal onderschept, is dat geen (strafbaar) buitenspel.

Jan

Jan

10-11-2016 om 16:18

Juist

Dat is correct.

Anneque

Anneque

11-11-2016 om 08:25 Topicstarter

Aha!

Dat is duidelijk, had ik totaal niet begrepen, dank!

Ja, ik ben ook altijd wat gespannen als ik moet vlaggen. Vind dat ik het niet goed genoeg kan om er te staan, maar anders staat er niemand. Dus ik doe mijn best, ook om gezag uit te stralen
Het is behoorlijk inspannend trouwens, niet fysiek (leuke intervaltraining , maar je moet uiterste concentratie opbrengen om goed te zien wie als laatste de bal aantikte, wat er allemaal gebeurt op het veld etc. Enfin, 't viel me niet mee. Maar op zich best leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.