Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 12:17

Voor je de draad gaat lezen: waar denk je aan bij het woord Koningin?

Dus voor je de rest van de draad leest: waar denk je aan bij het woord Koningin?


amk

amk

27-11-2014 om 14:21

ja maar

de vraag was "waar" denk je aan bij koningin. Dan kom ik niet bij een persoon uit. Maar zie ik meer voorwerpen of handelingen voor me.

Bij wie is de koningin dan denk ik aan Maxima. Maar Beatrix houdt die titel ook gewoon wat mij betreft.

Beatrix

En ja, ik weet het verschil tussen waar en wie, maar als ik hoor 'koningin' zonder verdere context denk ik onmiddellijk aan Trix.

Hoewel ik oud genoeg ben om Juul nog bewust te hebben meegemaakt.

Ik ben nog helemaal niet gewend aan Koningin Maxima. Of koning WA.

groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 15:35

amk

Klopt, je hebt helemaal gelijk, dat zag ik ook later en daarom stond in posting 5 aan WIE je denkt

Lucerna

Lucerna

27-11-2014 om 15:40

Oké, zonder draadlezen: aan schaken

Dan nu even draad lezen.

Lucerna

Lucerna

27-11-2014 om 15:44

ooooh!! Euh, Beatrix

Ik moet wel zeggen dat het aan het moment ligt. Soms is Máxima de eerste die oppopt in mijn gedachten, soms Beatrix, soms Juliana. Maar het vaakst nu nog Beatrix, denk ik.

rode krullenbol

rode krullenbol

27-11-2014 om 16:10

Een lied van de koningin van het kinderlied

Annie M.G. Schmidt, op de muziek van Paul Christiaan van Westering

De koning gaat verhuizen

Kadoze, kadoze, kaduize
De koning gaat verhuizen
Hij gaat om negen uur precies
Met heel z’n gouden theeservies
Z’n vorken en z’n glazen
En al z’n duizend vazen
En met z’n vogel Trillepiep
Verhuizen in de jiep

Kadoze, kadoze, kaduize
De kooi met witte muizen
De gouden troon, het gouden bad
En de satijnen keukenmat
De hemden en de jassen
En de spiraalmatrassen
De koning zelf gaat bovenop
En draagt de gouden kolenschop

Kadoze, kadoze, kaduize
De koning gaat verhuizen
Maar ach, die arme koningin
O jee, die kan er niet meer in
Wat hindert dat
Het hindert niets
De koningin gaat op de fiets

wimb

wimb

27-11-2014 om 17:21

Bijen

Koningin = bijen, voor mij dan.
Als nu de vraag was : "aan wie" dan wordt het anders.
Dan kom ik bij Amalia uit, omdat ze geld nodig heeft.
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/discussie-om-doneeractie-sieraad-prinses-amalia/

wimb

Maxima

Ik moest direct aan Maxima denken, Kennelijk ben ik daar snel aan gewend geraakt .

+ Brunette +

+ Brunette +

27-11-2014 om 22:35

Waar ik aan denk?

Verouderd instituut, plechtig gedoe, misplaatste machtspositie, dat soort dingen.

Als naam: Beatrix.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2014 om 22:38

Koningin

Lastig hoor, reageren zonder de rest te lezen

De koningin is voor mij lang het staatshoofd geweest en nu de vrouw van het staatshoofd.

En ongemerkt denk ik ook aan een bij, daar is ook een koningin.

Annet

Annet

27-11-2014 om 22:39

Maxima

Maar het feit dat ze nu in het nieuws is vanwege bezoek China beïnvloedt dat wel.
Beatrix en Maxima gaan voor mij ongeveer nek aan nek.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2014 om 22:56

Koningin en koning

Ik heb minder moeite met het feit dat de koningin nu Maxima heet in plaats van Beatrix, dan met het woord koning. Dat is wel effe wennen hoor! Ik ben maar 6 jaar ouder dan Willem Alexander. De kans dat ik meemaak dat Amalia het overneemt is niet denkbeeldig. Als ik het dan met mijn demente hoofd weer over de koningin heb, sla ik tenminste geen flater

Ik denk dat Beatrix heel goed is geweest voor het 'bedrijf' Nederland. Naar mijn idee doen Maxima en WA het op dit gebied ook heel goed.

Druif

Druif

27-11-2014 om 23:08

Bij koningin denk ik eerst aan bijen, dan aan beatrix.

Druif

Druif

27-11-2014 om 23:12

en na het lezen

Na het lezen van een paar reacties hier, denk ik pas aan Maxima.

Ik vind haar geen echte koningin. Ze is toevallig de vrouw van de koning. Dat is toch wat anders.

Beatrix en Juliana waren wel echte koninginnen. Elizabeth ook.

Ik vind Willem-Alexander wel een koning trouwens hoor. Maar ik vind Maxima dus geen koningin. Ook al heet ze officieel wel zo misschien.

Ik ben toch ook geen directrice omdat mijn man toevallig directeur is?

Gouden koets. Kroon. Sprookje.

Erg he

Jesse_1

Jesse_1

27-11-2014 om 23:25

Het eerste waar ik aan dacht

(hoe heette ze ook al weer?) Beatrix.

Echt erg aan het dementeren dus. Maar het is laat, ik ben moe en ik had eigenlijk al in bed moeten liggen.

Bea

Bij elk nieuwsbericht waarin gesproken wordt over de koningin heb ik onbewust Beatrix voor mijn geestesoog, totdat ik mij realiseer: oh nee, we hebben een nieuwe.

skik

Katniss

Katniss

28-11-2014 om 10:21

Oeps

Bij koningin denk ik aan Beatrix, en pas een tijdje later 'oh nee, we hebben nu Maxima'.

Thursday Next

Thursday Next

28-11-2014 om 10:32

Beatrix

De code van een deur hier was 1938. Ik kwam gelijk aan met iemand anders die de code niet wist, en ik zei: makkelijk, 1938, het geboortejaar van de koningin (en die weet ik dan weer omdat het 1 jaar scheelt met het geboortejaar van mijn moeder)!
Pas toen we binnen waren dacht ik er aan dat Maxima nu koningin is.
oh de code is inmiddels veranderd hoor, ik verklap hier geen staatsgeheimen.

sis

sis

28-11-2014 om 17:10

eerste reactie (dan ga ik lezen)

lintjesknipster, hoedje, verbindend, elegant en ik wil ook wel één dagje. Zo nu lezen...

sis

sis

28-11-2014 om 17:28

De vraag was anders bedoeld zie ik. Ik heb niet zoveel met het koningshuis, dwz ik ben niet anti, maar het houd me ook niet op dagelijkse basis bezig. Daarom denk ik al gauw aan Maxima, want die hoor ik nog wel eens in het nieuws voorbij komen.

Monique D*

Monique D*

28-11-2014 om 18:08

Waar en aan wie ik denk bij het woord Koningin

Waar ik denk aan het woord Koningin:
Vrouw met aanzien, vermogend, statig, niet van deze tijd en ook niet "van onze wereld", zij wil wel daarbij betrokken zijn, maar is dat niet. Trefwoorden: paleis, kroon en troon.

Aan wie ik denk bij het woord Koningin:
Mijn eerste gedachte was Beatrix. En dan is mijn volgende gedachte: o ja, Maxima, de vrouw van de koning Willem Alexander.

Ik denk ook aan Koninginnedag, o nee, het is nu Koningsdag...

Ik heb nog als 16-jarige meegemaakt dat koningin Juliana haar troon afstond aan haar dochter Beatrix. En ook die knokpartijen bij de Nieuwe Kerk, waar de inhuldiging plaatsvond kan ik mij nog goed herinneren.
Ik heb Beatrix heel lang meegemaakt, het kan zijn dat daarom Beatrix als eerst in mij opkomt als ik het woord Koningin hoor..

Barvaux

Barvaux

28-11-2014 om 18:20

Nieuwe stand

Nogmaals mijn excuses dat de eerste vraag niet duidelijk was.

De stand:

Maxima-Beatrix-Elisabeth-Juliana 6-18-2-2

dc

dc

28-11-2014 om 18:55

Beatrix

Ik dacht gelijk aan Beatrix.

nog niks gelezen....

Ik denk aan een bij en aan mijn zoon die het dom vindt als ik de dame van het schaakspel zo noem.

Bijenzwerm

In eerste instantie dacht ik aan de koningin en leider van een bijenzwerm. Zodoende zie ik Maxima ook niet zo zeer als de koningin van Nederland want haar man staat op die positie.
Zo waren we hier laatst verbaasd dat ze naar China ging, als hoofdvertegenwoordiger van ons land. Ik moet wel wennen aan het gebeuren dat aangetrouwde leden van het koninklijk huis de positie van leider vervullen tijdens buitenlandse zakenbezoeken.
Niet dat de vrouw van een koning niets meer is dan een broedmachine voor het nageslacht, maar er stroomt ook geen druppel Oranje-bloed door de aderen van de mooie koningin Maxima.
In Amerika hebben ze niet zo'n hoge dunk van koninklijke families, ze hebben meer waardering voor de selfmade-man. In republiek China houdt men zich blijkbaar nog vast aan de eeuwenoude tradities van rangen en standen, vandaar het hartelijke ontvangst van koningin Maxima als vertegenwoordiger van dit bijenvolk.
Op dit moment hebben we geen koningin want we hebben een koning. Ik denk dan dus eerder aan Beatrix, niet vanwege de leeftijd maar vanwege haar rol en anders aan de klassieke koningin Wilhelmina.

Flanagan, Amerika

"In Amerika hebben ze niet zo'n hoge dunk van koninklijke families, ze hebben meer waardering voor de selfmade-man."

Nou, als ze ergens dol zijn op royalty dan is het wel in Amerika. Vooral het Britse koningshuis is een nationale obsessie.

skik

Oh, en nog wat

Maxima ging naar China als vertegenwoordiger van de VN, niet als vertegenwoordiger van Nederland.

skik

Waarom Maxima koningin

Ik dacht ook meteen aan Beatrix.
Weet iemand waarom Maxima wel koningin is en de mannen van de voorgaande koninginnen prinsen?

infoouders

Omdat koningin alleen een aanspreektitel is, geen functie. De grondwet kent alleen de titel koning, Beatrix was dus ook koning, maar omdat dat raar klinkt noemden we haar koningin. Haar man kon daardoor geen koning heten, want dat kan alleen het staatshoofd.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.