Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

feestgever

feestgever

11-07-2014 om 19:54

volgende maand een feestje, wat doen met uitnodiging?

Als jullie een uitnodiging sturen voor een feest verwachten jullie dan van jullie gasten dat ze aangeven of ze wel of niet komen?
Zelf geven we altijd aan of we wel of niet kunnen komen en met hoeveel personen, dit wisselt namelijk wel eens.
Als we zelf een uitnodiging krijgen staat het de ene keer specifiek vermeld, de andere keer.
Als we zelf een feest geven blijkt dat dit voor sommigen dus niet vanzelfsprekend is, mensen laten dan soms niets weten als ze niet komen. Het lijkt me toch fatsoenlijk dat je dan even een berichtje stuurt.
Anderen laten niet weten met hoeveel personen komen, de ene keer komen ze alleen, met z'n tweeën, vieren of zessen. Dit is dus bij meerdere gezinnen zo.
Op die manier is het dus heel lastig in te schatten hoeveel gebak je moet kopen en eten je klaar maken.

Hebben jullie dit ook of verwachten ze hier gewoon een zoete inval. Moet ik het er voortaan heel strikt erin zetten dat ik wil weten aantal personen wel/niet komen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin.

Katniss

Katniss

11-07-2014 om 20:03

Feest

De enige feesten die ik geef zijn kinderpartijtjes. Daar vraag ik op de uitnodiging of ze willen bevestigen dat ze komen, maar ga ik er ook van uit dat alleen de genodigde komt. Op verjaardagen weet ik altijd precies wie er komt en met hoeveel.

Angela67

Angela67

11-07-2014 om 20:06

80-20 regel

hoewel ik nogal een controlefreak ben . . .(ik mail dus ook altijd of we komen of niet) neem ik me - uit ervaring - het volgende voor: degenen die niet kunnen die mailen altijd heel snel terug. Laten we zeggen dat dat 25% is. Dan is het een tijd rustig met reacties. Ik spreek een aantal van de genodigden ook wel in andere settings, of ik hoor via via of ze komen of niet dus daarmee weet ik het van de volgende 25%.
Dan is er nog 50% onzeker dus die mail ik nog een keertje.
En dan laat ik het los en koop ik op basis van het aantal mensen dat ik dan zeker weet + een handige marge. Dus eten wat ik kan bewaren + drinken wat toch wel op gaat.
gr Angela

Ely

Ely

11-07-2014 om 23:43

Mwoah

Ik vraag meestal wel of men even wil laten weten of ze komen maar idd niet iedereen doet dat. Ik kan er niet mee zitten. Als er zoetigheid is heb ik altijd taart en afhankelijk van het aantal gasten zijn de stukken groter of kleiner . De rest van het eten is een stappenplan; eerst de minst lang houdbare happen, bij meer gasten de medium lang houdbare en bij veel gasten de houdbare. Werkt hier prima
Maar ik ben zelf zo iemand die sochtends nog even bij de bakker ook zegen die nieuwe buurvrouw roept: kom gezellig ook. En een poosje terug hadden we feestje en is heb ik mijn man gevraagd halverwege nog even naar de slijter te gaan omdat ik davht dat dd drank hard ging omdat het drukker was dan ik had gedacht. Ik ben daar ook open over naar mijn gasten, ben geen perfecte gastvrouw vrees ik maar wel gastvrij (in de zin dat iedereen welkom is) en dat vind ik zelf belangrijker dan dat alles spic en span is.

Juno

Juno

12-07-2014 om 10:06

RSVP

Daar is nou de RSVP voor uitgevonden. Al reageert ook niet iedereen hier op, heel irritant. Ik zet altijd in de uitnodiging of ze ivm de boodschappen even willen laten weten of ze een hap mee-eten. Iedereen is welkom, maar ik wil het wel graag even weten.

hier gaat het meestal losjes

Ik zie wel wie er komt. Zijn het er meer, dan gaan we nog even langs de winkel, Chinees of snackbar, zijn het er minder, dan geef ik gebak of ander lekkers dat over dreigt te raken mee naar huis.

Het scheelt wel om wat voor feest het gaat. Is het gewoon een verjaardag, of een huwelijksjubileum, een trouwerij, 'geslaagd'-feestje, een seizoensbarbecue?
Je zei over een maand - dat is toch volop vakantietijd? Dan zou ik sowieso geen feestje plannen, als je echt graag wilt dat 'iedereen' komt!

feestgever

feestgever

13-07-2014 om 15:23

reactie

Bromvlieg: Als ik moet wachten tot iedereen weer terug is, zitten we met allerlei andere feesten binnen de familiekring, dan zou ik bijna nooit een eigen feest kunnen geven. Overigens is het dan het laatste weekend van de vakantie (Noord Nederland).

Juno: Zet je RSVP ook op de kaart?

Algemeen: Ik lees dus dat eigenlijk iedereen dus wel afmeldt bij feesten als hij/zij niet kan, maar het overkomt iedereen dat anderen dat dus niet doen.
Taart in kleinere stukken snijden wordt wel lastig vind ik. ik begin dus met normale punten (bv ouders die zijn altijd vroeg aanwezig) Mensen die hebben laten weten dat ze komen maar misschien een uurtje later zijn hebben dan ineens een klein stukje omdat mensen die niets aangegeven hebben ineens met zessen op de stoep stonden.
Er zijn hier ook geen kleine kinderen meer in de familie maar pubers, dus die verwachten ook een normaal stuk taart, vroeger gaf ik dan de kleine kinderen een extra klein mini stukje als ik niet wist dat ze kwamen of een koek, maar dat wordt nu dus wel lastig.

Mover

Mover

13-07-2014 om 16:52

Taart

En daarom bestellen wij altijd teveel taart
We houden altijd een appelkruimelvlaai achter de hand. Kan makkelijk eind vd dag in de vriezer als er mensen niet zijn gekomen.
En we eten altijd makkelijk, pizza's uit de vriezer, in de oven. Kan je makkelijk doseren. En de dagen erna dus de restjes als er over blijft.

Juno

Juno

13-07-2014 om 17:09

Feestgever

Bij 'echte' feesten zet ik RSVP op de kaart, bij verjaardagen de boodschappenzin uit een eerder bericht. Hier niet zo losjes met 'ik zie wel wat we eten en met hoeveel'. Iedereen komt van ver, dus als ze komen eten ze mee.

guera

guera

13-07-2014 om 17:38

op is op

Bij gewone verjaardagen is het motto op is op. Ik blijf vaak zitten met taart en daar heb ik een hekel aan. Mensen die om 16 u pas komen gaan hier vaak gelijk aan de borrel dus die slaan taart vaak af. Eigenlijk gaat het altijd wel goed. Nooit echt omhoog gezeten. Wel n keer met bier. Gelukkig hebben wij fijne buren waar we koelkast mochten plunderen .bij een echt bijzonder feest zet ik op kaart of mensen willen laten weten als ze niet komen.

Gewoon wat extra ( minder kwetsbare) taart maken/kopen

En meegeven met de laatste visite.

en Kwarktaart of monchoutaart kun je voor de volgende dag bewaren als toetje na de maaltijd. Bier en fris komt wel weer op.

Ely

Ely

13-07-2014 om 19:51

Ben je misschien wat perfectionistisch?

Want ik zie je probleem niet zo goed. Althans, ik zie het niet als echt een probleem. En nee, ik ben ook wel zo iemand die niet altijd reageert op een uitnodiging. Als erom wordt gevraagd probeer ik het wel naar kan het ook best vergeten.
En qua taart: als ik later kom weet ik toch niet hoe groot het stuk taart van oma was? En indien wel: wat dan nog? Mijn beleving van het feestje wordt bepaald door de sfeer en het gezelschap, niet door de hoeveelheid taart. En hier gaan we op een gegeven moment ook over op borrel en hartige happen dus dan geen taart meer. Als ik nog heb staan bied ik het nog aan (tenzij ik daarmee een huisgenoot ongelukkig maak, die zich had verheugd op een ongezond ontbijt morgen haha) en anders glimlach ik breed achter de borrelhappen.

Maar klopt mijn idee dat je het misschien iets te perfect wil doen of zit je iets anders dwars? Een familielid dat nooit zegt of ze wel of niet komt ofzo?

bibi63

bibi63

13-07-2014 om 21:24

Gewoon duidelijk zijn

Als het voor jou belangrijk is (bijv. ivm eten) dat je wil weten hoeveel mensen er komen, zou ik gewoon HEEL duidelijk op de uitnodiging zetten dat je graag wilt weten of je komt (en evt. met hoeveel).
Dus ik zou een leuke uitnodiging maken, en dan daaronder vet gedrukt en in duidelijke letters: I.v.m. organisatie graag laten weten of je wel of niet komt naar email.... of tel.nr. ..........
Dan hou je altijd een marge over van mensen die dat toch niet duidelijk laten weten, maar dat zal dan wel meevallen m.i.
Bibi

Ardenna

Ardenna

14-07-2014 om 00:13

Taart of eten

Ik maak onderscheid in taart en eten. Ik koop helemaal niet van die dure taarten en we eten de dag erna er dan ook nog gewoon wat van. Taart is dus (voor mij) geen issue. Mijn advies: laat het los en koop het aantal waarvan je zeker bent plus 1 of 2 goedkope taarten erbij.

Over het diner maak ik wel een issue. Ik vraag dus altijd of men wil aangeven of men wil mee wil eten en met hoeveel. Ik heb veel familie op 3 kwartier tot ruim een uur reizen en ik wil ze best de gelegenheid geven om te lunchen of warm te eten bij ons maar dan wil ik dat echt wel even weten. Ik ga namelijk niet klaarzitten met een lunch als er dan opeens niemand komt en zo ook niet met het warme eten. Als ik weet dat er niemand blijft eten dan is dat toch een stuk makkelijker. Mijn schoonvader rijdt niet in het donker dus bij de verjaardag in februari weet ik al zeker dat hij alleen bij de lunch komt maar bij de verjaardag van mijn andere kind begin september laat ik mij niet verrassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.