Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Durfal?

Durfal?

30-11-2015 om 22:14

Vliegen/parachutespringen

al jaren staat bij mij op mijn verlanglijstje om te gaan deltavliegen. Of mijn brevet halen voor een Cessna. Als ik rijk was zou ik dat gaan doen. Maar helaas ben ik niet zó rijk... Dus ik dacht dat ik bij wijze van alternatief misschien beter kan gaan parachutespringen. Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met parachutespringen? En mij advies kunnen geven over welke aanbieder/school de beste is? Ik zag ergens online 'goedkoop parachutespringen in Nederland en België', maar dat spreekt me een stuk minder aan dan 'veilig parachutespringen' .
Benieuwd of er veel luchtpiraten onder de forummers zijn!

Cessna

Mijn vriendin haar man en zoon gaan af en toe parachutespringen op vliegveld Lelystad als ik het goed heb. Ze leven nog en vonden het fantastisch. Ik heb zelf een keer een proefles Cessnavliegen gedaan (was toen een Viva-aanbieding), geweldig om te doen!

skik

mijk

mijk

30-11-2015 om 23:00

zweefvliegen een optie

Heb ik ooit eens iemand cadeau gedaan. Kon op Terlet bij Arnhem was ook redelijk betaalbaar.

Mijk

Kritisch

Kritisch

30-11-2015 om 23:01

Weet wat je doet

Helaas is de vriend van een van onze kinderen een paar weken geleden bij zijn eerste sprong verongelukt.
Was bij een school die alle vergunnningen ed had.

Injel

Injel

01-12-2015 om 07:19

klopt

Texel riep jaren geleden dat er al 25 jaar geen ongelukken gebeurd waren. Dat bleek niet te kloppen, onder meer een piloot is verongelukt omdat een beginnende parachutiste met haar lijnen in de zijkant van het vliegtuig bleef hangen en daardoor het vliegtuig onbestuurbaar werd.

Google maar eens op 'parachutist verongelukt', alleen in 2015 al meerdere mensen dood.

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 07:26

Kritisch

Wat erg zeg, weet jij wat er mis is gegaan?

Injel; was die parachutiste ook niet verongelukt dan?

Vogel

Vogel

01-12-2015 om 08:11

Gaaf!

Alle Nederlandse paraclubs zijn aangesloten bij de KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Je komt dus geen charlatan tegen die zonder zich aan de strenge reglementen te houden para's uit vliegtuigjes gooit. En ja, parachutespringen is een gevaarlijke sport. Er is geen paraclub in Nederland waar niet ooit een dodelijk ongeval heeft plaatsgevonden. (Dat Texel beweert al 25 jaar geen ongevallen te hebben lijkt me onzin. Ze maken daar de meeste sprongen per jaar, dus hebben automatisch de meeste ongevallen.)

Bedenk wat je wilt. Texel en Teuge zijn de grootste paracentra, met goede faciliteiten en relatief grote vliegtuigen waarbij je landt op vrijwel hetzelfde punt als je opsteeg. Nadeel is dat de sfeer vaak wat zakelijker wordt ervaren.
Bij een kleiner clubje als Hilversum of Rotterdam (op Lelystad wordt niet meer gesprongen) is de sfeer gemoedelijker, het vliegtuig kleiner, en land je niet op het vliegveld, zodat je familie en overige fans of bij het instappen of bij het landen zijn.

Misschien is er een paraclub bij jou in de buurt, dan vlieg je over een omgeving die je goed kent. Maar hoe dan ook is het een ervaring die je niet snel vergeet.
Oh, en wacht tot de zomer. Lekkerder weer en minder kans dat je sprong vanwege te veel wind of wolken wordt afgezegd.

Veel plezier!
Vogel (750 sprongen, overal in Nederland en daarbuiten)

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 08:27

Texel

Injel zei dat Texel dat jaren geleden riep, kan zijn, maar nu roepen ze dat dus niet meer. En dat 'jaren geleden' moet dus zeker al meer dan 13 jaar geleden zijn geweest: http://www.digibron.nl/search/detail/012dcc86a62a0464bd9cf190/riskante-landing Beetje flauw om dat nu hier neer te zetten.

Kritisch

Kritisch

01-12-2015 om 10:21

Technische fout

Een technische fout/ storing.
Bij je eerste vlucht gaat alles automatisch zodat je niets verkeerd kan doen, door een technisch gebrek is er dus iets faliekant misgegaan.
De parachute en de reserve parachute zijn niet open gegaan.
Er schijnen toch een a twee doden per jaar in Nederland met parachute springen te vallen.

Zwevert

Zwevert

01-12-2015 om 17:04

Ja zweefvliegen

Veel beter betaalbaar en veel leuker dan motorvliegen als je het mij vraagt. ;D Zoek eens een club in je buurt en regel een vluchtje.
Een ander idee is parapenten. Wordt ook op verschillende plekken gedaan en is ook veel betaalbaarder dan die Cessna. Want vergeet niet, je kunt wel een motorbrevet halen maar je moet ook jaarlijks je vlieguren maken anders ben je het zo weer kwijt.
Parachutespringen, neuh, in de jaren dat ik op vliegvelden rondhing heb iets teveel zien gebeuren.

Paragliden of para sailen of penten

http://www.knvvl.nl/afdelingen/schermvliegen/wat-is-schermvliegen/
Ik heb een familielid die dat, ook op wedstrijdniveau, doet. Ze gaan vaak naar Frankrijk waar meer bergen zijn om vanaf te gliden, maar er zijn ook alternatieven als lieren e.d. om mee de lucht in te gaan.
En is beslist minder gevaarlijk.

http://www.parasailingnederland.com/

Durfal

Durfal

01-12-2015 om 17:33

Zwevert, dank voor de tip!

Had ik niet zelf bedacht, maar is een peprachtig alternatief! Er zit een club op redelijke afstand, dus ik ga mezelf in het voorjaar een tandemvlucht of misschien wel meteen een basiscursus cadeau doen (heb ik verdiend, al zeg ik het zelf).

Injel

Injel

01-12-2015 om 18:33

wat ik bedoel

'was die parachutiste ook niet verongelukt dan?'

Nee, haar reserveparachute ging op tijd open.

Maar waar het me om gaat, is dat veel parachuteverenigingen roepen dat parachutespringen zo veilig is. Dat is niet zo. Er vallen alleen in Nederland al meerdere doden per jaar, en dan tel ik de gewonden niet eens mee. Er zijn heel wat ervaren springers die weken of maanden in het ziekenhuis hebben gelegen vanwege beenbreuken, een gebroken bekken, hersenschuddingen en zelfs hersenbeschadiging. Niet alleen in Teuge en op Texel, ook in Maubeuge waar door Nederlandse verenigingen zomerkampen worden gehouden.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-12-2015 om 19:10

Paragliden

Ik kende iemand die er aan dood is gegaan. Motor of zweefvliegen zijn redelijk veilig wat mij betreft. De rest van die waaghalzerij doe ik niet aan mee. Een vriendinnetje van de dochter van een collega is pas nog overleden aan bungeejumpen. Dan zit je nog aan een elastiek, tenminste dat was de bedoeling. Hoogtevrees heeft een functie.

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 19:12

Injel

Maar wil je nu wel of niet beweren dat die 25 jaar een leugen was?

Gemiddeld valt er 1 dode per jaar in Nederland, 100-150 per jaar wereldwijd en 1 op de 60.000 sprongen heeft een dodelijke afloop.

Vogel

Vogel

01-12-2015 om 19:15

Veiligheid

Het materiaal is bij parachutespringen vele malen veiliger dan de mensen die het gebruiken. Maar dat geldt feitelijk ook voor autorijden. Al is daar de marge dat je ongestraft fouten kunt maken wat groter.

En Ad, hoogtevrees heeft zeker een functie. Maar weet je hoe verslavend lekker de kick is als je je eigen grens overschrijdt?

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 19:17

Kritisch

Wat erg zeg... 19 jaar!

bieb63

bieb63

01-12-2015 om 22:03

Tja

Dat soort dingen zijn nooit zonder enig risico. Net als bergbeklimmen. Je moet het willen en het risico (met parachute springen bijvoorbeeld) is uiteindelijk klein. Over straat lopen heeft ook zo z'n risico's of naar een concert gaan....
Maar goed, het is iets wat je doet omdat je het mega gaaf vindt. En dan lijkt mij dat het minimale risico maar voor lief te nemen is. Toch?

Ad Hombre

Ad Hombre

01-12-2015 om 23:40

Bieb en Vogel

Ik hou jullie niet tegen. Dood ga je toch. Een parachute die niet opengaat is vast redelijk pijnloos. Het schijnt dat je ruggegraat zich in je schedelbasis boort. Geen leuk gezicht voor de mensen die je vinden, maar da's hun probleem

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.