Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bloemetje11

Bloemetje11

18-12-2013 om 10:13

Verzorgingshuis?

Wij zijn ons aan het oriënteren op mogelijkheden voor (schoon)moeder. Zij woont nu geheel zelfstandig maar heeft de laatste tijd steeds meer zorg nodig. Ze eet slecht en heeft geen zin om dit zelf klaar te maken, moeite met wassen en aankleden en ook het lopen gaat steeds moeizamer. Geestelijk is ze nog helemaal top.
Zelf denkt ze aan een woning verbonden aan een bejaardenhuis waarbij ze wel de nodige zorg kan afnemen.
Ik heb geen idee wie voor wat in deze tijd nog in aanmerking komt. AWBZ, CIZ-indicatie. Ik zie even door de bomen het bos niet meer en voordat ik contact ga opnemen met een huis in de buurt,wil ik graag weten wat nou zoal de procedure is.
Vandaar mijn vraag op dit forum, waar ik al jaren inspiratie opdoe....
Iemand die mij op weg kan helpen ?
Dank alvast.

Bloemetje

Evanlyn

Evanlyn

18-12-2013 om 12:22

volgens mij

krijgt ze met de nieuwe, strengere regels helemaal geen indicatie meer. Verzorgingshuizen worden steeds meer een soort verpleeghuizen. Maar je eerste stap is inderdaad het CIZ, als dat inmiddels niet weer van naam is veranderd. Pas als je de indicatie binnen hebt, heeft het zin om te gaan zoeken. De AWBZ is alleen de naam van een wet om een en ander te financieren, daar heb je zelf niets mee te maken. Je kan ook naar een willekeurig tehuis bellen en naar de procedure vragen, want de indicatieprocedure is voor alle tehuizen hetzelfde.

Is thuiszorg anders iets? Die kan behoorlijk intensief zijn als dat nodig is. En wat wil ze zelf eigenlijk?

Evanlyn

Evanlyn

18-12-2013 om 12:24

sorry, niet goed gelezen

Je bedoelt een aanleunwoning. Daarvoor hoef je niet naar CIZ, maar het huis stelt zelf de regels. Als ze ook zorg nodig heeft, moet je die weer apart regelen. Mee-eten in het tehuis kan dan wel, maar de rest moet je zelf regelen (waardoor je alsnog bij CIZ uitkomt).

nathalie

nathalie

18-12-2013 om 19:27

maak je borst maar nat

want dit is echt een probleem. Een indicatie krijgen voor een verzorgingshuis, daar moet je bijna dood voor zijn. En voor aanleunwoningen zijn vaak ellenlange wachtlijsten, maar misschien niet waar jullie wonen? Daar mag je nog op hopen dan.
Voor nu lijkt me dat je kunt beginnen met thuiszorg, hulp bij wassen/aankleden, tafeltjedekje enzo. Sterkte, ik zit er ook middenin.

WMO

Je kan hulp aanvragen via het WMO loket bij je gemeente. Die komen bij je schoonmoeder thuis en dan kan je samen precies aangeven wat voor soort hulp ze nodig heeft. Dan krijgt ze een indicatie waar je verder mee kunt. Het CIZ doet het betalingsverkeer. Er is best veel hulp te verkrijgen en het is verstandig om je inderdaad daar nu in te verdiepen. Dan weet je wat er mogelijk is en wat de kosten zijn en wat het beste bij je schoonmoeder zou passen. Je schoonmoeder woont zelfstandig, woont ze in een seniorenwoning of in een gewoon woonhuis?

Bloemetje11

Bloemetje11

19-12-2013 om 09:23

Dank

Dank jullie wel. Hier kan ik mee verder.
Schoonmoeder woont zelfstandig in een gewoon huis. Omdat ze erg verzwakt was door te weinig eten en drinken (en een val) is ze tijdelijk aan het revalideren in een verzorgingshuis. Dat ging niet goed en nu ligt ze in het ziekenhuis. Wij vragen ons af of ze wel terug kan naar zelfstandig wonen. Zelf denkt ze van wel. Ze is nog niet heel erg enthousiast over het inkopen van zorg, maar gebleken is wel dat ze niet goed voor zich zelf zorgt. Het accepteren van nog meer 'aftakeling' is moeilijk.
Enkele jaren geleden kwam ze in aanmerking voor een serviceflat inclusief in te kopen zorg, maar daar heeft ze op het laatste moment van afgezien. Kan nu ook, maar inderdaad, lange wachtlijsten.
We gaan het maar weer voorzichtig aankaarten bij haar en daarom is het fijn als ik weet waarover ik praat. Vind het best lastig. Het is ook niet niks als je steeds minder zelf kunt.

nathalie

nathalie

22-12-2013 om 14:02

bemiddeling vanuit ziekenhuis

Als ze nu in het ziekenhuis ligt kan er vandaaruit dan niet bemiddeld worden? Ziekenhuizen kunnen mensen niet zomaar op straat zetten als er geen goede plek is om naar toe te gaan, als mensen zichzelf niet thuis kunnen redden dan kunnen ze niet zomaar zonder hulp naar huis worden gestuurd. Daarvoor hebben ziekenhuizen meestal mensen in dienst die dat bekijken, heten vaak liaison-verpleegkundige, thuiszorgbemiddelaar, of een andere naam. Vraag eens in het ziekenhuis!

Bloemetje11

Bloemetje11

23-12-2013 om 19:16

Ach

Helaas is mijn schoonmoeder, nadat ze zeer moeizaam terug is gegaan naar haar tijdelijke revalidatiehuis, zondag overleden. Nu dus druk om alles te regelen en helaas word ik morgen ook nog eens geopereerd. Soms zit het tegen....

Bloemetje

wat een zorgen

Gecondoleerd Bloemetje. Toch nog onverwacht. En je moet ook nog geopereerd morgen. Maar een overlijden komt nooit goed uit. Ik hoop dat je het met hulp van je familie allemaal goed doormaakt. Dat zijn nou van die spitsuren in het leven waar je niet op zit te wachten.
Maar misschien is het ook wel goed voor je schoonmoeder. Verdere aftakeling en afhankelijkheid is haar toch nog onverwacht en zonder langdurig lijden bespaard gebleven. Hoe verdrietig het verder ook zal zijn voor de familie en vooral ook voor je man. Je moeder verliezen is een verdrietige zaak ook al is ze oud.

Wat een omschakeling ineens

Sterkte!

Bloemetje11

Bloemetje11

09-01-2014 om 13:20

Dank...

Dank voor jullie reactie. Het was inderdaad een enorme omschakeling. Zo ben je super druk met het zoeken naar mogelijkheden voor schoonmoeder en zo moet je een begrafenis regelen. Heel bizar.
Ben nu nog aan het herstellen van de operatie. Man is ondertussen bezig om huis leeg te halen. Gelukkig wel met wat hulp. Is een soort project geworden; het verwerken komt later.

Ilva

Ilva

09-01-2014 om 13:52

Jeetje

Ik lees nu je verhaal voor het eerst. Jeetje dat is zeker ineens een omschakeling zeg. En dan je eigen operatie nog. Dat zal niet meevallen, ook niet voor je man. Heel veel sterkte.

@Bloemetje11

Idem als Ilva.

Ook heel veel sterkte!

(draadje komt ineens boven aan recent te staan met 12 nieuw erbij)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.