Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

29-04-2016 om 14:23

Verrassingen - houd je ervan?

Naar aanleiding van het verrassingseffect van schoolreisjes over naar verrassingen in het algemeen.

Houd jij van verrassingen? Hm, als ze leuk zijn wel - zullen de meesten zeggen. Wanneer is een verrassing een leuke verrassing?

- Toen wij een feestje gaven ter gelegenheid van 12 1/2 jaar getrouwd (oei wat oubollig klinkt dat) had mijn man bedacht dat een bevriend stel op ons gezin (vier kinders tussen 2 en 10) zou passen en dat wij samen een nachtje weg zouden gaan. Hartstikke schattig, maar ik voelde me heel gegeneerd zomaar uit de troep gestapt te zijn (want ik hoorde de verrassing pas na afloop van het feest). Ik had minstens ons bed willen verschonen want daar zou de oppas in slapen - om maar wat te noemen. Het was dus een heel lief bedoelde verrassing maar het voelde ongemakkelijk. Ook qua bagage was niet helemaal ingepakt wat ik had willen meenemen op zo'n moment, maar afijn, voor een nachtje is dat geen ramp).


Ik ben er heel slecht in.

Ik moet er niet aan denken dat mijn man me onder het mom van een avondje uit eten meesleept naar schiphol voor een weekend Venetië of zo. Vast heel romantisch, maar ik ben liever van te voren op de hoogte. Ga dan idd lopen piekeren over niet afgezegde rijbeurten voor een honkbalwedstrijd en dat soort dingen. Man heeft er niet zoveel kijk op wat er in zo'n weekend allemaal al gepland staat. En ik pak mijn tas ook liever zelf in. En ik baal dan van die lekkere asperges die in de koelkast liggen uit te drogen. En dat ik niet even een pan soep heb gemaakt voor de kinderen..als extra service als ze op zichzelf moeten passen. En dat ik ze moet appen om kattebrokjes te halen...want die waren bijna op. En dat jongste haar fiets nog moet worden opgehaald bij de fietsenmaker.

Ik geef toe...ik ben een beetje een control freak..

Ingrid

Ja hoor!

Leuk! Denk ik. Ik word nooit verrast eigenlijk. Boehoe.

skik

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 15:33

eigenlijk niet

Ik moet me kunnen voorbereiden. Mentaal en praktisch. Bij reisjes wil ik graag weten wáár ik terecht kom. Wat ik kan verwachten en zo.
Als kind was ik bloednerveus voor de cadeautjes die ik zou krijgen voor mijn verjaardag en sinterklaas. Het werd een heel groot ding voor me. Toen één van mijn kinderen dit in nog heftiger mate bleek te hebben, heb ik het verrassingsaspect direct eruit gehaald. Tot grote verontwaardiging van mijn moeder, die meende dat hij er maar tegen moest kunnen.
Ik hou van cadeautjes, maar wil me wel kunnen voorbereiden. Onverwachte cadeautjes vind ik ook lastig omdat het me overvalt en ik dan dichtsla, waardoor ik onbedoeld bot of ondankbaar kan overkomen.

IngridT beschrijft het ook goed wat het reisje betreft: je bent bezig met je dagelijkse routine en hebt je daarop voorbereid, en daar word je, hoe lief bedoeld ook, uitgescheurd.

Stel dat ik een lieve partner had die dit soort verrassingen zou doen, dan zou ik het op prijs stellen als hij van tevoren wat hints gaf: "Pak iets in voor volgende week, genoeg voor twee nachten, maak je geen zorgen over de oppas, neem iets van zomerkleding mee en vergeet je badpak niet." Dat ik dan nog niet weet waar we heengaan, daar zal ik mee moeten leren leven maar dan valt het toch wat minder rauw op mijn dak

Puck

Puck

29-04-2016 om 15:34

Nee

Ik wil ook graag dingen van te voren weten en bij voorkeur zelf een vinger in de pap hebben, net als IngridT een beetje een control freak. Bij ons op t werk is het jaarlijkse uitje meestal een verrassing. Ik vind daar dus helemaal niets leuks aan. Afgelopen jaar zat er kennelijk iemand in de organisatie die dat ook heeft want toen werd ineens ver van te voren het programma bekend gemaakt. Vind ik veel leuker, heb je ook de voorpret erbij.

tonny

tonny

29-04-2016 om 15:49

ha, herkenning!

Ik was zelfs een beetje teleurgesteld dat ik het mooie inpakpapier van sommige cadeautjes die we kregen niet kon bewaren - hoe erg kun je zijn Ook het opruimwerk van de feestlocatie waar ik veel persoonlijke fantasie/versiering in had gestoken kon ik niet zelf doen, baalde ik ook van. Nou ja, het is een voorbeeldje van lang geleden.

Ik denk dat veel moeders best control freaks zijn. Meer dan vaders ?

Ik houd ook niet van verrassinsactiviteiten met personeel, blegh. Maar goed dat in mijn tijd vrijgezellenfeestjes nog niet in de mode waren!

Een verrassingsmenu - dat vind ik wel leuk, want ik lust alles, en kiezen valt niet altijd mee!

Verrassingen

Alleen op 1 april. Dan trap ik er graag en met passie in.

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 16:00

oh bah AnneJ!

1 april vind ik zo'n rampendag! Ik trap er al meer dan 50 jaar elke keer opnieuw met boter en suiker in!

Hoewel ik dan wel weer zo'n loeder ben dat naar haar kindertjes een appje stuurt met de mededeling dat één van onze (hoogbejaarde) huisdieren volkomen onverwacht jonkies had gekregen

Ja leuk

Die ga ik onthouden. Onze gesteriliseerde kat krijgt jonkies. Kijken of ze er intrappen.

Katten

Alweer jaren geleden had AT5 een leuke grap. Er zou kattenbelasting ingevoerd worden in Amsterdam. Maar wie nog voor het einde van de dag de kat opgaf bij de basisadministratie kreeg een jaar gratis. Het stadhuis bleef speciaal voor de gelegenheid tot 22.00 uur open.
De hele dag filmpjes van Amsterdammers met huisdieren die zich beklaagden.
En wie stond er s'avonds na het werk op een leeg Waterlooplein.

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 16:21

AnneJ

Het had mij kunnen zijn...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-04-2016 om 16:26

Grappig

Wij hadden het er laatst juist over of er mensen zijn die verrassingen wél leuk vinden. Dat blijkt ook nog niet uit de reacties tot nu toe.

verrassingsmenu

De laatste keer dat ik me culinair liet verrassen kreeg ik lams-tong te eten. IEH!

Nee, laat die verrassingen maar zitten. Ik verras geloof ik liever iemand anders.

Inanna

Inanna

29-04-2016 om 17:16

mijn dochter

Ik houd niet van verrassingen, echt niet, ook hier een control freak vrees ik en ik wil me ook graag mentaal voorbereiden op wat er komen gaat.

Een collega van mij vertelde dat men toen ze een keer jarig was een surprise party had georganiseerd voor haar. Ze is weggegaan, want ze wilde het echt niet. Daar sta je dan met je feestje...
Zelf zou ik niet weglopen, maar ik zou het ook niet leuk vinden, want ik had vast nog mensen uit willen nodigen die nu niet zijn uitgenodigd of andersom, mensen die ik nooit zou hebben uitgenodigd die er nu wel zijn, en waarom heb je nou die hapjes gehaald, ik had zelf iets anders gemaakt en nu heb ik niet zelf de taart kunnen maken... Heel ondankbaar waarschijnlijk, maar dat soort gedachten overheersen dan.

Mijn dochter echter is van het type 'zitten mijn verjaardagscadeautje in die tas? Nee, ik ga niet kijken, ik wil het niet weten, ik wil dat het een verrassing is!' Dus ze zijn er wel.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-04-2016 om 17:37

Ik wel

Helaas heb ik niet zo'n georganiseerde man die dat geregeld zou krijgen, of er überhaupt aan zou denken, maar ik zou het zeker leuk vinden. Die asperges kunnen de kinderen of de oppas ook wel koken en eten, en anders maak ik er later wel soep van. En het rijden voor die wedstrijd kan ik ook wel afzeggen/regelen terwijl we in de auto zitten. En de rest overleef ik ook allemaal wel.

Misschien het voordeel van ADD?

Juno

Juno

29-04-2016 om 18:29

Hmm

Verrassingen als in 'vanavond gaan we naar de bioscoop/uit eten/theater', of 'hier is een cadeautje', ja graag! Surprisefeestjes of reizen niet. Ik heb ooit een reis naar New York cadeau gekregen, de reis was een verrassing en ik zou al binnen een week vertrekken. Zodra ik het cadeau uitpakte zei ik dat ik niet kon, had nl pas later vakantie. Was achter mijn rug om geregeld, heel lief. Oma kwam in huis, totale stress bij mij, want buiten dat ik moest werken moest het hele huis schoon (en met drie zorgenkinderen heb ik altijd een chronische achterstand dus je kan echt niet zo maar boven komen), een heleboel afspraken met kinderarts/psychiater moesten worden omgezet, kinderen hadden juffendag en hadden verkleedkleding en cadeaus nodig. Bovendien waren de kinderen toen nog zo klein dat ze wel van en naar school en sport gehaald en gebracht moesten worden en dat schema had niemand in zijn hoofd behalve ik en de kinderen sportten destijds bizar veel. Complete handleiding geschreven, inclusief hoe alle apparaten werken en wie hoe laat medicijnen moest hebben. Dit is niet controlfreakerig, oma ziet slecht, slecht ter been en heeft nooit al mijn kinderen tegelijk te logeren gehad en had nooit eerder in mijn huis gebivakkeerd en geen idee hoe een week in een druk gezin gaat.
Bij aankomst in New York bleek dat het énige dat mijn man had moeten regelen, de juiste credit card meenemen- mislukt was. Daar zaten we, met een klein beetje cash.
De ervaring leert dat als ik het niet doe, het niet wordt geregeld. Ik ben dus niet zo dol op dat soort verrassingen.

Taxi

Taxi

29-04-2016 om 18:36

och ja

Hier iets vergelijkbaars, het enige dat hij heeft hoeven regelen: zijn rijbewijs meenemen, was hij vergeten. Vervolgens heeft dat rijbewijs (op laten sturen) 2.5 week rondgezworven en is na onze thuiskomst aangekomen op de vakantiebestemming en moest toen weer terug.

Ik houd niet van reizen, veel te veel onrust en geregel.
Maar iets uitpakken, onverwacht uit eten, een bad daar klaarstaat, daar heb ik geen problemen mee. Maar goed, als je alleen woont moet je jezelf blij maken; hier dus geen onverwachte situaties.

Hortensia

Hortensia

29-04-2016 om 18:43

Taxi

Ik ben wel dol op reizen. Mits ik het zelf tot in de extreemste details kan regelen. Want ik ben niet graag afhankelijk van anderen (en hun mogelijke fouten) Of van andermans reacties of handelen als er onverwachte situaties ontstaan.

Ehm ja, controlfreak...

dc

dc

29-04-2016 om 18:48

nee

Echt niet, ik houd niet van verassingen. Misschien een avondje met een oppas, maar zeker niet voor een aantal dagen.

He wat fijn

Ik ben niet de enige.....

Manlief vindt mij altijd een beetje saai in dit soort dingen. Die snapt echt niet dat ik niet rücksichtlos alles uit mijn handen kan aten vallen om zorgeloos te vertrekken. Misschien moet ik hem het draadje eens laten lezen.

Het is ook vast wel een beetje mijn schuld dat ie het niet snapt. Als we op geplande vakantie gaan komt hij meestal hij de avond van te voren thuis van een zakenreis van een week of zo. Gaat dan gejetlagged en al rustig nog een rondje golfen, naar de kapper, enzenz en pakt dan om 10 uur s avonds zijn tas in. Kunnen we de volgende ochtend om 6 uur weg of zo. En dat kan idd. Want alles is onder controle verder. Van kattenoppas tot geldige paspoorten, nieuwe korte broeken, gesmeerde broodjes voor onderweg, vuilnisbakken leeg, koelkast ontdaan van bederfelijk spul, jullie kennen het waarschijnlijk wel...,

Ingrid

Ook niet zo

Laatst nog: jongste en ik kwamen terug van een weekje Nederland en man had heel lief bedacht om de jongste van kamer te wisselen (wat wel ooit het plan was). Hij had de kamer geschilderd, nieuwe gordijnen gekocht, een nieuwe lamp, nieuwe prent voor aan de muur, nieuwe ingebouwde kast, nieuw ladenkastje, nieuwe speelmat etc.

Helaas waren de gordijnen te smal (en de verpakking was weg), de ingebouwde kast was heel onlogisch ingedeeld, dat ladenkastje was eigenlijk niet nodig. Dus al met al best veel geld verspild, we zitten nu nog met 5 planken voor de kast die dus niet nodig bleken te zijn, ik moest nog extra gordijnen kopen en ook een bijpassend dekbedovertrek met weer extra portokosten. Lief idee maar ik had liever zelf meegedacht. Ik heb dat trouwens wel aardig van man weten te verbergen want ik vond het ook wel sneu voor hem.

Oh, en trouwens....

Een verrassingsmenu vind ik prima. Leuk zelfs. Maar dan mag je normaal gesproken wel vooraf roepen dat je bv geen orgaamvleesv of slakken blieft....

Ingrid

Ben ik dan de enige?

Ik vind een verrassingsuitje wel Superleuk. Maar dan wel echt een verrassing. Niet al dagen lang allerlei toespelingen maken. Dat ergert mij dan weer wel.
Overigens ben ik verder met vakantie enz wel Degene die alles regelt voor de reis. Maar af en toe neemt mijn man me plotseling mee uit voor een weekendje. Kinderen redden zich en ik trek de deur zo achter me dicht, heerlijk.
Alhoewel ik dan nog wel snel alles wat ik echt essentieel vind meeneem.
Ook uitje van het werk is verrassing en dat vind ik ook heerlijk. Meestal regel ik de boel op het werk. Altijd leuk om te zien wat de organisatie er dat jaar weer van gemaakt heeft!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-04-2016 om 19:33

Leuk!

Ik ben dol op verrassingen. Ik vind het ook helemaal niet erg om pas 's ochtends te horen waar het werk-uitje naar toe gaan. Of waar ik komend weekend met mijn man naar toe ga.

Ik zou het niet echter niet prettig vinden dat ik vrijdags plotseling hoor dat we het weekend weg gaan. Ik ben graag baas over mijn eigen tijd. maar Maar het is mij nog nooit overkomen dat iemand voor mij een een echt verrassingsweekend organiseert.

40er

40er

29-04-2016 om 20:00

ligt eraan

Ligt er aan wie het regelt. Als manlief mij verrast met een cadeautje of reisje dan kan ik het goed laten gaan. Word top geregeld of het cadeautje is goed. Bij anderen ben ik wat huiveriger hoor! Gelukkig is schoonmoeder inmiddels zo ver dat ze een cadeau voor mij eerst overlegd met mijn man

Marjoleine64

Marjoleine64

29-04-2016 om 21:21

Ook controlfreak

Ik ben ook de organisator in huis, en ik heb ook een man die dat soort dingen gewoon nooit doet. Zomaar een leuk avondje weg zou ik op zich wel leuk vinden, mits het niet botst met andere activiteiten die al gepland staan. En daar zou het direct mis gaan, want die zijn er nogal wat. Onaangekondigd een weekend weg zou ik echt niet leuk vinden. Kadootjes doen we nauwelijks aan, en als hij dan eens wat meeneemt zoals laatst is het een fles heerlijk eau-de-toilette, alleen was de vorige nog lang niet op (dezelfde)...
Maar een jaarlijks team-uitje met de collega's van het werk is dan wel weer heel leuk als het een verrassing is. Scheelt ook dat het bij ons gewoon een halve dag is met uitgebreide lunch erbij. Iedere keer een ander die het oganiseert, en iedere keer dus een compleet andere invulling. En leuk! We vertellen express niet wat we gaan doen, en proberen de mensen op het verkeerde been te zetten door ze bijvoorbeeld zwemkleding mee te laten nemen (en toen gingen we naar de ijsbaan).

erg leuk

Ik zou het erg leuk vinden. Nu zijn hier ook niet zoveel dingen die niet op laatste moment geregeld kunnen worden. Kinderen zijn of bij hun vader of zouden nachtje alleen kunnen zijn. Zij zouden ook voor de katten kunnen zorgen. Ik zou voor verrassingsweekend ook rustig met verkeerd ingepakte kleding weg willen gaaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2016 om 23:17

Onze laatste verrassing was heel leuk

Onze dochters hadden vorig jaar bedacht dat de verjaardagen en vader- en moederdag gelijk gevierd moesten worden met een groot cadeau. We kregen een nieuw bed en de zolder was opgeruimd zodat we daar konden slapen. Tijdens dit alles zijn we weggestuurd naar een restaurant. Ik vond het wel enorm spannend én leuk!

Waar ik wel zenuwachtig door zou worden, is als mij een overnachting zou worden gegeven. Normaal zou ik het enig vinden, maar ik zou de honden niet zomaar uit handen kunnen geven. Die zouden dus mee moeten. Dan is het dus te hopen dat daar met de verrassing rekening mee gehouden is.

Nee, geen weekenden weg

Mijn huis en garderobe zijn daar echt niet op ingesteld en ik zou mij doodschamen als er mensen onverwacht in mijn huis zouden oppassen of zo. Normaliter ben ik al best veel tijd kwijt met het voorbereiden van een weekend weg. Ik kan niet even een koffertje pakken en vanuit mijn kast kleding erin leggen, bij mij zweeft het grootste gedeelte dan nog rond bij wasmachine en droger. En het idee om dan bijvoorbeeld je zwemspullen mee te moeten nemen zou mij ook ernstig verontrusten, ik bedoel scheermesjes? Passend badpak?

Een verrassingsfeestje zou ik niet verpesten en zou vrolijk meedoen maar ik zou het toch liever niet hebben, zeker geen vrijgezellenfeestje.

Verrassingsmenu's en etentjes: helemaal prima, evenals kadootjes.
Met juwelen heb ik geen ervaring maar nu ik dit opschrijf herinner ik mij een horloge dat ik van mijn ex-man kreeg, heel lief maar zo niet mijn smaak, natuurlijk niets gezegd. Nu jaren later, draag ik het nog, de kinderen vinden het prachtig....
Het gelukkigst word ik van een onverwachte bos bloemen.

Jaina

Jaina

30-04-2016 om 01:56

Niet echt

Ik hou niet zo van verrassingen. Ik weet dingen het liefst van te voren. Meerdaagse uitjes wil ik zeker van te voren weten. Ik weet namelijk mijn eigen agenda en niemand anders kent die precies dus wie zo'n uitje ook plant zal vast iets over het hoofd zien.
Maar spontane kleine acties zijn prima. Ik weet niet of dat echt verrassingen zijn verder. Dat doen we niet zo. We gaan regelmatig spontaan onverwachts uit eten of een middag weg of een avondje uit of even ergens heen. Daarmee wil ik ook best verrast worden.
Maar grotere dingen liever niet.
Surprise parties ook liever niet want dan kan ik er ook rekening mee houden. De voorpret is ook fijn tenslotte.
Een onverwacht cadeautje is dan wel weer erg leuk.
Maar echt vaak verrast word ik eigenlijk nooit. Mijn man stelt wel regelmatig spontaan iets voor mij maar echt iets regelen als een verrassing doet hij dan weer niet.

Bedrijfsuitjes hebben wij niet maar ik zou het liever wel weten van te voren waar we heen gaan. Al zou ik er ook geen moeite mee hebben als het wel een verrassing was. Als de rest dat leuk vindt is het best maar van mij hoeft dat niet. Ik vind het gewoon fijner om het wel te weten.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2016 om 10:45

Als het iets sportiefs is

en ik zou daar plompverloren mee geconfronteerd worden als zijnde verrássing!, zou ik me echt heel ongemakkelijk voelen. Ik ben zo a-sportief als maar kan. Dus teambuilding gedoe e.d., ik ben er allergisch voor. Bowlen is de grens, dat vind ik wel leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.