Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

13-03-2014 om 20:26

verkiezingen 19 maart

Gaan jullie stemmen, of leeft dit bij jullie helemaal niet? Waarom ga je wel/niet stemmen; waar stem je op als je wel gaat en waarom? Wat vind je de belangrijkste overwegingen?


Ja

Ik ga wel stemmen, ik stem altijd. Maar ik heb de stemwijzer gedaan en al de stellingen die door de partijen kennelijk belangrijk gevonden worden, leven bij mij totaal niet. Ik heb andere zaken die ik belangrijk vind, dat vond ik wel opvallend.

Ik woon in Den Haag en het wordt waarschijnlijk D66.

Dalarna

Dalarna

13-03-2014 om 21:39

Gonniegans

Was er geen één stelling bij die jij belangrijk vond? Vreemd.

Nou

Nou, het waren geen zaken die bovenaan mijn lijstje staan zeg maar.

Ik woon in Den Haag en hier is gedoe over een nieuw Spuiforum, ik ben er niet echt voor of tegen. Verder gaan vragen over de bouw van een nieuwe moskee, geld naar begeleiding voor ex prostituees, bomen kappen op de Ln v Meerdervoort (woon ik ver vandaan), beperking aantal coffeeshops, meer taken weg bij stadsdelen, etc. Alleen de vraag over overal betaald parkeren invoeren vond ik interessant.

Ik zie liever meer aandacht voor bestrijding van woninginbraken/criminaliteit, schone straten/aandacht voor openbaar groen, opgeknapte scholen, minder regels voor ondernemers en dat de gemeente haar nieuwe zorgtaken goed uit gaat voeren, etc.

Uit de stemwijzer kwam overigens Partij voor de Eenheid, dat is een moslimpartij en aangezien ik dat niet ben en me er ook niet verwant mee voel, wordt het dat zeker niet. Tweede was PVV: hoe ironisch!! Ik ben denk ik te ingewikkeld voor zo'n computerprogrammaatje. D66 was nr 4 of zo maar klopt dan meer met mijn landelijke mening.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2014 om 23:37

Leeft wel

maar ik mag pas in november naar de stembus. Vind ik wel jammer.

Wij doen met Kaaskopje mee

en gaan pas in november naar de stembus. Maakt op zich niet veel uit, ik heb geen idee wat ik zou moeten stemmen voor een nieuw te vormen gemeente! Nou ja, wellicht laten ze ons tegen die tijd wat meer weten?!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2014 om 00:59

Ik denk dat ik het wel weet

alles beter dan wat er nu zit. Dus ik stem op 'mijn' partij. Landelijke verkiezingen zou ik denk ik toch een keer afwijkend kiezen.

Ik zou trouwens voor een 'deelraad'-systeem zijn in de fusie-gemeente, zodat de oorspronkelijke gemeenten nog wel voldoende vertegenwoordigd worden door mensen die de sfeer en situatie ter plaatse goed kennen en de een of andere stadse jodocus daar niet totaal aan voorbij gaat.

Het dorp waar ik vroeger woonde, maakt nu deel uit van een gemeente bestaand uit meerdere dorpen. Dat proces was toen ik er nog woonde al gaande. Eerst moesten twee dorpen het met een gemeentehuis doen, daarna drie dorpen (dat gaf al behoorlijk ophef, omdat de dorpen van oorsprong liever niet met elkaar om de tafel zaten) en later is een dorp met een totaal ander karakter bij de gemeente gekomen en verdraaid, nu draagt de hele gemeente de naam van dat dorp. Ongepast! Maar niet alleen dat. Er moet natuurlijk bezuinigd worden, dus ach... dan doe je toch lekker samen met bepaalde voorzieningen? Dat dat ten koste gaat van de plaatselijke bevolking is niet interessant. Ik kan me daar echt aan irriteren.

Ja ik ga stemmen

Er is door de generatie van mijn overgrootmoeder en oma hard voor geknokt om stemrecht voor vrouwen te bereiken.

Ja, ik ga ALTIJD stemmen, het is mijn recht en ik eer hiermee de vechtlust van mijn grootouders.

Isabel

Isabel

14-03-2014 om 10:04

Ik denk het niet

In mijn gemeente zitten er teveel partijen in de gemeenteraad. Er worden door 23 gemeenteraadsleden 9 partijen vertegenwoordigd. Het is een groot zooitje zonder beslissingsdrang door te veel standpunten.
Als protest wordt het, als ik ga stemmen, een blanco stem.

Inanna

Inanna

14-03-2014 om 10:09

zeker

Ik ga sowieso stemmen, niet stemmen is voor mij geen optie. Ik weet alleen nog niet op wie.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-03-2014 om 10:33

oh?

Ik dacht dat er in heel Nederland gestemd werd. Zelf zit ik nog te twijfelen. Mijn vaste partij doet niet mee in de gemeenteraad en nu twijfel ik tussen een lokale partij en groenlinks. De lokale partij vind ik in principe beter om op te stemmen omdat hij lokaal is (om geen andere landelijke partijen te steunen) maar de lokale partijen hebben toch wel dingen waar ik het niet mee eens ben...

Fiorucci

Fiorucci

15-03-2014 om 09:55

Ik stem altijd, als je niet stemt moet je ook niet mopperen op het beleid vind ik. Maar wat....ik weet het nog niet. Ik stem lokaal altijd SP, maar die vond ik erg onzichtbaar de afgelopen acht jaar.
Ik wacht de gemeentelijke verkiezingskrant maar even af die vandaag komt, en kijk deze keer vooral naar de plannen rondom jeugdzorg beleid.

Landelijke partij

Ik stem op een landelijke partij. Daarbij kijk ik uiteraard naar wat voor plannen ze voor mijn stad/wijk hebben. Al die lokale partijen vind ik niet opschieten. Een college met tig fracties lijkt mij een stuk minder slagvaardig dan eentje met een paar grotere fracties. En al die nieuwe, goedbedoelende maar bestuurlijk onervaren mensen die er alleen maar voor hun paar eigen achtertuinissues zitten en het grote geheel missen maken uiteindelijk ook niet zoveel klaar.

skik

Tigress

Tigress

15-03-2014 om 15:54

Ik ga zeker stemmen. Inderdaad is dat een recht waar lang voor is gestreden. Eigenlijk jammer dat het geen plicht meer is. Maar goed, dan moet ik in het stemhokje een keuze gaan maken. Ik stem voor de gemeenteraad anders dan ik stem voor de landelijke politiek. In het geval van de gemeente kijk ik naar de gemeentelijke politiek.

Ik woon in Den Haag en ik wil geen nieuw Spuiforum van 180 miljoen! Tot nu toe wil de raad dat wél ondanks dat de meerderheid van de Hagenaars tegen is. Ik ben fel gekant tegen het invoeren van nóg meer betaald parkeren (verplaatsen van problemen) en zo is er nog wel meer. Dan kies ik voor een partij die zo veel mogelijk hetzelfde denkt.

En offtopic: Ik heb Geert Wilders een momentje meegemaakt zonder camera's en microfoons tijdens een werkbezoek. Ik ben namelijk vrijwilliger bij een stichting die samen met ouderen boodschappen doet (en uitstapjes maakt) Hij en de plaatselijke PVV zijn met ons meegegaan. We zijn getrakteerd op koffie en appelgebak. Geen woord over politieke stokpaardjes. Gewoon koetjes-en-kalfjes. Maar even ontspannen 'pauzeren'. Ik heb een hele warme, symphatieke en humorvolle persoon gezien!

Ontopic: Ik stem niet op ze.

Isabel

Isabel

15-03-2014 om 16:05

Nog erger

Ik had het verkeerd onthouden, het is nog erger. Er zijn 19 gemeenteraadsleden die 9 (!) partijen vertegenwoordigen.

Fiorucci

Fiorucci

15-03-2014 om 16:08

Ohja

Als aanvulling: ik stem altijd op landelijke partijen, om de redenen die Skik noemt.

In gebieden waar gemeentelijke herindeling gaande is / was (o.t.

...wordt nu niet gestemd. Daar is het onlangs gebeurd of komt het later dit jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2014 om 20:07

Precies

vandaar bij ons in november. Zit ik met Jons opgescheept!)

en gaat Jons dan stemmen?

In elk geval heb je met een gemeenteraadsverkiezing op een ander moment niet die verkleuring vanwege de landelijke politici die zich ermee inlaten. Het is dat écht lokaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2014 om 15:13

Ik hoop er het goede van

Ik wens de woonplaatsen die binnenkort onder onze gemeente vallen in ieder geval wel toe dat de grote stad het dorpse karakter waardevol blijft vinden en niet toestaat dat alles daar wegbezuinigd wordt.

bibi63

bibi63

20-03-2014 om 21:22

dit jaar

Heb ik gekozen voor een lokale partij. Voorheen altijd voor een landelijke, maar de keuze daarin weet ik nu even niet zo goed, dus ik heb me gericht op lokaal. Voor mij de belangrijkste speerpunten (die de lokale partij bezigt) goede voorziening voor ouderen én voor de jeugd.
Gr. Bibi

Miepje

Miepje

23-03-2014 om 13:00

niet stemmen

Ik ga weer stemmen als de democratie in NL were hersteld is.

Angela67

Angela67

23-03-2014 om 13:16

miepje

en wat ga je er tot die tijd zelf aan doen? Je gaat zeker afwachten totdat iemand voor jou die democratie herstelt?
Lekker makkelijk.
gr Angela

Dalarna

Dalarna

23-03-2014 om 13:22

Precies angela...

Zitten wachten op de mensen die wel gaan stemmen op mensen die de democratie gaan herstellen... wat een mop.

Ik snap eigenlijk geen enkele mening van mensen die niet gaan stemmen. Eigenlijk is er gewoon geen enkele reden valide.

miepje

miepje

23-03-2014 om 13:36

nee Angela

Ik ben just bezig om mensen ervan bewust te maken wie de werkelijke macht uitoefenen in ons land of in brede zin, de wereld. Bovendien steun ik financieel degenen die websites onderhouden om mensen bewust te maken van de schijndemocratie waarin we leven.
Wat is jouw manier dan zijn om de democratie te herstellen, want kennelijk ben je het wel met me eens en ben je er aktief mee bezig gezien je vooringenomen reaktie.

Angela67

Angela67

23-03-2014 om 14:21

laat maar

complottheorieen vind ik zonde van mijn tijd. Ik zorg liever dat ik in mijn eigen invloedssfeer de democratie ondersteun.
gr Angela
ps ja dat is dus lokaal het proces ondersteunen en er gebruik van maken door mensen daarvan bewust te maken.

miepje

miepje

23-03-2014 om 14:31

complottheorieen?

Je eerste zin kan ik niet helemaal volgen, maar met de rest van je verhaal ben ik het uiteraard eens. Ik veroordeel trouwens mensen die stemmen niet hoor, zoals dat omgekeerd wel het geval lijkt te zijn.

Angela67

Angela67

23-03-2014 om 14:44

schijndemocratie

het woord schijndemocratie is dubbelop.
natuurlijk is alles niet zo democratisch te regelen als we willen. maar als je het echt meent, dan weet je dat 'ik ga pas stemmen als de democratie hersteld is' flauwekul is. Als het namelijk echt zo'n groot wereldwijd probleem is dan kan jij daar ook niets aan doen. . .
dus ga nou gewoon lokaal stemmen dan doe je tenminste iets nuttigs voor de democratie. het een sluit het ander niet uit.
gr Angela

Miepje

Miepje

23-03-2014 om 15:26

oligarchie dan?

Misschien is oligarchie een beter woord.

In mijn ogen is het inderdaad een wereldwijd probleem en ben ook bang dat er niets aan te doen valt. Kennelijk zie jij dat anders. Dat weet ik, zo zag ik het zelf vroeger ook. Niet stemmen is ook een recht en kan ook een signaalfunktie hebben.

Miepje

Nou ben ik wel benieuwd naar welke websites jij financieel ondersteunt?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-03-2014 om 20:01

Dalanra

"Eigenlijk is er gewoon geen enkele reden valide."

Hoewel ik ook vind dat je moet stemmen omdat je het recht hebt om je stem uit te brengen en zo mee te beslissen wat het moet worden, zit in datzelfde recht ook de valide reden om níet te stemmen. Het is een recht, geen verplichting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.