Off-topic discussies
linn19
25-09-2024 om 17:08
Verhuizen naar woning met 6 zonnepanelen
Ik heb geen idee of ik in dit topic goed zit met mijn vraag maar dan hoor ik het wel.
Ik heb een eerdaags een bezichtiging andere woning. Nu heb ik in mijn flat nu combiketel, stook dus met gas en gasaansluiting voor koken.
De andere woning geen gas meer om te koken, wel cv ketel voor verwarmen en 6 zonnepanelen.
Hoe kan ik een beetje inschatten wat mijn energie verbruik/ kosten zullen gaan worden in die andere woning? De grootste verandering is stroomverbruik/kosten.
Geen idee hoe dat allemaal werkt met zonnepanelen.
Ga dan van flat ( energie label D) naar kleine eensgezins hoekwoning ( energielabel C).
Verbruik nu gas +/_ 800 m3 per jaar en 1900 kw stroom per jaar.
Daglichtlamp
25-09-2024 om 17:20
In je eentje? Mijn zes zonnepanelen wekken ruim meer stroom op dan ik zelf gebruik (maar ik verwarm en kook nog met gas). Houdt er wel rekening mee dat de saldering eindigt met ingang van 2027 (al heb ik hoop dat het kabinet valt voordat ze dat geregeld hebben).
Let goed op de terugleverkosten die in rekening gebracht worden.
linn19
25-09-2024 om 17:40
Daglichtlamp schreef op 25-09-2024 om 17:20:
In je eentje? Mijn zes zonnepanelen wekken ruim meer stroom op dan ik zelf gebruik (maar ik verwarm en kook nog met gas). Houdt er wel rekening mee dat de saldering eindigt met ingang van 2027 (al heb ik hoop dat het kabinet valt voordat ze dat geregeld hebben).
Let goed op de terugleverkosten die in rekening gebracht worden.
Nee met dochter samen. Dat van die salderingsregeling zal ik me nu ook in moeten gaan verdiepen, las van de week ergens dat er wel een soort van alternatief zou moeten komen. Ik hoop dan maar dat de 2e kamer van zich gaat laten horen hierover.
Terugleverkosten zal ik navragen bij energieleverancier.
Jesse_1
25-09-2024 om 19:00
Is het niet handiger om te vragen wat de huidige bewoners aan GWL verbruiken?
linn19
25-09-2024 om 20:38
Jesse_1 schreef op 25-09-2024 om 19:00:
Is het niet handiger om te vragen wat de huidige bewoners aan GWL verbruiken?
Huis staat al leeg, maar wat ik wel zou kunnen doen is even aanbellen bij de mensen op de andere hoek.
Lizzyliz
27-09-2024 om 09:44
Als het huis je verder goed bevalt, dan zou ik het gewoon nemen. Mijn ouders wonen in een kleine tussenwoning met 6 panelen (woningbouw) en zijn nu goedkoper uit qua energie (rond de 0 euro per maand, ze betalen dus niks aan stroom meer) en ietsje duurder qua huur dan vòòr de panelen. Gemiddeld blijven de lasten hetzelfde.
sophiev
30-09-2024 om 15:17
zelf merk ik met mijn zonnepanelen dat het heel wat scheelt met kosten per jaar dus ik ben er zeer tevreden mee. Tuurlijk het is nu een soort investering waar je aankomende jaren profijt van hebt
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.