Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

fietser

fietser

16-09-2014 om 10:40

verbod fietsers

Vanochtend wilde ik een winkelcentrum in en zag aan de zijkant van de deur zo'n rond bord met een fiets erin met een streep erdoor heen. Een verbod op fietsers/ niet fietsen dus.
Ergens wel begrijpelijk want niets is zo gevaarlijk als fietsers die door een winkelcentrum fietsen.

Dus ik nam mijn fiets netjes aan de hand mee en ging naar binnen. Ik ben dan een voetganger en geen fietser.
Komt er een winkelcentrum bewaker op me af die me vertelde dat ik daar niet mocht lopen met mijn fiets????
Ik zei nog dat ik een voetganger ben en geen fietser, maar dat maakte geen indruk. De fiets mocht niet naar binnen, zelfs niet als je met de fiets aan de hand loopt. Mmmm, erg vreemd.

Wie heeft nu gelijk vraag ik me af. Ik snap best dat die man van de beveiliging de opdracht heeft gekregen om fietsers te weren, maar dit mag volgens mij ook niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 10:48

Overdekt winkelcentrum dus?

Als het een overdekt winkelcentrum is, lijkt het mij vrij normaal dat je je fiets buiten parkeert. Net als het normaal is dat er in jouw huiskamer geen fiets meegenomen wordt.
Een winkelcentrum is weliswaar een openbare ruimte maar naar mijn idee gelijk te stellen aan bijvoorbeeld een warenhuis, De paden in het winkelcentrum bevinden zich op privéterrein waar jij als winkelende gast gebruik van mag maken. Daar mogen regels voor gesteld worden. Geen fiets mee naar binnen bijvoorbeeld.

fietser

fietser

16-09-2014 om 11:01

kaaskopje

Yep, het is een overdekt winkelcentrum.

wizzer

wizzer

16-09-2014 om 11:28

hier zelfs een niet overdekt winkelcentrum

Waar het dus verboden is. Om te weten of een dergelijk verbod stand kan houden is het belangrijk om te weten of het gaat om openbaar terrein. Vermoedelijk is daar geen sprake van. Het is dan dus aan de eigenaar om te bepalen wat toegestaan is. Wil de eigenaar geen fietsen dan heb je je daar aan te houden. Is het openbare weg dan geldt de wegenverkeerswet. Hierin wordt een persoon met een fiets aan de hand gedefinieerd als voetganger.

amk

amk

16-09-2014 om 12:02

overdekt

is in de meeste gevallen geen fiets mee naar binnen tenzij expliciet aangegeven of dat er bv fietsenstallingen binnen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 12:15

Inderdaad ook in niet overdekte

winkelcentra zijn soortgelijke regels, maar vaak gaat dat om het fietsen zelf en niet het stallen van de fiets, volgens mij.

Bij ons in de buurt is het onoverdekte winkelcentrum verboden voor fietsende fietsers. Officieel is het de bedoeling dat je je fiets in een ondergrondse stalling of stalling aan de buitenkant zet, maar meestal zet ik de fiets 'strategisch' neer. Als ik bijvoorbeeld naar de supermarkt ga, zet ik de fiets bij de supermarkt en doe van daaruit eerst andere boodschappen. De meesten doen dat.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-09-2014 om 13:08

Logisch

Als mensen hun fietsen mee het winkelcentrum in nemen zullen dat vooral mensen zijn die in het winkelcentrum moeten zijn. Dan moeten er dus in het winkelcentrum voorzieningen zijn om ze neer te zetten, of je krijgt rondslingerende fietsen voor de winkels. Onoverzichtelijk en rommelig. En ik ken ook eigenlijk geen enkel overdekt winkelcentrum waar mensen hun fiets mee naar binnen nemen, die blijft altijd buiten staan. Want inderdaad, fietsen horen buiten.
En als je door hen winkelcentrum heen wil moet je er maar omheen fietsen...

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 13:35

Blijkbaar zijn er ook andere overdekte winkelcentra maar hier is daar echt een toegangsdeur en er is een mooie tegelvloer. Daar neem je je fiets toch niet mee naar binnen? Toevallig moest dat vroeger wel omdat de Halfords bovenin zat en je daar ook een fiets kon kopen en kon laten repareren maar verder zie alleen de postbode daar met de fiets.

Gelijk

Ik denk toch dat de bewaker gelijk heeft. Het bord verbiedt iets. In dit geval een fiets, niet de handeling van het fietsen. Dus nee, die fiets mag niet dat winkelcentrum in. Maar ik ben benieuwd wat de juridisch geschoolden onder ons hiervan zeggen.

Evanlyn

Evanlyn

17-09-2014 om 13:27

Wizzer

zegt het goed. De eigenaar mag bepalen wat hij wil. Geen sandalen maar alleen dichte schoenen, zou ook kunnen bijvoorbeeld.

Voor mij zou het vervelend zijn, want mijn tassen hangen aan alle kanten aan mijn fiets en ik laat hem niet graag met boodschappen en al uit het zicht. Zie het maar als een boodschappenkarretje. Bij ons interpreteer ik het dus maar als een verbod om daadwerkelijk te fietsen.

Ik denk dat deze regel bedacht is door een autogebruiker. Die is niet anders gewend dan dat boodschappen tussendoor in de auto geplempt worden.

Barvaux

Barvaux

17-09-2014 om 13:33

evanlyn

Maar hoe doe je dat dan? Je kunt na de één na laatste winkel niet met fiets en tassen eraan de winkel in dus dat begrijp ik niet goed?

amk

amk

17-09-2014 om 13:40

evanlyn

boodschappentas met kettingslot aan je voorbagagedrager vastmaken doet wonderen. Ik heb mijn fiets bijna nooit in het zicht staan want dan kan ik geen winkel in. Boodschappen doen we in een rondje met soms 4 winkels, nog nooit wat kwijtgeraakt in al die jaren in de grote stad.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2014 om 14:05

Wat een onzin Evanlyn

Ik ben een fietser, ik heb nooit een auto gehad, dus ik doe al mijn leven lang boodschappen op de fiets en anders lopend al dan niet in combinatie met de bus.

Het komt werkelijk niet in mij op om met fiets en al een winkelcentrum in te gaan met als reden dat ik mijn fiets achter wil kunnen laten met alle tassen er nog aan. Uit welk braaf gehucht kom jij dat je het vertrouwen hebt dat je boodschappen dan nooit gestolen worden?

Het is normáál dat je met je boodschappen moet rondlopen in een winkelcentrum. Zelfs in wat grotere niet overdekte winkelcentra zul je meestal niet bij elke winkel je fiets kunnen stallen. Supermarkten liggen vaak in zo'n positie dat je met karretje en al snel buiten bent waar je je boodschappen aan je fiets kunt hangen of naar je auto kunt brengen. Mijn ervaring is dat bij supermarkten een soort 'gedoogbeleid' is wat fietsen betreft. Daar zijn óf rekken, of er is genoeg plaats om fietsen neer te zetten. Als ik naar het winkelcentrum bij ons in de buurt kijk is het beslist niet de bedoeling dat je je fiets voor elke winkel neerzet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2014 om 14:08

AMK

Ik heb een voorbagagedrager met mand voorop, maar dat heeft lang niet iedereen. Zelfs als ik een tasje in de mand heb liggen neem ik hem mee de winkel in. Ik vind het echt de kat op het spek binden als je je boodschappen onbeheerd achterlaat. Kettingslot of niet.

Clowntje

Clowntje

17-09-2014 om 22:07

Mand voor bagage drager

Ik woon in een middelgroot dorp bij een stad en laat dus echt wel mijn boodschappen in mijn grote bakkersmand voorop mijn fiets zitten. En dan ook echt alles. Of ik nu eerst bij de ah, de blokker, de speelgoedwinkel of de HEMA ben geweest, ik laat met een gerust hart alle boodschappen achter als ik een nieuwe winkel in ga.
Waar ik alleen heel goed naar kijk is of er geen brood(waren) bovenop liggen want die jatten de vogels uit mijn mand, verder ben ik nergens bang voor en is het invullen vertrouwen dat het goed gaat.

In de stad daarentegen haal ik wel altijd alle tasjes uit mijn mand en plan ik mijn route zorgvuldiger zodat ik niet met heel veel tasjes iedere keer moet lopen.

Evanlyn

Evanlyn

18-09-2014 om 12:25

kan wel normaal zijn...

maar ik doe het toch liever zo.

Lucerna

Lucerna

18-09-2014 om 12:29

Andere vraag

Wat is het verschil (qua verkeersbord) tussen "je mag hier niet fietsen maar wel de fiets aan de hand meevoeren" en "je mag hier niet fietsen en ook niet de fiets aan de hand meevoeren"?
Ik zou het niet weten. Hier een deels overdekt winkelcentrum waar fietsen aan de hand overal mee naartoe gaan. Zonder overlast overigens.

Lucerna

Lucerna

18-09-2014 om 12:31

Oftewel

Hoe moet je het als blöde boodschappendoener dan weten of die fiets wel of niet mee mag?

niet fietsen en niet parkeren.

Met de fiets lopend door een winkelcentrum heeft vaak het gevolg dat fietsen voor en tegen etalageruimtes worden geparkeerd. Alleen doorlopen naar een andere uitgang waar bijvoorbeeld de supermarkt zit heb ik minder moeite mee. Dus: gelieve hier niet te fietsen of uw fiets te parkeren, mooie tussenoplossing.

Barvaux

Barvaux

18-09-2014 om 12:51

Lucerna

Ik zou naar de straat kijken een wc wat overdekt is en mooie tegels heeft is voor mij gewoon binnen en dan neem ik er geen fiets mee naar toe. Als er een stuk overkapping over straattegels ligt dan neem ik hem wel mee. Beide zijn hier vlak naast elkaar te vinden (oudbouw en nieuwbouw). Ook een toegangsdeur maakt dat ik geen fiets mee neem.

Maar je vraag is interessant inderdaad. Voor mij is het verboden voor fietsenbordje in het verkeer, dus buiten, genoeg om de fiets aan de hand mee te voeren: zo'n bordje staat namelijk ook bij een ander wc wat volledig open is maar op het middelste plein mag je niet fietsen voor de veiligheid. Een overdekt wc met de winkels dicht bij elkaar is voor mij reden om mijn fiets buiten te laten.

Evanlyn

Evanlyn

18-09-2014 om 16:31

Barvaux

Ik zag je met je fiets al de WC binnelopen en wou al opschrijven: nee, DAT gaat natuurljk niet. Waar laat je hem dan, bij de wasbakken?

Gelukkig kreeg ik nog op tijd door wat je bedoelde. Hier hebben we trouwens geen WC in het wc.

Tango

Tango

19-09-2014 om 16:38

Als afkorting van winkelcentrum vind ik ook altijd erg verwarrend en een beetje raar over komen.
Hier vlakbij zit ook een overdekt winkelcentrum. Er zit een parkeergarage onder en overal eromheen plekken waar je je fiets kunt neerzetten. Je moet met een trap op roltrap naar boven. Het zou dus niet in mijn hoofd opkomen om een fiets mee te nemen, al zou het via die roltrap (meer zo'n rollend trottoir eigenlijk) wel kunnen. Als ik boodschappen haal met de fiets rijd ik met mijn karretje naar de fiets toe en laad dan de boodschappen in of al ik weinig boodschappen haal doe ik het in een tas die daarna in de fietstas ga. Geen probleem lijkt me.
Bij een overdekt winkelcentrum zonder trap e.d. zou ik het hetzelfde doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.