Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Petra

Petra

09-06-2017 om 23:44

Twee dekbedden aan elkaar naaien?

Ik heb nu op mijn tweepersoons bed twee eenpersoons dekbedden liggen met overtrekken. ( mijn ex vond dit fijn) maar nu wil ik eigenlijk een nieuw overtrek gaan kopen en overgaan op één groot dekbed. Mijn dekbedddn zijn nog prima. Zal ik van twee stuks één maken door ze aan elkaar te naaien en een deel eraf knippen zodat ik op 2 meter breed uitkom ( ik moet er dan nog 80 cm van afhalen.)
Zal je dat voelen, als je er onder ligt? Dat het op het genaaide deel platter is ofzo, of dat je een naad voelt? Heeft iemand dit toevallig ook ooit gedaan misschien?


Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2017 om 00:52

Dat kan vast wel

Ik denk dat het wel meevalt wat je voelt. Zitten er aan beide kanten naden, of aan een kant? Als het aan een kant zit is er helemaal geen probleem.

40er

40er

10-06-2017 om 07:30

Dan zou ik

Voor een lits-jumeaux maat gaan, 240 breed.

Maar welk materiaal zit in de vulling? Ik zou nml mijn donzen echt niet graag losknippen, gezien de rommel die ik nadien thuis zal hebben

Triva

Triva

10-06-2017 om 07:44

Waarom niet een groot dekbed met een groot overtrek, waarom er wat afknippen?

Teuntje

Teuntje

10-06-2017 om 08:37

Nieuw dekbed

is bij ikea helemaal niet zo duur. En dan voor 240 gaan idd, met bijpassende hoes. Verwen jezelf daarmee en hou de 1-persoons voor kinderbed of logeerbed. Tuurlijk kun je gaan knutselen maar het blijft geknutsel.

Angela67

Angela67

10-06-2017 om 08:55

hergebruik

hergebruik is juist prima keuze, en het mooie is dat je het kunt proberen.
Ik zelf zou het eerst met een grove steek aan elkaar naaien, beetje provisorisch en eronder gaan liggen, met een dekbekdovertrek ertussen of een laken. Als het bevalt dan naai je het definitief vast, als het niet bevalt haal je ze los en kun je ze los blijven gebruiken. En als je geld ervoor over hebt koop je alsnog bij Ikea een nieuw, groot dekbek. Ik denk persoonlijk dat je het netjes en met een niet al te dikke naad aan elkaar zou moeten kunnen naaien.
gr Angela

Tine Winkel

Tine Winkel

10-06-2017 om 09:52

eens met angela

maar
het lijkt me een hoop gedoe, terwijl een extra eenpersoonsdekbed m.i. best handig kan zijn, bv. 's winters, als jij alleen een dikker dekbed wilt - van de twee mensen onder je tweepersoonsdekbed.
Zelf ben ik juist afgestapt van 2pdekbedden, omdat manlief altijd eerst het dekbed pakt voor hij zich omdraait. Halverwege de nacht is hij een mummie en ik een diepvrieskip. Maar goed, blijkbaar speelt dat probleem bij jou/jullie niet, anders zou je niet naar 2p willen overstappen

Priem

Priem

10-06-2017 om 10:24

gedoe

Inderdaad zoals genoemd zou ik ze gebruiken als extra voor in de winter of voor loge's; dat is ook hergebruik en dat woord betekent hier nog wel wat.

Tips van een naaister en een quiltster

Als je dit goed voor elkaar wil krijgen dan raad ik je bij een donzendekbed aan om eerst op de plek waar je het af wil knippen die lijn te zigzaggen en dan pas te knippen. Zo blijft de vulling op zijn plek. Het aan elkaar stikken zou ik dan dakpansgewijs doen. Je legt de dekbedden op elkaar met een klein randje overlap. Je dekbeddelen liggen dan links en rechts van je en slechts enkele cm overlapt. Probeer niet om ze volledig op elkaar te leggen, te stikken en dan open te vouwen. De naad zal dan te dik zijn en uitsteken. Dat blijf je voelen.

Mijn idee zou zijn om niks te knippen maar een grote hoes te kopen en beide dekbedden aan de randen aan elkaar te naaien.

ja maar dorry

dan is ie toch te breed? Ze heeft 2 eenpersoonshoezen en dat is dus 2 x 140= 280.
Een lits-jumeaux is 240 breed dus dan moet er nog een stuk af.

Petra

Petra

10-06-2017 om 11:02

Extra uitleg

Mijn bed staat in een hoek tegen de muur (kleine kamer) dus veel groter dan 2 meter breed is niet handig.
Als mijn vriend bij mij slaapt (lat relatie) dan vind ik het nu niet fijn om tegen elkaar aan te liggen (altijd ergens een spleet tussen de twee een-persoons dekbedden.
Ik heb wollen dekbedden en ik had al wel bedacht om eerst dicht te stikken en daarna te gaan knippen.
Mijn kinderen hebben beiden (oudere pubers) ook een tweepersoons bed en dekbedden) en ik heb al twee losse eenpersoons over. Mijn dekbedden, dat waren van die 4 seizoenen dekbedden,dus dat zijn er ook al 4 totaal (2 zomerdelen, 2 najaarsdelen) op elkaar deden we al nooit want dan is het veel te warm. Eigenlijk gebruik ik alleen de 2 najaarsdelen, die wil ik nu aan elkaar stikken en dan heb ik dus ook nog de twee zomerdelen over.
Als ik niets ga knippen, zoals sommigen opperen, dan heb ik een dekbed van 280 totaal, daar zijn geeneens hoezen voor toch?

Wel bedankt voor de dakpan tip, ik was eigenlijk van plan ze op elkaar te leggen, te stikken en dan open te vouwen, maar dan krijg je inderdaad een rare vouw. Alleen...zoals je het nu beschrijft Dorry, dan krijg ik het denk ik niet onder de naaimachine! Dan zou in dat kleine holletje een heel dekbed door moeten....hmmm en met de hand, dan ben ik uren bezig en zit het niet stevig genoeg.
Nieuwe wollen kopen in de maat 200x200 kost toch ook weer iets van 150,- terwijl ik hier dekbedden voldoende heb liggen, vind ik zonde van het geld en ik hou dan weer 4 dekbedden over waar ik niets mee doe. (heb nooit logees)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-06-2017 om 11:34

B keus (tip)

Bij bol kun je B keus wollen dekbedden kopen. Zijn een stuk goedkoper en dat B keus slaat op een verkeerd gestikte naad oid. Ik heb er goede ervaringen mee. Als je daar zoekt op dekbed wol B keus zie je wat ik bedoel. Zijn van texelent.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 12:15

Textiellijm

Als aan elkaar stikken met de naaimachine niet kan en het te veel tijd kost de klus handmatig te klaren, dan is er altijd nog de optie van textiellijm. Zeker als je toch al eraan dacht om de dekbedden dakpansgewijs te verbinden. Je zal je wel een aardige duit kosten, want een goede textiellijm is niet goedkoop.

petra

je zou t eerste stuk kunnen doen onder t naaimachine tot hoever je er bij kan en dan van af de onderkant t zelfde. Ik dnek dat je een heel eind komt. Je hoeft dan maar een meter te frommelen zeg maar. Ik heb vaker lange lappen gestikt en vouwde die naar me toe terwijl ik t gestikte deel steeds een stukje erdoor duwde. Ging niet snel maar wel sneller als met de hand

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 13:04

Drukknopen

Je zou de dekbedden ook kunnen voorzien van grote drukknopen. Die dien je weliswaar ook met de hand aan te brengen, maar het zal minder werk met zich meebrengen dan handmatig een naad te moeten aanbrengen over de gehele lengte van het dekbed.

Angela67

Angela67

10-06-2017 om 13:09

knopen

inderdaad, iets met (druk)knopen, of lusjes. Dat is ook de manier waarop hier de 4-seizoenen-dekbedden aan elkaar gezet worden.
Kun je met de hand eerst even doen, drie plekken, en als het bevalt zet je er een aantal bij.
gr Angela

Angela67

Angela67

10-06-2017 om 13:13

klkeermaker

en als je het netjes uittekent en zelf al zigzagt, kun je het aan elkaar stikken vast ook uitbesteden aan ene kleermaker met grotere naaimachine.

@Priem, je doet je naam wel eer aan moet ik zeggen. Scherpe punt waardoor je anderen of je zelf snel prikt. Jouw titel 'gedoe' en de zin 'dat is ook hergebruik en dat woord betekent hier nog wel wat' . Wow. Dat noem ik scherp afserveren.

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2017 om 13:30

Ik moet af en toe beter lezen

Ik had in mijn hoofd dat je de hoezen bedoelde, maar het gaat om de dekbedden zelf. Ik dénk, niet zeker weten dus, dat als je twee dekbedden aan elkaar naait, het deel wat aan elkaar genaaid is minder warm zou kunnen zijn, maar of dat heel erg is... dat weet ik niet. Dunner en stugger door de naad, maar ik denk dat dat geen ramp is. Ikzelf zou hier te lui voor zijn. Ik zag Ikea voorbijkomen, maar Jysk is ook een redelijk voordelige winkel op het gebied van dekbedden. Ik geloof dat ik dan toch voor nieuw zou gaan.

Ik zou zelf juist absoluut geen tweepersoons dekbed willen. Ik wil mezelf terug kunnen trekken in mijn eigen holletje. Mijn eigen temperatuur onder mijn eigen deken.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 13:33

Klittenband

In aansluiting op Angela; je zou de kleermaker ook kunnen vragen om klittenband aan te brengen op de dekbedden.

Er bestaat overigens ook klittenband voorzien van lijm, maar het zou mij verbazen als dat goed genoeg hecht aan textiel.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 13:43

Zeilringen

Het is eveneens denkbaar, dat je de dekbedden dakpansgewijs aan elkaar bevestigt met behulp van zeilringen en koord. Ook dit lijkt me echter een tamelijk dure en bewerkelijke optie. Het heeft wél hetzelfde voordeel als gebruikmaking van klittenband: je kunt de dekbedden t.z.t. desgewenst ook weer los van elkaar gebruiken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-06-2017 om 13:45

2,80 m kan prima

En dan de hoezen ook aan elkaar vastzetten.

Wij hebben jaren zo geslapen. De dekbedden zate aan elkaar vast met lintjes.
Je kunt het stuk dat je over hebt achter het bed wegwerken.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 13:50

Nieten

Mocht het het geval zijn, dat je de dekbedden vrijwel nooit wast omdat ze van wol zijn gemaakt, dan zou het misschien ook wel een goed idee zijn om de dekbedden dakpansgewijs aan elkaar te nieten. Zeker als je beschikt over een zogeheten elektrische 'tacker' moet dat wel te doen zijn. Ik zou dan zo groot mogelijke, roestvrijstalen nieten gebruiken. Dan kunnen ze eventueel toch nog de wasmachine in!

Petra

Petra

10-06-2017 om 14:14

ik ga er nog eens over nadenken.

Ik ga er nog eens over nadenken, nieuwe wollen dekbedden kopen vind ik zonde, ik heb er immers al 4 liggen hier. (en ik wil geen dons of syntetisch, en nog meer omdat ik gewoon geen spullen wil blijven kopen als ik al spullen heb)
Het gaat wel een gewoon groot dekbed van 2 meter worden, zoals ik al schreef staat mijn bed tegen de muur in een soort ombouw ding, dus ik kan niet de helft van het dekbed daar kwijt. Maar ik vind 2 meter ook prima qua afmeting hoor, aan de andere zijden heeft mijn bed lades en daar kan ik dan ook nog bij zonder dat daar een kilo aan dekbed ligt
Omdat ik al bang was dat je de naad zou voelen ga ik zeker niet over op andere dingen zoals ringen, drukkers of nietjes, ben bang dat je dat zéker gaat voelen.
ik ga eens testen hoever ik kom onder de naaimachine, misschien inderdaad de ene helft eerst en dan draaien en de andere helft, of anders gewoon met een super scherpe naald maar gewoon naaien.

Ik heb wel eens gelijmd met bison textiellijm, dat zou ook nog een optie kunnen zijn, ik gok dat ik met één tube wel aardig ver kom (hoef natuurlijk maar ongeveer 2cm breed dun te smeren en dat 2 meter lang)

Lente

Lente

10-06-2017 om 16:10

Kijk ook naar een naad in de breedte

Ik denk dat je die minder snel voelt dan een naad in de lengte.

Lijmen is denk ik niet sterk genoeg. Wollen dekbedden zijn vrij zwaar.

Priem

Priem

10-06-2017 om 16:53

Angela miauwwwww

"@Priem, je doet je naam wel eer aan moet ik zeggen. Scherpe punt waardoor je anderen of je zelf snel prikt. Jouw titel 'gedoe' en de zin 'dat is ook hergebruik en dat woord betekent hier nog wel wat' . Wow. Dat noem ik scherp afserveren."

Miauwwwww!!! Wow right back at ya, het venijn straalt er weer eens af. Je kunt ook vragen hoe ik het bedoel als je het niet snapt.

IK vind dat gedoe Angela. Dat mag. IK zou het zelf niet doen. Dat mag ook.
Maar omdat ik ook veel dingen hergebruik (HIER), zou ik ze dus op een andere manier hergebruiken.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 16:58

Mijn ervaring

Een naad over de breedte is veel beter te voelen, dan een over de lengte. Zo'n naad is namelijk niet te 'ontlopen'. Geen centje pijn met de naad netjes tussen jou en de rest van het bed!

Angela67

Angela67

10-06-2017 om 17:15

priem

Ik had niet de neiging om te vragen hoe je het bedoelde, voor mij was het juist heel duidelijk dat het niet om jouw mening ging maar dat je het als feit poneerde. Je kunt het dus wel goed bedoeld hebben, maar zo kwam het niet over. Ik zal het nu alsnog formuleren zoals ik het had moeten doen: "@Priem: het is misschien handig om erbij te zetten 'ik vind'. Door je manier van schrijven voelt het alsof je topicstarter en mij afserveert". Dan hoop ik weer niet dat ik afgeserveerd wordt als een zeurend watje en dat ik niet zo gevoelig moet zijn voor priemen. Communicatie is inderdaad moeilijk .
gr Angela

Petra

Petra

10-06-2017 om 17:23

die naad

Tja ik vond dat wel een goed idee eigenlijk, de boel draaien en de naad zo'n beetje bij je enkels/kuiten.

Ik had al een tekeningetje gemaakt, als ik het dekbed in de lengte hou, zoals mijn eerste plan, maar als ik dus een rechthoek teken in de afmeting 140 en doe er 60 cm bij dan zit de naad precies over een ligplek heen. (kan hier geen tekeningetjes laten zien, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Ik ben net bij mijn bed gaan meten en als ik van de bovenkant van mijn dekbed 140 cm naar beneden meet dan kom ik echt tot aan mijn enkels ongeveer....want het dekbed begint pas op mijn kussen en er is iets van 30 cm ingestopt/over de rand. (ik vond het veel ingestopt, maar onder mijn matras zit misschien 5cm dekbed, de rest is de achterkant van mijn matras aan het voeteneinde) dus ik gok dat je dat niet zo erg voelt?

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 17:43

Tsja ...

In welke mate je de naad daar voelt, zal mede afhangen van je beweeglijkheid in bed en je gevoeligheid voor naden.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 18:12

Tie wraps!

Er schoot me plotseling nog een andere mogelijkheid te binnen: tie wraps! Als je het kleinste model daarvan neemt, steek je dat tamelijk gemakkelijk door de stof heen én maak je gebruik van een hulpmiddel dat niet al te veel voelbaar zou zijn, indien op de juiste manier aangebracht: over de lengte van de dekbedden met de lengtezijde van de tie wraps parallel aan de lengtezijde van de dekbedden.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-06-2017 om 18:14

P.S.

Het stekelige deel van de tie wraps zou je uiteraard aan de bovenkant van het dekbed moeten houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.