Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

TV actie SHO

Er komt een TV-actie, voor hulp aan de Filipijnen.
Er is daar hulp nodig, en wel direct, de mensen daar zijn dierbaren verloren, hebben geen eten, geen huis, geen electra, geen beschutting, geen sanitaire hygiëne, leven op en tussen de lijken van mensen en dieren.

Ik begrijp werkelijk niet dat hier een TV actie voor nodig is om mensen over de streep te trekken om iets te doneren.

Waar wacht men in Godsnaam op om te geven wat men missen kan, om te kunnen doen wat er gedaan moet worden, om de ramp te beperken tot dat wat de orkaan aanrichtte?

http://samenwerkendehulporganisaties.nl/

Pipo

Pipo

13-11-2013 om 11:25

tja

Ik snap dan weer niet waarom er zo op het gemoed gewerkt moet worden. En waarom men hierover zo emotioneel doet, terwijl Syrië en de vele slachtoffers en vluchtelingen van die oorlog maar niet tot de verbeelding lijken te spreken. Is het de naderende Kerst? Is het het "duidelijke" van een natuurramp? Gaan we ons straks weer allemaal goed en gul en warmvanbinnen voelen bij het Glazen Huis, om de rest van het jaar te schelden op de zakkenvullers en grote graaiers bij de goede doelen?
Voordat ik wordt uitgescholden voor cynicus: ik geef. Structureel. Rode Kruis. War Child. Stichting Vluchteling. Enz. Geen strijkstok die vanwege mij iets te kort komt *vette knipoog*.
Zullen we ons eens voornemen iets tegen de klimaatverandering te gaan doen? Minder stoken, minder karren, minder vliegen, minder consumeren? Zou ook best helpen, vermoed ik. Kost geen geld (integendeel). Of vinden we dweilen met de kraan open lekkerder?

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2013 om 16:00

Mja

Er zijn ook heel veel mensen die vinden dat er hier ook armoede is en dat we eerst ons eigen volk moeten helpen....bbrrr....daar snap ik niks van. Ik las dat net in de krant, echt ongelofelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2013 om 19:45

Pipo

Ik denk dat het verschil met Syrië en de Filipijnen is, dat duidelijk is dat hier geen enkele partij 'fout' is. Iets wat bij Syrië naar mijn idee helaas niet zo duidelijk is. In die contreien hakt men elkaar al eeuwen de pan in. Het lijkt maar niet mogelijk om vreedzaam naast elkaar te leven. En snap als buitenstaander dan maar eens hoe het zit. Dat neemt niet weg dat het menselijk leed net zo erg is als op de Filipijnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2013 om 19:54

Fiorucci

Er is in Nederland armoede. Alleen moet je onze armoede niet vergelijken met de armoede in een arm land, of een land waar de kloof tussen arm en rijk veel groter is als bij ons. Maar inderdaad heb ik ook een bijna allergische reactie op dat soort uitspraken. "Nou, hiero is het anders ook slecht hoor! Laat ze daar eerst eens naar kijke. Die sakkevullers krijgen niks van me!"

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2013 om 20:05

Pipo 2

Ik ben zo'n mens die helemaal warm loopt voor het Glazen Huis. Ik zit hier in die week tot in de late uurtjes met de tv aan. Ik blijf het leuke tv vinden.

Op zich heb je gelijk hoor, het ideaal is natuurlijk dat iedereen het hele jaar door heel netjes doneert aan het een of ander, maar dat gebeurt nu eenmaal niet. Ik vind het hartverwarmend dat zo'n Glazen Huis actie zoveel teweegbrengt. Kijk eens hoeveel jongeren erop reageren en geld geven. Veel jongeren hebben gemiddeld genomen nog niet het 'doneervirus' en worden bij het Glazen Huis toch aangesproken en enthousiast gemaakt. Waarom zou je daarop neerkijken? Daarnaast word ik altijd helemaal blij van de wat oudere mensen die hier ook volop van genieten. Die staan nog met twee benen in de maatschappij, dat zie je wel eens anders. Kortom... ik word blij van het Glazen Huis. Al jaren.

de volgende keer

Nu is het te laat, maar ik stel voor dat er bij de volgende grote ramp een andere koers wordt gevaren: beste Nederlanders, als er op datum X zoveel miljoen bij elkaar is gebracht dan zenden we over twee weken een hele goede film uit. Halen we dat bedrag niet, dan krijgt u op die dag een avondvullend tv-programma met Gordon, Patricia Paay en alle Barbies, Sterretjes enz die de verschillende tv-zenders maar kunnen verzamelen. Dus trek nù die portemonnee!

Groeten,

Temet

Jasam

Jasam

14-11-2013 om 07:36 Topicstarter

Stammeoorlogen versus natuurrampen = appelen met eieren

Een natuurramp op de Filipijnen is onvergelijkbaar met de humanitaire ramp in het Midden Oosten.
In het Midden Oosten en de Noordkust van Afrika zijn er stammenoorlogen gaande. En begrijp me niet verkeerd, het is een ramp voor de mensen die dit treft. En ook zij behoren geholpen te worden.
Het is daar alleen zo wrang omdat in het ene land de ene stam aan de macht is en in het andere land de andere stam, en ze doen qua geweld ten opzichte van elkaar niet onder voor elkaar. Het conflict tussen soennitische en sjiietische moslims vindt in heel de wereld plaats en vormt in het Midden-Oosten een kloof tussen het sjiietische Iran en de soennitische Golfstaten. Het sjiietische Iran veroordeeld de Soennitische machthebbers in Bahrein voor onderdrukking van hun landgenoten, die Sjiitisch zijn. Terwijl Iran precies hetzelfde andersom doet. Om het even ingewikkeld te maken, de Syrische machthebbers zijn Alawieten, die jarenlang zijn onderdrukt door de Soennieten, dit zijn nu de vluchtelingen, en Iran, als Sjiiten steunen Syrië weer omdat die de Soenieten verjagen.

Knurf

Knurf

14-11-2013 om 07:47

Jasam

ik geef elke maand geld aan Artsen zonder Grenzen. Al jarenlang.
Verder doneer ik niets. Ik vind het vreselijk dat die mensen op de Filipijnen geen water en voedsel hebben. En als ik ook maar een seconde dacht dat mijn donatie daadwerkelijk bij hun terecht kwam, zou ik gul geven. Maar dat denk ik niet, en ik ben niet van plan om de directeuren van de hulporganisaties te spekken.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/zeven-hulporganisaties-boven-loonnorm

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article2576317.ece

Jasam

Jasam

14-11-2013 om 07:56 Topicstarter

@Knurf

Dat vind ik nu ook zo ontzettend erg in deze, dat er zelfs in de catagorie van hulpverleningsorganisaties zakkenvullers zitten die over de ruggen van mensen die de hongerdood sterven hun eigen zakken vullen. Helaas.
Toch ben ik blij dat er, ondanks dat, hulp op de goede plek aankomt.
Daarnaast is het ieders eigen verantwoording om te doen wat hij/zij kan. Maar ook ieders eigen verantwoording hoe je met dit soort problemen omgaat, en de manier waarop je zelf ermee verrijkt.
Verrijk je jezelf met een goed gevoel, of verarm je jezelf door je zakken te vullen.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 08:51

filipijnen

http://www.sallandcentraal.nl/article.php?action=showarticle&id=45418
Die zou ik meer vertrouwen, maar willen ze wel geld hebben of alleen spullen? Dat is mij niet duidelijk?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2013 om 09:04

Maar maar maar

In het artikel van het nrc staat dat het rode kruis het salaris van de directeur de zullen verlagen (wat ook niet enorm ver boven de norm zit) De andere organisatie heeft volgens mij niets met de SHO te maken.

En ik geef liever aan de SHO dan aan die mensen in Salland. Die laatste zullen ongetwijfeld hard hun best doenm en goede bedoelingen en alles, maar ik ken ze niet. De SHO ken ik wel, het zijn allemaal grote internationale organisaties met hun eigen netwerken en ervaringen. Er zal daar meer overzicht van waar hulp nodig, zodat het gespreid wordt, in plaats van dat alles naar de streek gaat waar de spullen altijd heen gaan. En ik denk dat doordat ze bij grote organisaties dingen efficiënter geregeld kunnen worden, zoals het vervoer van de spullen.

Dus ja, ondanks dat er bij de SHO ook dingen fout gaan heb ik er meer dan voldoende vertrouwen in om daar m'n geld naartoe te storten. Ik denk dat sommige problemen moeilijk te voorkomen zijn, en ik heb de indruk dat de SHO de kritieken oppakken en die gebruiken om dit soort hulpverlening steeds verder te verbeteren.

Pipo

Pipo

14-11-2013 om 09:07

Geniaal Temet

Make it so.

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 09:39

Tijgeroog

Maakt het uit of jouw geld of spullen samen met vele andere spullen op 1 plek wordt uitgedeeld of wil je dat jouw euro verdeeld wordt over 100 gebieden? Hulp is hulp toch?

Ik vind de linken naar pagina's van 3,5 jaar terug ook niet veel zeggen maar hoe zit het met Haïti, staat dat geld ook nog steeds op de bank?

stuur geen spullen, maar geld!

Bij dit soort rampen moeten goedwillende burgers geen oude kleren gaan inzamelen, maar geld.

Toevallig is dit een recent stukje, dus hoewel het in het Engels is zet ik hier de link maar even neer http://www.slate.com/articles/news_and_politics/foreigners/2013/11/how_to_help_typhoon_haiyan_survivors_in_the_philippines_the_only_donation.html?wpisrc=burger_bar

Samengevat het verslepen van spullen als tweedehands kleren etc is inefficiënt, verpest de lokale markt en zadelt het land in kwestie in de praktijk op met een hoop zooi die men niet gebruiken kan.

Kortom: verkoop die tweedehands spullen hier en stuur de opbrengst daarheen.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

14-11-2013 om 11:18

Dalarna

Nee, maar als er op een plek een paar containers met spullen komen en het volgende dorp geen hulp krijgt vind ik dat niet zo handig. Zeker niet als de situatie in dat andere dorp veel slechter is.
Zo'n particulier initiatief heeft dat overzicht niet, de SHO wel. En wat betreft het geld van Haiti, daar ga ik me nu niet druk om maken. Ik ben wel zo optimistisch om te geloven dat dat goed terecht komt, ook als het langer duurt.

Temet

Geweldig! Ik ben helemaal voor!

Dalarna

Dalarna

14-11-2013 om 13:42

Temet

Ik denk dat er weinig over is van de lokale markt daar

Fiorucci

Fiorucci

14-11-2013 om 14:53

kaaskopje

Ik weet dat er in NL ook armoede voorkomt.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2013 om 23:03

Fiorucci

Daar ging ik ook vanuit eigenlijk

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2013 om 23:45

De beruchte zakkenvullers

Het is natuurlijk fors wat die directeuren krijgen, daar kun je een mening over hebben. Je kunt ook vinden dat dat salaris 140.000 euro (ik noem maar een bedrag) dus 140.000 euro minder geld voor hulp betekent en dat is ook zo, maar bij grote organisaties komt behoorlijk wat binnen. Búiten dat salaris, de wervingskosten, administratieve kosten etc., blijft er dus nog genoeg over om grootschalige hulp te verlenen. Ik erger mij daarom altijd aan het tumult over de salarissen. Naar mijn idee richt dat tumult meer schade aan het imago van zo'n organisatie, dan dat topsalaris. Want wat je ook van zo'n topinkomen vindt, het werk van zo'n organisatie is enorm belangrijk en dat moet gewoon doorgaan. Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat het gros van de mensen die die directeuren zakkenvullers vinden, dit salaris niet af zouden slaan als het ze zelf geboden zou worden voor die functie. Ik ben zelf in ieder geval zo eerlijk om te betwijfelen of ik zo onzelfzuchtig zou zijn.

Ik heb het jaarverslag van het Rode Kruis van 2012 er eens bijgehaald. Er kwam via diverse kanalen 82.000.000 binnen. Van die 82.000.000 euro is 3.800.000 miljoen naar administratie en beheer gegaan en 7.300.000 miljoen naar werving. Samen dus 11.100.000 euro. Een gigantisch bedrag, maar het inkomen van de directeur is daar op zich dus maar een 'klein' onderdeel van.

Knurf

Knurf

16-11-2013 om 08:32

Kaaskopje

'Er kwam via diverse kanalen 82.000.000 binnen. Van die 82.000.000 euro is 3.800.000 miljoen naar administratie en beheer gegaan en 7.300.000 miljoen naar werving. Samen dus 11.100.000 euro. Een gigantisch bedrag, maar het inkomen van de directeur is daar op zich dus maar een 'klein' onderdeel van.'

Jij gaat er nu vanuit dat van die 82 miljoen euro ongeveer 71 miljoen daadwerkelijk bij de mensen terecht is gekomen. Was het maar zo, er zijn namelijk in die landen ook nog 'directeuren' en legerleidingen die een groot deel van de hulpgelden en -goederen inpikken.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/1210128/2008/02/14/Zuid-Korea-leger-eet-rijst-voor-Noord-Koreanen-op.dhtml

En wat dacht je van eten dat ligt te verrotten omdat de verdeling niet eerlijk gaat of de douane tegenwerkt?

http://www.sifaa.nl/hulpgoederen.htm

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2005/4/Hulpgoederen-bereiken-slachtoffers-tsunami-niet-ELSEVIER028737W/

Kaaskopje

Kaaskopje

16-11-2013 om 15:24

Knurf

Ik geloof je meteen. Zo realistisch ben ik wel. Maar als niemand meer geeft, komt er niets meer op de plaats van bestemming. Ik zie het maar als de kracht van de massa. Is dit bovendien de schuld van de organisatie? Nee toch?

Ik denk wel dat de overheid bijvoorbeeld beter geld kan steken in directe hulpverlening, direct ter plaatse. Maar dat is weer iets anders dan het Rode Kruis of een dergelijke organisatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.