Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lennest

lennest

18-02-2014 om 13:52

Troep op straat en langs de snelweg

Ik stond gisteren in de file en had alle tijd om eens om me heen te kijken en het viel me op dat er zo ongelooflijk veel troep langs de weg ligt! Heel veel verpakkingen van diverse fastfoodketens, koffiebekers, half afgekloven appels, zakdoekjes, nou ja, van alles eigenlijk. Ik snap dat niet. Afval gooi je in de afvalbak en als die niet in de buurt is dan bewaar je het tot je thuis bent of bij de benzinepomp staat, maar dat gooi je toch niet zomaar naar buiten? Ik heb in mijn auto een zakje voor het afval, zo veel moeite is dat toch niet? En als ik zie wat ik elke week uit mijn voortuin vis terwijl de afvalbak zo'n 30 meter verderop staat, onbegrijpelijk. Thuis laat je het toch ook niet vallen waar je staat of zit, maar loop je even naar de afvalemmer? Waarom buiten wel?

troeppie

troeppie

18-02-2014 om 13:57

nou

eerlijk gezegd heb ik tegenwoordig als 'goede daad' dat ik zelf wat van die rondslingerende zooi in een nabijgeplaatste (!) vuilnisbak deponeer. Onbezoldigd.
Geen idee waarom veel mensen kennelijk zo achteloos van alles rondstrooien, maar feit is wel dat hoe meer er ligt, hoe meer er bij komt.

Bianca

Bianca

18-02-2014 om 14:00

helemaal mee eens

Maar wat doe je er aan?
Ik heb in mijn jeugdige overmoed wel eens gewaagd iemand hierop aan te spreken, zo'n 20 jaar terug alweer, toen ik zag dat degene gewoon een lege chipszak uit zijn hand liet vallen, vlakbij een prullenbak!
Nou, je snapt het waarschijnlijk al; ik werd meteen nogal grof uitgescholden en nog net niet met de dood bedreigd.
Dus ik laat dit liever maar. Dat vond ik best heftig. En de we zijn nu niet bepaald leuker voor elkaar geworden.

Helaas is er een groep mensen die de moeite niet nemen om iets gewoon even thuis weg te gooien of in een prullenbak, die hier echt overal staan.
En tja buiten is niet hun gebied, dus wie kan het wat schelen (ik denk dat ze zo redeneren...)

Jong geleerd...

Ik zie al zeker 30 jaar regelmatig kinderen, die gewoon naast pa of moe lopen, de papiertjes/cq ander afval op straat gooien zonder dat er iets van wordt gezegd.

Tja, wat verwacht je dan ....??

Moet zeggen

dat ik het in mijn dorp/provincie mee vind vallen. Langs de snelweg inderdaad wel steeds meer, vooral bij de opritten waar een restaurant met een gele M in de buurt staat....
Als ik de bermen langs de snelwegen in Nederland vergelijk met die in het buitenland, vind ik de onze nogal meevallen. In Belgie en Frankrijk zag ik veel meer zooi, en dan vooral kapotte (vrachtwagen-)banden liggen.
Maar inderdaad, vroeger bezondigde ik me er ook wel aan, maar dat was gelukkig snel voorbij : )

In het buitenland

Zie je langs de snelweg soms bordjes 'littering $ 300' of zo, echt flinke bedragen. ik vraag me af of je in NL überhaupt een boete krijgt als je iets op de grond gooit. Maar ik erger me ook aan mensen die achteloos peuken op de grond gooien.

Volgens wikipedia wel:

In Nederland hebben gemeenten en Rijkswaterstaat namens de overheid een taak bij het opruimen van zwerfafval. De politie en gemeentelijke opsporingsambtenaren beboeten burgers die blikjes, flesjes of ander afval op straat gooien. De boete bedraagt 130 euro, behalve indien de verdachte ouder dan 12 en jonger dan 16 jaar oud is, dan wordt de boete gehalveerd.

klein duimpje

klein duimpje

19-02-2014 om 18:16

Eens met Jasam

Ik vind zulk gedrag getuigen van een gebrek aan opvoeding of een gebrek aan respect daarvoor. Ook ik ruim regelmatig troep op van anderen op strandjes, bij plassen etc. Ik vind zulk gedrag echt beneden alle peil, je geniet van wat de natuur, je omgeving en de goede wegen je bieden en laat als dank je troep achter wat vaak amper biologisch afbreekbaar is. En maar klagen over de belasting ed. Het valt me echt vaak op dat degenen die zo met afval omgaan een boven modaal inkomen hebben. Hier in de buurt ook, mooie groene nieuwbouw wijk met huur en koop woningen. Het zijn over het algemeen de kopers die een vuilniszak bij een andere kliko proppen (we betalen per kilo) en hun grof vuil (we betalen per kuub)in de bebossing gooien of aan de straat zetten 's nachts.

Voor wie zich nu afvraagt hoe wij huurders dat dan wel weten; die verkleurde parasol stond bv gisteren nog bij de overburen en ligt nu op de parkeerplaats. Een houten tuinbank die uit elkaar viel tussen het groen. Echt te idioot voor woorden! En juist door dat soort mensen worden andere mensen (met een huurhuis bv) Tokkies en a-socialen genoemd.

nou nou klein duimpje

Ik ken wijken met galerijflats waar de bewoners niet eens de moeite nemen om hun vuilniszak beneden in de ondergrondse container te gooien. Nee die gooien hun vuilniszakken zo over de rand van de galerij naar beneden.

Laten we het erop houden dat in beide groepen aso's zitten.

Gonniegans, boete op vervuiling

In Amerika staan bordjes langs de snelweg met de mededeling dat er op vervuiling een boete staat met het bedrag er bij, tot wel 1000 dollar. En hele stukken snelweg zijn 'adopted by ...', waarbij het dus de bedoeling is dat de plaatselijke school, Rotaryclub of een bedrijf dat stuk snelweg schoon houdt. En langs al die wegen ligt toch een zooi. Fijne antireclame voor je organisatie dus. Daar verbaasde ik me echt over.

skik

amk

amk

20-02-2014 om 11:24

als de ondergrondse container geleegd wordt bij harde wind, dan waait er nog wel eens wat weg, en dat beland dan bij ons in de voortuinen. Wordt echt niet opgeruimd door de gemeente want prive tuin.

Dan staan er nog wel eens vuilniszakken naast die containers omdat ze weer eens geblokkeerd zijn omdat iemand iets probeert weg te werken dat te groot is waardoor het draaimechanisme blokkeerd is. Die zakken zijn een doelwit voor meeuwen en katten.

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2014 om 12:27

niet leuk

Ik heb het ook wel vaker gezien, een jongen die een colablikje in de struiken gooit terwijl er nog geen meter verder op een prullenbak is. Ik fietste langs toen dat gebeurde en het ging te snel om er iets van te zeggen (als ik het al gedurfd had, want je krijgt zo een grote bek) want zoiets moet even bij mij inklinken (ben niet adrem). Ook een keer 3 meisjes van een jaar of 17 die hun sigaretten pakje gewoon achteloos weggooiden op de stoep terwijl ik achter ze liep. Ik kan dan nog boos op mezelf worden ook dat ik niets zeg.
Ik heb van mijn moeder geleerd niets op de grond te gooien, dus alles gaat in mijn zak/tas tot ik een prullenbak vind (alleen klokhuizen mocht ik in de struikjes gooien) en dat heb ik mijn kinderen ook weer geleerd, en ze zoeken altijd een prullenbak op. (als ik erbij ben maar hen kennende doen ze het ook als ik er niet bij ben)
Toch denk ik dat het hier in mijn omgeving nogal meevalt, in mijn eigen straat ligt er heel soms iets (plat pakje sigaretten) o.i.d. Ik neem dat wel meteen mee als ik uit de auto stap of mijn fiets in de tuin zet. Want meestal, waar een ding ligt, komt meer te liggen. Dan denken mensen volgens mij...ach daar is het al vies, valt niet op als ik er ook wat bij gooi. (tenminste, ik denk dat dat zo werkt)
In het buitenland (niet Duitsland trouwens daar is het, waar ik dan kom heel erg netjes) maar Frankrijk en Spanje, daar zie ik vaker op lege stukjes grond, tussen huizen in hele bergen zooi liggen. Gewoon huisvuil, lege flessen wasmiddel, maar zelfs een oude wasmachine, nummerplaten van auto's (op die vakantie vonden we er zelfs 2, zoon heeft die nog mee naar huis genomen als souvenir) en dat alles op onze wandelroute van huis naar strandje (ongeveer 15 minuten lopen)

Jasmijn

Jasmijn

20-02-2014 om 12:36

niet leuk2 (even iets offtopic)

Wat me eigenlijk ook ergert is dat ik in supermarkten ook vaak zulk aso gedrag zie. Tussen bijv. de pakjes thee ligt dan een pakje met ham (wat in de koeling hoort). Als je halverwege besluit dat je toch geen pakje ham wilt, dan leg je dat toch even terug? Maar ook pindakaas bij de wasmiddelen, ofzo. Heel vreemd gedrag vind ik dit en ik heb zo'n vermoeden dat dit geen tieners zijn die dit doen maar gewoon de vrouwen die hier rondlopen. Waar ik tieners dan wel weer van verdenk is het stukknijpen van chocolade eieren en kerstmannen en sint en piet. Hoeveel er daar niet van stuk liggen in de supermarkt, ik koop ze niet, ik wil ook liever een hele. (dus toch een strop voor de winkelier)
En dan bij de kassa, hun mandje niet IN de andere stapel mandjes zetten maar zo half schuin erboven op zonder de hendels naar beneden te doen. Ik sta dan achter zo iemand en snap het niet, of ben ik nou zo'n zeikerd? Ik moet dus vervolgens hun mandje goed zetten in de stapel, hendels plat maken en pas daarna kan mijn mandje erin. En dat feit met die mandjes zie ik bijna iedere dag (slingerende pakjes ham en pindakaas potten e.d. heel soms)

O.T.

Mijn dochter, helemaal niet erg oplettend aangelegd, kwam terug uit Londen van een schoolreisje.
Die zei: Mam, het is daar zo ontzettend schoon op straat, je gaat vanzelf eerst je voeten vegen voordat je de straat op loopt

Maaike

Maaike

20-02-2014 om 13:58

Cabaretier

Een cabaretier, ik weet niet meer wie, vertelde in zijn show het volgende:
Iemand gooide iets op de grond, de cabaretier zei hier iets van. Antwoord: och, als we niets op de grond gooiden, hadden straatvegers geen werk meer.
Waarop de cabaretier deze persoon in elkaar sloeg. Want: anders heeft het ambulance personeel geen werk meer.

Amk

Het kan nog leuker. Mijn schoonmoeder vertelde dat bij haar het plastic afval apart wordt opgehaald. Dat moet in aparte grote doorzichtige zakken aan de straat worden gezet. Dat moet natuurlijk 's ochtends vroeg, maar veel mensen doen het 's avonds laat.

En toen ging het stormen. En toen gingen er in het geweld een paar zakken stuk. Nou, het resultaat was tamelijk spectaculair moet ik zeggen: zo'n rotzooi heb ik in die wijk nog nooit gezien.

Hier ook troep rond ondergrondse containers. Op 1) denken dat de container geblokkeerd is en niet even checken of dat echt zo is. Even flink heen en weer raggen met die schuif verhelpt vaak een hoop. OOk een groot stuk karton even voor de opening van de papiercontainer wegschuiven (is dan net klem komen te zitten) maakt vaak dat er weer een heleboel papier bij kan. Maar die moeite moet je dan wel nemen. Staan er eenmaal zakken naast de container dan is het wachten inderdaad op de meeuwen, kauwen en vermoedelijk ook katten die er een lekker hapje in zoeken. Vooral de combinatie met harde wind veroorzaakt veel rotzooi.

Op 2: wel de troep zelf weggooien, maar niet de doos waarin je het naar de container hebt gedragen. Laat ik daarom maar even mijn tip geven voor het pletten van kartonnen dozen (ooit geleerd toen ik in een groentezaak werkte): je gaat in de doos staan en trapt met eenn paar welgemikte trappen de hoeken van binnen naar buiten kapot. Nu heb je een groot stuk plat karton. Dat vouw je zodanig op (of scheurt het kapot) dat je het in de container kwijtkan. Opletten dat het niet klem komt te zitten (zie punt 1).

Groeten,

Temet

Tink

Tink

21-02-2014 om 00:07

dat plastic afval

Temet, ik kan bevestigen dat een kapotte zak plastic afval inderdaad een ongekende rotzooi wordt, tijdje terug ook eens meegemaakt hier in de straat. Bah bah.
Wat me daarnaast irriteert: soms zijn er mensen (van de week nog hier in de straat) die blijkbaar teveel plastic zooi hadden, die hadden het dus in een paar gewone vuilniszakken en een gewone plastic tas bij de rest van het plastic afval gezet. En dat wordt dus niet meegenomen door de gemeente, grrrrr. Die zakken liggen er nu, een week later, nóg! En niemand die dan zijn troep weer even terug in de schuur zet natuurlijk.

Ook hier bij de supermarkt kleding- en glascontainer. Naast die glascontainers wemelt het altijd van de scherven. Er blijven nl mensen komen die denken dat grote (mat- of melk-)glazen schalen, vazen e.d. en zelfs spiegels daar ook in mogen. Dat past dan niet door het gat en dus zetten ze het er maar bovenop, waarna het dus eraf waait en er weer een bende scherven ligt.
Zo fijn als je op je fietsje een aantal potjes weg komt gooien.

Bij de kledingcontainer is het nog erger, daar vind je af en toe halve kinderwagens, campingbedjes, kapotte stoeltjes e.d. omheen. Als er maar een flard stof aan te vinden is hoort het in de kledingcontainer, lijken sommigen te denken... Laatst stond er zelfs een kapotte beeldbuistv bij.
En als er 1 ding staat zijn het er in de kortste keren veel meer. Ook daar trekt vuil weer nieuw vuil aan blijkbaar.

In onze straat staan verder minstens 4 prullebakken, maar de hoeveelheid troep in de struikjes langs de straat en in het verdere openbare groen grenst soms echt aan het ongelooflijke. Ik heb zelf ook wel eens kinderen erop aangesproken, die liepen met een giga zak chips rond en toen die op was, smeten ze de zak op de grond, die prompt een tuin in waaide. Keken ze me aan alsof ze water zagen branden, toen ik ze op de prullebak wees.
De prullebak het dichtst bij mijn huis zit trouwens altijd propvol, het ziet eruit alsof mensen daar standaard hun eigen huisvuil in proppen. Tja dan krijg je dat met die rondslingerende chipszakken natuurlijk, want die kunnen er dan niet meer bij. Rare gewoonte!

En veel is gemakzucht. Rokers die een meter van een prullebak vandaan staan te roken, en hun peuk voor hun voeten op de grond smijten.... ik kan en wil dat niet begrijpen.

lennest

lennest

22-02-2014 om 00:07

Gelukkig

Jullie reacties geven mij het gevoel dat ik nog steeds een normaal mens ben. Ik ruim m'n rommel op en gelukkig: ik ben niet de enige. Nu de rest van Nederland nog.

amk

amk

22-02-2014 om 00:16

zakgeld

mijn dochter kan haar zakgeld verhogen door 1x per maand, met de door de gemeente verstrekte vuilraper en zakhouder, de voortuin van ons appartementengebouw op te schonen.
Levert soms onverwacht veel geld op als er weer eens bierfustjes (a 5 euro) in de heg liggen.

Het is niet van de laatste tijd

Toen ik vroeger naar de middelbare school liep, verwonderde ik me altijd over de grote hoeveelheid troep die er overal lag.
Waar ik me tegenwoordig zo over kan verwonderen is hoeveel troep er rond een vuilnisbak kan liggen. Mensen willen wel weggooien, maar als de vuilnisbak vol is, leggen ze het ernaast. Soms staat er een tiental meter verderop een lege vuilnisbak, maar ja, om dan terug te lopen naar je vuil dat je naast de vuilnisbak hebt gezet is dan teveel werk.
Vooral als er reclame-acties in de stad zijn met gratis eten of drinken is er een vaste afstand waarbij de verpakking leeg is en om die vuilnisbak ligt dan veel zooi. Ik zou als gemeente pas zo'n reclamestunt goedkeuren als ze op de juiste plekken voldoend grote vuilnisbakken neerzetten.

Verder verwonder ik me ook over kinderen die hun lege blikje in het kreekje (te mooi om sloot te noemen) gooien en als je er wat van zegt hun tong uitsteken of juist nog iets extra erbij gooien. Dan vis ik het later er wel uit, maar ook mijn kinderen snappen dat niet, je maakt zo'n mooi kreekje toch niet vies en lelijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2014 om 23:11

Van mijn moeder geleerd...

Jasmijn: "Ik heb van mijn moeder geleerd niets op de grond te gooien,.."

Ik denk dat de meeste moeders, hoop ik, hun kinderen leren afval in een vuilnisbak te gooien, maar in de praktijk blijken veel kinderen die lessen zomaar te vergeten als moeder er niet bij is. Een deel van die vergeetachtigheid is bij ons in en om de tuin terug te vinden in de vorm van verpakkingsmateriaal van tussendoortjes en lege drinkpakjes.

Het is natuurlijk mooi als mensen zich wat dit betreft netjes gedragen door hun opvoeding, maar ik vind het wel een beetje gek als iemand die volwassen is het daarvan zou moeten hebben. (Ik bedoel jou daar niet mee hoor Jasmijn) Tegen die tijd wéét je toch wel dat je niet zomaar iets weg kunt gooien, omdat daar anders een enorme troep door ontstaat. Ik vind het zó onbegrijpelijk dat mensen zomaar hun troep op straat dumpen. En niet alleen op straat, maar ook in een bioscoop bijvoorbeeld. Ik heb mijn vriendin een keer helpen schoonmaken in de bioscoop. Ik wist werkelijk niet wat ik zag.

Recreatieplassen

Het valt mij ook altijd op dat men bij stranden ook gewoon alles laat liggen. Wij hebben in de buurt een recreatieplas en aan het einde van een drukke dag ligt er zoveel troep en afval, het ziet er uit als een vuilnisbult. Er ligt ook kapot glas, als daar iemand intrapt. Ze hebben overigens ondergrondse containers. Elk jaar wordt de zooi erger of het een trend is geworden onder voornamelijk groepen jongeren, groepsdruk wat meespeelt. Een schoonmaakploeg maakt het in de ochtend weer schoon. Ik heb ook eens keer geprobeerd een groepje pubers aan te spreken. Lieten ook alles liggen. Ik werd inderdaad ook flink uitgescholden. Afgelopen zomer een groep volwassenen met kinderen die ook alles tot flessen bier lieten liggen. Laat ze daar maar eens boetes gaan uitdelen. Mochten onze zonen zich aan dergelijk gedrag schuldig maken en een boete krijgen zou ik het niet erg vinden. Ik heb ze ook anders geleerd.

En ben ik in het buitenland is het bij veel stranden netjes.

Limi

Limi

24-02-2014 om 12:14

kaaskopje

"Ik denk dat de meeste moeders, hoop ik, hun kinderen leren afval in een vuilnisbak te gooien, maar in de praktijk blijken veel kinderen die lessen zomaar te vergeten als moeder er niet bij is."

Ik zie toch anders best vaak moeders die hun kinderen dat niet leren. Dan geven ze hun kind wat achterop de fiets zit iets te snoepen, maar ze zeggen niets over het papiertje. (Ik zei altijd vantevoren wat ze met de verpakking moesten doen, nu hoeft dat niet meer.) Dan fiets je daarachter en zie je het kind het papiertje gewoon op de grond gooien. Of als ze voor je over straat lopen...daar is de moeder dan toch echt bij. Dan zal haar excuus wel zijn dat ze het niet gezien heeft, maar ik vind het toch een slechte opvoeding, want je weet dat er afval overblijft als je je kind iets geeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2014 om 14:00

Limi

Ik zou ook niet weten waarom een kind tijdens een stukje fietsen snoep in verpakking zou moeten krijgen, maar dat is misschien een andere discussie Maar ik wil niemand bij voorbaat veroordelen, vandaar mijn 'hoop ik'.

Jasmijn

Jasmijn

24-02-2014 om 15:00

idd

Behalve dat mijn moeder me dat geleerd heeft, gaf ze zelf ook het goede voorbeeld. Al het afval dat ik nu op straat en in bosjes ziet is volgens mij niet alleen van onwillige pubers maar ook van volwassenen die gewoon troep op straat gooien. De kinderen van die volwassenen zullen er vermoedelijk ook geen moeite mee hebben dit te doen.
Mijn vader was een keer onderweg met een collega in de auto en voor hun stond een bedrijfsbusje.(voor het stoplicht) Uit dat busje werd afval op straat gegooid. Collega van mijn vader stapte direct uit, klopte op het raampje, dat ging open en gooide (want dat had hij al snel opgeraapt, de zooi weer terug in de auto) 'hier, je verliest iets' . Vervolgens ging het stoplicht op groen en reed het busje weg, helaas kwam de zooi een paar meter verder weer de auto uit en alles de straat op, maar hopelijk heeft die collega toch iemand aan het denken gezet.
Verder hadden wij een tante en een oom die steevast hun asbak van de auto leegde op straat (naast ons huis een parkeergebiedje) mijn moeder zag ze dit doen en heeft de gehele inhoud in een zakje gedaan en toen ze de keer erop weer op visite waren heeft ze het teruggegeven. (toen vond ik dat als kind een soort van stoer, maar nu ik er later over terugdenk vind ik dat ook wel weer wat overdreven, ze had het ook gewoon kunnen zeggen)

opvoeding

Ik heb een tijd lesgegeven op een HBO opleiding. Daar hadden we naast klaslokalen ook ruimtes waar de studenten in groepjes konden werken. Naast ieder tafelgroepje stond een grote bak met zo'n blauwe vuilniszak erin. Maar als de studenten vertrokken, lagen al hun lege zakjes, blikjes en flesjes gewoon op de tafels. Als je er iets van zei, kreeg je als antwoord: "Daar zijn de schoonmakers toch voor?" of "Ik ben de opruimturk niet!" Stuitend vond ik dat. Als ik dan rustig in gesprek ging met de studenten, bleek dat er een heleboel uit gezinnen kwamen waar de moeder alles achter hun kont aan opruimde. En in veel gezinnen was een werkster, die zelfs kleding van de vloer raapte. Die jongeren vonden echt dat het hun taak niet was om hun eigen rotzooi op te ruimen. Dat is toch echt een kwestie van opvoeden.
Waar ik me als docent ook zo aan kon ergeren: als je ziet dat iemand uit een blikje drinkt, je ziet dat blikje later leeg op tafel, je vraagt of hij het in een vuilnisbak wilt gooien en hij zegt: "Dat is niet van mij, waarom moet ik dat opruimen?" En het laat staan. Zelfs al was het niet van hem, als ik vriendelijk vraag het even naast je in een vuilnisbak te gooien, dan kan je dat toch even doen?
Als mijn dochter zoiets zegt, zeg ik: "Ik heb jouw onderbroeken ook niet vuil gemaakt en toch moet ik ze wassen. Doe dus maar even wat ik je vraag."

Monique D*

Monique D*

02-03-2014 om 14:27

Vieze studentenhuizen

En nu begrijp ik waarom die studentenhuizen zo goor zijn!
Ze gooien alles op de grond en ruimen niets op, want zij hebben het niet gedaan. En ze zijn van huis uit gewend dat alles achter hun kont wordt opgeruimd..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.