Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lieverdje

lieverdje

12-04-2017 om 09:49

toe aan iets nieuws

Ik merk dat ik momenteel ontzettend toe ben aan nieuwe dingen in mijn leven. Eerder ging dat vanzelf; je gaat naar de middelbare school, studeren, krijgt een relatie, huisje boompje beestje, kinderen.... en nu is mijn situatie al een jaar of 8 min of meer hetzelfde. (overigens ben ik eind 30)

Ik denk aan omscholing, heb de drang om te verhuizen, ik wil nieuwe vrienden, nieuwe verhalen.....ik wil dat mijn man eens een nieuwe hobby oppakt, etc. Ik ben een beetje uitgekeken op mijn huidige situatie, niet fijn. Herkenbaar?? Voor wie het herkent, hoe ben je deze fase door gekomen? Ben je bij wijze van spreken daadwerkelijk verhuisd, of was een nieuw bankstel al voldoende?

Ik zit serieus te denken aan een totaal andere baan (+omscholing), heb ook wat op het oog. Ik hoop dat dat een beetje voldoende nieuwe impulsen geeft

Priem

Priem

12-04-2017 om 16:11

Vraag al gesteld

https://www.ouders.nl/forum/off-topic-discussies/ik-mis-verbinding-heb-last-van-sleur-midlife-crisis

Hier is je andere draadje waar je wat jonger bent

lieverdje

lieverdje

13-04-2017 om 16:00

ja dat weet ik...

...maar ik praat er graag over door. Nog iemand anders ook...misschien?

Ad Hombre

Ad Hombre

13-04-2017 om 17:03

lieverdje

Jij bent toe aan iets nieuws, dus wat schrijf je?

"ik wil dat mijn man eens een nieuwe hobby oppakt"

Beetje vreemd, vind je niet? Ik wel.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-04-2017 om 17:26

jij wilt wat nieuws

en ik neem aan iets vrolijks. Het leven kan je gerust confronteren met 'iets nieuws' waardoor je verzucht 'Oef, was mijn oude leven maar in stand gebleven.'

Laat je man lekker zelf bedenken wat voor hobby's hij heeft, bemoei je met je eigen zaken

Ander werk zeg je. Nou, go for it. Je collega's zie je veelal vaker dan je familie. Met ander werk heb je meteen volop nieuws om je heen en waardeer je dat wat hetzelfde bleef wellicht weer.

zebra

zebra

15-04-2017 om 10:21

begin met iets kleins

zoals wat veranderingen in je interieur, cursus of opleiding volgen, misschien andere baan? Maar dat laatste kan ook tegenvallen. Zoek een leuke hobby ofzo, dan leer je automatisch ook wat mensen kennen met bijbehorende verhalen. Lijkt me allemaal minder rigoureus dan verhuizen, daar moet de rest van je gezin ook maar net trek in hebben om maar niet te spreken over de kosten die erbij komen kijken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-04-2017 om 07:43

Wat dacht je van...

...tevreden zijn met wat je hebt?

Zo te lezen is er weinig mis in je leven, behalve dat je anderen nodig hebt om jezelf tevreden te houden. Zelfs je man zou een andere hobby moeten kiezen om jou te plezieren?

Een oud Engels gezegde luidt: "Wees voorzichtig met wat je wenst. Het zou namelijk uit kunnen komen."

Besef dat werk, kinderen, een partner, een huis, niet zo vanzelfsprekend zijn als je denkt. En koester daarom wat je nu hebt. Werk, kinderen, een huis. Ga dat leren koesteren. Een nieuw huis, hobby (of van je man) of bankstel neemt je onvrede en leegte echt niet weg. Contact met anderen of de hobby van je man ook niet. Het ligt bij jou. Het gaat om leegte, onvrede, wegens niet kunnen waarderen wat je nu hebt.

Pas als je waardeert wat je nu hebt, zal die onvrede verdwijnen en kun je misschien een nieuwe weg inslaan zonder de behoefte dat je een leegte moet vullen.

mijk

mijk

16-04-2017 om 08:47

een nieuwe hobby voor jezelf

Biedt misschien meer uitkomst. Iets wat je nog helemaal niet kan. Het klinkt alsof je groei mist. En dat kan door je hele werk om te gooien maar je kunt er ook lekker iets bij gaan doen!

Mijk

Priem

Priem

16-04-2017 om 11:29

andere

Dan haal je je topic naar boven

Ontopic: ik ben het met Sally eens. Ik denk misschien dat je kicks nodig hebt, hoogtepunten in je leven die je meer lijken (lijken!) te geven dan je hebt.

Eigenlijk heb je alles en op die leeftijd denk je dan ineens: en dit is het nu?

Leer herwaarderen wat je hebt en doe af en toe eens iets geks.
Ga bungeejumpen, parachutespringen, maak een potje met gekke dingen die je ooit nog eens wil doen en ga die gewoon doen.
Dan kun je als je 80 bent zeggen dat je die gedaan hebt.
Wat dat dan nog toevoegt weet ik niet eigenlijk, want de volgende fase is het einde en je neemt er niets van mee.

Leer ook beseffen dat je eigenlijk al heel erg boft. Probeer niet anderen in jouw gevoel van onbehagen mee te trekken en ze daarmee nu niet aan jouw normen te laten voldoen.
Voor je het weet zit je in een één of ander hulpverleningsprogramma als: help mijn man heeft geen hobby.

Ik heb een kennis die zag dat haar familielid ging scheiden en al vrij snel een ander vond en helemaal hoteldebotel was (die was ook altijd zo ontevreden).
Nu moet zij ook ineens een scheiding, heeft zich, terwijl de plannen nog niet eens op tafel liggen, al ingeschreven op datingsites, want ze mag (in haar ogen) weer verliefd worden!
Ik denk dat ik weet waar het zit. Dezelfde leeftijd, dezelfde onvrede, een huis dat onder water staat en naar haar idee weinig om dankbaar voor te zijn, leven een beetje in een sleur, kinderen tussen tafellaken en servet v.w.b. leeftijd dus ook de vooruitzichten van meer te besteden geld zijn nog niet binnen handbereik.
Ze denkt dat anderen die high's wel hebben en dan moet zij het ook.
Gras en buren en groener.

Het leven bestaat voor een klein deel uit geluksmomentjes en voor de rest is het neutraal of af en toe heel slecht. Mensen die geluksmomenten overschatten zijn altijd ontevreden.

Ik denk dat het je leeftijd is en dat je moet uitzoeken wat je dan zo ontevreden maakt. Dat de zaak is ingesust? Daar valt iets aan te doen. Dat je hogerop wilt? Werk er maar voor. Dat je wilt leren? Ga je gang. Wil je de wereld rond? Doe maar.
Maar geloof nou niet dat dat een gat vult, want dan kom je bedrogen uit. Het geeft een korte kick en daarna is het alweer gewoon. Ik denk dat je verwachtingspatroon te hoog is, maar als je dat per se wilt bereiken dan doe je dat.

Priem

Priem

16-04-2017 om 11:32

Weet je wat het is? Je neemt jezelf overal met je mee.
Al die nieuwe dingen gaan je niet gelukkig maken, want het is altijd tijdelijk en wanneer is de grens bereikt, al was het maar v.w.b geld, tijd en gezondheid.

Je moet dus eigenlijk gewoon met jezelf aan de slag, maar dan de andere richting uit van waar je nu aan denkt.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-04-2017 om 12:08

Priem

"Je neemt jezelf overal met je mee.
Al die nieuwe dingen gaan je niet gelukkig maken, want het is altijd tijdelijk en wanneer is de grens bereikt, al was het maar v.w.b geld, tijd en gezondheid. Je moet dus eigenlijk gewoon met jezelf aan de slag, maar dan de andere richting uit van waar je nu aan denkt."

Hear hear, amen, chapeau, diepe buiging!

Want zo is het.

Pirata

Pirata

16-04-2017 om 12:18

tevreden zijn met wat je hebt

Op zich ben ik het ermee eens dat je tevreden moet zijn met wat je hebt.
Aan de andere kant merk ik nu dat iets nieuws mij persoonlijk een grote prikkel geeft. Een soort vlinders in mijn buik. Reden: de aankoop van een nieuw huis.
Ik ben er druk mee in mijn hoofd, maar ik merk dus nu heel erg dat ik toe was aan een nieuwe prikkel. Anders gaat alles zijn gangetje tot ik bingo speel in het bejaardenhuis.
Nu heb ik iets spannends in het vooruitzicht (met behoud van de goede dingen!).
Het leven wordt wat gezapig als je veel dingen "op de rol" hebt. En dat is voor veel mensen op deze leeftijd zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2017 om 12:28

Herken het wel

Ik heb ook wel wat Pirata zegt. Een nieuwe baan, een nieuwe baby, een nieuw huisdier, een cusus, het zijn allemaal dingen om de sleur te breken.
Ik heb dat op z'n tijd ook nodig. Nu is niet alles even goed realiseerbaar en koop je ook maar zoveel nieuwe huizen in je leven, maar het is op zich niet verkeerd om op z'n tijd de boel een beetje om te gooien. Dat is los van het jezelf meenemen in de nieuwe situatie en los van genieten van wat je hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-04-2017 om 12:31

Nou ja

Een baby is natuurlijk niet om de sleur te breken.
Maar ik merk dat ik het fijn vind om weer eens wat nieuws te hebben wat me helemaal opslokt. Dat was in de tijd van de nieuwe baby's wel heel duidelijk zo. Daar zat geen greintje sleur bij

Pirata

Pirata

16-04-2017 om 12:51

Lieverdje

Ik adviseer je een rugzaktrektocht van enkele maanden door Polen, Calabria oid. Dat lijkt mijzelf tenminste sleurdoorbrekend.

Mijntje

Mijntje

16-04-2017 om 13:03

wat dingen

Met een andere baan en omscholing leer je nieuwe mensen kennen, hoor je nieuwe verhalen en bereik je al wat je wil. Je kan natuurlijk ook in een koor gaan zingen, of op een groepssport, of een instrument leren besteden en in een orkest gaan zitten.
Ik begrijp niet wat je man ermee te maken heeft. Jij bent ontevreden dus jij kan daar wat aan doen. Hij is misschien wel blij met wat hij heeft, laat hem lekker. Hij kan jouw onvrede niet oplossen.

Je kan ook aan vrijwilligerswerk denken: nodig Poolse kinderen uit in de vakantie, leer asielzoekers Nederlands enz., ga voorlezen voor kinderen met een taalachterstand. Je kan alleen maar zelf kiezen wat bij jou past.

lieverdje

lieverdje

18-04-2017 om 10:18

dank je voor jullie reacties!

"Het leven wordt wat gezapig als je veel dingen "op de rol" hebt. En dat is voor veel mensen op deze leeftijd zo."
Dat heb ik gemerkt, er zijn er best veel in mijn omgeving die hetzelfde ervaren. Zelfs een stel dat naar de andere kant van het land gaat verhuizen in de hoop op verbetering...! Dat is gelijk wat mij 'aanvliegt', alle dingen die je kunt verzinnen, het lost het probleem van ontevredenheid (want dat is het inderdaad) niet op... denk ik. Andere mensen hebben het niet beter, ik hoef ook niet meer te hebben dan ik heb. Beter dan dit wordt het niet, kan ook bijna niet...dus wat zeur ik nou. Ik hoop dat het tijdelijk is, dit gevoel/besef.

"Ik begrijp niet wat je man ermee te maken heeft. Jij bent ontevreden dus jij kan daar wat aan doen. Hij is misschien wel blij met wat hij heeft, laat hem lekker. Hij kan jouw onvrede niet oplossen."
Dat is helemaal waar. Ik denk dat het is dat ik aan het zoeken ben naar 'waar zit het hem nou in'..... maar het zal wel niet in mijn man zitten

"Weet je wat het is? Je neemt jezelf overal met je mee.
Al die nieuwe dingen gaan je niet gelukkig maken, want het is altijd tijdelijk en wanneer is de grens bereikt, al was het maar v.w.b geld, tijd en gezondheid.
Je moet dus eigenlijk gewoon met jezelf aan de slag, maar dan de andere richting uit van waar je nu aan denkt." Hm. En weet je ook wélke richting?

lieverdje

lieverdje

18-04-2017 om 10:24

Sally

"Besef dat werk, kinderen, een partner, een huis, niet zo vanzelfsprekend zijn als je denkt. En koester daarom wat je nu hebt. Werk, kinderen, een huis. Ga dat leren koesteren. Een nieuw huis, hobby (of van je man) of bankstel neemt je onvrede en leegte echt niet weg. Contact met anderen of de hobby van je man ook niet. Het ligt bij jou. Het gaat om leegte, onvrede, wegens niet kunnen waarderen wat je nu hebt.

Pas als je waardeert wat je nu hebt, zal die onvrede verdwijnen en kun je misschien een nieuwe weg inslaan zonder de behoefte dat je een leegte moet vullen."

Oja, dat besef ik wel. Misschien is dat besef er nu juist pas echt..... maar nu. Het klinkt alsof je er verstand van hebt, of er ervaring mee hebt? Is het een fase, gaat het over?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-04-2017 om 11:09

Lieverdje

Ik denk dat onze situaties niet te vergelijken zijn. Ik ben soort van gedwongen om te waarderen wat ik (nog) heb, omdat ik veel ben kwijtgeraakt door de jaren heen, en sinds kort weet dat ik een beperking heb waardoor het beetje toekomstdroom dat er nog was m.b.t. groei en ontwikkeling, ook in rook is opgegaan. Nu waardeer ik des te meer wat er nog wel is en kan.

Pirata

Pirata

18-04-2017 om 11:23

Sally

Dat geldt voor mij ook. Voor mij een reden om NU nog wat prikkeling te willen. Nu het nog kan.

Priem

Priem

18-04-2017 om 18:10

Welke richting

Wist ik het maar dan zei ik het je. Maar in altijd maar nieuw en vooruit moet je niet de kern van je onvrede zoeken.
Die zit in jezelf. Wat maakt je ontevreden en onrustig en hoe kunje leren om tevredenheid te voelen met wat is.
Misschien door ipv rusteloosheid naar voren te kijken een pas op de plaats te maken en om je heen te kijken.
Te zien wat er is en was en hoever je al gekomen bent.
Ze zeggen wel eens: het is niet de bestemming maar de reis er naartoe die belangrijk is.
Dat stilstaan leren veel mensen doordat ze moesten inleveren op wat voor gebied ook.
Ze moesten steeds hun grenzen bijstellen en leren het met minder te dien.
Hopelijk kun jij uit vrije keuze eens stilstaan.
Dat houdt niet in dat je nergens naar uit mag kijken, nooit meer iets spannends of nieuws mag aanpakken, maar dat je beseft dat wat je hebt dat gevoel ook Jan oproepen.
Je moet het alleen leren waarderen.
Letterlijk en figuurlijk echt eens stilstaan.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-04-2017 om 18:40

niet stil zitten

Ik bedoel niet dat je dan maar niks moet doen. Integendeel, net als Pirata blijf ik prikkels zoeken! Niet uit leegte of onvrede maar uit nieuwsgierigheid. Uit "nu kan het nog". Dat is wat anders dan "mijn man moet maar een andere hobby" en "ik wil een beter huis" vanuit een gevoel van leegte.

Even heel zwartwit gezegd: bij lieverdje proef ik (met alle respect) een soort negativiteit. Ik handel liever uit positiviteit. Ook als je stil staat (of moet staan) kun je mooie dingen meemaken en doen.

Oef, hoe leg je zoiets uit zonder prekerig over te komen? Priem zegt het ook al: vaak gebeurt het uit noodzaak waardoor je leert waarderen wat je hebt. Vanuit die stilstand leer je echter toch niet helemaal stil te staan, maar het is vanuit een ander idee. Niet "als mijn man maar een andere hobby neemt, als mijn oude vrienden me maar wat vaker zouden bellen, als mijn huis maar mooier was en mijn auto groter". Dat klinkt naar meer meer meer. En naar afhankelijkheid.

Hoe hou je het klein? Door in het kleine te zoeken. Hou een (foto)dagboek bij van momentjes om dankbaar voor te zijn. Ga moestuintjes kweken. Vrijwilligerswerk doen. Een leuke hobbycursus. Kruissteken borduren voor mijn part. Geniet van het doen en niet alleen van het resultaat. Ga niet zitten wachten tot je man of je vrienden initiatief nemen. Denk niet dat een ander huis de oplossing is (tenzij je echt rot woont). Of een andere baan (tenzij je werk de hel is).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.