Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tinkebell, haar sterilisatie en het fosfaattekort

Hebben jullie er wat van meegekregen? Moet eerlijk bekennen dat ik no nooit van dat dreigende fosfaattekort had gehoord, waardoor op termijn veel te weinig voedsel kan worden geproduceerd met alle narigheid vandien.
Die sterilisatie als aandachtstrekker is wel heel apart, maar dat zijn haar acties altijd.
Ondertussen vraag ik me wel af waarom het probleem waarmee ze bezig is zo relatief onbekend is. Of wisten jullie het allang ?

Moet me er nog even in gaan verdiepen

Ik heb P&W half dommelend gezien. Ik hoorde Tinkebel zeggen dat er geen kunstmest meer zal zijn als het fosfaat op is en dat dat gevolgen heeft voor de landbouw. Maar wat ik mij altijd afvraag is hoe het overschot aan natuurlijke mest zich verhoudt tot de noodzaak voor kunstmest. Ik zou zeggen: strooi die gewone mest over de akkers en laat die kunstmest achterwege. Was kunstmest niet ook reuze milieu-onvriendelijk?

Verder vind ik Tinkebel altijd wel heel bijzonder, ik waardeer haar werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2013 om 17:34

Extreem

Ik vind het nogal extreem te noemen dat Tinkebel dusdanige conclusies heeft getrokken uit in dit geval het mogelijke effect van fosfaattekorten, dat ze zich erom heeft laten steriliseren. Ze zal als kunstenares haar waarde hebben, maar ik irriteer me meestal aan haar.

Weer wat geleerd

Het lijkt me geen drama als al het fosfaat op is. Kunstmest wordt pas een goede 150 jaar gebruikt, al die duizenden jaren daarvoor is het zonder ook gelukt. En er is altijd nog organische mest: dierenpoep of compost. Dat schijnt ook nog eens milieuvriendelijker te zijn. Ik zou me als Tinkebel drukker maken om de bijensterfte.

Mijn vader had decennia geleden een aardrijkskundig lexicon, een boekje met gegevens van alle landen op de wereld. Eigenlijk wikipediapagina's avant la lettre. Ik vond het leuk om dat door te lezen. Het eilandje Nauru vond ik fascinerend: iedereen was er rijk en alles was gratis. Allemaal dankzij hun enige economische activiteit, de winning van fosfaat. Onlangs zocht ik Nauru op wikipedia op en zag dat het eiland volledig aan de grond zit. Het fosfaat is op en de werkloosheid is 90%.

Vroeger zat in wasmiddelen fosfaat. Daardoor kwam er teveel zuurstof in de slootjes e.d. waardoor die dichtgroeiden met algen. Een tijd lang zag je in advertenties en commercials voor wasmiddelen 'fosfaatvrij' staan. Nu wordt er in vaatwastabletten nog fosfaat gebruikt. Door toenemende vleesconsumptie door opkomende economiën, waar graan voor nodig is als veevoer, stijgt de vraag naar fosfaat voor kunstmest. Tinkebel zou i.p.v. zich te laten steriliseren, ook vegetariër kunnen worden, de vaatwasser de deur uit kunnen doen en een compostbak nemen. Maar ongetwijfeld wil ze met de sterilisatie een discussie losmaken. Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat zij oprecht bang is voor het voortbestaan van de wereld door het wegvallen van iets 'onnatuurlijks' en volgens mij niet strikt noodzakelijks. En waarschijnlijk wilde ze toch al geen kinderen.

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

15-09-2013 om 12:50 Topicstarter

Ja maar skik

150 jaar geleden was de wereldbevolking maar een bescheiden deel van de miljarden van nu. Er is veel meer voedsel nodig. Stoppen/ minderen van vlees eten zou vast helpen. En afschaffen van alle zomerse barbecuefeestjes.

Lucerna

Lucerna

16-09-2013 om 11:20

Bromvlieg

Stoppen met barbecuefeestjes? Nou ben ik geen groot barbecuër, maar je kunt toch ook een stuk minder vlees op die bbq gooien? Groentespiezen, fruitspiezen, stukken stokbrood, marshmellows, doet het ook allemaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2013 om 11:55

BBQ

Die opmerking vond ik ook nogal komisch. Dat zal het verschil maken! Bij ons niet in ieder geval. Als wij zomers vier keer barbecuën hebben we een heel woest jaar

Tink

Tink

16-09-2013 om 21:49

Katan

Ik heb die hele Tinkebell niet gezien maar over dat fosfaat had ik eerder wat gelezen. Het was even zoeken waar ook weer, maar het was dus op de website van Katan: http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/475-24-11-2012-op-fosfaatjacht.html

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

16-09-2013 om 21:58 Topicstarter

die barbecues probeer ik niet zozeer per gezin

maar als je ziet wat allerlei bedrijven, buurten, verenigingen en dergelijke in het zomerseizoen laten klaarmaken op de barbecue, daarmee doe je verscheidene matige vleesweken teniet. Normaal eet een vleesetend mens toch niet meer dan één vlees-eenheid bij de maaltijd, bij een barbecue al gauw een stuk of vier, vijf. Die groentespiesjes en marshmellows hebben de meeste straatbarbecues niet in de aanbieding volgens mij.

Maar kom, zijpaadje.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

16-09-2013 om 22:01 Topicstarter

probeer = bedoel

wat een rare verschrijving!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.