Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

04-11-2015 om 14:29

Tiewrap

In het kader van sowieso-woorden heb ik de tiewrap. Dat woord kun je ook op vele manieren spellen. Zojuist vond ik weer een mooie: tighrep

https://twitter.com/onzetaal/status/285421077092503552

Kennen jullie nog andere woorden die op vele manieren geschreven worden?


Jamie

Jamie

04-11-2015 om 14:36

Oja

En in diezelfde discussie op facebook ook: tirap

Katniss

Katniss

04-11-2015 om 14:37

Spreekwoorden

Woorden niet echt, maar ik zie wel af en toe prachtige spreekwoordverhaspelingen voorbij komen.
De aanhoudende wind.
Geen Wet van Meten en Persen.
Ik ga nog even nadenken over leuke woorden.

Brigit

Brigit

04-11-2015 om 15:14

In die orde

Vind ik ook duct tape. Wordt vaak duck tape e.a. Als je het herleidt naar wat het is kom je op de (volgens mij) originele spelling. Een tiewrap is een bind-wikkel, duct tape wordt gebruikt als buizen-plakband.

Miranda

Miranda

04-11-2015 om 15:29

Brigit

Brigit

04-11-2015 om 15:58

Ja miranda

Klopt. De eerste naam voor die tape was DUCK omdat het waterproof was. Makers noemen het nu ook wel duckbrand tape. Kan dus eigenlijk idd allebei wel.

Lucerna

Lucerna

04-11-2015 om 17:54

slow motion

Ooit gezien als sloommotion.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2015 om 18:18

Ty-Rap

De originele merknaam is Ty-Rap.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cable_tie#History

Jamie

Jamie

04-11-2015 om 19:03

De juiste spelling in Nederland is dus wel tiewrap (zie de gegeven link) maar cabletie is dan het woord wat ze in het Engels gebruiken als ze geen merknaam willen noemen?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2015 om 19:49

Jamie

"De juiste spelling in Nederland is dus wel tiewrap (zie de gegeven link)"

Sinds wanneer bepaalt een Nederlandse commissie hoe je een Engels woord schrijft?

Is dat diezelfde commissie die besloot dat het 'Internet' is i.p.v. 'Het Internet'? Zulks in afwijking van - naar mijn weten - iedere andere westerse taal.

Is het toegestaan te denken dat je het beter weet dan die commissie?

AH (die zeker te weten eerder wist wat 'Het Internet' was dan die suffe journalisten. Ooit liet ik een later bekende internetjournalist een van de eerste online - internetgames zien, vond hij niet erg interessant. So it goes...)

Maar, idd, volgens Wikipedia is Cable tie de generieke term. Ty-rap spreek je natuurlijk hetzelfde uit maar is waarschijnlijk beter te trademarken.

(de eerste keer dat ik een Nederlander Ty-Rap zag schijven dacht ik trouwens dat het een domme fout was. So it goes...)

V@@s

V@@s

04-11-2015 om 19:54

dat is de wet

In ons gereguleerde land is dat natuurlijk wettelijk geregeld. Sinds 2005 door de spellingwet, en daarvoor door de Wet voorschriften schrijfwijze Nederlandsche taal (sinds 1947).

V@@s

V@@s

04-11-2015 om 19:59

overigens

Mag vrijwel iedereen zelf weten hoe hij spelt. Alleen ambtenaren en scholen zijn verplicht de officiële spelling te gebruiken.

Emma

Emma

04-11-2015 om 20:08

Erg leuk

Ik hoorde laatst van iemand in volle bewondering: "Plumeau!" (Iets van een pluim en chapeau, petje af....)

Ad Hombre

Ad Hombre

04-11-2015 om 20:53

Emma

Wel mooi eigenlijk!

Dees

Dees

04-11-2015 om 21:25

Dalijk

Dalijk --> dadelijk

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2015 om 22:26

Das stom

Om een Ty-rap tiewrap te gaan noemen. Wie verzint zoiets nou? Lijkt mij een gevalletje klok horen luiden en niet weten waar de klepel hangt.
Verzin dan een leuk echt Nederlands woord. Bindwikkel ofzo....

spreekwoorden

Twee verhaspelingen die ik al meermalen heb horen/zien langskomen

"hij leeft in een glazen kooi" (gouden kooi/glazen huis) en
"met onwillige honden is het kwaad kersen eten".

Neehee, met honden, willig of onwillig, is het juist uitstekend kersen eten want die beesten lusten geen kersen dus des te meer blijft er voor jou over. Wel is het met onwillige honden slecht hazen vangen (dan kan je beter een koe nemen ); met hoge heren is het kwaad kersen eten.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

04-11-2015 om 22:38

Andere verbazing over tiewrap

Niet de spelling, wel de tiewrap.

Er was een overval bij de Bristol geweest, waarbij winkelmensen met tiewraps geboeid waren. Dat stond in de krant, waarbijeven toegelicht werd wat tiewraps zijn: kabels om mensen vast te binden.

Weerwikkel

Tiewrap zou in het Nederlands weerwikkel kunnen heten, net als een weerhaak kan een tiewrap niet meer terug.

skik

Bij tiewrap

Krijg ik beelden van een opgerolde stropdas met vulling.

Emma

Emma

05-11-2015 om 05:03

Ad Hombre

Hij is ook mooi, behalve dan dat een plumeau niet een ding is dat ik associeer met een diepe buiging of petje af oid

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 08:39

Tijgeroog

Geweldig grappig die toelichting!

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 08:47

Nederlands woord voor tiewrap

is er gewoon: kabelbinder.

http://www.123kabelbinders.nl/

Jamie

Jamie

05-11-2015 om 08:48

lol

Het is dus geen 'mensenbinder'.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-11-2015 om 09:11

Tijgeroog

"Dat stond in de krant, waarbijeven toegelicht werd wat tiewraps zijn: kabels om mensen vast te binden."

Je ziet inderdaad regelmatig in misdaadfilms dat daar kabelbinders voor gebruikt worden. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd met een setje lange dat ik had liggen, maar dat werkte niet goed. Mijn slachtoffer kwam er zo mee los, ze trok ze door het locking mechanisme heen.

Maar na aanleiding van dit draadje las ik gisteren op wikipedia dat er speciale versies van zijn om mensen mee vast te binden:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_handcuffs

Maar eens wat van bestellen dan

Ad Hombre

Ad Hombre

05-11-2015 om 09:14

Temet

"Twee verhaspelingen die ik al meermalen heb horen/zien langskomen"

Hmm, ik verhaspel die uitdrukkingen zo vaak (met opzet) dat ik soms niet eens meer weet hoe het echt gaat. Je kent mij toch niet IRL?

dode paarden
koeien
kersen eten
hazen vangen

De mogelijkheden zijn schier eindeloos...

Half a twin

Half a twin

05-11-2015 om 10:22

Ad even ot

Als je die bundelbandjes wilt kopen om te voorkomen dat je 14 jarige naar dw bierkeet gaat en dronken thuiskomt, zou ik zeggen: doen!
Weet wel dat je de vandaal die je auto bekrast heeft of in je portiek heeft staan pissen hier niet mee mag vastbinden. Dat heet wederrechtelijke vrijheidsberoving.
6 Jaar geleden hadden wij hier voor de deur een handgemeen tussen een voorbijganger en een stratenmaker. Met de buurvrouw heb ik geprobeerd de aanstichter van de vechtpartij (de voorbijganger) op de plaats delict te houden tot de politie er was. De stratenmaker lag gewond op de grond. Toen ik even binnen zo'n bundelband had gehaald piepte de stratenmaker: Mevrouw doe het niet, straks zitten we weer op het bureau wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving.
Hij had dat met collega's al een keer meegemaakt.
De buurvrouw en ik waren met blote hamden niet sterk genoeg om de dader op de plek te houden, dus toen de politie kwam was hij er vandoor.

mensenbinders

Die mensenbinders zijn niet geheel zonder risico. Heb tenminste wel eens een verhaal gehoord van een jongen die daardoor handklachten opliep: te strak aangetrokken en daardoor raakte er iets in de pols bekneld. En met gewone tiewraps/ty-raps/kabelbinders geldt: vast is vast, en kan niet meer losser.
Het verhaal is wel al oud, misschien dat de mensenbindertjes inmiddels zijn aangepast zodat je ze ook een tandje losser kunt zetten.
Gewone handboeien hebben dit probleem niet, vziw, die zitten om de pols redelijk ruim en zijn bovendien instelbaar.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

05-11-2015 om 11:06

Bindingsangst

Dank voor de waarschuwing, maar even voor de duidelijkheid: ik heb er nooit iemand mee vastgebonden en ben dat ook zeker niet van plan.

Ik had ze gekocht om een veiligheidsnet mee aan mijn wenteltrappen te bevestigen maar daar waren ze te zwak voor. Dat heb ik uiteindelijk opgelost met een simpel nylonkoord. Ik heb ze wel even om mijn eigen polsen gedaan om te kijken of het werkte, maar dat viel dus nogal tegen.

Charis

Charis

05-11-2015 om 11:29

Op facebook

Heb ik een keer een foto zien langskomen waarin een decoupeerzaag in een bouwmarkt werd aangeprezen als 'dikkepeerzaag'

Hadewich

Hadewich

05-11-2015 om 12:39

Spreekwoord

'Iemand dood maken met een blijde mus', ooit een keer gehoord en behoort nu tot onze standaard uitdrukkingen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.