Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

liefhebster

liefhebster

15-10-2016 om 22:38

Teksten van muziek

Ik kan best goed Engels, denk dat ik het bovengemiddeld goed spreek, maar als ik Engelstalige liedjes hoor, ken ik vaak de teksten niet of niet goed. Ik ga altijd zo snel helemaal op in de muziek (i.p.v. op de tekst), dat ik me dan kennelijk niet meer op de tekst kan concentreren.

Ik voel me soms wel een beetje knullig as ik teksten van bekende liedjes dus niet goed ken.

Herkent iemand dat?

Angela67

Angela67

15-10-2016 om 22:48

eh . . .

best wel jammer dat je je knullig voelt.
Al geprobeerd er iets aan te doen misschien?
Zo ja, wat bijvoorbeeld?
Wil je erover praten?
groet,
Angela

liefhebster

liefhebster

15-10-2016 om 23:22

Angela

Haha, ik twijfelde even of ik het er bij zou zetten, maar vooruit nu jij erover begint: ik heb geen zin/tijd om er meer moeite voor te doen. Ik geniet van de muziek, heb de tekst vaak dus niet nodig.

En ja, je hebt gelijk dat het jammer is dat ik me dan knullig voel. Maar ja, het is wel zo.

Maar bedacht me dat er vast meer mensen hetzelfde "probleem" hebben. Lijkt me fijn dat te weten. Voel ik me misschien iets minder knullig de volgende keer.

bieb63

bieb63

15-10-2016 om 23:23

Ja! Herkenbaar.

Idem.
Ik ga op in de muziek, en de tekst gaat deels langs mij heen. Zelfde gevoel daarover als jij.

Beetje jammer de reactie van angela........... Waarom?

piranha

piranha

15-10-2016 om 23:48

kinderen

Ik heb hetzelfde. Mijn kinderen liggen altijd dubbel als ik een liedje meezing. ER klopt geen hout van de tekst. Ze vinden het wel creatief hoe ik met de oorspronkelijke tekst omga. Ik lach lekker mee en blijf vooral meezingen.

Priem

Priem

15-10-2016 om 23:53

Ja hoor

En als ik dan eens iets meezing zing ik het idd vaak op geheel eigen wijze.

Angela...impulsbeheersing joh..ga eens op je handen zitten, bijt op je tong.

Angela67

Angela67

16-10-2016 om 00:06

priem?

hoezo?
Er zijn best wel oplossingen of 'gewoon' uitwisselen van ervaringen over knullig voelen bij meezingen, maar gezien het gehalte van de vraag dacht ik is het misschien juist netjes om te vragen wat de TS precies zou willen, toch? Er kan altijd een vraag achter de vraag zitten . . . Was het niet zo dat er juist té vaak ingevuld wordt?
Groet,
Angela

Priem

Priem

16-10-2016 om 00:36

Pinokkio

.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-10-2016 om 05:19

hahaha

herkenbaar. Ik 'lal' soms ook maar wat mee, soms realiseer ik me dan dat wat ik zing absoluut kan kloppen en/of dat ik geen idee heb waar het over gaat. Ik dacht dat ik de enige was, maar nee, er zijn meer van die slemielen als ik, die maar wat meelallen. En dan ben ik dus niet dronken of zo. , even i.v.m. het woord lallen.

Morgaine

Morgaine

16-10-2016 om 07:13

Nou....

Ik zorg dus wel dat ik teksten ken van liedjes die ik hardop mee wil zingen, door op youtube lyrics-video's te zoeken. Maar...hoewel ik best wel Engels begrijp, en de tekst dan ook redelijk weet, gaat de betekenis compleet langs me heen. Pas na tig keer meebleren denk ik: 'oh, het gaat dáárover!' Ook omdat ik helemaal in de muziek opga, en totaal niet poëtisch ben aangelegd (niet dat alle songteksten zo poëtisch zijn, maar toch...).

En ik vond Angela's reactie wel humorvol, hier in ons gezin reageren we ook vaak zo als iemand een niet-serieus probleem heeft.

och

mijn engels is ook meer dan ok, en ik versta ook niet 100% van alle tekst. Het is denk ik redelijk normaal, soms wordt het op een vreemde, onduidelijke manier uitgesproken. Ik vind het zelf ook wel irritant, en zoek dan dat stukje tekst op op internet. Ik vind het wel leuk om te weten waar een liedje over gaat, soms zit er een mooi verhaal in.

Jaina

Jaina

16-10-2016 om 09:14

Andersom

Ik heb het juist vaak andersom. Ik ben niet erg muzikaal en herken juist vaak eerder de tekst dan de melodie. Ik concentreer me altijd meer op de tekst en die weet /begrijp ik wel maar als ik alleen de melodie hoor dan duurt het eindeloos voordat ik precies weet welk liedje. Ik weet dan dat ik het liedje ken maar ik kan het vaak slecht identifieren. Terwijl ik de tekst dan wel weet. Ik herken liedjes ook meestal aan de tekst.

Allebei

Als t goed is past de tekst bij de muziek. Dat is ook een onderdeel van het genieten zeg maar.

Ik kan me trouwens ook mateloos ergeren aan slechte teksten. Dat is dan weer het nadeel natuurlijk..ik kan het niet 'uitzetten'

Ingrid

Jasmijn

Jasmijn

16-10-2016 om 10:42

tekst en muziek

Sommige Engelstalige nummers klinken heel cool zo in het engels, maar ik denk dat Engelsen toch soms een
(hoe zeg ik het netjes)..... Frans Bauer gevoel bij sommige nummers moeten krijgen. Dan is de tekst zo simplistisch dat als ik het in het nederlands zou zingen het gewoon een suf nummer is. Door de andere taal heb je dat niet door
Mijn collega zat altijd heel leuk in het nederlands het refrein mee te zingen van "boodschap in een flesje....." ondanks dat ik dat nog steeds een leuk nummer vind is het toch minder 'cool'

Hahaha..

Om een of andere manier herinner ik me nu opeens Gerard le Norman met het licht dramatische 'Voici les clés' .
Dan klinkt 'hier zijn je sleutels' idd een stuk platvloerser...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-10-2016 om 11:17

Geen last van

Als ik wil meezingen lees ik de tekst een keer door, en dan ken ik het. En soms gaat het vanzelf, met echt goede nummers die je regelmatig hoort. Ik heb B2/C1 dus niet heel erg hoog qua niveau.

bieb63

bieb63

16-10-2016 om 13:33

Happy (Farrel)

Want ik ben blij
Klap mee als je je als een kamer zonder dak voelt
Want ik ben blij
Klap mee als je het gevoel hebt dat geluk de waarheid is
Want ik ben blij
Klap mee als je weet wat blijheid voor jou is
Want ik ben blij
Klap mee als je voelt dat dat is wat je wilt doen

Angela67

Angela67

16-10-2016 om 19:00

Priem (ot)

waar is jouw nick eigenlijk op gebaseerd vraag ik me opeens af?
gr Angela

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-10-2016 om 19:07

helemaal niet gek

Je kunt niet alles uit je hoofd kennen

En wat verkeerd meezingen betreft: zo ontstaan de mooiste Mama Appelsapjes/mondegreens (google is your friend)

Soms google ik wel een nummer als de nieuwsgierigheid naar "wat zegt hij nou?" te groot wordt.

Triva

Triva

16-10-2016 om 19:38

Vesper

'Als ik wil meezingen lees ik de tekst een keer door, en dan ken ik het. En soms gaat het vanzelf, met echt goede nummers die je regelmatig hoort. Ik heb B2/C1 dus niet heel erg hoog qua niveau.'

VZIW hebben die twee echt niets met elkaar te maken Je moet de taal wel een beetje kennen natuurlijk maar iets snel kunnen onthouden staat los van je B2/C1 niveau.

Jasmijn

Jasmijn

16-10-2016 om 20:20

Bieb

Inderdaad dacht ik dat laatst ook bij het nummer Happy ja. Superhit en iedereen lyrisch maar eigenlijk ook gewoon een simplistische tekst --

ik moet soms lachen om kinderen die vrolijk mee zingen met 'blow my whistle' en meer van dat soort liedjes. die denken gelukkig niet na bij de tekst of denken dat het een liedje over fluit spelen is...

Ad Hombre

Ad Hombre

16-10-2016 om 21:20

gruffalo

Sowieso moet je bij alle liedjes met de woorden funk of rock natuurlijk gewoon fuck lezen.

Volkslied

Het volkslied kan ik wel 2 coupletten meezingen. Toevallig ook van de Marseillaise, die hebben we wel eens in een dolle bui uit ons hoofd geleerd toen ik nog studeerde. Omdat het zo heerlijk heldhaftig en bloederig was.

http://historiek.net/de-marseillaise-volkslied-van-rusland/616/

"Entendez-vous dans les campagnes
Mugir ces féroces soldats?
Ils viennent jusque dans vos bras
Égorger vos fils, vos compagnes!"

De vijand komt om je geliefden de keel door te snijden. Klopt aardig met de bedoelingen van Daesh.

Piranha

Piranha

17-10-2016 om 00:03

Ad, over dat funk dat je anders moet lezen gesproken. Toen ik een jaar of 16 was, had je als grote hit Funking for Jamaica van Tom Browne. Ik heb toch altijd iets heel anders verstaan dan funk. Ik was dan erg verbaasd toen ik in de popfoto las dat het Funking for Jamaica was ipv van f*cking.

Morgaine

Morgaine

17-10-2016 om 08:33

Aan de andere kant...

zijn er mensen die juist het 'fuck' in een liedje niet horen en denken dat er 'thank' wordt gezongen. Mijn dochter heeft haar vriendinnen er ooit eens op gewezen dat Lily Allen toch echt 'fuck you, fuck you very, very much' zingt ipv 'thank you, thank you very, very much'. Die vriendinnen wisten het écht niet.

Niki73

Niki73

17-10-2016 om 11:43

Meezingen

Geweldig, Morgaine! Er is trouwens wel degelijk een Thank you-exportversie gemaakt, hoor.
Ik ben ook zoiemand die interessant klinkende teksten één keer meeleest en ze dan nooit meer vergeet. Goede teksten zijn gewoon poezie. Het zet je aan het denken en laat je genieten van klank- en betekenisspel. Soms zie je de diepere betekenislagen pas later.
Maar de meeste hitteksten zijn helaas nogal bagger. In ons gezin zingen we ze vaak ook vertaald mee, soms ook met opzet verkeerd vertaald. Dat vinden we grappig. Vooral kwijlebal Sam Smith is een dankbaar slachtoffer: Ohohoh schatje! Er zit een splinter in mijn voet! Dat doet zo'n pij-ij-ijn! Ik denk dat hij eraf moet!

Morgaine

Morgaine

17-10-2016 om 11:54

Niki73

Het ging hier echt om de Fuck you-versie. Ik begrijp het dat er voor de export een kuise versie is gemaakt, maar ik vind het zelf altijd jammer. Zó heeft de schrijver van de tekst het niet bedoeld.

Wij zingen ook vaak Nederlandse versies van liedjes, hilarisch!

Vertaling


https://www.youtube.com/watch?v=6POsyR1hqC0

De woordkunstenaar die bekende Engelse liedjes in het Nederlands zingt.

Wat ik ook altijd erg leuk vind...

Zijn de 'literal verslons' van liedjes/clips....

Deze bijvoorbeeld....


https://m.youtube.com/watch?v=YOlI5Qiq-9g

Ingrid

Of deze.

Van 'Total eclipse of the heart'.....

Hahahaha


https://m.youtube.com/watch?v=fsgWUq0fdKk

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.