Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Taalfoutenirritatie: waar is Ad?


Rachel. schreef op 16-06-2021 om 18:13:

[..]


persoonlijk vind ik de context belangrijker dan hoe het gespelt is. Maar dat is ieder voor zich inderdaad.

De schrijver van een bericht vol fouten schat ik lager in dan de schrijver van een bericht zonder fouten. Dan kunnen ze allebei hetzelfde willen zeggen, maar de eerste neem ik dan niet serieus.

Ik zag net onder een nieuwsbericht deze reactie: Ik heb de uitnodiging gehad en me man ook ligt nu in de prullenbak

Dan vraag ik me echt niet af of ze misschien een punt heeft - eerlijk gezegd ga ik er dan meteen van uit dat ze te simpel is om een punt te hebben. 

Rhonda schreef op 16-06-2021 om 18:55:

Haha, ik kon het niet laten 😀. Word ik nou ook van het forum gegooid? Ik erger me aan het woord opzoek, dat niet bestaat, maar ik lees zo vaak: “Ik ben opzoek.” Vandaag las ik zelf ergens: “de boot kwam snel inzicht.” Het woord inzicht bestaat als zelfstandig naamwoord, dus dat kan ik me nog voorstellen, maar het woord opzoek bestaat niet.
en iemand hierboven schreef persee. Dat wordt ook vaak fout gespeld, niet gek want het is volgens mij Latijn. Dat spel je als per se. Zonder accent op de laatste e.

Dus geen persé? Ik dacht echt dat dit oké was....

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 20:29 Topicstarter

Bolmieke schreef op 16-06-2021 om 19:45:


De dt regel daar zit geen enkele logica achter en ik begrijp daar ook geen hoepel van, daar begin ik al niet aan. 

Jawel er zit wel logica achter: je zegt 'hij wordt' met -dt in navolging van 'hij loopt of hij werkt'. Je zegt namelijk niet 'hij loop of hij werk''. Zo simpel is het. 

Ik denk dat sommige mensen spontaan gaan dissociëren als het om taalregels gaat. Dat ze denken "dit is zo ingewikkeld, dat ga ik nooit begrijpen". Dat heb ik als  iemand begint mij iets technisch uit te leggen. Ik heb er gewoon geen zin in of zo, denk dat ik dat niet kan bevatten. Maar ik zeg dan niet tegen die ander 'ja techniek verandert nou eenmaal, moet je eens naar voertuigen van 140 jaar geleden kijken'.

Ik ben het met je eens dat taal verandert en dat heb ik hierboven al gezegd, maar taal verandert langzamer en logischer dan velen die er om een of andere reden geen aandacht aan willen besteden.

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 20:29 Topicstarter

wil40 schreef op 16-06-2021 om 20:16:

[..]

Dus geen persé? Ik dacht echt dat dit oké was....

Het is per se. 

Ik vind de stelling dat goede spelling elitair is echt zo onzinnig. Juist het leren gebruiken van goede spelling en stijl heeft ervoor gezorgd dat ik me ontwikkeld heb en ook kansen kreeg. Net zoals de, door familieleden zwaar bediscussieerde keuze van mijn ouders om ons een ‘ongeveer Nederlands’ aan te leren ipv ‘maaskantje achtig Brabants’, mij hielp om carrière te maken in andere delen van Nederland.

Dus ik draai het eigenlijk om; het goed leren spreken en schrijven van Nederlands kan iedereen helpen om verder te komen in het leven. 

Sluit niet uit dat ik, als ik nalees, toch nog altijd een spelfout vind of een autocorrectdommigheid. Achteraf kunnen corrigeren was dan handig geweest. 

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 20:32 Topicstarter

Bolmieke schreef op 16-06-2021 om 19:45:


De dt regel daar zit geen enkele logica achter en ik begrijp daar ook geen hoepel van, daar begin ik al niet aan. 

Jawel er zit wel logica achter: je zegt 'hij wordt' met -dt in navolging van 'hij loopt of hij werkt'. Je zegt namelijk niet 'hij loop of hij werk''. Zo simpel is het. 

Ik denk dat sommige mensen spontaan gaan dissociëren als het om taalregels gaat. Dat ze denken "dit is zo ingewikkeld, dat ga ik nooit begrijpen". Dat heb ik als  iemand begint mij iets technisch uit te leggen. Ik heb er gewoon geen zin in of zo, denk dat ik dat niet kan bevatten. Maar ik zeg dan niet tegen die ander 'ja techniek verandert nou eenmaal, moet je eens naar voertuigen van 140 jaar geleden kijken'.

Ik ben het met je eens dat taal verandert en dat heb ik hierboven al gezegd, maar taal verandert langzamer en logischer dan velen die er om een of andere reden geen aandacht aan willen besteden.

Spelfouten vallen mij wel op maar ik stap er vrij makkelijk overheen. Ik heb meer moeite met chaotische zinnen waar kop noch staart aan te ontdekken valt en het ontbreken van informatie (de schrijver vraagt zich niet af wat ik nodig heb om het verhaal te begrijpen?). Totaal geen hoofdletters, interpunctie en witregels zijn ook dodelijk. Ik reageer dan gewoon niet. Als ik teveel moeite moet doen om het verhaal te lezen, haak ik gewoon af. Ik doe dit voor de lol en ik stop er de energie in die ik ervoor over heb. 

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 20:33 Topicstarter

Ja en natuurlijk maak ik nu zelf een fout, al is het in de syntaxis en niet in de spelling. 

Ik schreef: "Ik ben het met je eens dat taal verandert en dat heb ik hierboven al gezegd, maar taal verandert langzamer en logischer dan velen die er om een of andere reden geen aandacht aan willen besteden."

Ja, toegegeven, een lelijke tangconstructie.

Lexus

Lexus

16-06-2021 om 20:45 Topicstarter

Rachel. schreef op 16-06-2021 om 20:04:

[..]

nee ik doe het niet exspress ik heb mijn hele kindertijd en jeugd hele nare dingen mee moeten maken waardoor ik tijden niet naar school ging of zo vaak verhuizen dat ik grote delen school heb moeten missen en flink achterliep,

ondanks dat wel mijn diploma gehaald maar daarna nog hard moeten bikkelen in het leven om het leven te creëren dat ik nu heb.

dus ermee bezig te zijn constant mijn berichten te corrigeren is wel me laatste zorg. En het is ook niet dat ik erg me best hiervoor doe hoor het is een forum dus ben hier gewoon heel simpel. Ergens anders had ik daar miss wel wat meer opgelet, maar niet gedacht dat het zo een probleem zou zijn voor sommige, ik heb er verder ook nooit problemen mee gehad, en wat ik zeg het is op het forum waar ik ik gewoon snel mijn bericht typ, in wat voor mood ik ben heeft er ook vaak mee te maken hoeveel fouten erin staan. Op andere gebieden waar dat nodig is voor mij kan ik het goed aanpassen en is dat ook nooit een probleem geweest.

ook is het vooral vaak autocorrectie die mijn worden ook veranderd, dat zie ik niet altijd.


Het is oprecht rot dat je vervelende dingen hebt meegemaakt. En natuurlijk gaat het ook niet aan om te oordelen over anderen die bijvoorbeeld taal of rekenen minder beheersen dan jijzelf. Het rotte is altijd dat er van mensen met taalfouten gedacht wordt dat ze dommer zijn, terwijl dat totaal niet zo hoeft te zijn. Maar, sorry, er wordt nog wel zo naar gekeken, zeker als je bijvoorbeeld een sollicitatiebrief vol fouten zou sturen.
Toch zou je op taalgebied zo makkelijk een inhaalslag kunnen maken die je op veel gebieden in je professionele leven verder zou helpen. Ik schat dat het je niet meer dan een halve dag zou kosten om behoorlijk foutloos te schrijven voor de rest van je leven. Het is eigenlijk allemaal veel makkelijker dan het lijkt en ook best logisch. Juist omdat je die dingen hebt meegemaakt, zou ik je dat gunnen. 

https://onzetaal.nl/taaladvies/perse/
Een interessante website om meer achtergrondinformatie te lezen over een woord of uitdrukking. Zo gaat de juiste spelling aangaande een zeker woord bij mij beter wortelen.

Door Ad’s punktualiteit ben ik vaker op onzetaal.nl een woord of uitdrukking gaan opzoeken. Ook al ben ik geen kei op het gebied van de Nederlandse taal, ik vind de achterliggende informatie wel boeiend.

(Ot) Frappant dat het woord punktualiteit niet op de woordenzoeklijst van onzetaal.nl voorkomt.

Egel. schreef op 16-06-2021 om 16:50:

Lexus, Ad is van het forum af gemieterd.

Mocht hij er via een ander IP-adres en een andere nick nog zijn, dan kan hij dat dus ook niet toegeven

Ik erger me minder dan vroeger. Daar heb ik wel mijn best voor moeten doen. Ik zie ook dat sommige mensen heel goede bijdragen schrijven met vreselijke werkwoordspelling bijvoorbeeld ('dat gebeurd mij nooit' etc). Soms is het mij ook te gortig maar ik zeg nooit meer iets want dat is toch alleen maar irritant.

En je kunt niet/nauwelijks meer van nick wisselen 😂

Hoezo? Wat heeft Ad voor onoverkomelijk gedaan...?

Flanagan schreef op 16-06-2021 om 20:45:

(Ot) Frappant dat het woord punktualiteit niet op de woordenzoeklijst van onzetaal.nl voorkomt.

Dat is niet frappant. Het wordt namelijk met een c geschreven 😂.

Rachel is wel een open en eerlijk persoon. Het boeit haar niet die spel- en schrijffouten en verzint geen excuses. Je leest het of je scrolt door. In de reacties lees ik na fouten van anderen allerlei excuses. "Ik typ op mijn telefoon, het komt door de autocorrectie, ik heb te snel gedrukt". 

Waarom die excuses denk ik dan? Om vooral niet dom over te komen? Het wordt er niet minder fout door.....

Punktionaliteit? Wat is dat? 

wil40 schreef op 16-06-2021 om 21:10:

Punktionaliteit? Wat is dat?

Dat is als je met een knalrooie hanekam je boekhouding doet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.