Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 07:56

Surprisedraadje

Het is de bedoeling dat hier een grote chocoladeletter D wordt gemaakt. Hoe doe ik dat het handigst? Oja en nee ik gebruik uit principe geen papier-maché

Ava

Ava

09-11-2015 om 09:12

Gips?

Waarom gebruik je geen papier-maché? Ik word bij de gedachte aan een emmer slijm giebel maar dit jaar gaan we dat ook doen, denk ik. De kinderen trekken hier geen lootjes maar er wordt in de klas gedobbeld om de surprises.

Is gips een idee? en dan schilderen? Ik weet niet of je een mal nodig hebt.

Thursday Next

Thursday Next

09-11-2015 om 09:17

karton

Uit dozen met een mal een aantal D's snijden en die op elkaar plakken.

Thursday Next

Thursday Next

09-11-2015 om 09:18

nou...

niet met een mal snijden natuurlijk, maar met een mes. Met behulp van een mal (en een stift/pen) de vorm op het karton tekenen.

Ava

Ava

09-11-2015 om 09:21

van cake! Iemand met een cakevorm letter D in de buurt? Od misschien (2dehands) te koop? Of je maakt een paar cakes en die fruts je aan elkaar met wat snij en suikerplak werk oid. En dan versieren.

Moni

Moni

09-11-2015 om 10:24

Opblaasletter van Xenos

Zij (of de Hema online) hebben toch opblaasletters?

Een grote platte doos kan ook. Beide kanten D uitsnijden.
Dichtplakken met pakpapier.

Margo

Margo

09-11-2015 om 10:32

door

Door 2 D's te tekenen en daarna twee centimeter ruimer en tegelijk uit te snijden.
De geschreven rand (de kleinste dus)inkerven en terugbuigen.

Even opkomen voor de papier mache: het kan veel handiger en sneller:
Ik maak een beetje lijm aan, smeer de vorm dun in en plak er repen krant op.
Dat laat ik drogen (verwarming aan en in de vensterbank op een krant).

Daarna smeer ik de vorm weer dun in, repen krant erop en dan weer drogen.

Hierna nog zo'n laag en dan heb je al een heel sterke vorm, meer dan genoeg voor een surprise. De droogtijd is kort, je krijgt geen vieze handen en toiletpapier in een emmer lijm.

Margo

Margo

09-11-2015 om 10:33

oeps

je tekent 1 D en knipt/snijdt die tegelijk uit.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 10:52

papier mache

Ik heb daar gewoon geen zin in omdat je het daarna ook nog moet verven.

Ik wil dus iets met bruin karton doen. Meestal nemen we zo'n groot stuk van het formaat krantenpapier maar dat is te dik om goed om te vouwen om de opstaande rand te maken. Het kado moet er natuurlijk ook nog in dus de letter moet wel hoog worden. Ik zit dus vooral met het materiaal. Wellicht wel dat mooie karton gebruiken voor de boven en onderkant maar hoe maak je dan de hoogte? Iets dunner bruin papier wellicht?

Het hoeft geen topwerkstuk te worden hoor maar het moet wel een beetje lijken

Margo

Margo

09-11-2015 om 11:52

dure karton

Dunner karton kan, maar het moet wel stevig zijn anders zakt het in.
Desnoods maak je er een rand omheen.
Ik weet niet hoe hoog het moet zijn voor het kado?
In alle gevallen zou ik de hoogte van het kado nemen plus 1 a 2 cm.
Dus teken je m eerst, daarna de ruimte van het kado plus 1 a 2 cm extra uitknippen. Dat hoeft niet netjes en precies.
Daarna de getekende originele rand inkerven, die inknippen om de 3-5 cm en ombuigen.
Doordat je het dubbel uitknipt heb je bijna 2 keer de hoogte voor het kado kun je in- en uitschuiven met de hoogte en hoeft het niet in elkaar maar op elkaar.

Noet

Noet

09-11-2015 om 14:30

je snijdt de D twee keer uit karton en maakt uit nog meer karton een lange strook, die moet 3 cm breder zijn dan je nodig hebt.

Aan weerszijden van die strook teken je een lijn op 1,5 cm.
Dan tot aan die lijn drie hoekjes uitknippen, die zijn prima te vouwen en dan plak je die stroken in je D.

gewoon bouwplaten werk.

Jamie

Jamie

09-11-2015 om 16:18

Noet

Ja zoiets ga ik doen maar hoe plak ik de bovenkant aan die strook want dan zit het geheel namelijk dicht.... ik kan er dan niet meer bij toch?

Margo

Margo

09-11-2015 om 16:30

jawel

op Noet's of mijn manier buig je de ingeknipte stukjes om, smeert er lijm op en vouwt ze naar binnen/over elkaar. Wel genoeg lijm gebruiken en goed laten uitharden.

Bij mijn manier kun je iets meer druk uitoefenen en nog corrigeren als dat nodig is. Maar het kan allebei en dat ligt aan je eigen voorkeur.

Moni

Moni

09-11-2015 om 16:58

Er bestaat ook ribbelkarton

Dat is heel makkelijk te vormen. Als je daar een strook van maakt, is het aan elkaar maken nog makkelijk. Het is in de lengte van de ribbels wel stevig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.