Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Emmawee

Emmawee

16-09-2011 om 16:22

Sudoku's


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 12:20

Hoeft niet

Ik heb een paar wiskundebollebozen in de familie (met een hoofdletter), die een tijdje met elkaar gewedijverd hebben met sudoku's. Echt erg hoor. Heb je een familieweekend of zo, is een aanzienlijk deel bezig met wie-er-het-eerste-klaar is.

En dat waren zeer moeilijke sudoku's.

Spelregels waren: je mag geen aantekeningen maken (zelf schrijf ik bv. altijd een klein 3-tje in een hoekje als die 3 maar op twee plaatsen zou kunnen staan, of ik schrijf 4/6 als het óf een 4, óf een 6 moet zijn, maar dat is voor Bollebozen dus uit den boze). En: je mag niet gokken. Dus niet de Silone-manier: laat ik eens aannemen dat het een 2 is en dan verder redeneren. Want dat zou betekenen dat er meerdere oplossingen mogelijk zouden kunnen zijn. (Althans: je hebt niet beredeneerd dat dat niet zo is). Wat ze wél doen is: een aanname maken en dan net zo lang doorredeneren totdat je bewijs hebt dat die aanname goed is. Maar dat is niet hetzelfde als gokken.

Ze konden het op deze manier altijd wel oplossen. Zonder gokken, zonder schrijven, uitsluitend door redeneren. En dat dan als wedstrijd.

De lol is er inmiddels af (geen moeilijkere sudoku's meer te vinden die ze niet konden kraken), dus ze doen het niet meer. Ik kan natuurlijk ook niet controleren of het klopt, wat ze beweren.

Overigens kan een sudoku'tje op z'n tijd mij ook wel bekoren, maar ik hou meer van cryptogrammen

Margje

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2011 om 16:18

Verschil

Als je 2 opties hebt, iets kan een 2 of een 5 zijn, dan kun je een gok nemen en de sudoku afmaken. Maar als je 2 kiest en de sucoku komt vol, dan weet je niet of het achteraf ook de andere manier had gekund.

Wat mijn man en zus doen is niet alleen aannemen, maar ook zeker weten dat het met de andere waarde niét kan.

Overigens zal dat in de praktijk wel meevallen, want ik vermoed dat alle sudoku's maar één oplossing hebben.

Margje

Het gaat mij ook te ver

om te willen weten hoeveel oplossingen een sudoku zou kunnen hebben. Aan 1 heb ik meer dan genoeg.
Niets invullen heb ik ook wel eens geprobeerd. Dan lukt ook wel....bij de makkelijke soort. Verder is mijn iq gewoon te laag, en vermaak ik me prima met het al dan niet oplossen van ingewikkelde sudoku's. En al die on-affe ga ik echt ooit nog eens afmaken

Emmawee

Emmawee

20-09-2011 om 20:46

Natuurlijk!

Natuurlijk hebben sudoku's maar één juiste oplossing. Anders zou het toch geen puzzel zijn? Het idee dat er meer dan 1 oplossing mogelijk is vind ik eerlijk gezegd volslagen ridicuul (wow kan ik dat woord ook es gebruiken).
Ik vul pas in als ik zeker weet dat het goed is. Op mijn mobiel heb ik natuurlijk geen mogelijkheden om aantekeningen te maken. Ik krijg enorm zin om de sudoku die ik nu aan het maken ben online te zetten, want ik kom echt niet verder dan die twee ingevulde vakjes, al blijf ik kijken, proberen en redeneren.
Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

20-09-2011 om 21:01

Komt 'ie

* 6 8 * 9 * * * *
5 1 9 2 * * * * *
* * 4 * * * * * *

8 * * * 1 * * * *
6 * * 5 * 4 * * 8
* * 5 * 2 * * * 3

* * * 3 * * 8 * *
* * * * * 1 3 4 7
* * * * 7 * 6 1 *

Wat ik tot nu toe heb gevonden, is: linksboven 7 en in het middelste een 3. En verder kom ik dus niet.
Wie ziet met welke tactiek ik verder kom?

Groeten, Maw.

En oh ja, het gebrek aan bevrediging neem ik maar even op de koop toe, dit keer. Dit is pas puzzel #22 van de 100.

Emmawee

Emmawee

20-09-2011 om 21:03

Hmm...

Ziet er niet zo mooi uit als dat ik het had ingetypt. Ik hoop maar dat iemand de moeite wil nemen dit over te schrijven .
Groeten! Maw.

Ik doe het zo

Ik schrijf ook altijd pas een cijfer in een hokje als ik het absoluut zeker weet, maak geen aantekeningen, wil het gewoon zonder kunnen. Ik maak sudoku's alleen in echte puzzelboekjes en niet online of zo.
Emmawee ik wilde er wel induiken maar kon idd niet zoveel met je ingetypte dingetjes, en nu is het laat en ik moet nog veel doen voor morgen dus dit sla ik even over. Snap namelijk niet hoe de hokjes zich bij jouw voorbeeld zich tot elkaar verhouden (hoe staan die hokjes nou onder / naast elkaar?)

Hmmm

Op het eerste oog zie ik die 7 nog niet, wel de 3 in het midden en de 3 op de onderste rij derde hokje. En dus de 3 op de vierde rij van boven tweede hokje.

Klaar!

Kon het niet laten, dus maar even in een tabel gezet en daarnet tijdens de koffie opgelost. Wel geschreven en gegumd.

Emmawee

Emmawee

21-09-2011 om 17:33

Applaus voor silone

Waahhh!! Wat knap. En ik zie het dus nog steeds niet.

Silone, je schrijft: Op het eerste oog zie ik die 7 nog niet, wel de 3 in het midden en de 3 op de onderste rij derde hokje. En dus de 3 op de vierde rij van boven tweede hokje.

Maar hoe wéét je nou die 3 op de onderste rij, derde hokje??
Die had toch net zo goed in het tweede of eerste hokje kunnen staan???

Oh en Geerke, het staat gewoon geschreven in de gebruikelijke volgorde, alleen zijn mijn spaties weggevallen. Ik geloof niet dat ik het beter kan uitleggen.
Groeten, Maw.

Omdat

Als je twee drieën in de onderste drie 9-hokjes volgt, moet er in het linker 9-hokje de 3 staan in het uiterst linkse hokje of in het derde hokje van links.

Kijk je dan helemaal naar het bovenste 9-hokje (aan de linkerkant) dan kan daar alleen een 3 staan in de meest linkerkolom.
Dus kan in het onderste 9-hokje géén 3 staan in het uiters linkeronderhokje, conclusie: derde hokje van links helemaal onderaan staat een 3.
Je moet het denk ik even visualiseren met de sudoku voor je neus.

Emmawee

Emmawee

21-09-2011 om 21:33

Foutje!

Hee Beemer, geweldig zeg! Wat een mooie site!! Die Harry beantwoordt eigenlijk wel mijn vragen. Er is zelfs een heel sudoku-jargon, met begrippen als 'naked pare' en 'kandidaat'. Wow!!
Ik heb trouwens een niet-essentieel foutje gemaakt in het overtypen van de Sudoku,op D7 moet nog een 2 staan.
Ik heb mezelf dmv hints van Harry laten helpen en zie nu wel waarom de 3 in hokje I3 moet staan, maar ik snap de redenatie van Silone echt niet. In dat stadium is de 3 nog kandidaat (leuk leuk leuk) in de hele onderste rij van blok 7. Het komt omdat de 2 in rij H moet staan, dat de 3 daardoor de enige kandidaat is in hokje I3.
Groeten, Maw.

Tink

Tink

21-09-2011 om 23:20

Geïnspireerd door dit draadje

... heb ik me vandaag eens op de sudoku's in de krant gestort. Die van 3 sterren vulde ik tot mijn eigen verbazing zomaar in. Maar bij de 4 sterren versie liep ik na de tweetjes al vast.
Okee, niveau is duidelijk dus

Opduikende drieën

Ik redeneer terug vanuit een volledig ingevulde sudoku. Er staat bij mij in de vierde rij, tweede hokje van links ook een drie. Daaruit is de rest van mijn verhaal logisch. Maar blijkbaar heb ik eerst die drie beredeneerd.
Als ik tijd heb zal ik helemaal opnieuw proberen stap voor de stap de sudoku te maken. Als je het leuk vindt, komt hier mijn oplossing. Zo niet dan moet je nu je ogen dicht doen

268 497 531
519 263 784
374 185 296

837 619 452
692 534 178
145 728 963

751 346 829
926 851 347
483 972 615

Yep

zo zat het, doordat de 2 alleen in de onderste rrij kan, komt de drie in het derde vakje li-onder en DUS die andere 3 tweede vakje van li op de 4e rij.(en niet andersom). Nu ga ik eerst eens naar die beemersudokusite kijken.

Primavera

Primavera

27-09-2011 om 16:18

Sudoku's hebben toch per definitie maar 1 oplossing?

Voor zover ik weet hebben Sudoku's per definitie maar één oplossing, anders zijn het geen Sudoku's meer. Je kan dan niet meer beredeneren wat voor cijfers er moeten te komen staan en op een gegeven moment alleen maar een oplossing uitproberen.
Bijvoorbeeld in de hier geposte Sudoku van Emmawee zonder die 2 in D7 kun je verschillende oplossingen vinden, terwijl het er juist om gaat dat er maar ééntje mogelijk moet zijn.
Aan de hand van dit draadje ben ik er ook maar even in gestort. Voor wie geinteresseerd is, de andere oplossing is:
3 6 8 4 9 5 7 2 1
5 1 9 2 8 7 4 3 6
2 7 4 1 6 3 5 8 9
8 3 7 6 1 9 2 5 4
6 9 2 5 3 4 1 7 8
1 4 5 7 2 8 9 6 3
7 5 1 3 4 6 8 9 2
9 2 6 8 5 1 3 4 7
4 8 3 9 7 2 6 1 5
Groeten Primavera

Normaal gesproken wel

Normaal gesproken hebben sudoku's maar één oplossing. Maar het is wel zo leuk als je ook kunt aantonen dat dat zo is. Een enkele keer gaat het wel eens fout en heeft een sudoku uit zo'n boekje meerdere oplossingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.