Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

11-11-2011 om 14:16

Medicijnen

Ik heb vanmorgen eens zitten googelen op de medicijnen die ik nu voor mijn bloeddruk heb (en heel goed werken). Schijnbaar kun je daar ook gewichtstoename, stemmingswisselingen en vermoeidheid van krijgen. Tenminste, dat haal ik van die opruiende site waar mensen bijwerkingen kunnen melden. Het is toch niet normaal als ik een hele week niets lekkers eet, en op brood alleen maar verantwoord saai beleg als kipfilet, en nul glazen wijn, dat ik dan toch niets afval. Misschien moet ik toch maar weer even langs de huisarts.

Vic

Vic

11-11-2011 om 14:18

En klompjes

Ik zou je dolgraag een hart onder de riem willen steken, maar ik kan nog niet zeggen dat het makkelijker wordt De eerste twee weken vond ik prima te doen, pas daarna ging ik het echt missen. Daar moet je even doorheen. Zet 'm op!

krin

krin

11-11-2011 om 14:38

Klompjes

Stoppen met roken is net als borstvoeden (kuch). Je hebt regeldagen. Met drie dagen, drie weken, drie maanden (en misschien zelfs drie jaar, maar zover heb ik het nooit geschopt) wordt het even moeilijker. Na drie dagen omdat je eerste enthousiasme wegebt, met drie weken omdat je dan doorkrijgt dat je er nog lang niet bent, met drie maanden omdat je denkt dat je al zo goed bezig bent dat je bij een speciale gelegenheid (positief of negatief) er best wel eentje kan opsteken. Eentje maar. En dan kun je best een pakje kopen. Voor dat ene weekend. En dan... enz. En Ishtar heeft gelijk: elke volgende poging wordt moeilijker, met voorgaande mislukkingen in het achterhoofd. Dus dan maar gelijk de eerste keer alles goed doen.
Ga door. En jij ook, Vic.

Fianna

Fianna

11-11-2011 om 15:01

Pluk

ik ben het zo eens met jou! Wat mij hielp bij mijn laatste stoppoging, die gelukt is want rook nu 14 maanden niet, is dat ik eigenlijk geen mensen meer om me heen heb die roken. In de kroeg mag je ook niet meer roken, bij mensen thuis mag het vaak niet meer. Alleen mijn moeder is een verstokte roker. Bij haar ben ik gewoon niet op bezoek geweest. Zij wel hier, maar dan moet ze buiten roken.

Zorgwekkend!

Dat je dikker worden (en dat met een BMI van 20...) erger vindt dan gezonder zijn door het niet roken. Ik denk dat je er verstandig aan doet om deskundige hulp te zoeken, anders kom je niet uit het cirkeltje van graag gestopt willen zijn met roken maar het eigenlijk niet kunnen omdat je niet in gewicht wilt aankomen.

Gr. Poezie.

Bellefleur

Bellefleur

12-11-2011 om 12:27

Poezie,

Ik wilde het niet zo scherp stellen. Maar ik ben het helemaal met je eens. Vic, zet alles eens op een rijtje. Je hebt bloeddrukpillen, waar je dikker van wordt. Als je stopt met roken, word je bloeddruk hoogstwaarschijnlijk lager! Je hebt mooi, en je hebt gezond. Volgens mij is het tweede belangrijker dan het eerste. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om contact op te nemen met je huisarts.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-11-2011 om 16:27

Niet om mezelf op de borst te kloppen.

Lees dit als een hart onder de riem. Als het mij lukt, kan het jou ook lukken want wilskracht is niet mijn sterkste eigenschap.

Ben nu dik twee weken gestopt. Gisteren had ik een vreselijke ochtend, met ruzie, de tranen sprongen me in de ogen, altijd hét moment om een trooststokje op te steken. Stond op het punt naar de sigarettenboer te lopen. Heb het niet gedaan en het is overgewaaid.

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2011 om 16:44

Brunette en vic

Zet 'm op!!

klompjes

klompjes

14-11-2011 om 10:21

Ik ken ze ook...de uitvluchten

Ik ken ze allemaal. Nu mag ik wel een sigaret want ik heb het verdiend. Nu voel ik me rot, dus mag ik een sigaret. Even goed nadenken, daar moet even een sigaretje bij. Ik heb het eerste weekend van niet roken achter de rug en het was een hel. Heb heb grote ruzie gemaakt met mijn partner.Ik was gewoon in paniek. Maar uiteindelijk niet gerookt. Het is zo vreselijk moeilijk. Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. Toch merk ik na 1 week al verschil. Mijn huid ziet er nu al rustiger uit. Dat is ook mijn schrikbeeld. We kennen ze allemaal wel, de vrouwen van rond de 45, 50 jaar oud waarbij je direct ziet...ze roken. Ik zag het met name op foto`s bij mij. Een soort rare grauwe waas over mijn gezicht. Helaas ben ik nu ook al na een week ruim een kilo aangekomen. Ik stond gister ochtend op de weegschaal en moest zo verschrikkelijk huilen. Paniek!
Het stomme is dat ik nu positieve dingen opmerk en dus zou ik gelukkig moeten zijn. Toch heb ik het gevoel dat mijn hele leven overhoop ligt en ik wil mijn vertrouwde leven terug. Zo verschrikkelijk stom!! Want was dat dan wel niet? Stinken, je kleding niet nog een keer aan kunnen. Hoesten, moe zijn, een vale huid. Geld wat je zak uit vliegt, je toch een beetje schamen als je stond te roken.Te veel drinken, ook door de week. Bang zijn om onverwachts visite te krijgen, je kunt dan niet even je huis luchten. Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Toch ben ik pas een week op weg en kan ik me niet voorstellen dat ik nooit meer zal roken. Want in mijn systeem is het nog steeds mijn vriendje.Mijn steun en toeverlaat. En toch wil ik nooit meer roken. Dubbel.
Als ik verhalen lees van mensen die 25 jaar lang 2 pakjes sigaretten hebben gerookt en van de één op andere dag stoppen en het ook niet meer missen kan ik me dat gewoon niet voorstellen. Maar als die mensen het kunnen? Dan kan ik het toch ook?

Vic

Vic

14-11-2011 om 10:30

Goed hoor!

Je bent goed bezig. Wat knap ook dat jij alle nadelen zomaar kunt opsommen. Dat is mij nog niet gelukt, omdat ik, als ruggengraatloze zwakkeling, toch wel het vermoeden had dat ik een keer zou zwichten.
Nu volhouden natuurlijk!

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 10:46

Vic

" omdat ik, als ruggengraatloze zwakkeling, toch wel het vermoeden had dat ik een keer zou zwichten"
en ook dat is een k*tsmoesje (ingefluisterd door de nicotine-geest!) Pak jezelf bijelkaar, en herbegin. En leg hier nog eens uit waarom je schoonheid belangrijker vindt dan gezondheid.

Vic

Vic

14-11-2011 om 10:59

Pluk

Ik ben alweer opnieuw gestopt.
En al die mensen die vinden dat je beter dik kunt zijn dan rokend, zien er waarschijnlijk zelf prima uit als ze dik zijn of ze zijn slank. Bij mij is het heel erg goed te zien als ik dikker wordt. En heus niet alleen door mezelf, maar ik heb het ook al van anderen te horen gekregen.

Met zulke vrienden...

Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig! ("En al die mensen die vinden dat je beter dik kunt zijn dan rokend, zien er waarschijnlijk zelf prima uit als ze dik zijn of ze zijn slank. Bij mij is het heel erg goed te zien als ik dikker wordt. En heus niet alleen door mezelf, maar ik heb het ook al van anderen te horen gekregen.")

Gr. Poezie.

Jasses

Wie gaat zoiets nou zéggen, dat je wat dikker lijkt? Lullig hoor. Heel goed dat je gewoon doorgaat met stoppen! Weet niet of het al voorbij gekomen is, maar heb je nog puf en tijd om wat extra te sporten misschien? Ik verkies gezondheid ook boven schoonheid hoor, maar snap heel goed dat je enorm baalt als je zichtbaar aankomt.

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 11:15

Dik?

"stel" je bent 175cm," BMI van 20. Dan heb je 15kg(!!!) speling volgens de BMI regels, voor je een BMI van 25 hebt. En dat terwijl een BMI tot 30 tegenwoordig ook als gezond beschouwd word.
Natuurlijk zie er met wat kilo's erbij wat "voller" uit, dat zal iedereen opvallen. Maar dat is niet hetzelfde als "dik"!!! En bedenk wel: wat voller betekent ook wat minder rimpels . Ikzelf ben 5 kilo aangekomen na het stoppen, en die zijn eraan gebleven. ( en daar bleef het bij, al 21jaar).

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 11:16

Vic

complimenten dat je "de strijd weer aan gaat".

Vic

Vic

14-11-2011 om 11:20

Dat zou mooi zijn

Helaas ben ik maar 1.59 m. dus mijn speling is een stuk minder. Verder krijg ik heel veel bemoedigende reacties uit mijn omgeving, ze roepen heus niet dat ik dik ben, maar opmerkingen over 'wat voller' en 'mannen hebben liever wat om vast te pakken', hebben bij mij dezelfde uitwerking.

Pluk53

Pluk53

14-11-2011 om 11:34

1.59

voor jou is de speling 5 * 1.59 * 1.59 = 12.6kilo. Daar zit je voorlopig niet op, denk ik
En nogmaals, "voller" is niet hetzelfde als "dik".

krin

krin

14-11-2011 om 12:10

1.59

Bij een altijd dun geweest, klein iemand valt twee kilo erbij veel meer op dan bij een langer iemand van gemiddeld gewicht.
Dat maakt het nog geen reden om te stoppen met stoppen, maar het niet leuk vinden dat je aankomt en dat mensen dat zien, moet toch mogen.

Sorry, verkeerd begrepen vic

Ik begreep dat je omgeving had aangegeven het iets zwaarder worden van jou niet mooi te vinden. Tja, hoe je het ook wendt of keert, iedereen krijgt weleens goedbedoelde maar verkeerd overkomend commentaar op het uiterlijk.
Tegen mij is er wel eens gezegd dat ik écht geen rokjes meer moet dragen hoor, want daar heb ik véél te dikke benen voor! Natuurlijk vond ik dat niet leuk, maar het zijn MIJN benen. En die doen het fantastisch goed, dus daar ben ik heel erg trots op.

Gr. Poezie.

Bellefleur

Bellefleur

14-11-2011 om 12:54

Vic,

Het staat er zo terloops. Maar wat goed dat je alweer gestopt bent! Hoe voel je je?

Vic

Vic

14-11-2011 om 13:44

Cobi

Ik ben niet zwanger hoor! Tijdens mijn zwangerschappen ben ik wel gestopt met roken, en ook verschrikkelijk veel aangekomen. Tijdens mijn tweede zwangerschap was ik op het laatst bijna 70 kilo. Toen was ik zelfs in de ogen van anderen moddervet

Oh ja

ik heb bij beide zwangerschappen op de 70 kilo gezeten, bij de eerste ging ik van 48 naar 71, bij de jongste van 53 naar 70. En na 2 jaar was het er af, roken heeft vast geholpen, maar het sporten en koolhydraatarm dieetje nog meer.

ik ben dus niet zo bang voor aankomen als ik stop, dat krijg ik er wel weer af. het hoort erbij, komt ook weer goed zodra je stofwisseling weer een nieuwe balans heeft, vooral veel vezels en pruimen eten, stofwisseling heeft een oppepper bij mij nodig als ik stop.

joh komt goed. ik ben trouwens nog kleiner dan jij, ik zag er echt uit als een aangespoelde walvis en bij mij heeft 5 kilo erop ook een barbapapa resultaat, ik zie er dan echt niet leuk uit vind ik zelf en mijn omgeving (ouders, schoonfamilie, man) vinden dat ook en durven het nog te zeggen ook ;-(

klompjes

klompjes

14-11-2011 om 14:37

Vic

Ik zal de laatste zijn die jou een zwakkeling noemt. Stoppen met roken is een vreselijk gevecht. Een niet roker zal dat nooit begrijpen. Ook ik heb in mijn achterhoofd dat ik zal zwichten. Want het is me immers nog nooit gelukt. Dus waarom nu wel? Maar iedere dag is er één. Waar ik nu wel moe van word is dat ik iedere minuut van de dag aan roken denk. Terwijl toen ik rookte dat echt niet deed. Maar dat slijt...zeggen ze. Het idee dat ik de rest van mijn leven een soort strijd moet leveren stemt me nou niet echt blij. Hoe moet het nou op vakantie? S`avonds met een wijntje op de veranda en dan geen sigaret. Vreselijk! Maar dat is pas volgend jaar en hoop dan er heel anders in te zitten.
Vic, heb je een partner die je steunt? Je stoer vindt als je stopt? Dat helpt bij mij namelijk wel. Ook al maak ik zijn leven nu soms tot hel hoor. Ik wist niet dat ik van die duivelse trekken in me had. Nu, tijdens mijn stoppen weet ik dat ik ze heb.

ishtar

ishtar

14-11-2011 om 14:41

Klompjes

volgend jaar zit jij met een wijntje in het zonnetje op de veranda en dan ruik je de kamperfoelie/rozen/ander lekker ruikend bloemetje, ipv sigarettenrook!

ishtar

ishtar

14-11-2011 om 14:41

Vic

goed van je, dat je verder gegaan bent met stoppen!!

klompjes

klompjes

14-11-2011 om 14:49

Ishtar

Ja, je hebt gelijk. Dat kan me nu nog niet zo heel veel schelen. Al valt het me nu al op hoe mensen kunnen stinken naar rook. In bv de supermarkt waar ik net was. Ohhhh ik heb ook zo geroken.
Vic, zou het zo super voor je vinden als het je lukt. En voor mezelf natuurlijk ook..maar naatje is het wel he?

dc

dc

14-11-2011 om 15:23

Klompjes

"Het idee dat ik de rest van mijn leven een soort strijd moet leveren stemt me nou niet echt blij."

Dat valt mee hoor. Ik ben nu anderhalf jaar gestopt ongeveer, en denk er nog maar heel zelden aan, en dan is het niet eens omdat ik wil roken. Ik kan prima van een wijntje genieten zonder sigaret. Dus het wordt echt echt makkelijker!

Belle Époque

Belle Époque

14-11-2011 om 19:35

Ik ben zo'n lelijk dik mens

En hoewel ik heel wat over heb om dat spek kwijt te raken, zal ik NOOIT MEER naar een peuk grijpen, zelfs als ik zwart op wit gegarandeerd krijg dat ik daar tot de laatste kilo overgewicht mee kwijtraak.

Belle...

... je kon hem verwachten natuurlijk, maar toch. NIET lelijk!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.