Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 12:07

Stiefzusje en halfzusje

Ik zit elders met iemand op internet te bakkeleien over de vraag of een stiefzusje en een halfzusje hetzelfde is. In mijn ogen niet maar op wiki staat hier van wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stiefkind en hier van niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zus

De ander beweert ook dat Assepoester de oudere zus was van twee halfzusjes omdat haar moeder overleed en haar vader met een ander vrouw trouwde en daar nog twee dochters kreeg maar daar praat men ook over stiefzussen.

Volgens mij

is een halfzusje een zusje die dezelfde moeder of vader als jou heeft.
Een stiefzusje is het kind van een stiefouder uit een eerdere relatie, en die stiefouder heeft nu een relatie met één van je ouders.

neteret mut

neteret mut

23-02-2014 om 12:31

zelfde als jasam

ik dacht dat assepoester een nieuwe "moeder" kreeg die 2 dochters uit haar eerdere huwelijk had, dus stiefmoeder met stiefzusjes. Ik heb zelf een halfbroer en halfzus uit het eerste huwelijk van mijn vader.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-02-2014 om 16:13

Ook zelfde als Jasam

Nooit gehoord dat dit anders zou zijn.

Ook

Een halfzusje heeft dezelfde vader óf dezelfde moeder als jij, met een stiefzusje heb je geen biologische band en waren jullie allemaal al geboren voordat jullie ouders een relatie met elkaar kregen (hoewel er vast ingewikkelde relaties zijn waar dat desondanks door elkaar heen loopt).

skik

amk

amk

23-02-2014 om 16:30

in het zelfde koor

hoewel ik in de praktijk de halfzusjes van mijn dochter gewoon haar zussen noem als ik over ze spreek en haar stief-oma ook gewoon oma.

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 16:33

Vreemd

Ik krijg het haar niet aan het verstand helaas... voornamelijk door die ene wiki pagina maar ook doordat ze met dat verhaal van Assepoester komt.

wizzer

wizzer

23-02-2014 om 16:50

Assepoester

Ik kan geen versies vinden van Assepoester waarbij er sprake is van halfzussen i.p.v. stiefzussen.

Hier twee bekende versies:

http://www.grimmstories.com/nl/grimm_sprookjes/assepoester

http://www.beleven.org/verhaal/assepoester_perrault

In beide verhalen heeft de stiefmoeder al dochters voor ze trouwt met de vader van Assepoester.

Limi

Limi

23-02-2014 om 16:54

wiki

is ook maar door leken gemaakt, zou je kunnen zeggen.

Katniss

Katniss

23-02-2014 om 17:17

Halfzussen

Het woord halfzus is ook niet iets wat je in de praktijk gebruikt, behalve als je iets aan vreemden duidelijk wilt maken. Mijn kinderen zijn officieel ook halfzussen maar ze vechten elkaar de tent uit als echte Beide hebben ze ook weer halfzussen bij hun andere ouder.

Dalarna

Dalarna

23-02-2014 om 18:41

Grimm (ook van wiki)

De vrouw van een rijke man wordt ziek en ze vraagt haar dochtertje altijd goed en vroom te blijven, dan zal God haar helpen. De moeder belooft vanuit de hemel op haar dochtertje te blijven letten en sterft. Het volgende voorjaar huwt de vader een nieuwe vrouw en krijgt met haar twee dochtertjes. Ze zijn mooi, maar hebben een lelijk hart. De oudste dochter wordt behandeld als een keukenmeid en ze moet zich in lompen kleden. De boze zusters gooien erwten en linzen in de as, die de oudste zus op handen en knieën weer opraapt. Ze heeft geen bed, maar moet slapen in de as naast de haard en wordt daarom Assepoester genoemd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assepoester#Versie_van_Grimm

Wikigrimm

Zoals het sprookje op wiki beschreven wordt gaat het om halfzusjes. Misschien worden de meisjes wel per abuis (vertaalfout of dichterlijke vrijheid) stiefzusjes genoemd omdat ze de dochters zijn van de stiefmoeder. Maar technisch gezien zijn het dus halfzusjes.

skik

Suze

Suze

23-02-2014 om 22:24

Wiki

Hoe het ook precies zit met Assepoester, dat laag ik even aan jullie over, weet dat wat op Wikipedia staat echt niet altijd juist is!!

Limi

Limi

24-02-2014 om 07:19

waarom kijken jullie niet gewoon in een woordenboek?

Het NL woordenboek dat ik bekeek had het niet, maar het Engelse online wel:

stepsister
one's stepfather's or stepmother's daughter by a previous marriage

sister
a sister who has only one parent in common with you

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 08:11

Limi

Dat argument had ik ook al gebruikt

Ik geloof dat ik haar overtuigd heb want haar assepoestervertaling kwam dus ook van wiki (wist ik niet, ze had er geen bron bij gezet) en nu komt ze met een duitse vertaling van grimm en dan klopt het weer met wat hier elders stond.

Pffff.... wat een gezeur

Limi

Limi

24-02-2014 om 12:03

zeker

Had je tijd over? Bij eigenwijze mensen denk ik al vrij snel "ik weet het lekker beter" en ga ik wat anders doen

Dalarna

Dalarna

24-02-2014 om 14:17

Limi

Tja het was niet op een forum ofzo

vergelijk het

Als je het vergelijkt met stiefzoon of stiefdochter, gelooft ze het dan wel? Je stiefkind is het kind van je nieuwe partner, waar je zelf geen biologische band mee hebt. Stief broers en zussen hebben ook geen biologische band. Half broers en zussen hebben de helft van hun ouders gemeen.

mirreke

mirreke

28-02-2014 om 10:51

Tja, wikipedia

staat erom bekend dat er veel niet klopt. Leer dus vooral je kinderen aan dat ze nooit klakkeloos aannemen wat er op wikipedia staat. Altijd andere onafhankelijke bronnen zoeken ter bevestiging.

Maar: wikipedia is van ons allemaal, en hoewel dat betekent dat er regelmatig fouten/misinterpretaties in staan, houdt dat ook in dat je items gerust mag aanpassen hoor Dalarna!

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 09:50

Mirreke

Ik weet dat heus wel maar nu was het vooral vreemd dat er op twee plekken foute en goede informatie stond. Over het algemeen valt het wel mee met die wikipedia en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik daar iets moet veranderen en voel me ook niet echt geroepen.

Bert

Bert

10-02-2017 om 14:19

Halfzus/stiefzus

Halfzussen hebben 1ouder gemeen;
Stiefzussen(-kinderen) hebben dat niet. Dus als er een 2e huwelijk is waarbij kinderen/-meisjes worden ingebracht daN is er sprake van stiefkinderen/-zussen.

Bert

Bert

10-02-2017 om 14:38

Halszus/stiefzus

Voor alle duidelijkheid:
Indien bij een 2e huwelijk beide parteien meisjes inbrengen spreekt men van stiefzussen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.