Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2017 om 13:53

Stemwijzer verkiezingen 2017

Hebben jullie de stemwijzer al ingevuld? Ik had op 1 t/m 3 VVD, CDA en ChristenUnie. Best opmerkelijk gezien mijn ongelovigheid
Ik ga er vanuit dat het gros hier wat linkser uitkomt.


Tuinstoel

Tuinstoel

13-02-2017 om 21:48

privacy

@Stemmer: Natuurlijk begrijp ik hoe belangrijk privacy is. Ooit het boek The Circle gelezen? Ik geloof alleen niet dat de Piratenpartij hier de oplossing voor is. Ook geloof ik niet in one issue partijen, daar ga ik mijn stem niet aan verkwanselen.

Verder blijkt uit reacties van sommigen hier dat zij niet doorhebben hoe zeer de maatschappij (blijvend) is veranderd. Geflexibiliseerd in alle opzichten. Verworvenheden van vroeger komen niet terug, net als banen. Je moet er dus voor zorgen dat je als maatschappij klaar bent voor de toekomst. Onderwijs is 1 van de manieren hiervoor.

Natuurlijk moet je niet op de VVD stemmen als je het niet met hun ideeën eens bent, dan zou da strategisch een hele domme keuze zijn. Maar voor mij zou de keuze tussen D66 en VVD zijn en dan geloof ik wel dat mijn stem aan de VVD iets meer van waarde zal zijn dat een stem aan D66.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2017 om 22:52

Triva

Als ik uitslag krijg van Rutte en co ga ik daar toch niet strategisch op stemmen? Dan verloochen je je eigen opvattingen wel héél erg. Strategisch stemmen doe je op een partij die dicht in de buurt ligt van je eigenlijke keus, maar naar verwachting meer stemmen zal krijgen en dus meer kans heeft om mee te mogen doen bij de fotmatie van een nieuw kabinet.

Triva

Triva

13-02-2017 om 23:01

Wáar zeg ik dat jij op de vvd moet stemmen? Doe ik zelf niet eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2017 om 23:09

Triva

Ik denk precies zoals jij maar ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat die strategisch gaat stemmen en dan links kiest of CU.===

Welke partij op rechts dan?

Triva

Triva

14-02-2017 om 07:24

tja

Daarom vroeg ik meermaals waarom 'naam kwijt' strategisch stemt op CU. Ik kan geen strategie bedenken die logisch is. Je houdt daar niet wilders en of rutte van zijn plan toch? Er is al eerder gezegd door iemand op links dat ze zich moeten verenigen daar. Ja nu is het te laat en al die kleine partijtjes redden het niet tegenover die twee reuzen op rechts.

Zeg dan gewoon dat je stemt op x of y maar niet dat je strategisch stemt of leg uit welke strategie...

Li

Li

14-02-2017 om 09:04

AnneJ

Ik kreeg er SP uit, terwijl ik uit de algemene Stemwijzer Christen Unie kreeg.

Het grappigste van al die stemwijzers vond ik dat Van der Staaij van de SGP als tweede voorkeur DENK bleek te hebben. Vond-ie niet zo leuk.

Verder heb ik het gevoel dat die stemwijzers vooral naar dingen vragen die me niet zoveel kunnen schelen. Vandaar dat er elke keer wat anders uit komt. of ze stellen de vraag verkeerd. Ik vind bijvoorbeeld kleinere klassen heel belangrijk, maar in de stemwijzer over onderwijs was de vraag alleen of scholen dat zelf mochten beslissen of niet. Ik vind dus van niet, maar dat ze kleiner moesten (of juist niet) stond pas in het commentaar.

Toch maar gewoon zelf nadenken dan.

Verrassingen

Lijkt me ook Li, dat er vragen in staan die net even anders geformuleerd zijn dan waar je een antwoord op zou hebben, en je mist vragen over onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. Het is allemaal maar zo'n beetje een tombola.
Dat betekend dat de voorspellende waarde ook laag zal zijn en het tot het laatst spannend is welke partij hoeveel stemmen heeft gekregen.
Het schijnt toch ook dat er echt wel mensen zijn die niet 'zweven'. Hoe doen die dat?

Triva

Triva

14-02-2017 om 09:20

'Verder heb ik het gevoel dat die stemwijzers vooral naar dingen vragen die me niet zoveel kunnen schelen. Vandaar dat er elke keer wat anders uit komt. of ze stellen de vraag verkeerd.;

Daarom is het ook van belang dat je aan het eind van de stemwijzer aangeeft wat je belangrijk vindt of niet.

Li

Li

14-02-2017 om 09:25

Henk en Joke

"Henk en zijn vrouw Joke zijn de laatste PvdA-stemmers, maar Joke twijfelt nog. Henk eigenlijk ook." Arjen Lubach verwoordde het mooi, en volgens mij geldt dat voor de kiezers van zowat àlle partijen. Zucht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2017 om 09:29

Nou Triva

En hoe moet ik #66 dan lezen?

Of bedoel je juist te zeggen dat je wel PVV aan de macht wil.

Je zegt namelijk zelf dat als je geen PVV wil, VVD voor jou de enige optie is.
In #154 zeg je dat je niet op de VVD stemt.

Wat is het nu?

Triva

Triva

14-02-2017 om 10:17

Ginny

Daarom moet je geen losse postings lezen maar een heel draadje...

'Tja ik zie dus op de VVD stemmen de enige oplossing als je de PVV niet de grootste wil laten zijn. Als je niet op de VVD stemt omdat die 'foute partijstandpunten' hebben in jouw ogen is het gevolg (volgens jou dus) dat de PVV en de VVD gaan regeren. Met andere woorden: stuck between a rock and a hard place. Serieus: ik zie geen andere oplossing. '

Kaaskopje wil niet dat de PVV de grootste wordt en het antwoord hierboven is mijns inziens de enige die dat voorkomt. Dat was zaterdag ook in het nieuws dus zo'n gekke gedachtengang heb ik niet. Daar slaat dat 'serieus ik zie geen andere oplossing' op. Ik zeg niet dat iemand op de VVD moet stemmen maar je moet niet zeggen dat je op links of een kleine centrumpartij stemt omdat je niet wil dat de PVV de grootste wordt (half a twin zei zoiets over de CU bijvoorbeeld)

Ik heb nergens gezegd dat ik VVD ga stemmen, alleen maar dat ik dat overwogen heb en DAT had je kunnen lezen in #19.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2017 om 11:34

Triva

Ik vind je gedachtengang niet uniek, maar wel treurig. De VVD spint garen bij de situatie. Mensen gaan dus tegen hun principes in op de VVD stemmen (jij niet zeg je), dus zelfs mensen die eigenlijk altijd een linkse partij kozen, om Wilders uit het zadel te houden. Als ik in plaats van op de PvdA op GroenLinks stem, weet ik momenteel vrij zeker dat ik op een partij stem die hoger zal scoren bij de verkiezingen dan de PvdA. Ze zitten redelijk in dezelfde opvattingenhoek, dus ik doe mijn principes geen enorm geweld aan. Verder gaat voor mij strategisch stemmen niet.

Ik geloof er heilig in, dat als de PvdA niet in de huidige regering had gezeten, de keuzes van de regering minder sociaal waren geweest dan er nu dan toch nog uitgeperst is door de PvdA. De VVD schurkt tegen de PVV aan en stiekem ook omgekeerd. Als Wilders een man was geweest die het allemaal wat tactvoller had gebracht, collega's niet voor van alles uitmaakt en over nep dit en nep dat was begonnen, dan had ik nog wel eens willen zien hoe resoluut de VVD afstand had genomen van de PVV. Rutte kan het nu ook niet meer maken om van die stelligheid terug te komen. Maar ja... hij is niet de enige VVD'er. Misschien wil Halbe Zijlstra het stokje wel overnemen met 'ja, maar ik denk daar anders over.'. Het doel heiligt de middelen. Brexit en Trump hebben mij geleerd, dat je nooit moet denken 'zover komt het niet'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2017 om 12:04

Dat schreef je inderdaad in #19

Tja, blijkt maar weer dat het niet eenvoudig is om in een draadje van 6 pagina's lang nog goed bij te houden dat er ook nog nuancerende uitspraken geweest zijn die een en ander net weer even in een ander daglicht zetten.

Persoonlijk geloof ik niet dat ons grootste probleem is dat de PVV de grootste partij wordt. Ik denk dat de gevolgen die dat zou kunnen hebben en de onderliggende oorzaken ons allergrootste probleem zijn.

Ik geloof dat een absolute verrechtsing ons land geen goed zou doen. En over de gevolgen van de PVV in de regering wil ik nog niet eens nadenken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-02-2017 om 15:14

Groen Links

Stemt er niemand op Groen Links? Dat vind ik op links nog wel een acceptabele partij. Ze hebben ook altijd een sympathieke lijsttrekker.

Stemmer

Stemmer

14-02-2017 om 15:19

one issue partij

Er zijn wel meer one-issue partijen: PVV (islam het land uit), PvdDieren (alles voor de dieren), D66 (referendum en Europa).

Als je je verdiept in het partijprogramma van de kleinere partijen, blijkt er toch meer inhoud in te zitten dan je in eerste instantie zou denken.

Tuinstoel

Tuinstoel

14-02-2017 om 16:14

Stemmer

Ja als je zo conclusies gaat trekken, ken ik er nog wel een paar: SP (alles nivelleren), CU (christenen eerst), etc. Alleen met je mening over de PvdD kan ik het eens zijn.

Het gaat er niet alleen om dat het een one issue partij is, als het een issue zou zijn die me aan het hart gaat zou het in potentie nog wat kunnen zijn. Het gaat erom dat deze partijen geen ervaring hebben en geen mensen kunnen leveren. Ken je de LPF nog? Was ineens een grote partij maar ook gelijk een zooitje. Je hebt er gewoon niks aan. En aan een partij die mogelijk 1 zetel gaat halen ga ik mijn stem niet geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2017 om 16:29

Phryne

Jazeker wel. Voor het eerst, man stemde er al vaker op.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2017 om 16:53

Stemmer

D66 is van oudsher ook de onderwijs-partij.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2017 om 16:54

Komt het toch nog goed?

De PVV daalt in de peilingen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-02-2017 om 17:39

Toch verkiezersdebat

Het gaat momenteel voornamelijk over PVV en VVD, en al dan geen strategische stem op de VVD. Ofwel kiezen tussen allochtoontje pesten of uitkeringstrekkertje pesten. Naar mijn gevoel dreigen de andere partijen hierdoor onder te sneeuwen.

Ik ben dan ook heel blij met het volgende bericht:
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/toch-verkiezingsdebat-rtl-met-5-partijen

"Verklaring RTL Nieuws

RTL komt kiezer tegemoet met RTL Rode Hoed Debat

RTL heeft besloten om op zondag 26 februari het 'RTL Rode Hoed Debat' te organiseren in Amsterdam met de lijsttrekkers van de vijf volgende partijen: CDA, D66, GroenLinks, SP en PvdA. Onder leiding van Frits Wester gaan de lijsttrekkers vanaf 21.00 uur bij RTL 4 in debat over hun opvattingen, verschillen, leiderschap en de toekomst van Nederland. RTL geeft hiermee gehoor aan een massale roep van kijkers om meer debat op tv.

Harm Taselaar, hoofdredacteur RTL Nieuws: "We hebben gemerkt dat heel veel kiezers zoekende zijn en behoefte hebben aan meer informatie. Ze stellen ons actief die vraag. Ook onder de politieke partijen is er een breed gedeelde wens om prime time de degens te kruisen en kiezers te informeren over hun belangrijkste standpunten. We zien het als onze taak om aan die behoefte tegemoet te komen. Daarom hebben we besloten de verkiezingscampagne op tv met dit debat af te trappen. Ik kan zeggen dat alle vijf lijsttrekkers ondertussen hebben toegezegd."

RTL heeft - na het afhaken van PVV en VVD voor het Premiersdebat - deze keer gekozen voor de grootste vijf partijen in de Peilingwijzer na PVV en VVD. CDA, D66 en GroenLinks liggen daarbij op kop. De verschillen met SP en PvdA zijn in de laatste Peilingwijzer zeer gering."

Ik ben benieuwd hoe zo'n debat verloopt zonder het schofferen van mensen met een uitkering of laag inkomen (herinner je je nog die VVD-poster "handen uit de mouwen in plaats van hand ophouden") of complete groepen allochtonen ("Meer of minder Marokkanen?") en heb opeens weer interesse om te kijken.

Zonder PVV en VVD


https://www.youtube.com/watch?v=GhWKM9coH58

Zonder Rutte en Wilders, wel met Halbe Zeilstra. Lubach: '" dit krijg je dus als je die bal en die blonde er een keer niet bij hebt". Iedereen doet zoet tegen elkaar.

Vanaf minuut 3 een vriendenclubje, al die lijsttrekkers, zelfs met Halbe Zeilstra samen.
Wie weet kan het eerste RTL debat een opmaat zijn naar een links/midden samenwerking, zonder de PVV of de VVD.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-02-2017 om 17:55

Zou kunnen

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat en de gevolgen ervan.

"Die bal en die blonde", versus lief samenwerkend pact links/midden, kan interessant worden. Of niet.

De tijd zal het leren.

Stemmer

Stemmer

14-02-2017 om 18:10

Klein begonnen

Alle partijen beginnen klein, er moet een begin eens zijn, tenslotte. En ik hou van pioniers, ben er zelf ook een. Vandaar mijn interesse in de nieuwkomers. Waarvan er al meteen een aantal afvallen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2017 om 18:59

Oh dat zou mijn droom zijn

Die 5 samen.

Tja, zal wel niet...

Geen PVV en VVD

Zou toch wat zijn als we geen PVV en geen VVD gaan laten winnen, maar gewoon saai middenpartijen/links, D66, CU, coalitie.

In Amerika heeft Trump gezorgd voor veel grotere maatschappelijke participatie. Er zijn betogingen in Washington, op vliegvelden, voor scholen. Er is een geweldige creativiteit in het imiteren van de nieuwe politieke hoofdpersonen.

http://everysecondcounts.eu/europe.html
Nog meer landen die aanbieden om tweede of 'alternative first' te worden, na "America First". Armenia heeft ook een hilarische bijdrage.
You'll love Armenia caus Russia is our friend. We can get you anything from there: vodka, bears, secret video tapes with naked girls (je ziet pussi riot)

Nou ja, dat moeten we dan missen, met de middenpartijen wordt het een saaie kabinetsperiode. Wordt er gewoon naar tevredenheid geregeerd in een periode dat het economisch toch beter gaat. Rust in de tent. Zou mooi zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-02-2017 om 22:35

Dat is een mooie samenvatting

AnneJ

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

14-02-2017 om 23:44

Vvd en pvv

Ik lees hier en in kranten dat mensen op VVD stemmen om te voorkomen dat PVV groot wordt. Ik vermoed echter dat Mark Rutte met PVV samengaat als een vd twee de grootste wordt. Ofwel VVD heeft PVV nodig voor n meerderheid ofwel PVV wordt wel heel groot, maar heeft VVD nodig. En dan komt Mark Rutte met het argument dat hij beter kan samenwerken met pvv om ze in de gaten te houden. Mark my words!

Maatschappelijke participatie

Het is fijn als burgers die het niet eens zijn met het stopzetten van subsidie aan Planned Parenthood miljoenen doneren, maar als de abortuswetgeving teruggedraaid wordt heb je daar niet zoveel aan.

De protestanten bij Standing Rock, die tegen de North Dakota Pipeline zijn, beginnen weinig meer als het plan doorgaat ze als terroristen te beschouwen. Bovendien gaat die Pipeline gewoon door dankzij Trump.

Betogingen tegen de muur met Mexico verhinderen niet dat illigale Mexicanen met razzia's opgepakt en uitgezet worden. Ook die zonder strafblad, ook die met jonge kinderen met Amerikaans staatsburgerschap, ook die op basis van een generaal kinderpardon het recht hebben om te blijven.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2017 om 08:49

Trump

moet nog maar zien dat hij de eerste 100 dagen overleeft. Zoals het er nu uit ziet, is er genoeg reden om hem zsm uit het Witte Huis te verwijderen. Zelfs redneck-republikeinen kunnen toch niet warmlopen voor een innige relatie met Poetin? (vraag ik hoopvol) Of is alles goed als het maar niet zwart, rood of Mexicaans is?

Kaaskopje

of vrouwelijk...

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.