Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

elske

elske

28-06-2013 om 13:36

Sporten -selectie

dochter is na selectietraining uitgenodigd voor de selectie van de club. 3 keer per week trainen en 1 keer daarbij een conditietraining. we zijn heel trots... tot de kosten vermeld werden: 1300 euro per jaar. ai!!!

ik vind dit toch wel even flink slikken. ik snap best dat dit soort trainingen duur zijn maar zo duur... daarnaast heeft ze ook nog muziekles (400 euro per jaar) dus dat is 1700 euro excl. kleding en alle toebehoren. dat zou betekenen dat we niet meer op vakantie kunnen, en verder ook heel erg op de kosten moeten gaan letten.

zijn alle selectietrainingen zo duur? hoe gaan jullie hier mee om, ik heb het idee dat ik mijn dochter een kans ontneem als ik niet zoveel geld betaal, vind het moeilijk.

bibi63

bibi63

28-06-2013 om 13:41

Hou oud is je dochter?

Zou ze middels een bijbaantje o.i.d. kunnen meebetalen? Uiteraard als dat vwb haar leeftijd relevant is.
Gr. Bibi

P

P

28-06-2013 om 13:47

Welke sport?

Over welke sport hebben we het nu eigenlijk?

Hebben jullie meer kinderen die hier de dupe van worden?

elske

elske

28-06-2013 om 14:29

Leeftijd

Ze is bijna 9, het gaat om tennis.

Oudste heeft haar eigen sporten, en zal er niet de dupe van worden. Twijfel is nog wel of jongste wel zoveel wil sporten cq haar andere hobby's en afspreken met vriendinnetjes er wel voor op wil geven. Maar is het gebruikelijk zoveel geld?

Tijgeroog

Tijgeroog

28-06-2013 om 15:06

Elske

Iemand zal de selectietrainer moeten betalen...
Bij ons zijn de leden van het selectieteam vrijgesteld van contributie. Ze hoeven ook geen (dure) kleding te betalen. Coach van het selectieteam krijgt een onkostenvergoeding, andere teams niet. Dat geeft ook scheve gezichten, omdat de rest van de club nu voor het selectieteam betaalt.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-06-2013 om 15:07

Maar

Het is inderdaad erg veel geld...

Koolmees

Koolmees

28-06-2013 om 15:32

Neef

Bij een neefje speelde dit ook. Onbetaalbaar dat tennis. En hij moest dan ook nog drie keer per week naar die training gebracht worden. Dat was niet om de hoek. Toen mijn schoonzus zei dat ze dit niet kon betalen en geen tijd had, om haar zoon de hele week heen en weer te rijden (ze heeft nog een kind) kreeg ze de sneer dat ze maar eens iets voor haar kind over moest hebben. Wat een knurft! Ongelooflijk.
Door die opmerking was de beslissing wel snel genomen.

Dus dat is, als het fulltime zonder vakanties het hele jaar zou

(wat niet zo is natuurlijk; zomervakantie, kerst, voorjaarsvakantie, pasen, etctera) ruim 140 euro per maand, alleen voor sport en muziek. Wel heel, heel veel, voor iemand van 8 die zelf nog helemaal niets kan bijdragen. Komt daarbij nog het halen/brengen inderdaad. Tja, misschien is vader Kraijeck zo ook begonnen, wie weet.

Maar ik zou vriendelijk bedanken voor de eer. Er zijn grenzen.

P

P

28-06-2013 om 15:49

Hmm tennis

Tennis heeft in mijn ogen wel een nadeel. Pas geleden een interview op radio 1 gehoord over het feit dat we momenteel geen toptennissers hebben.

Het probleem zit 'm in de jeugd, het geld dat je moet hebben maar vooral in de eenzaamheid als je wat ouder wordt en beter wilt worden. Je zult altijd een toptrainer moeten kunnen betalen en als je echt goed wilt worden moet je wedstrijden spelen. Inleggeld betalen, in je uppie (of met een ouder dus) in een hotel slapen in een ver land waar er geen Nederlanders mee zijn etc.

Het is geen gezellige teamsport of iets met dansen in een groep wat het altijd goedkoper maakt omdat er makkelijker meerdere mensen tegelijk door een trainer kunnen worden gecoacht.

Pluk53

Pluk53

28-06-2013 om 16:00

Moeilijk

Ik tennis zelf, en vind het een fantastische sport. Maar tennis is eem.sport die als sport leuk is op elk niveau! Mijn vader heeft tot zijn 82ste gespeeld. Dat kan omdat je speelt tegen mensen van.jouw niveau, ook in competitie, ook in toernooien.
Als je wilt dat je kind de kans krijgt om in de Nederlandse top mee te spelen, dan moet je die investering doen. Maar ook dan zou ik me eerst maar eens voor laten rekenen wat de reeele kansen zijn.
Als het gaat om de lol van de sport is een training per week genoeg.

Nou, moeten, moeten

'Als je wilt dat je kind de kans krijgt om in de Nederlandse top mee te spelen, dan moet je die investering doen.'

Moeten is een groot woord. Als ik Elske hoor, moet het gezin heel wat inleveren. Op lange termijn, want dit is niet iets van een jaartje of zo. Investeren doe je als je geld hebt om te investeren. Anders helaas pindakaas.

Een ander verhaal is of je iemand van 8 zo'n zwaar programma wilt laten doorlopen, week in week uit.

Nare bijsmaak

Mijn oudste was ooit ook uitverkoren. Nou ja, het was zelfs maar een hint in die richting. Waarop ik meteen wat serieuze vragen had natuurlijk.
"Echt, hoezo dan? Wie selecteert dat? En hoe werkt dat dan? Hoe vaak? Wát kost dat?"
Van de antwoorden en de praktijk (we zijn wel eens wezen kijken naar selectietraining), kregen wij een nare bijsmaak. Teveel selectieleerlingen. Te duur. Nee, dat gaat niet over talent selectie. Dat gaat over klanten werven en binden.
Groet,
Miriam Lavell

Gaby

Gaby

28-06-2013 om 18:20

M lavell

Zeg je nou eigenlijk dat de dochter van Elske helemaal niet zo goed is maar dat ze gevraagd is puur om de pot te spekken? Zuur.

Nee

Ik heb helemaal niks over de dochter van Elske gezegd (die ken ik niet). Ik zei iets over een tennis selectieprocedure.
Groet,
Miriam Lavell

Hockeyselectie

is hier een districtsselectie. Gratis.
Wordt betaald vanuit de hockeybond. Je zit dan ook direct in de het team van jouw regio, Noord Nederland in ons geval. Hieruit worden de kinderen voor het nationale team gehaald.
Ik vind dit al "erg" genoeg. Ik zou er echt niet voor gaan betalen.

P

P

28-06-2013 om 20:11

Precies mach

Zo gaat dat bij teamsporten maar als een tennisleraar nog wat tijd over heeft (en geld tekort) om talentjes te trainen vermoed ik al snel wat Miriam meemaakte.

Een echt supertalent laat je niet zo ontzettend veel betalen maar gebruik je als reclame voor je club in het plaatselijke krantje. Als ik zie hoe vaak de judovereniging er in staat met gewonnen wedstrijden door vaak dezelfde kinderen vermoed ik niet dat die kinderen daar nu 1300 euro per jaar voor moeten dokken

elske

elske

28-06-2013 om 20:30

Precies

jullie beschrijven precies mijn twijfel. enerzijds begrijp ik dat die extra uren training gekocht moeten worden, anderzijds krijg ik het gevoel dat ik hier met een bedrijf te maken heeft dat winst wil maken door ouders het gevoel te geven dat hun kind iets 'bijzonders' kan. en ouders betalen daar graag voor.

ik heb het idee dat het wel per sport verschillend is hoe de 'selecties' georganiseerd en begeleid worden, en ook de kosten.

het bedrijf waar het hier om gaat verzorgt de tennislessen hier in de regio, is op zich wel een gerenommeerd bedrijf. maar toch, ik heb ook die twijfel die hier al genoemd word. Ik heb niet zo veel verstand van tennis maar ik heb niet het idee dat mijn dochter echt een toptalent is. ze doet het leuk, dat zeker....maar een investering van 1300 euro per jaar?

ik hoop dat er misschien nog tennismoeders zijn met andere/vergelijkbare ervaringen?

Cersei

Cersei

28-06-2013 om 21:26

Tennismoeder hier

Althans een weigermoeder. Zoon was geselecteerd door de bond. Koste ook zoiets, ik geloof nog wel meer. Helaas hebben wij als tennisers vele talenten jaren zien trainen waarna ze in de top honderd van nederland stonden, en er vervolgens geen zin meer in hadden. Als hobby is tennis dan ook verpest, in de buurt is er niemand van je nivo. Dus bedankt, maar wel geinvesteerd in prive-les en toernooien. Koste een fractie van dat bedrag en zoon kon zich leuk ontwikkelen. Hij tennist nog steeds graag.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sawo

Sawo

29-06-2013 om 08:24

Toernooien

Hier een andere sport maar ook hier heb ik wel eens zulke bedragen gehoord. Wij hebben onze zoon wel extra laten trainen en gekeken hoe het op toernooien verder ging.

Hij speelt nog steeds graag
verder bedenk vooral dat er meestal naast extra trainen ook toernooien gespeeld moeten worden met reiskosten, inschrijfkosten en materiaalkosten.
Dus ik zou bedanken.

Groet
Saar

madelief

madelief

29-06-2013 om 09:10

Tennis vs andere sport

Het viel me bij mijn zoon op dat tennis uberhaupt duur is. Als ik zie dat alle tennisleraren een salaris hebben vs bv voetbal dat draait op vrijwilligers is dat te verklaren. Mijn zoon was niet zo'n tennis talent en ik had ook meteen het idee dat er weinig gebeurde. Hij werd gewoon ingedeeld waar plek was en niet op niveau. De kweekvijver waar tennis het over had kost idd een hoop geld! Bij waterpolo waar hij wel in selectie zit speelt dat helemaal niet. Tja heb jij het er voor over om je dochter een toptenniser te laten worden? Lees het boek van Richard Kraijcheck maar eens. De kans dat je kind een topper wordt is klein, persoonlijk zou ik het te veel geld vinden, vakantie met het gezin vind ik veel waard.. Maar ik heb dan ook geen winnaarsmentaliteit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

29-06-2013 om 12:46

Keuzes maken

Het is gewoon een kwestie van keuzes malen. Is het beoefenen van die sport op hoog niveau het jullie en vooral je dochter waard? Ik zou bij die afweging niet uitgaan van de mogelijkheid dat ze werkelijk aan de top komt, ook voor kinderen met talent is die kans gewoon heel klein. Kijk alleen of het hogere niveau nu, jaar na jaar je dochter zoveel extra plezier en voldoening geeft dat ze daar voor gaat.

Met tennisselectie heb ik verder geen ervaring. Mijn kinderen zitten in de zwemselectie, wat gelukkig minder duur is. Alleen aangezien het hier om meerdere kinderen gaat en als ik daar ook nog eens alle gereden km voor wedstrijden of speciale trainingen en zomerkamp meereken dan komen we een heel eind in de buurt.

Mijn kinderen zitten dan ook niet op muziek of tweede sport. Voor hen slaat de weegschaal bij de keus tussen één sport op selectie-niveau of twee activiteiten op hobby-niveau overduidelijk door naar de selectie. Zoon zou doodongelukkig zijn als hij zijn geliefde zwemmen zou moeten minderen voor muzieklessen ofzo. Dat is het hem niet waard. Voor jou lijkt me dat de muzieklessen voor je dochter onaantasbaar zijn. Ik vraag me af of dat is omdat dat bij haar opvoeding in de zin van muziekale vorming hoort of dat ze het ook echt zo leuk vind.

En net zo als bij muziek wegen wij ook de andere uitgaven af. Nooit iets op terasjes nemen spaart een aardig duit uit. Weinig luxe, goedkoop eten. Vakanties zijn zeer goedkoop bij familie, maar dan hebben we ook het geluk om familie in Zuid-Italië te hebben wonen vlak bij de parchtigste stukjes zee. Dus dat kan ik niet een erge opoffering noemen.

Voor als nog is het bij ons zo geweest dat het geld wat we aan zwemmen hebben besteed dat dubbel en dwars waard was en we het liever daaraan besteden dan aan andere dingen. Gewoon om het enorme plezier wat ze er aan hebben en de grote voldoening die ze er uit halen. Die afweging moeten jullie gewoon ook maken.
En ja, je zult je dochter welke keus je ook maakt iets ontnemen. Doet ze de tennis-selectie niet dan ontneem je haar de kans om beter te worden en er veel plezier aan te beleven. Doe je het echter wel dan ontneem je haar wat anders. Ik ken namelijk niemand die sport op selectie-niveau er zomaar even bij doet. Hoe dan ook komt het wat tijd en geld betreft over het algemeen in plaats van andere dingen. Ann jullie de beslissing welke andere dingen dat kunnen zijn en of het haar (en jullie) dat inderdaad waard is.

Maylise

Maylise

29-06-2013 om 13:41

Lastig

Tennis is inderdaad sowieso al niet de meest goedkope sport al valt het op hobby niveau allemaal wel mee. Bij mijn dochter op de tennisclub heb je ook een apart 'selectie' groepje. Wat ik er van weet is dat dit inderdaad veel investering vraagt aan de ouders; zowel tijd als geld. Met 3x per week trainen ben je er natuurlijk nog niet. Deelname aan toernooien is ook niet gratis.Ze hebben hier vaak wedstrijden, toernooien en de ouders gaan dan eigenlijk altijd mee want vaak is het niet naast de deur dus dan ben je het hele weekend weg. En naar mate je verder komt zal daar nog extra (privé) les bijkomen, tennis kampen, master classes en weet ik veel. Op een gegeven moment is er wel sponsoring te vinden maar voordat je op dat niveau zit ben je wel weer een paar jaar verder. Natuurlijk hoef je dat allemaal niet te doen maar als je echt wil dat ze de top kan bereiken dan is dat flink investeren. Wil zij die top helemaal niet bereiken dan is het ook maar de vraag of je haar nu aan die selectie deel moet laten nemen als jullie er zoveel voor moeten opgeven.

Als jullie daardoor niet op vakantie kunnen dan benadeel je daar je ook je andere kind mee. Als jullie daarnaast ook nog zoveel meer tijd kwijt zijn aan je dochter hobby dan is de balans in het gezin wel heel oneven. Eventueel kan je er natuurlijk voor kiezen om haar met muziek te laten stoppen maar als ze ook daar van geniet zou dat ook best zonde zijn. Dan vind ik het al met al best veel gevraagd van jullie.

Als het nou gewoon 3x per week trainen was en het bedrag niet al te hoog dan zou ik haar gewoon laten gaan en zien waar het schip strand. In dit geval zou ik het echter niet zeker weten. Ik zou het niet echt fijn vinden om mijn andere kinderen te benadelen voor iets waar het kind uiteindelijk niet eens in verder zal gaan maar puur voor een hobby.

Cersei

Cersei

29-06-2013 om 15:18

Nog een praktische tennistip

Gaat je kind serieus door met tennis, dan kun je er aan denken om zelf een bespanapparaat te kopen. Het speelt veel fijner met precies de goede snaar en spanning. En je hebt geen stress en kosten als ze tijdens een toernooi haar bespanning kapot slaat. Hier verdiende zoon zelfs een leuk zakcentje door voor andere mensen hun racket te doen toen hij ouder was.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.