Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

31-03-2016 om 11:39

Spoedvraag kleding uitvaart

Ik heb maandag een begrafenis en kom er net achter dat ik maar één zwarte broek heb. Ik denk dat de broek niet per se zwart hoeft te zijn, maar de rest van mijn garderobe bestaat uit jeans en dat lijkt me niet geschikt.

Probleem: die zwarte broek is strak. Het is geen legging, wel gewoon broekenstof zeg maar, maar model is skinny. Als ik daar nou een nette grijze blouse op draag, die tot over mijn billen komt, en nette zwarte laarsjes, is dat dan netjes genoeg?

Mijntje

Mijntje

31-03-2016 om 11:45

Ik zeg ja Helemaal goed.
Het ligt ook een beetje aan de overledene/familie, maar met zwart/grijs zit je altijd goed.

Noet

Noet

31-03-2016 om 11:46

zwart

willen ze perse zwart? Of is stemming en netjes prima.

Volgens mij kan de combinatie uit je beschrijving prima, het gaat er om dat je er bent.

lijkt me prima

en een nette jeans met een jasje kan ook hoor. Hangt een beetje af van de familie, wat hun stijl is.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

31-03-2016 om 11:49

Hangt er vanaf

Wat voor een soort familie is het? Hoe na sta jij bij de overledene?

Bij mijn schoonfamilie zou het prima zijn. Die komen gewoon in spijkerbroeken en zo op uitvaarten. Maar dan moet het wel zwart zijn.

Bij mijn eigen familie is een rok toch wel een vereiste. (voor een vrouw dan) Maar daar mag donkerbruin of -blauw ook. Zo lang je maar een rok draagt. Geen sieraden, geen make-up. Hakken mogen wel, maar niet te hoog en geen naaldhakken. Een hoedje hoeft niet per se, maar naaste familie draagt vaak wel een hoed.

Bij beide families geldt, dat het feit dat je er bent, toch nog wel belangrijker is, dan hoe je eruit ziet. Gelukkig wel.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

31-03-2016 om 11:58

Strak

Het gaat om naaste familie van een goede vriend van me. Denk dat het vrij informeel is allemaal, maar weet dat niet zeker.

Ik twijfel vooral omdat de broek zo strak is. Hoop dat een lange blouse (die heb ik dus wel) het voldoende netjes maakt. Op de eoa manier voelt een strakke broek niet zo netjes. Maar in een spijkerbroek voel ik me helemaal misplaatst.

Hoe strak?

Er is toch weinig mis met strak? Tenzij het een gevalletje camel toe betreft. Maar ja, de enige gepaste plek daarvoor is de kliko.

Ik heb al heel wat begrafenissen meegemaakt, van randkatholieken tot zwarte kousen met hoedje gereformeerde bond richting gekrookt riet. En ook bij de laatsten werd ik niet aangekeken op een lange broek.

Mrs. Robinson

Mrs. Robinson

31-03-2016 om 12:56

Camel toe

Neu, dat niet - en bovendien hangt daar die blouse overheen .
Blijkbaar voel ik geheel verkeerd aan dat strak (in de zin van skinny) niet zo netjes is.
Bedankt!

Tango

Tango

31-03-2016 om 19:41

Kan prima hoor.

Lijkt me een prima outfit hoor. Ik zou niet speciaal iets gaan aanschaffen alleen voor een begrafenis als je het verder nooit meer aan trekt. Dat doe ik zelf ook eigenlijk nooit.
Een spijkerbroek zou ik ook niet echt een probleem vinden, als het er maar niet eentje met gaten is. Dat vind ik echt niet kunnen, maar zelfs dat zie je tegenwoordig.

Ely

Ely

31-03-2016 om 19:49

Mijn tip

Het lijkt mij een prima outfit, wat ik erbij zou doen is een klassiek sieraad of sieraden. Geen lange zwabberketting met pluimpjes oid maar ingetogener. Dat kan zo'n outfit net ff wat netter maken. Vind ik.

Minke

Minke

31-03-2016 om 21:35

Stemmig

Ik ga ook altijd 'bewust gekleed' naar een begrafenis, maar ben toch vaak een beetje overdressed. Heel veel mensen lopen er eigenlijk bij alsof ze net van hun werk komen, met normale (wel nettere) kleding. Dus lang niet allemaal donker of stemmig, ook gewoon kleurrijk, fladderig (of juist skinny ) of (nette) jeans.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2016 om 22:17

Directe familie

Wij hebben het afgelopen 1 1/2 jaar (zo'n beetje) afscheid genomen van mijn schoonouders en kinderen en kleinkinderen waren hierbij echt piekfijn gekleed. De mannen in pak (zwager en neven zelfs in plechtige zwart pak met wit over hemd). De vrouwen in zwart/grijs, groen/zwart-ig, op een na, zij kwam in mijn ogen in te nonchalante kleren. Slobberspijkerbroek, fleecetrui. Ik zou zo niet eens naar mijn werk 'durven'. Maar goed, het is een best mens, als dit nou haar zwakke punt is, dan zij het maar zo. Dit valt in de rubriek 'Erger u niet, maar verwonder u slechts.'

Ík vind, dat je op een begrafenis wel moet zien dat je rekening houdt met de gelegenheid. En dan is een donkere broek prima. Of een spijkerbroek geschikt is, vind ik een twijfelgeval. Het hangt een beetje af om wie het gaat. Directe familie, die eventueel achter de kist aanloopt en vooraan zit... ik zou het niet doen, voor gasten kan het iets minder officieel (vind ik), als het maar een nette liefst wat donkere (spijker)broek is en de bovenkleding ook gepast is.

Vrouwen in rok/jurk, vind ik niet meer zo van deze tijd. Ik doe het wel, zo ben ík, maar ik zie het niet als harde voorwaarde.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2016 om 22:19

Rok

Vrouwen in rok/jurk, vind ik niet meer zo van deze tijd. ===

Hier bedoel ik mee dat je stelt dat het zo moet.

Yaron

Yaron

01-04-2016 om 19:59

zwart met kleur

Ik heb een paar jaar geleden een zwarte broek met bijpassend jasje gekocht voor de begrafenis van m'n schoonmoeder, niet strak, maar dat is omdat ik me daar niet prettig in voel. Ik droeg er een roze t-shirt bij, schoonmoeder haar lievelingskleur was roze en dat vond ik wel een mooie gedachte. De begrafenissen erna heb ik steeds deze kleren aan met een licht gekleurd t-shirt, het hoeft meestal niet meer zo zwart/wit/grijs te zijn, maar met een spijkerbroek voel ik mijzelf niet netjes genoeg, terwijl ik mij er niet aan stoor dat anderen die aanhebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.