Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 08:13

Spelling op facebook

Zojuist gezien: "Eindelijk me propedeuse ondertekend en ontvangen!"

Afpakken maar weer?


Hortensia

Hortensia

02-11-2015 om 08:52

Tja...

Ik heb door de jaren heen wel vaker academisch geschoolde mensen taalkundige uitglijers zien maken waar je stil van wordt. Maar gelukkig hebben zij weer andere talenten. Anders had deze persoon nooit "me propadeuse" gehaald

Endredacteur

Endredacteur

02-11-2015 om 09:13

je kan het ook zo zien

Maar het voltooid deelwoord heeft wel een d!

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 09:58

maar

Wat ik me (!) vooral afvraag: is het nu facebooktaal of komt er straks in de sollicitatiebrief ook onderaan te staan: "In de bijlage me cv". Met andere woorden: spreken ze een andere taal op facebook (vind ik prima) dan in de 'echte samenleving'?

Angela67

Angela67

02-11-2015 om 10:05

onze taal

als er een tendens zou zijn naar het gebruik van 'me' op andere manier dan zou Onze Taal daar wel iets over zeggen. Dus nu het bij die link niet vermeld staat lijkt het me niet opportuun om dit onderaan je brief te schrijven. Maar ik vermoed dat degenen die 'me' op deze manier schrijven niet op de site van Onze taal kijken.
gr Angela

Katniss

Katniss

02-11-2015 om 10:51

Verschrikkelijk

Mijn dochter in 5 vwo krijgt wel eens berichten van klasgenoten met dit soort spelling. Ze doen het ook in werkstukken e.d. Vreselijk en onbegrijpelijk. Volgens mij denken ze dat het modern of stoer is, of zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2015 om 11:05

Me CV!

Ben er bang voor Jamie.

Als ik dat hier in huis een puber hoor zeggen, ga ik nog net niet slaan....

Thursday Next

Thursday Next

02-11-2015 om 11:16

of...

ik ben me cv maar is lkkr aan het update geweest, staat hieronder!

Jamie

Jamie

02-11-2015 om 11:45

ohja

Dat zag ik hier ook inderdaad net op OO: lkkr en jmmr. Waar slaat dat nu weer op? Zeker gezien het feit dat er ook woorden worden gebruikt als 'ongeacht' en 'wederzijdse communicatie', 'elastiekje' en 'regelmatig'. Om het afkorten lijkt het dus niet nodig, we hoeven het hier niet in 140 tekens te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2015 om 00:43

Dochter

Mijn dochter doet het ook en zij zit op het HBO. Het is ´snelle´ chattaal naar mijn idee. Net als lkkr en jmmr. Het scheelt typen. In reacties op fora e.d. stoort het mij best als mensen dit doen. Hoe ´ze´ het onderling via het chatten via whatsapp of messenger willen doen, moeten ze maar zelf weten. Ik heb de indruk dat mijn bij officieel werk wel de juiste schrijfwijze hanteert. Ze kreeg laatst een enorm compliment over haar schrijfstijl. Ze heeft talent volgens de docent.

Jamie

Jamie

03-11-2015 om 08:50

Kaaskopje

Maar waarom zou je in een epistel van 200 woorden jmmr en lkkr gebruiken als je verder alle andere woorden wel helemaal uitschrijft?

carootje

carootje

03-11-2015 om 09:34

oe ja, verschrikkelijk, dat ge-'me'

inderdaad veel op fb, maar ik heb gehoord uit betrouwbare bron dat het ook veel in stageverslagen van HBO-leerlingen voorkomt!
Dus ik vrees dat er een generatie opgroeit die gewoon denkt dat dat zo hoort. (hoewel, ik zie het ook bij leeftijdsgenoten...)

En als je dan sneller wil typen, zou ik liever 'mn' ipv 'me' zien, dat klinkt in elk geval alsof je het wel begrepen hebt.

Carootje.

Maar is het nou: "als je sneller wil typen, of, "als je sneller wilt typen.".

Ik vind het ook maar lastig, dat Nederlands. Op school vroeger prima cijfers ervoor, maar ik schrijf tegenwoordig te weinig.

Me of mijn weet ik dan weer wel, puberzoon gebruikt ook me overigens.

carootje

carootje

03-11-2015 om 14:15

Wil(t)40

Haha ja natuurlijk is het wilt, maar ik wilde gewoon sneller typen

Ja je moet natuurlijk altijd erg opletten als je commentaar op spelling gaat geven, hier had ik even niet over nagedacht.

Maar ik vind deze fout toch veel minder storend dan die 'me', het 'klinkt' (leest) gewoon zo onnozel, maar dat is dus mijn persoonlijke mening. Of allergie.
d/t fouten probeer ik me al niet meer aan te ergeren, tenzij in officiële stukken of lesmateriaal.

carootje

carootje

03-11-2015 om 14:17

oh ja

en dat woordgrapje met je naam is natuurlijk wel heel flauw, nu al spijt van

Nee, leuk Carootje!

Eindelijk weer eens lol op OO.

Dees

Dees

03-11-2015 om 16:19

Er zijn volwassenen die het niet alleen als schrijftaal gebruiken maar ook als spreektaal. "Ik ben lekker op vakantie geweest met me familie." Hoorde ik laatst zeggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-11-2015 om 16:25

Jamie

Joost mag het weten.

Ik zie in mijn eigen tekst overigens dat ik het hele woord dochter heb weggelaten. Ik heb echt de lastige gewoonte om verder te denken dan mijn vingers gaan, waardoor ik soms woorden weglaat.

Willeke

Willeke

03-11-2015 om 17:55

wil40

"Je wil" is niet fout, maar wel informeel. Past dus prima op een forum.

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/je-wil-je-wilt

Brigit

Brigit

03-11-2015 om 19:51

En met het werkwoord kunnen?

Geldt dat net zo Willeke, is -je kunt- de officiele vorm (het lukt me niet om een trema te maken op deze tablet vandaar dat die ontbreekt) en -je kan- mag ook maar is informeel?

Pug

Pug

03-11-2015 om 20:11

o.t. Brigit

Bij mijn tablet moet ik dan de letter die ik wil lang indrukken en dan komt er een menuutje met geaccenteerde versies. Geen idee of het bij alle tablets zo werkt.

Klopt Willeke.

Ik had hem intussen zelf ook opgezocht. Ook zo iets, formele en informele taal.
Je wilt, zo leerde ik het ooit. Maar informeel mag het zonder T. Tja, dat kregen we er niet bij op de basisschool, informeel Nederlands.

Op een forum is niet formeel, maar in een draadje over spelling val(t) het dan wel weer op. Carootje geeft dat zelf ook al aan.

Ik ben de laatste die iemand gaat verbeteren, spellingsfouten vind ik op een forum inderdaad niet belangrijk.

Emma

Emma

03-11-2015 om 22:41

Zolang je er in het HBO mee wegkomt zullen studenten het blijven hebben over "me propedeuse".

Nog iets: wat je steeds vaker ziet is "welke" als betrekkelijk voornaamwoord (ipv die of dat). Lelijk en pathetisch taalgebruik uit de jaren '30 van de vorige eeuw. Het wordt gebruikt door mensen die het erg graag goed willen doen.

Willeke

Willeke

03-11-2015 om 23:07

welke

oeoeoeoe jaaaah ....
welke als betrekkelijk voornaamwoord – VERSCHRIKKELIJK

Ik dacht dat het ook streekgebonden is?
In ieder geval wel klassegebonden, kleinburgerlijk (als die klasse nog bestaat haha, ook uit de jaren '30...): mensen die het te graag te goed willen doen. Sneu om dat af te keuren. Maar ik krijg toch de kriebels van dat woord.
In ieder geval probeer ik mijn afschuw te temperen met het idee dat het ook streekgebonden is, dat het gewoon niet mijn dialect is...
Maar het lijkt inderdaad of je het steeds meer ziet, vooral op Internet.

Weet je wat het is denk ik? Via Internet komen er je nu allerlei schrijfsels onder ogen die je vroeger nooit gelezen zou hebben, die zelfs vroeger nooit geschreven zouden zijn.
Meer (soorten) mensen zijn meer gaan schrijven, en we lezen de schrijfsels van meer verschillende mensen.
Dit vind ik op zich wel een vooruitgang!

Willeke.

Wat zijn soorten mensen? Ik ken er maar 2, mannen en vrouwen.

Zijn er dan nog meer soorten?

Willeke

Willeke

03-11-2015 om 23:24

wil40

Nee wil40, of je zegt dat er maar één biologische soort mens is (mannen en vrouwen behoren tot dezelfde biologische soort), of er zijn zoveel soorten mensen als je zelf wil onderscheiden

Geheel OT

Mijn dochter heeft netjes zonder dralen of hers haar propedeuse gehaald in 1 jaar maar het propedeusediploma en het P-in-1 feestje zijn precies in haar jaar voor het eerst afgeschaft....
Overigens dacht ik heel ouderwets dat je het als propaedeuse spelde.

Willeke.

Vind ik leuk! .

Expres of uit onwetendheid verkeerd spellen

Ik vind dat er twee categorieën zijn die verkeerd spellen, mensen die zich bedienen van een soort jongeren-internetspelling en mensen die het gewoon niet kunnen.

Jongeren die lkkr en jmmr gebruiken op social media of girl spellen als gurl zijn wat mij betreft creatief met taal bezig. Meestal weten ze ook prima hoe je die woorden normaal spelt. Mensen die d's en t's willekeurig gebruiken in werkwoordspelling, me in plaats van mij of 'ik ga maar is' schrijven kunnen waarschijnlijk niet beter. Eerlijk gezegd lees ik berichten van de laatste categorie met andere ogen dan correct gespelde berichten. Bevooroordeeld dus. Vaak klopt mijn vooroordeel wel.

skik

MamavanSenH

MamavanSenH

04-11-2015 om 21:10

Vooroordelen

Wat is er mis met mensen die het echt niet kunnen? Zijn die dan dom? Of mogen hoog opgeleide mensen geen taalfouten maken? Ik heb een IQ van 128 en een WO opleiding achter de rug maar ik ben ook licht dyslectisch. En hoewel ik heel erg mijn best doe en volgens mij ondanks mijn dylexie een hoop taalregels in mijn hoofd heb weten te stampen met wel wat weer moeite dan een ander maak ik nog steeds fouten. "Me" zal ik nooit typen of "is" waar "eens" hoort of bijvoorbeeld "na" en "naar" verwisselen (zie ik ook vaak) maar vooral werkwoordspelling, d of een t, blijf ik lastig vinden. Hoe vaak ik ook lees hoe het moet. Steeds denk ik dat ik het nu echt door heb, en dan blijkt toch weer dat ik het verkeerd doe. Net als dat ik moeite blijf houden met lange/moeilijke woorden en helaas ook met het correct gebruiken van spreekwoorden en uitdrukkingen.

Dus wat voor vooroordeel is dat dan? Niet iedereen is overal goed in. Je kan prima hoog opgeleid zijn en tegelijk veel moeite met taal hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.