Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tante Sidonia

tante Sidonia

13-06-2017 om 17:34

spelling

Hoe moeten kinderen nu nog goede spelling leren? Op internet staat alles bomvol met taalfouten, maar nu zag ik net in een winkel een wenskaart met een fout:
'Wij wensen jouw een fijne verjaardag.....'
Hoe zit dat, ben ik nu zo'n zeur of vindt niemand dit echt nog belangrijk?

Half a twin

Half a twin

13-06-2017 om 17:38

erger mij groen en geel

Zelf in lesboeken komt dochter (geen ster in spelling) fouten tegen. Dus ja gern idee hoe ze het correct moeten leren als het zelfs in schoolboeken niet goed gaat met de spelling.

Lou

Lou

13-06-2017 om 17:44

Toch leren

Het is lastig inderdaad, kijk maar eens op de site van taalvoutjes, daar zie je allerlei reclameborden en zo met de meest hilarische spellingen. Ik vind het zelf wel belangrijk om goed te spellen en gelukkig mijn dochter ook, maar je hebt gelijk, het valt niet mee met al die spelfouten overal om je heen.

En om antwoord te geven op je eerste vraag: hopen op goede docenten, en zelf bijbrengen natuurlijk, veel meer kun je niet doen.

Vogel

Vogel

13-06-2017 om 22:22

Lezen!

Of eigenlijk: hopen dat je kind van lezen houdt.
Met de dreigende lerarentekorten zie ik de bui al weer hangen: nog meer mensen met mbo-achtergrond voor de klas, zij-instromers, de pabo of lerarenopleiding in twee jaar... Ik houd mijn hart vast voor de kwaliteit van het onderwijs.

Dees

Dees

14-06-2017 om 11:21

Boekjes van de action

En toch de mensen die zich er aan ergeren doen zelf ook niet echt hun best om foutloos te schrijven, ook hier niet.

Ik denk dat de kinderen het op school wel goed leren. Ik weet ook dat als ik boekjes bij de Action en soortegelijke winkels haal dat het barstens vol fouten staat. Hoe dat komt? Nou volgens mij zijn de boekjes van de action rechtstreeks door een vertaalmachine gehaald en vluchtig aangepast en afgedrukt, wat wil je ook met boekjes van 99 cent.

Ja, lezen

Leesboeken bevatten volgens mij nog steeds de minste spelfouten (hoewel dat dus tegenvalt bij dumpboeken van de action, blijkbaar). In winkels of op internet komen bepaalde spelfouten zo vaak voor dat het bijna gaat lijken of het zo hoort. Als dat je wereld van "lezen" is, dan ziet de toekomst er inderdaad somber uit.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2017 om 14:00

Sidonia

Ik ben ook zo'n zeur. Mensen weten echt het verschil tussen jou en jouw niet meer en hoe moelijk is dat nou helemaal?

In het Engels doen ze het daarentegen nooit fout:

Jou you
Jouw your

Mij me
Mijn my (m'n)

Maar daar hoor je het verschil.

En 'zon' vs zo'n vind ik ook zo vreselijk. de hele betekenis van een woord verandert erdoor.

Maar in het Engels is your/you're en their/they're weer een beruchte.

skik

Tine Winkel

Tine Winkel

14-06-2017 om 22:09

in het Nederlands hoor je ook verschil als je jou vervangt door u:
het boek is van (jo)u, het is (jo)uw boek.

b.

b.

14-06-2017 om 22:47

Is het erg?

Zelf irriteer ik me ook aan spelfouten. Zeker aan spelfouten in bijvoorbeeld de nieuwsbrief van school. Maar de laatste tijd denk ik ook. Hoe erg is het dat er een spelfout instaat. Iedereen snapt wat er bedoeld wordt met jouw of jou verjaardag. En het belangrijkste van taal is toch dat de boodschap die je wilt communiceren door de andere partij begrepen wordt? En die word(t) met een t of dt echt wel begrepen. Misschien moeten wij onze energie niet meer stoppen in het ons er aan ergeren.

Zo vraag ik me af waarom er nog zoveel tijd wordt gestoken in schrijf onderwijs/handschrift. Hoevaak schrijf je als volwassene tegenwoordig nog iets op dat niet door jezelf wordt gelezen ?

Zeur

Zeur

14-06-2017 om 23:07

Aaaarrggghhhhh

Irriteren aan
Dat valt in de categorie nagels over een schoolbord.

Taalnerd

Taalnerd

15-06-2017 om 11:22

Erg ja

Ik heb inmiddels kromgegroeide tenen.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-06-2017 om 12:10

Tine

Ja, klopt, da's nog makkelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.