Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

knor

knor

02-06-2016 om 13:01

social media

Net kwam er op facebook de aangifte van Sylvana Simons tegen racisme voorbij. Ik las een aantal reacties en werd gewoon onpasselijk van de taal, de haat, de grofheid, wat mensonwaardig. En dit is maar een voorbeeldje, iedere keer als ik ergens een discussie lees over wat dan ook eigenlijk (zwarte piet, vluchtelingen, Rutte, Douwe Bob, Europese Unie etc. etc. etc.) komt er toch een hoop bagger en vooral totaal gebrek aan zelfbeheersing voorbij, ongelofelijk. Wat is er aan de hand in deze maatschappij? Ik lees maar zo min mogelijk, maar zelfs bij een discussie van mijn 'beschaafde' vrienden op facebook vond ik de toon al gauw heel naar en bot worden. Is het misschien zo dat door het 'snel je statement maken' op de social media de nuance gewoon helemaal verloren gaat? Wordt er nog wel verbaal gediscussieerd, met wat uitdiepen van standpunten en respect voor elkaars mening? Leren de kinderen dat nog op school? Ben er echt triest van moet ik zeggen. Het gaat me overigens helemaal niet om Sylvana Simons, dus daar alsjeblieft geen discussie over.

tante Sidonia

tante Sidonia

02-06-2016 om 13:04

nee

die beschaafdheid is soms ver te zoeken he!?
Maar je kunt het als aanknopingspunt voor je kinderen gebruiken: bespreek met hen hoe het niet moet; gebruik het als voorbeeld om aan te geven hoe jammer het is als mensen zo met elkaar omgaan en geef vooral ook aan hoe het dan wel kan.

Theeleut

Theeleut

02-06-2016 om 14:09

Het is vreselijk

maar deze mensen krijgen ook een platform. Bij vele nieuwsberichten over met name gevoelige zaken kan je een reactie achterlaten. Misschien moeten kranten daar eens mee stoppen? Blijft er nog genoeg over maar goed, dat is al een stap vooruit lijkt mij. Het is ook ontzettend laagdrempelig allemaal en ook redelijk anoniem. In het verleden las ik weleens wat reacties maar daar ben ik al mee gestopt.

lieverdje

lieverdje

02-06-2016 om 14:16

anoniem?

maar facebook is dan weer niet anoniem. Ik snap die mensen al helemaal niet dat ze op facebook zo durven te praten....

tante Sidonia

tante Sidonia

02-06-2016 om 14:31

ik snap niet

dat ze zo willen praten....

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 14:32

ik vind het echt erg

Knor, ik begrijp je helemaal. Ik heb zelfs mensen die ik al lang kende/dacht te kennen ontvriend omdat daar opeens een taal uit bleek te komen (in dit geval m.b.t. vluchtelingen) die ik niet wil horen.

Begrijp me goed, iedereen heeft recht op een mening. En als iemand een mening heeft die dwars op die van mij staat, en dat beschaafd weet te onderbouwen zonder de helaas zo bekende onderbuiktaal, dan respecteer ik die mening.

Het geldt overigens niet alleen bij hete hangijzers als Sylvana, Zwarte Piet en de vluchtelingen. Ik heb een tijdje als ontspanning bedoelde pagina's gevolgd (denk aan damesbladen, televisieprogramma's). Maar ook daar kreeg ik al gauw de indruk dat de dwarsdoorsnee van Nederland uit schreeuwende, ontevreden mensen bestaat.

Ik heb de afgelopen jaren mijn FB-vrienden tegen het licht gehouden en besloten dat ik deze negativiteit niet in mijn leven wil. Een aantal mensen, die zich regelmatig verlaagden tot dit niveau en mensen aanvielen die hun mening niet deelden ontvolgd. Niet geblokkeerd, maar gewoon niet meer in mijn lijstje. Enkelen reageerden daar behoorlijk gestoord op. Ik moet bekennen: het heeft me geschokt. Zeker omdat ik dacht dat het normale, gezond denkende mensen waren.

Ik probeer me er zoveel mogelijk tegen af te schermen, want ik word er serieus ziek van. Echt ziek. Wat brengt Social Media bij een aantal mensen toch het slechtste naar boven...

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 14:33

Aanvulling

Gelukkig bleken er nog heel veel mensen op FB die wel op een beschaafde manier hun mening konden zeggen! En met hen kan ik ook op een beschaafde manier van mening verschillen

Li

Li

02-06-2016 om 14:55

Heerlijk om geen FB te hebben...

Wijngaardenier

Wijngaardenier

02-06-2016 om 15:07

lastig

Even onder een andere nick; ik werk in de kerk, en een aantal kerkmensen zitten ook bij mijn vrienden. Ik dacht, dat is wel handig, maar ik lees nu uitlatingen van sommigen van hen die ik liever niet wil lezen...
Ik vind het echt heel lastig, omdat ze in de dagelijkse omgang heel plezierig zijn. Maar gaat het om Zwarte Piet of om vluchtelingen dan lees ik in hun postings een verongelijktheid en een negativiteit, echt heel akelig. Ik heb dan ook maar besloten deze mensen te blokkeren, want het gaat echt ten koste van mijn openheid naar hen toe.

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 15:11

Het kan heel leuk zijn. Mits je de reaguurders, klagers, jankers en stokers eruit filtert.

Ik heb mijn FB-muurtjes vrij hoog opgetrokken en dan is het heel prettig. En vooral leuk!

Hortensia

Hortensia

02-06-2016 om 15:12

Wijngaardenier

Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, inderdaad. Voordeel is dat je nu hun echte kant kent.

Wijngaardenier

Wijngaardenier

02-06-2016 om 15:18

Hortensia

Voor een deel is dat ook zo Hortensia. Of iets anders: die verongelijktheid is óók een kant van hen, evenals hun hartelijke kant. Zoals we denk ik allemaal meerduidige kanten hebben!

Paddington

Paddington

02-06-2016 om 15:24

Mijn informatie

omtrent de uitlatingen op FB naar Sylvana Simmons is gelukkig beperkt tot wat er in het nieuws is geweest.

Ik heb een select gezelschap op FB, die gelukkig zich verre houdt van dat soort uitlatingen. Zelfs als zijn er een paar die ik via een spelletje heb ontmoet.

Mijn dochter is gelukkig ook voorzichtig met FB, ondanks dat ze wel een duidelijke mening heeft.

Ik denk dat mensen het op FB durven te zetten, daar het toch voelt als ver weg/veilig/niet direct confronterend. Het lijkt zo anoniem, al is dat minder het geval dat vele denken.

Mijn dochter leer ik dat alles wat je op FB schrijft over iemand, tegen iemand, je ook in zijn/haar gezicht moet durven zeggen. Helaas zijn er genoeg mensen die er anders over denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2016 om 16:54

Nu ik zoveel tijd heb

Zit ik ook uitgebreid op Facebook en daar reageer ik ook uitgebreid als ik daar de noodzaak toe voel.

Horensia: Ik probeer me er zoveel mogelijk tegen af te schermen, want ik word er serieus ziek van. Echt ziek. Wat brengt Social Media bij een aantal mensen toch het slechtste naar boven...

Dat doe ik dus juist niet. Misschien is dat ook weer het uiterste, maar ik kan het gewoon niet laten om te reageren in de hoop dat ze de belachelijkheid zien van wat ze zeggen. Het doet mij ook oprecht niets als ik een bak vol hatelijkheden terug krijg. Ik beleef dat meer naar alsof ik een soort amateur-antropoloog ben, dan dat ik mij persoonlijk aangevallen voel. Maar in het algemeen genomen, vind ik het uitermate zorgwekkend hoe dit fenomeen zich ontwikkelt. De geest is uit de fles en laat zich niet meer terugstoppen. Ik vrees voor een regering waarin dit soort mensen oververtegenwoordigd raken. Wat betekent dat voor onze samenleving? Ik schaam me voor het gedrag van mijn landgenoten.

MamavanSenH

MamavanSenH

02-06-2016 om 20:45

Ik heb een profiel op FB maar doe er bijna niets mee. Heel soms log ik eens in maar dan zie ik reacties voorbij komen waarvan mijn nekharen overeind gaan staan. En dan weet ik weer waarom ik nooit inlog. Ik word daar gewoon verdrietig van. Reacties op nieuwsberichten lees ik ook nooit. Mensen zijn zo enorm onbeschoft op het internet. Ik ga me soms bijna schamen dat ik ook een mens ben als ik zie hoe de gemiddelde mens zich online gedraagt.

knor

knor

03-06-2016 om 07:16

Wat mij betreft zijn er nog steeds veel leuke kanten aan facebook. Omdat ik in het buitenland woon is het ook een lijntje met vrienden en familie in Nederland. Het is meer dat ik dan eens doorklik naar een nieuwslink of op een blog terechtkom en daar dan die walgelijke reacties lees. Ik kijk dan wel eens op het profiel van zo'n schreeuwlelijkerd en dan blijkt het vaak een keurige huisvader te zijn, trots op z'n kindjes en lid van de plaatselijke korfbalclub, bizar. Dat er onder dat keurige laagje lak van buiten zoveel onvrede (en domheid) zit. En ik denk ook dat copieergedrag een rol speelt, omdat anderen zich zo verbaal laten gaan 'mag' het blijkbaar en gaan we gewoon met z'n allen los en gaat zoals kaaskopje zegt de geest uit de fles. Best beangstigend eigenlijk. Goed van je kaaskopje dat je toch blijft reageren, hopelijk 'raak' je daar toch weer mensen mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 14:54

Lieverdje

Op Facebook zitten, vooral bij die nationalistisch getinte bijdragen, best veel nep-accounts. Ik kijk wel eens wat voor mensen er reageren en het komt niet zelden voor dat je dan uitkomt bij een account met historie, wapperende Nederlandse vlaggen of Hollandse leeuwen, met hooguit wat interesses die het nationalistische gedrag alleen maar verder verduidelijken. Die mensen schrijven dus niet open en bloot onder hun eigen naam, dus even goede vrienden met iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.