Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Elvira

Elvira

30-11-2013 om 11:56

Sinterklaas toen en nu

Gisterenavond heb ik gezellig met mijn 2 dochters, 6 en 11 mijn fotoboeken doorgebladerd. Dit was enorm leuk om te doen, zeker dat ik zelf de foto's al zeker 10 jaar niet meer gezien had. Daar zaten ook foto's in, van de sinterklaas viering van 1984 (ik was toen net 4). Mijn dochters keken met open ogen naar de cadeaus die ik en mijn zus toen gekregen: Een kappop (zo'n onthoofd ding op een plaat), rolschaatsen, het logo spel, met van die plastic steentjes die een figuur vormden als je vragen goed had, een speelboom die open ging, maar ook kleding, pennen, kleurpotloden en schriften. Het viel mijn dochters vooral op dat er weinig "batterijenspul" bij zat. Maar wat ze wel grappig vonden is dat tussen toen en nu veel hetzelfde was gebleven, in de pyjama's op de grond uitpakken, overal verscheurd inpakpapier over de vloer.
Vooral de opmerking van mijn jongste op de foto van sinterklaasochtend: "waarom had jij een bikini aan?", "dat was geen bikini, dat was mijn luier". Heerlijk dat jeugdsentiment

Tigress

Tigress

30-11-2013 om 12:26

Nog langer geleden...

Ik heb foto's van de jaren 60. Er staan niet zozeer cadeaus op als wel zeer gedateerde kinderen, ouders, ooms en tantes. Want het was een echt familliefeest. Nu ik het weet, begrijp ik waarom Ome Jan en Tante Truus er niet bij zijn. Ome Jan was nl de Sint en Tante Truus was Piet. Als kind nooit gezien dat Zwarte Piet borsten had...

mamika

mamika

01-12-2013 om 10:42

leuk!

Heerlijk dat sentiment! Hier ook altijd eerst een kinderfeest (ben van 1966)en daarna ingewijd in het feest van de volwassenen met surprises en gedicht. Een sint met blauwe oogschaduw (foutje tante), een zwarte piet met zwangere buik; ik voelde me zó slim en zo 007 toen ik dat ontdekte!
Moest ik toch een keer erna (met oom als sinterklaas) sinterklaas een kusje geven en ik wist niet waar, want die baard zat tot zijn oogkassen. Ik wilde het haar wat platduwen en ineens zat de baard op zijn kin en werd ik ineens van de schoot van Sint getorpedeerd omdat die zich een rotje schrok.
De grote wasteil vol kadootjes voor de kachel, nuttig en vermaakspul door elkaar.

Cadeautjes

Voor mijn zoon waren de cadeautjes in zijn kindertijd niet veel anders dan die van mij of zijn vader. Loco,auto met garage, lego, kap/make-up poppen (voor nichtjes), stiften, een leesboek en knutselspullen zijn toch nog gewone kindercadeautjes? Bij inter toys ligt dit alles gewoon op de schappen. Ik zie in mijn familie, ouders met dochters, nog veel dezelfde spullen voorbij komen die ik ook kreeg.
Maar goed, ik hou niet van speelgoed wat veel herrie maakt door alleen maar op een knop te drukken, dan kijk je toch naar andere dingen. "Batterijen speelgoed" was er inderdaad niet veel in mijn kindertijd.
Ik ben van dezelfde leeftijd als Mamika dus dit herken ik zeker:
"De grote wasteil vol kadootjes voor de kachel, nuttig en vermaakspul door elkaar."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.