Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

22-12-2014 om 21:04

Serious request doel

https://www.facebook.com/Ikheberschoongenoegvan/photos/a.218535511630993.1073741828.218528228298388/419817421502800/?type=1&theater

Er zijn dus mensen die vinden dat SR aandacht moet besteden aan goede doelen in ons land waar 1,5 miljoen mensen in armoede leven, niets te eten hebben, geen dak boven hun hoofd hebben. Ze vinden dat we onze naasten eerst moeten helpen voor we aan de rest van de wereld beginnen.

Ik begrijp dat niet zo. Het is toch niet verplicht om aan SR je geld te geven? Ik vind dat je met 3FM een doelgroep bereikt die over het algemeen niet zo bezig is met goede doelen maar waarom dat dan een doel om de hoek moet zijn is mij een raadsel.

What's next? Geen geld meer ophalen voor de nierstichting want eerst moet het geld naar die mensen in armoede? Geen geld naar Unicef?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2014 om 23:39

Eigen volk eerst

Ik hoor dit soort geluiden ontzettend vaak. Het irriteert mij behoorlijk. Ik ben altijd weer blij dat ondanks dit soort 'azijnpissers' er nog genoeg mensen blijken te zijn die een actie als Serious Request wel steunen.

amk

amk

22-12-2014 om 23:48

wat mij ergert aan sr

is dat met publiek geld steeds dezelfde grootverdiener onder de goede doelen wordt gesteund.
Laat ze elk jaar een andere van de samenwerkende organisaties achter giro 555 nemen bijvoorbeeld.
Of bv meerdere doelen, een Nederlands doel, een europees doel en een doel buiten europa.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-12-2014 om 00:15

Amk

Het staat 3FM toch vrij om zich aan een bepaald doel te verbinden? Bij ons in de stad is het Glazen Huis voor een Nederlands doel georganiseerd, voor de Voedselbank. Prima initiatief. Daar heb ik óók niets op tegen. Elk initiatief wat bedoeld is om het leven van een ander mens, waar ook ter wereld, een beetje beter te maken, kan ik niet als iets negatiefs zien. Wie er mee zit dat zo'n actie niet voor Nederland zelf is, kan er ook voor kiezen om iets aan een andere doel te geven. Serious Request steunen gaat nog steeds op vrijwillige basis.

amk

amk

23-12-2014 om 00:20

kaaskopje

daarom krijgen ze idd van mij ook geen bijdrage.

Ik vind wel dat een publieke omroep, betaald uit belastinggeld niet steeds dezelfde grootverdiener mag kiezen, zij hebben een publieke functie en moeten wat mij betreft de publiciteit die zij genereren verdelen over meerdere maatschappelijke organisaties.

Op dit moment is het zeer eenzijdige sponsering.

Emmawee

Emmawee

23-12-2014 om 08:11

Facebook

Ik heb gisteren met enige verbijstering dat "ik heb er schoon genoeg van" affiche bekeken. Afkomstig van van een van mijn facebookvrienden. Ik kon er maar moeilijk van loskomen, moet ik toegeven.
Argumenten tegen SR zoals die van amk kende ik wel al. Het Rode Kruis heeft een wel erg goed betaalde directie. En de publieke omroep ook. En dan zouden mijn kinderen hun vrije tijd moeten besteden aan statiegeld ophalen of kaarten verkopen... Tja... Daar zit nog wat in, misschien. Als je niet in sprookjes gelooft.
Maar deze onfrisse kijk, zoals hier in de openingspost... daar kreeg ik echt een vieze smaak van. Ik had m niet verwacht. En niet dat ik het dan wegveeg, nee... Dan moet ik ook de commentaren lezen. Ben ik blij met elk weerwoord tegen deze Michel en verbijt ik mij nog verder als ik zie hoe mensen zijn actie schaamteloos ondersteunen. Ik heb nog geprobeerd een reactie te formuleren naar mijn Facebookvriend die dit erop zette, maar het is niet gelukt. Mond vol tanden.
Groeten, Maw.

Nastia

Nastia

23-12-2014 om 09:40

Ik vind...

Ik vind het Rode Kruis een prima doel. Het is een grote organisatie, wereldwijd opererend. Ik vind het duidelijk dat SR altijd met het RK samenwerkt, en in plaats van de organisatie alleen het doel veranderen.

Het salaris van de directeur vind ik trouwens reuze meevallen als je kijkt naar de taak, in elk geval is het (ruim) onder de WTI. Vind je het doel niets, dan geef je niet. Binnenlandse doelen vind ik dan weer niks.. in elk geval niet voor zo'n grote landelijke actie.

Mensen die hierover klagen snap ik niet.

Hortensia

Hortensia

23-12-2014 om 10:52

het is simpel/

Je geeft.

Of je geeft niet.

Voor beide opties zijn voors en tegens te bedenken die ieder voor zich mag gebruiken.

Bah

Ik heb het gevoel dat mensen die het met die facebookactie eens zijn zich beperken tot het delen van het plaatje, een like geven en het verder als prima excuus zien om niet aan SR te geven. Dat laatste is natuurlijk je volste recht, maar als je verder niets doet voor de minderbedeelde landgenoot niet heel oprecht. Doen alsof Nederlanders de miljoenen van SR harder nodig hebben dan de doelen waar die nu naartoe gaan getuigt van weinig realiteitszin. Wees maar blij dat hier geen malaria voorkomt, dat een zwangerschap en bevalling meer een blije gebeurtenis is en geen levensbedreigend risico en dat je als vrouw hier niet als gebruiksvoorwerp dient.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-12-2014 om 13:36

Skik en Emmawee

Helemaal mee eens...

Ook ik word erg ongemakkelijk van dit soort oproepen. En heb stilletjes het idee dat het vooral mensen zijn die toch al niet zo vrijgevig zijn. Lekker goedkoop ergens tegenaan schoppen en een mooie kapstop om lekker alles zelf te houden.

De ikke-ikke-ikke generatie.

Verder vind ik de naijver tussen de verschillende goede doelen ook mega irritant. Wordt de wereld beter als er gekozen wordt voor 10 kleintjes ipv 1 grote? Persoonlijk vind ik het Rode Kruis nou juist een van de organisaties die het vertrouwen waard zijn. Ik denk dat nogal risicovol is om zo'n grote landelijke actie op te hangen aan een relatief kleine organisatie. Kunnen die dat allemaal wel waarmaken?

tonny

tonny

23-12-2014 om 14:58

akelige oproepen

goede bekende van ons werkt al geruime tijd voor Tear Fund (ook ontwikkelingswerk), en een tijdje terug riep hij op om te geven voor de actie tegen Ebola. Ook hij kreeg van een vroegere buurvrouw via FB de opmerking dat 'we' eerst de kinderen met kanker in Nederland moeten helpen, en de mensen van de Voedselbank, en dat de mensen in Afrika het zelf maar moesten uitzoeken'.
Net zoiets als wat jullie hier schetsen.

Ik vraag me dan af of die mopperaars dan inderdaad wél geven als het 'in eigen land' is of dat het alleen maar stemmingmakerij is.

Verder - ieder kiest zijn eigen goede doelen, passend bij het eigen budget en de prioriteiten die je stelt.
Ik heb geen principiele bezwaren tegen SR. Natuurlijk zit er een commercieel aspect aan, maar ja, waar zit dat nou niet, tegenwoordig. Als jongelui er een leuk dagje Haarlem van maken, wat is daarop tegen? Zo ontdekken ze jaar in jaar uit veel leuke Nederlandse steden waar ze anders misschien nooit zouden komen - win-win situatie.

Facebook

De meeste reageerders onder die facebookoproep zijn het er niet mee eens. Het is een gedachte die weleens opkomt maar verder niet veel betekent denk ik.
Er zijn natuurlijk nog wel andere dingen nodig om die oorlogsmisdaden tegen vrouwen en kinderen te voorkomen maar op zijn minst is het een statement en een druppel op de gloeiende plaat.

bieb63

bieb63

23-12-2014 om 16:56

wat mij betreft

We worden overspoeld door 'goede doelen' in welke vorm dan ook. Ja, daar word je wel eens zat van. Anderzijds, het is te triest voor woorden dat er zoveel ellende is. En punt is ook dat door al die goede (bekende) doelen, anderen belangrijke aandachtspunten, niet bekend zijn, of minder bekend zijn.
Ik heb dan ook geen enkel probleem met een actie als bijv. SR. Dat maakt de voedselbank niet minder erg en/of belangrijk. Laten we maar gewoon aandacht besteden aan alles wat erg en slecht is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.