Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Schots referendum

http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/live-scottish-independence-referendum-voting-4276290

Expres even wakker gebleven om de eerste resultaten te zien.
Er is een hoge opkomst bij de deelnemers die voor de microfoon gerapporteerd worden, meer dan 80%

In de voorspellingen een nipte overwinning voor de tegenstanders van onafhankelijkheid. Of een nipte overwinning voor de voorstanders.

In de nu gerapporteerde cijfers grote verschillen. Zal wel afhangen waar er gestemd is. Veel meer nee-zeggers dan ja-zeggers

Wel mooi om te zien hoe iedereen door elkaar heen krioelt en aan de tafels de stemmen zit te tellen. Democratie in actie.

De Friezen, FNP, zijn ook met een delegatie in Schotland.
http://www.eenvandaag.nl/buitenland/53890/referendum_schotland_een_voorbeeld_voor_friesland_

Hopen maar dat de nee-zeggers de overhand hebben anders wordt het nog een heel ander feestje in Europa. Andere regio's zouden ook wel zoiets willen. Wordt het een zootje.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2014 om 08:08

Hmm....

Het is nee geworden, maar ik denk dat de geest uit de fles is.

verwachting

Was de verwachting toch ook? Vooral oudere mensen maakten zich zorgen om hun pensioenen. Kennelijk kon het ja kamp niet duidelijk maken hoe ze dat gingen oplossen.

Shonagh, ben je daar?

Shonagh, volgens mij ben jij de OO-correspondent in Schotland, hoe is het daar? Iedereen met een enorme kater op het werk verschenen? (hetzij letterlijk, hetzij figuurlijk)

Ik heb het vrij fanatiek gevolgd de laatste weken, de paniek in Westminster was kostelijk om aan te zien, de vergelijking met een naderende echtscheiding drongen zich op ("Schat, blijf bij me, ik houd echt wel van je" ). Het stel blijft nu toch bij elkaar, maar als hij nu niet zijn best doet in de relatietherapie is het de volgende keer wel mis

Zowel in Londen als in Brussel zal de zucht van verlichting een windkracht 4 hebben bereikt, stel ik mij zo voor.

Wel goed, denk ik, dat er uiteindelijk een forse marge was. 45%-55% lijkt mij wenselijker dan 49-51.

Zelf vind ik het wel jammer, ik hoopte stiekem op een Yes, maar het is natuurlijk helemaal mijn zaak niet. Het is niet mijn land waarmee geëxperimenteerd zou gaan worden.

Groeten,

Temet

Lucerna

Lucerna

19-09-2014 om 12:35

*proest* Temet!

Wat een rake vergelijking!

Letterlijk met een kater?

Dus de mannelijke kat mee

Piano

Nou, ik bedoelde eigenlijk: ofwel een kater van de drank, ofwel hoofdpijn en een pesthumeur wegens een ongewenste uitkomst. Ik wilde eigenlijk typen: de echte kater voor het No-kamp en de figuurlijke kater voor het Yes-kamp. Maar ik vermoed dat ook velen in het Yes-kamp stevig hebben ingenomen en daar vandaag de gevolgen van ondervinden.

Groeten,

Temet

Ja sorry

ik snapte wel wat je bedoelde hoor, maar het stond er zo grappig.

Leen13

Leen13

19-09-2014 om 19:51 Topicstarter

Gevolgen van het referendum

http://www.torontosun.com/2014/09/17/what-happens-the-morning-after

De Canadezen, die ervaring hebben met de afscheidingswensen van Quebec leveren een aardig relativerend commentaar.
Ondanks mooie woorden en toezeggingen over meer autonomie zijn die beloftes voor Quebec nooit gerealiseerd. Wat overblijft is de 'status quo'.

"If Scots are looking for a lesson from Canada, they should understand that no matter what the No camp pretends, a No does not necessarily lead to any change and a Yes does not mean you'll end up with your own country at the United Nations.

A referendum is a political intrigue where the most Machiavellian politicians end up winning.

So, if you want absolutely no change, vote No.

If you are not afraid of the unknown, vote Yes.

If you are looking for a better deal for your people, keep scratching your head and keep drinking whiskey."

AneJ

Dat laatste is een slecht advies, vziw spel je Schotse whisky nou net zonder die e.

Ik las een tijdje geleden ergens dat ze in Quebec al meerdere referenda hadden gehouden, het houdt maar niet op, zodat dat nu bekend staat als het 'neverendum'

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

21-09-2014 om 23:26 Topicstarter

Canadees Temet

Denk ik. Of Quebecois.
http://www.whiskeywise.com/canadian-whiskey.html
"Canadian Whiskey - Once a giant Whiskey Nation, but not anymore!"

Neverendum.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.