Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Christel

Christel

03-01-2021 om 20:36

Rotonde nemen

Hoe geef je eigelijk het best gas op een rotonde? Als het wegdek nat is, heeft mijn auto(C2) de neiging om te slippen. Het gat van mijne auto schuift naar rechts, de snuit van mijne auto naar links, als ik een afslag neem. Vast doe ik iets mis, want de auto is goedgekeurd en de banden zijn echt nog goed.

IM

IM

03-01-2021 om 21:17

Minder gas

Als je auto slipt, rijd je te snel.

Ik heb altijd geleerd: oprijden, insturen, daarna pas heel klein beetje gas bijgeven.

Christel

Christel

03-01-2021 om 21:23

Minder gas

Ik rijd eigenlijk al heel langzaam, in de 2e.
Als ik niet vanuit stilstand vertrek, dan rij ik de rotonde op in 2e, en geef zachtjes gas, pas bij het verlaten, geef ik gas bij.
Het moment waarop de auto slipt, is wanneer ik stuur draai richting afslag. Dus op rotonde zelf het stuur naar links draaiend en het moment waarop ik stuur naar rechts draai, gooit het gat van mijn auto zich naar rechts en snuit naar links.

Jo Hanna

Jo Hanna

03-01-2021 om 22:43

Uitlijning?

Het klinkt zo onlogisch, dat de kont naar rechts draait als je het stuur naar rechts draait. Ik zou een keer bij mijn garage langsrijden.

Christel

Christel

03-01-2021 om 23:31

Uitlijning prima

Garagist is - nadat ik een leer serieus getold heb - met de auto gaan rijden. Heeft serieus gas gegeven in de bochten, geen probleem gehad.
Ik doe vast iets mis op de rotonde zelf...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-01-2021 om 00:03

Ik heb ooit eens opgevangen dat je in het kader van het nieuwe rijden niet meer moet terugschakelen naar 2. Ik neem de rotonde dus in zijn 3, mits ik gewoon kan doorrijden. Dat gaat prima, er slipt niets.

Christel

Christel

04-01-2021 om 01:03

En aan welke snelheid rijd je dan op de rotonde? Ik lees vooral dat je een rotonde best 30km/u neemt.

Flavia

Flavia

04-01-2021 om 02:00

Hangt er vanaf

Hie snel hangt van de rotonde af, een krappe langzamer dan 1 met zo'n vrachtwagen rand. En ook welke afslag ik moet hebben en welk verkeer er nog meer rijdt.
Ik probeer zo rustig mogelijk te sturen. 1e afslag is meestal gewoon een bocht naar rechts.
Ik denk dat ik ze meestal met een lagere snelheid dan 30km/h neem.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 08:21

Christel

Dat lijkt mij niet in orde. Een normale auto hoort alleen te slippen in de bocht als je extreem hard gaat.

30km lijkt mij vrij langzaam, maar ik kijk niet op mijn teller als ik op een rotonde zit.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 08:26

Flavia

"Ik probeer zo rustig mogelijk te sturen."

Je moet eigenlijk zo min mogelijk sturen, oftewel, de ideale lijn volgen.

Triva

Triva

04-01-2021 om 10:10

terug naar de garage, neem iemand mee maar rijd zelf een rotonde!

Jo Hanna

Jo Hanna

04-01-2021 om 11:43

met iemand ernaast of in een andere auto

Ik zou ook een keer met iemand gaan rijden die veel rij-ervaring heeft. Heb je zelf al eens in een andere auto dezelfde manoeuvre gedaan? En anders een (ant-)slipcursus vragen voor je verjaardag.

Ik ben ooit met mijn vorige auto naast de rotonde beland. Ik had toen jaren in een Toyota Starlet gereden en reed net een paar weken in een Opel Agila . Die bleek zich heel anders te gedragen bij regen op de rotonde. Maar, dat was één keer en nooit weer. Na die escapade (gelukkig geen ongelukken) wist ik gewoon dat ik mijn snelheid moest aanpassen omdat deze auto een stuk minder vast op de weg lag onder moeilijke omstandigheden. Nooit meer last mee gehad.

Ik vind het vreemd dat dit bij jou kennelijk steeds opnieuw gebeurt, ondanks het feit dat je bent gaan aanpassen en voorzichtig bent geworden. Je zou hier nog eens kunnen checken of er een ander aspect aan de orde is, bijvoorbeeld te lage bandenspanning of te brede banden:

https://www.autoverzekering.nl/vragen/aquaplaning/

juf Ank

juf Ank

04-01-2021 om 11:47

en...

heb je een rijbewijs?

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 13:26

Jo Hanna

Overschakelen op een Mercedes of BMW met achterwielaandrijving kan ook een 'bijzondere' ervaring zijn, met name bij glad weer maar dat speelt niet bij een C2/Aygo/Agila.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-01-2021 om 15:56

Die Agila was zo'n oud, hoog model. Ik ben er maar vanuit gegaan dat daardoor het zwaartepunt van de auto anders kwam te liggen, mede door de druk op de zijkant . Die Starlet was op zichzelf ook een lichte auto maar ving in ieder geval minder zijwind. Die C2/Aygo zijn geen hoge auto's. Dat kan het dus niet zijn, lijkt mij.

Jasmijn

Jasmijn

04-01-2021 om 16:51

samen ja

ik zou inderdaad ook samen met iemand van de garage nog een keer die rotonde nemen, of laat een vriend/vriendin eens een rondje in jouw auto rijden? Of andersom, ga jij eens een rotonde rijden in een andere auto, gebeurt het dan ook? Ik heb maar 1x in mijn leven geslipt en toen was het extreem glad weer, dus dat het jou telkens gebeurt is erg eigenaardig, ik denk eerder dat iets aan je auto niet helemaal goed is.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 22:27

Christel

"Het gat van mijne auto schuift naar rechts, de snuit van mijne auto naar links, als ik een afslag neem."

Dat is wel een beetje gek, een voorwielaandrijver die slipt heeft de neiging om rechtuit te willen gaan. Een achterwielaandrijver gooit z'n (of haar) gat opzij.

Misschien iets mis met de vering of met de wielophanging? Tijd voor de garage en een proefrit bij nat weer.

Christel

Christel

05-01-2021 om 00:31

Onzeker

Ja ik heb al jaaaaren mijn rijbewijs
Maar ook al jaaaaren deze auto. In het begin had ik dat probleem niet, misschien was ik gewoon zekerder. Maar dan eenmaal getold op een rotonde (was blijkbaar een rotonde waar dat vaker gebeurde, is intussen ook weg en vervangen door verkeerslichten). Rotonde liep ook iets naar beneden, en mijn auto zijn wielen staan dicht bij elkaar, is de uitleg van iemand...
Daarna heb ik toch wel schrik te pakken gehad. Ben nooit meer zo geslipt, maar heb vaak het gevoel dat ik wegschuif bij nat weer en niet baanvast lig. Maar dat kan natuurlijk nu gevoel zijn.
Ophanging, bandenspanning, uitlijning,... Alles is nagekeken en in orde.
Dus fout moet aan mijn rijstijl liggen.
Heb dus afgelopen dagen extra opgelet op hoe ik oprij, welke snelheid,... Momenteel geen problemen "gevoeld" maar het was dan ook niet echt nat nat.
Als ik naar het werk rij, neem ik 4x rotonde 3e afslag. Die vind ik altijd beetje eng.
Maar again, misschien ben ik ook gewoon te onzeker geworden.

Christel

Christel

05-01-2021 om 00:34

Samen

Dat samen, is wel een goed idee.
Heb een neef die rally's rijdt, misschien die eens vragen.
En die slipcursus, zelf ook al aan gedacht.
Maar wil vooral mijn "fout" ontdekken zodat ik niet slip

Triva

Triva

05-01-2021 om 05:59

Ach

Het is dus vooral je gevoel. Ga die slipcursus doen maar vraag vooraf of ze extra aandacht kunnen besteden aan een rotonde. Dat gaat jou echt meer zekerheid geven.

Jo Hanna

Jo Hanna

05-01-2021 om 19:55

Geweldig, zo’n neef

Zou ik zeker doen! Die kan vast wel observeren wat er gebeurt. En dan vooral in de regen gaan rijden.

Bij een slipcursus leer je natuurlijk niet hoe je ‘moet slippen’ maar wel hoe je zo gecontroleerd rijdt dat je zoveel mogelijk voorkomt dat je slipt of, als dat niet lukt, hoe je er weer uit moet komen. Als jij uitlegt wat je probleem is, gaan ze daar vast met jou mee aan de gang. Mij lijkt het eigenlijk best leuk. Risicoloos risicovol rijgedrag vertonen en daardoor meer controle over je auto krijgen en dus ook meer zelfvertrouwen. Ik denk dat jou dat ook wel wat zou kunnen opleveren.

Jo Hanna

Jo Hanna

05-01-2021 om 20:03

Slipcursus

Hier nog wat info over omgaan met aquaplaning: https://www.slipcontrol.nl/nieuws/rijden-bij-wateroverlast

En volgens mij spuiten ze bij zo’n cursus gewoon het parcours onder om dit te oefenen. Dan hoeft het dus niet te regenen.

Tango

Tango

06-01-2021 om 22:27

Gevoel

Herkenbaar, dat gevoel. Ik begrijp eigenlijk uit je verhaal dat je het steeds hebt als je op een rotonde rijdt en dan zou het inderdaad een probleem met de auto moeten zijn. Maar je bent dus maar 1 keer geslipt op een rotonde waar dit ook nog vaker gebeurde? Snap ik het goed?
Ik heb nog niet zo lang een andere auto en ben er ook 1 keer mee naast de weg geraakt, bij een heel bijzondere rotonde. Was me daar nog nooit eerder gebeurd en heb er toch regelmatig gereden. Ik kwam naast de rotonde op het fietspad terecht, gelukkig niets en niemand geraakt o.i.d. Toen ik enigszins van de schrik was bekomen, was het nog lastig om weer vanaf het fietspad op de weg te komen. Daarna rustig, met de schrik in de benen doorgereden. Sindsdien ben ik niet meer bij die rotonde geweest, in deze tijd zit je toch minder op de weg. Dochter heeft hem nadien wel gereden, met mijn auto. Niets gebeurd. Ik vermoed dat ik met het linker voorwiel de verhoging in het wegdek heb geraakt en dat de auto daardoor uit balans raakte. Ik raakte rechts naast de weg op het fietspad. In het begin was ik angstig bij iedere rotonde en bocht, nu inmiddels gaat dat weer beter en heb ik heel soms nog de schrik ineens te pakken. Ben sindsdien ook nergens meer geslipt. Het zal denk ik wel slijten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.