Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

respect voor politici

http://nos.nl/artikel/657654-lunchgesprek-poetin-en-porosjenko.html
Merkel, Poetin en Porosjenko in een onderonsje op de herdenking van D-Day vandaag in Frankrijk.
Opportunisme voor de lieve vrede.
Herdenking van een oorlog waarin Rusland ook een bondgenoot was.
De herdenking is nog steeds rechtstreeks te volgen op Ned2.

Leen13

Leen13

06-06-2014 om 16:25 Topicstarter

Ook Duitse slachtoffers 2e wereldoorlog

Wow. Toespraak van president Hollande. Ook het herdenken van de Duitse slachtoffers van het nazisme en de Duitse bijdragen aan de vrijheid.
En dan applaus.
Zou je in Nederland eens moeten meemaken. Zover zijn we nog niet.
Mooie toespraak van Hollande. Vast gemaakt door historici en ambtenaren maar ik hoop dat die nog ergens te lezen is de komende dagen. Lesje Europese geschiedenis.

Suze

Suze

06-06-2014 om 16:52

Interessant

Ben te druk om daarnaar te kijken, maar bedankt dat je me via OO op de hoogte houdt, Anne . Ik hou me aanbevolen voor het linkje, mocht je het vinden.

Leen13

Leen13

06-06-2014 om 17:34 Topicstarter

Vermist

Op zoek naar de toespraken vond ik dit bericht:

http://www.telegraph.co.uk/history/world-war-two/10880048/D-Day-anniversary-live.html

"15.10 It has just emerged that an 89-year-old veteran reported missing from a nursing home has been found in France marking the anniversary of the D-Day landings.
The pensioner, who left wearing his war medals, has contacted the home and said his friends are going to make sure he gets back safely when the commemorations end."

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2014 om 19:44

Nou AnneJ...

... in 2012 heeft Bondspresident Gauck in Nederland de 5 mei lezing gedaan. Een mooie toespraak vond ik het. Dat werd niet door iedereen gewaardeerd. Ik vond het wel vooruitstrevend. Die kant moeten we op.

Dalarna

Dalarna

06-06-2014 om 20:04

AnneJ

Nederland wil geen Duiters herdenken tijdens de 4 mei herdenking. Dat is iets heel anders als wat ze vandaag doen in mijn ogen. Ze herdenken een dag en herdenken de slachtoffers van die dag.

Leen13

Leen13

06-06-2014 om 20:23 Topicstarter

Herdenken

Ik ben van na de oorlog en groot geworden met Die Weisse Rose, Hannah Arend, Poncke Prinsen, amendementen op het zwart en wit van het NIOD van Lou de Jong.
Op 4 mei wil ik ook de slachtoffers van de bombardementen op Dresden herdenken en de vrouwen die slachtoffer werden van Russische 'bevrijders' en de Nederlanders en Duitsers die uit opportunisme 'foute' morele keuzes hebben gemaakt en diegenen die in deze oorlog 'goede' keuzes hebben gemaakt maar die hebben heel wat gekost.
Ik wil ook denken aan al die oorlogssituaties die er nu nog zijn die veel slachtoffers vragen.
Maar ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die het iets overzichtelijker willen houden. Maar dat is voor mij niet meer realistisch.
Ik vind zo'n toespraak van 5 mei van dominee Gauck in 2012, inderdaad, een goede zaak. Ik sta er ver genoeg vanaf denk ik. Voor direct betrokkenen is het veel gevoeliger.

Leen13

Leen13

06-06-2014 om 20:34 Topicstarter

Dalarna

"Nederland wil geen Duiters herdenken tijdens de 4 mei herdenking."

Er zijn ook Nederlanders die wel Duitsers willen herdenken, dus zo kun je dat niet stellen.
Het is wel een kwestie van draagvlak en je wilt ook geen direct betrokkenen kwetsen.
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2012/05/09/de-uitspraak-mag-de-burgemeester-worden-verboden-duitse-soldaten-te-herdenken-op-4-mei/

Dalarna

Dalarna

06-06-2014 om 22:12

ja hehe

Natuurlijk zijn er Nederlanders die dat wel willen, daarom zei ik ook niet dat Nederlanders dat niet willen.

Mijn punt was vooral dat de herdenking van vandaag ging over die dag en op 4 mei herdenken we de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Geen Duitse dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.