Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

gemur

gemur

06-10-2016 om 08:55

reis edukans

Goedemorgen, mijn puber (bijna 15, VWO 4) krijgt via school de kans om een reis naar een ontwikkelingsland te maken met Edukans. Tijdens deze reis zullen ze projecten gaan bezoeken die gesponsord worden door Edukans. De kosten van deze reis worden door de school betaald. Een persoon per school komt hiervoor in aanmerking: als je mee wilt, moet je solliciteren.
De tegenprestatie is dat puber actief op zoek gaat naar sponsors en meehelpt in de organisatie van de actiedag die school ieder jaar houdt. Ook zullen er presentaties 'in den lande' moeten worden gegeven.
Wie heeft ervaring met dit soort reizen? Puber wil heel graag, maar eerlijk gezegd is het de eerste keer dat wij puber over ontwikkelingshulp horen praten. Wij zijn dus verbaasd dat puber mee wil. Wat zouden jullie doen?
De reis is in de voorjaarsvakantie, dus school heeft er (niet veel) onder te lijden.

solliciteren

Ik begrijp dat dat solliciteren nog moet gebeuren? Vooral daar aan mee laten doen dan! Als er maar één persoon van de school mee mag, is de kans natuurlijk sowieso vrij klein dat jouw zoon dat is. Dus of hij wordt het niet, en dan is dat tenminste niet omdat jij nee hebt gezegd. Of hij wordt het wel en dan is het een bijzondere ervaring waar hij veel van kan leren.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2016 om 09:39

doen

Ik zou het zeker proberen. Dit soort reizen kan heel waardevol zijn. En natuurlijk heb je je puber nog nooit over ontwikkelingssamenwerking gehoord... het is een puber. Waarom hij mee wil? Avontuur, verre oorden, gave uitdaging. Ik kan wel wat redenen verzinnen...
Ik maakte op mijn 17e voor het eerst zo'n soort reis. En daarna nog diverse keren in ontwikkelingslanden rondgereisd. Ik zou het toejuichen.

gemur

gemur

06-10-2016 om 10:00

jongste

Mijn andere puber roept al vanaf haar 4e dat ze ooit op reis gaat naar 'arme landen' om geld te brengen. Heeft een speciale bankrekening geopend waar ze iedere maand een gedeelte van haar zakgeld op zet voor dit doel. Vraagt op haar verjaardag geld voor die rekening. Dus vandaar onze verbazing dat oudste hier mee kwam...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2016 om 13:40

Gemur

Gemur, ik hoop dat je je realiseert dat dat echt ontwikkelingshulp 1.0 is? Geld brengen naar arme kindertjes.... daarvan weten we toch al lang dat dat zinloos is.

Een reis naar een ontwikkelingsland is buitengewoon leerzaam. Voor 'naïeve idealisten' zoals jouw andere puber, maar ook voor mensen die zich er nog nooit zo mee bezig zijn geweest. Het verbreedt je blik, je kijkt in het vervolg anders naar het journaal en leest op een andere manier de krant.

gemur

gemur

06-10-2016 om 13:49

ijsvogeltje (ot)

Al was ontwikkelingshulp 0.0, dan nog bewonder ik het dat ze oog heeft voor de mensen die het minder hebben. Als ze ooit genoeg geld heeft om er echt iets mee te kunnen doen, dan zal ze zelf ook wel ontdekken hoe ze dit geld het best kan besteden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2016 om 15:32

zeker!

"Al was ontwikkelingshulp 0.0, dan nog bewonder ik het dat ze oog heeft voor de mensen die het minder hebben."
Oh ja, absoluut! Dat zou ik ook bewonderen. Mijn opmerking was dan ook niet bedoeld om daar negatief over te zijn, maar ik snap dat je het wel zo zou kunnen lezen. Sorry als ik die indruk wekte!

Frits

Frits

06-10-2016 om 21:47

Met Edukans mee is ontwikkelingssamenwerking 3.0

Beste Gemur,

Aan de reactie van IJsvolgetje merk ik dat zij/hij het programma Going Global van Edukans niet kent. Ondanks dat het programma 17 jaar draait is het nog zeer actueel. Je zou het zelfs ontwikkelingssamenwerking 3.0 kunnen noemen. Zo'n 60 jongeren (14-18 jaar)gaan voor 10 dagen naar een ontwikkelingsland en trekken daar ruim een week op met leeftijdsgenoten en zijn onderdeel van een onderwijsprogramma dat Edukans draait op die school in dat ontwikkelingsland. Zij zijn een rolmodel gedurende die reis voor de leerlingen daar en leren tegelijkertijd ongelooflijk veel van hun leeftijdgenoten daar. De Nederlandse leerlingen verzorgen ook lesonderdelen en naschoolse activiteiten. Terug in Nederland vertellen zij hun ervaringen door aan hun schoolgenoten hier in Nederland. Die voeren actie op de school om dit meerjarige onderwijsprogramma te steunen. Edukans gelooft dat onderwijs de sleutel is tot de vooruitgang van een land. 'education empowers people'. Het programma is voor veel leerlingen die meegaan levensveranderend. Ze krijgen een genuanceerder beeld van het leven in een ontwikkelingsland, het leven in Nederland en het belang van onderwijs. Meer informatie is te vinden op https://www.edukans.nl/programma/going-global/
Na de reis is de puber vaak geen puber meer.....dus dan zul je een andere naam moeten bedenken

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-10-2016 om 22:15

Frits

"Aan de reactie van IJsvogeltje merk ik dat zij/hij het programma Going Global van Edukans niet kent."

Hoe kom je daarbij?

Ik geloof dat ik juist een warm pleitbezorger ben voor dit soort reizen, dat heb ik in twee berichten nadrukkelijk aangegeven. Ik heb ook niet gezegd dat ontwikkelingssamenwerking allemaal 1.0 is. Maar 'geld sparen en naar arme kindjes brengen' is dat natuurlijk wel. Of tassen vol met t-shirtjes of pennen (in Nederland gekocht) meenemen. Dat is hulp 'oude stijl'. En die werkt niet. Gelukkig zijn er ook veel projecten die 2.0 of zelfs meer zijn. Daarom vind ik zo'n reis dan ook waardevol. Kinderen krijgen, zoals jij ook zegt, een veel genuanceerder beeld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-10-2016 om 09:08

Gek

Het lijkt ineens een spam-een-tweetje. Eerst een vraag van een onbekende nick en na een aantal reacties een aanvulling cq antwoord op de vraag van een andere anonieme nick. In dit geval dan minder erg omdat het een goed doel betreft.

en..

voor wie is het nu een edu-kans? Voor de westerse puber of voor de leerlingen in ontwikkelingslanden? Ik snap het idee er achter wel, maar zo'n volledig gesponsorde reis heb ik wat moeite mee. Er zijn tal van dergelijke initiatieven, waarbij deelnemers toch hun eigen reis zullen moeten betalen.

Dat terzijde zou ik zeggen: solliciteren maar!

gemur

gemur

07-10-2016 om 15:05

vesper

Onbekende nick, maar al 15 jaar dagelijks op het forum hoor! We hebben besloten dat puber mag solliciteren en dan zien we het verder wel. Puber moet zelf goed onderzoeken hoeveel tijd het buiten de reis gaat kosten en of dat kan in combinatie met school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.