Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-09-2016 om 16:13

Puntenslijper

Onze dochter tekent graag en voor haar verjaardag heeft ze een nieuwe, mooie doos kleurpotloden gevraagd. Wij willen daar graag als verrassing een goeie puntenslijper bij geven.

Mijn man heeft vroeger van zijn schoolmeester zo'n ouderwetse gekregen die je vastmaakt aan de tafel, met een opvangbakje voor het slijpsel. Daar stop je dat potlood dan in en dan draaien maar.
Die puntenslijper heeft het een jaar of 50 uitgehouden, maar heeft nu echt zijn beste tijd gehad.

We willen onze dochter, die dol is op die inmiddels botte, scheefslijpende puntenslijper, weer zoiets geven.

Het zal moeilijk zijn om de kwaliteit van toen te evenaren, maar internet staat er vol mee. Prijzen variëren enorm.

Heeft er iemand ervaring met een bepaald merk? Ik weet dat er ook voor 75 cent bij de Hema en de Action puntenslijpers verkocht worden, dus dergelijke tips kunnen achterwege blijven. Hebben we er een stuk of wat van in huis.

Target

Target

21-09-2016 om 18:53

Wat

Wat van zo'n elektrische waarvoor je vroeger op school hoopte dat je potlood bot was zodat je mocht gaan slijpen?? Hoor het geluid nog zo voor me (70-er jaren).

Juno

Juno

21-09-2016 om 19:11

Hier

Ik heb een eenvoudige maar hele goede van de plaatselijke kantoor/tekenwinkel. Zo'n zilverkleurig handdingetje. Die gebruik ik voor even hup tussendoor. Wordt het serieuzer dan pak ik zo'n grote erbij als jij bedoelt die ik in dezelfde winkel heb gekocht. Hij kan aan de tafel geklemd worden maar dat doen we in de praktijk nooit. Opvangbakje voor het slijpsel, klem voor het potlood. Helaas wel van plastic, ik dacht van quantore. Als je wil kan ik het wel opzoeken. Prima ding, niet zo mooi als de ouderwetse. Ik heb er destijds minder dan €20 voor betaald.
Je kan ook nog op Marktplaats kijken en misschien kan school wel voor je bestellen. Al is het vaak lastig met gescheiden geldstromen en vinden ze het wellicht te veel gedoe.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-09-2016 om 19:47

Bakeliet

Degene die we nu hebben is van bakeliet. Echt ouderwets dus en na jaren gebruik in een schoolklas en nu al tientallen jaren bij ons thuis, is hij versleten. Helaas.

Target, hij is niet electrisch. Ik denk dat dat de opvolger was. Die hadden wij ook op school. Inderdaad altijd leuk als je potlood bot was.

Marktplaats vind ik op zich wel een goede optie. Ik weet alleen niet of het leuk is voor onze dochter. Ze is altijd heel bescheiden in haar wensen en dan vind ik het toch een beetje sneu om een tweedehands puntenslijper te geven. Wel leuk dat ze (12 jaar) nog kleurpotloden voor haar verjaardag vraagt vind ik. Tekenen is ook echt haar grote hobby.

Het is lastig om een keus te maken. Er zijn best veel merken van dit soort puntenslijpers en ik ken ze geen van allen.
Juno, wel goed om te lezen dat die van jou prima voldoet. Dan kunnen we in ieder geval voor plastic onderdelen gaan. Zou je eens naar het merk willen kijken? Voor een metalen ben je zo 100 euro kwijt en dat gaat het budget ver te boven.

Lente

Lente

21-09-2016 om 19:56

Wij hebben een plastic draaiding, volgens mij van de Aldi

Doet het al jaren prima.

Een tweedehands puntenslijper, als het een hele mooie is, vind ik niet sneu. Daar kun je misschien een werkende ouderwetse vinden of een goede metalen.
Daarmee geef je haar een cadeau waar haar jeugd en jouw jeugd in zitten. Dat kan niet mooier.

Juno

Juno

21-09-2016 om 21:02

Wilgenroosje

Het merk is Dahle. Ik kon destijds geen metalen krijgen. Deze is prima en man is er blij mee maar voor mijn gevoel is het geen 'echte' als je begrijpt wat ik bedoel.
Slijpt prima, we hebben best dure potloden en zijn er zuinig mee. Je kan potloden echt enorm verzieken met een verkeerde puntenslijper.

Target

Target

21-09-2016 om 21:15

Super trouwens dat ze het zo leuk vindt; met creatief bezig zijn win je zoveel in het leven. Ik had dezelfde hobby. Later schilderen. Leuk dat jullie het stimuleren. Uit nieuwsgierigheid: wat tekent ze graag? Is het anders ook leuk haar eens een lesje kado te doen?

Lou

Lou

21-09-2016 om 21:34

Goed idee

Wat leuk! Mijn dochter is ook zo gek op tekenen en schilderen. Ze vroeg (en kreeg) voor haar 14e zo'n enorme profi doos potloden van de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel.

Onze fijnste puntenslijper is ook de oudste, zo'n kleine metalen. Ik ga ook eens kijken voor een goeie grote, daar zal ze blij mee zijn.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-09-2016 om 22:08

Tekenen

Juno, bedankt voor de naam en Target voor de link. Dat moet goed komen.

Juno, ik begrijp wat je bedoeld met geen echte, maar ik ben bang dat wat wij als echte zien niet meer bestaat, of onbetaalbaar is. Lang leve de ouderwetse degelijkheid.

Het is heel leuk, zo'n creatieveling in huis. Ze is nog erg aan het ontdekken, hoor. Van de zomer is ze veel met aquarelpotloden en bloemen in de weer geweest. Mensen, of poppetjes zoals ze het zelf noemt , tekent ze ook graag. Ze heeft laatst in de kringloopwinkel van haar zakgeld een boek gekocht waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je honden moet tekenen en daar is ze nu druk mee. Is weer iets heel anders dus.

Ze maakt ook vaak een soort kleurplaten voor volwassenen of zo. Dan tekent ze een A-4tje helemaal vol met kleine bloemetjes, cirkeltjes, blaadjes en kronkeltjes enzo. Die gaat ze daarna kleuren. Daar gaat ze helemaal in op.

Wat een leuk idee, zo'n tekenles. Stom dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb, terwijl ze een paar jaar geleden wel een schildercursus voor kinderen heeft gevolgd. Daar ga ik snel achteraan. Zal ze geweldig vinden.

Target, grappig dat je zo'n leuke herinnering hebt aan de puntenslijper op school. Wat zullen jouw potloodpunten vaak afgebroken zijn.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-09-2016 om 22:12

Lou

Leuk! Ik weet zeker dat mijn dochter er ook heel blij mee zal zijn.

Angela67

Angela67

21-09-2016 om 22:28

manufactum!

ken je deze Duitse website? http://www.manufactum.com/int-de/suche/?q=Spitzer&p=1
gr Angela
ps check even of alles geleverd kan worden naar Nederland, ik denk dit wel (je krijgt keuze menuutje bij begin)

Specht

Specht

21-09-2016 om 22:33

Puntenslijper

Kijk eens op de site van Heutink creatief, volges mij staan ze daar.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

22-09-2016 om 10:56

Rolls Royce

De Rolls Royce onder de puntenslijpers kocht ik een paar jaar geleden voor de verjaardag van mijn vrouw (omdat ze een dagboek wilde gaan bijhouden, en omdat ze bij voorkeur met potlood schrijft). Met een mooie doos verse potloden erbij natuurlijk.

Ik kocht (bij Van Beek Art supplies in Amsterdam): de Wendex H-03. Een elektrische puntenslijper die volgens mij een leven lang mee gaat. Hij bevalt nog steeds prima.

Ik heb even gegoogeld, maar zo te zien wordt hij niet meer geleverd. Maar er zijn natuurlijk nog genoeg alternatieven voor dit apparaat. Vraag het even bij Van Beek (zie boven). Ze hebben ook een webwinkel: http://www.vanbeekdesign.nl/

Terzijde: eigenlijk wilde ik natuurlijk zo'n klassieke metalen schoolpuntenslijper hebben. Met twee vleugeltjes om het vasthoud-knijpertje open te sperren, en een slingertje. Die kon ik nergens meer vinden. Maar wie schetst (ahum) mijn verbazing dat er nu tóch weer een beschikbaar is: van Caran d'Ache, in een limited edition. Geweldig! Een sieraad voor de tekentafel! Maar helaas onbetaalbaar. Zie:
http://www.vanbeekdesign.nl/p/caran-dache-luxe-rode-puntenslijper-lim-ed-matterhorn/56501/

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-09-2016 om 11:44

Electrisch

Ja, die van Caran d'Ache is prachtig. Ik zag 'm ook op de site die Angela67 gaf. In het zilverkleurig dan. Die rode is wel heel gaaf. Maar helaas...niet te betalen. Ik denk dat Juno zoiets trouwens ook bedoeld als een "echte."

Van die van Heutink kun je als ik het goed begrijp het binnenwerk vervangen. Aan de andere kant voldoet die van Juno ook prima. Het handige daarvan is dat die wat makkelijker in de winkel te koop is. Waarschijnlijk mega-antiek, maar ik ben niet zo van het online-shoppen. Moet ik misschien maar eens verandering in brengen.

Ludo, dat electrische bevalt dat wel? Is dan niet in één keer je potlood weg als je te hard drukt? En stel je voor dat mijn dochter het net zo leuk vindt als Target. Dan heeft ze binnen een week geen potlood meer over. Ik denk dat draaien voor mijn dochter misschien wat potloodbesparender is.

Target

Target

22-09-2016 om 14:53

Net als

Werken met bonbons..de trek gaat vanzelf over
Ik vind het echt heel leuk dat je dochter zo aan het ontdekken is. Mijn dochter, en ik ook, hebben jarenlang gelest bij een kunstenares en zoveel bijgeleerd. Voordeel is dat je een beetje geleid wordt, je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, leert wat elk materiaal doet, perspectief enz. De leukste oefening was ondersteboven tekenen. Daarmee schakel je in je hersens een gewoonte uit waardoor je echt leert kijken. Nouja, je ziet het, nog steeds blij met die investering.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-09-2016 om 11:14

Workshop

Ik heb net een beetje zitten googelen en in de herfstvakantie een workshop "tekenen voor tieners" gevonden. Ik kan via de website niet inschrijven, maar ga er maandag meteen achteraan bellen. Kunnen we het er nog net bijgeven voor haar verjaardag.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-09-2016 om 11:27

Leuk, zo'n hobby!

In ider geval voor cadeau-ideeen. Want behalve lessen en potloden kun je in de toekomst nog papier geven, en andere potloden en nog meer boeken over hoe je bepaalde dingen kunt tekenen enzo. Daar kun je nog even mee vooruit.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

28-09-2016 om 14:03

Elektrisch

@Wilgenroosje: ja hoor elektrisch bevalt prima! Even je potlood erin en klaar.

Je hoeft niet bang te zijn dat je door te lang drukken geen potlood meer overhoudt; als hij geslepen is is hij geslepen. Daarna gebeurt er verder niets meer, hoe lang je ook blijft drukken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.