Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pub quiz

Komende week heb ik een bijeenkomst met een nieuw opgerichte groep van ongeveer 20 mensen. We kennen elkaar nauwelijks en om het ijs een beetje te breken gaan we een pub quiz doen, waarvoor ik wat vragen moet verzinnen. Nou is het 'probleem' dat het heel verschillende mensen zijn, qua opleiding en achtergrond. Van klusjesmannen tot advocaten en van mental coaches tot vrachtwagenchauffeurs.
Wie weet er nog een paar vragen die voor iedereen leuk zijn?

Cecile

Cecile

08-02-2015 om 13:21

Internet? En wat ideeën

Kan je niets (voorbeelden) op internet vinden?

Zo uit het blote hoofd: vragen rond muziek (wel beetje zelfde leeftijd?) kunnen vaak wel goed vallen in alle categorieën, logo's van bekende merken laten raden, vragen m.b.t. reclamespotjes, vragen over televisieprogramma's, films, vragen over sport (bijv. attributen of termen gebruikt bij diverse sporten) of auto's (als het veel mannen zijn?), vragen gerelateerd aan beroepen, vragen over bekende spelletjes. Oja, en dan natuurlijk ook vragen over bekende Nederlanders (of wereldwijd bekende mensen), artiesten (Beyonce), hele bekende politici (zoals Barack Obama - kennen vrachtwagenchauffeurs ook). Je kunt ook vragen over coctails (samenstelling/naam) erbij doen. Of ingredienten van bepaalde gerechten, evt. multiple choice. Ook topografievragen (makkelijkere of moeilijkere) of diergerelateerde vragen (hondenrassen of juist wilde dieren), stripboeken, bekende gebouwen in bekende steden (london eye, eiffeltoren, wtc ny). Vragen gerelateerd aan internet (bijv. zoekmachines, youtube, Ideal om te betalen etc.).

Misschien sowieso wat variatie. Vragen die de minder hoogopgeleiden misschien sneller weten en vragen die de hoger opgeleiden misschien sneller weten?

Wat je ook kunt doen is gemengde groepjes maken die dan samen kunnen scoren. Dan maakt het alweer minder uit. Dan kan je er ook hoofdrekensommetjes bij doen (hoewel een klusjesman daar misschien heel goed in is ).

Oja, en wat je natuurlijk ook altijd kunt doen is er gewoon vragen bij doen die vermoedelijk niemand weet, bijv. hoe veel uur slaapt een ... per dag (even op internet bijzondere dieren die weinig of juist heeeel veel slapen - is een beest dat trouwens maanden achter elkaar slaapt meen ik me te herinnneren). Dan is het meer gokken, maar misschien wel lachen.

Kan je hier wat mee?

Grappig zo'n groep. Ben wel benieuwd hoe je daar aan komt. Als je het hier wilt/kunt delen, hoor ik het graag .

Barvaux

Barvaux

08-02-2015 om 15:09

met groepjes inderdaad

Maak inderdaad groepjes, zo'n pubquiz om het ijs te breken is juist leuk in groepjes en dan hef je meteen het probleem qua achtergrond op. Je kunt ze vellen papier uitdelen met verschillende logo's die ze dan moeten invullen en eventueel wat topografievragen en dan tussen die vellen papier stel je vragen.

Je kunt ze overigens kant en klaar bestellen: http://www.pubquiz.nl/

of downloaden: http://www.amnesty.nl/ik-wil-een-pubquiz-organiseren

of vragen zoeken op internet: http://plazilla.com/quiz-en-quizvragen/

Pennetje

Pennetje

09-02-2015 om 08:16 Topicstarter

Fijn!

Dank jullie wel, hier heb ik echt wat aan!
Groepjes maken had ik inderdaad al bedacht. Maar het moet niet zo zijn dat de lager opgeleiden er voor spek en bonen bij zitten omdat de vragen te 'poppelepee' zijn. Ik weet zeker dat er mannen in het gezelschap zijn die veel van auto's, sport en gereedschappen weten. Daar zijn vast leuke vragen over te vinden.
Als ik vertel hoe ik aan die groep kom, geef ik wel heel veel details over mijn leven prijs. Moet ik even over nadenken.
Ik ga aan de slag met mijn quiz!

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 08:46

stoepkrijt

Juist met logo's (automerken), vragen over celebs, plaatjes van gereedschappen en muziekvragen etc haal je alle lagen van de bevolking wel boven. Ik heb eind dec een pubquiz gehad op het werk van mijn man met zeker daar alle lagen van de samenleving en dat ging best wel goed maar daar waren de groepen niet goed gevormd, er waren groepen bij van 10 en groepen van 4/5. Maak groepjes van max 3/4 dan komt het echt wel goed.

Dus wissel open vragen stellen af met een blaadje met vragen/foto's waar ze onder de foto het antwoord moeten zetten.

Pennetje

Pennetje

16-02-2015 om 15:57 Topicstarter

Succes

Het was een groot succes. Ik had vragen over muziek, auto's, celebs, enz. Ik had zelf vier groepjes ingedeeld door gewoon mensen te nummeren: jij bent 1, jij 2 enz. en dan alle 1en bij elkaar. Zo haal je de mensen die naast elkaar zitten uit elkaar. Na afloop van de quiz bleven veel mensen gewoon zitten bij hun groepje en er kwamen leuke gesprekken op gang. Ik had een zaaltje achter een café geregeld en met een flinke groep zijn we nog een biertje gaan drinken, toen de bijeenkomst was afgelopen. Komende zomer gaan we in de tuin van één van de groep eten en moeten we allemaal iets klaarmaken. Dat levert vast ook een hoop gespreksstof op.

Cecile

Cecile

16-02-2015 om 21:44

Leuk

Stoepkrijg, leuk dat je nog even terugkoppelt hoe het gegaan is. En vooral natuurlijk dat het een groot succes was. Had je dus goed bedacht en met dank aan OO goed voorbereid. En slim met dat nummeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.